Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Puttes Fiskedagbok

Featured Replies

Publicerat

Detta med att fluga efter just gädda är ganska så nytt för mig. Har idag (2010-04-14) bara fiskar efter gädda med fluga 2 gånger. Fiskar med ett klass 9 tvåhands ironfeather samt ett klass 8 Vision.

Än så länge har isen inte riktigt lossnat i sjöarna kring Gbg, dock så har jag en sjö som ligger bra till och det strömmar igenom mycket vatten så den går kanonbra att fiska i. Första turen jag var ute så lyckades jag dra hem en 2 kilos gädda =) skit kul att dra den med fluga tyckte jag. Tog med en polare upp till sjön idag, han fiskade med sitt jerk och jag med fluga på mitt Loop spö. Detta resulterade i ett nytt PB för mig B) 5,3 kg gädda och detta på fluga. Kan nog lugnt säga att jag är fast nu..

post-8812-1271276253_thumb.jpg

Redigerad med Putte

Publicerat

STORT GRATTIS...!!!!!

Det måste har varit hur kul som helst..!!!!

Publicerat
  • Författare

Ja det var en bra start kan man säga =). Idag gick det dock inte lika bra. fick jobba över så jag kom hem lite sent så det blev bara någon timmes fiske. I morgon bär det av för att kolla om isen har lossnat i några sjöar.

Publicerat

Härligt.

Kul o se en till gäddfiskare.

Hoppas på att få se mer turer här :unsure:

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Gött!

Grattis!

Publicerat
  • Författare

Gick inge bra idag heller :P Dock så fisk jag med mig en till flugfiskare så det var roligare.. I morgon blir det till att prova en ny sjö så jag hoppas på bättre fiske.09

Fick lite tid över nu på kvällen så jag band ihop några flugor. =)

Publicerat
Gick inge bra idag heller :huh: Dock så fisk jag med mig en till flugfiskare så det var roligare.. I morgon blir det till att prova en ny sjö så jag hoppas på bättre fiske.09

Fick lite tid över nu på kvällen så jag band ihop några flugor. =)

Skitfiske :huh:

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Idag blev det äntligen lite fisk, en liten gädda dock ej på fluga. Känns som att gäddorna har gått ner på djupet igen då det är kallare.. För dom kan ju inte ha lekt än.

Polaren lyckades iaf ta en på fluga, en riktigt fin på ca 1,5 kg.

Fick även best lite mer flugor, blev typ bara flash- flugor samt en flugask för gäddor från flugor.se....

Publicerat
Idag blev det äntligen lite fisk, en liten gädda dock ej på fluga. Känns som att gäddorna har gått ner på djupet igen då det är kallare.. För dom kan ju inte ha lekt än.

Polaren lyckades iaf ta en på fluga, en riktigt fin på ca 1,5 kg.

Fick även best lite mer flugor, blev typ bara flash- flugor samt en flugask för gäddor från flugor.se....

Kan nog stämma. Kyla kan stanna av leken och aktiviteten rejält.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Har vart lite dålig på att uppdatera här tror jag ;)

Förra årets flugfiske efter gädda gick helt ok, det ända som var tråkigt var att det bara blev 1st som var lite större (Se bilden i början)

I slutet av sommaren så köpte jag mig en pontonbåt så avslutningsvis blev det en hel del fiske från den =)

40166_10150242512155603_879525602_13918264_7941098_n.jpg

Roligare sak kan man inte fiska från :P Fördelarna är att man utan problem kan sitta och fiska i timmar utan att det är obekvämt, man sitter högt, man kan lätt ro runt en hel sjö utan att det blir jobbigt eller obekvämt, stort plus är också att man utan problem kan fiska när det är vågor, strömmande vatten mm.. Nackdelarna är att det tar lite tid att packa upp och packa ner den, inte lika lätt att ha med sig som tex flytring.

Modellen jag har köpt är byggd så att man kan packa ner den i en väska och bära med sig till sjöar och liknande.

Blev också en del fiske från kanoten, då man måste vara 2st i den så var det dock lite svårt att fluga från den.

37791_10150242512360603_879525602_13918279_7321087_n.jpg

Detta året kommer bli heeelt awesome! Har hittat ett par riktigt lovande sjöar där jag ska lägga mycket krut på.

Publicerat

Har du testat att pluppa i en 10l vattenkanister eller sten i fören för att hålla kanoten nere i vattnet? Då kan du ofta paddla riktigt bra ensam också!

Tur att jag aldrig testat pontonbåt, det är säkert en sån där måste-ha-pryl det också när man väl provsuttit!laugh.gif

Publicerat
  • Författare

Nej det har jag inte provat men när jag tänker på det så blir det säkert lättare, men tyvärr kvarstår problemet med att jag inte orkar bära den själv :P

Här är en bild på den första gäddan jag landade med pontonen :P

38775_10150242512295603_879525602_13918275_1120852_n.jpg

Publicerat

Fan va najs Patrik =) Isen är ju väck på älven nu, har vart ute 2 ggr redan men det har vart DÖTT! Men ett par dagar till med solsken så skall väl sjöarna börja bli fiskbara?

Facebook @ Vi som fiskar öring runt göteborg

Over & Out // Mathias

Publicerat
  • Författare

Tjaaaaa.

Var nere i Nödinges båthamn och provade lite men som du säger så är det ganska så dött.

Tar och köper ett par vadare den 26 på Snäjk så ska jag ut med pontonen så fort jag kan.

Var och kollade in båda Björsjön och Mollsjön nyligen men isen låg tjock. Dock så rinner det rätt mycket vatten genom Alaforssjön så där kan man nog fiska inom någon vecka :D Ska kolla läger där i morgon tänkte jag,

Publicerat
  • Författare

Idag var jag på Snäjk och köpte på mig ett par vadarbyxor :) Så i morgon bär det av till Älven för att prova dessa i samband med lite gäddflugfiske. Var idag och kollade in Härlanda tjärn och kunde tyvärr konstatera att isen är så tjock att man kan gå på den.... Jag hatar is....

Publicerat
  • Författare

Blev guidelinevadare =) Får se hur bra dom är, men man har ju alltid garanti på sånt...

Fick tag i båtplats idag också!!!! Blev i sjön Mjörn detta år, förra året blev det i havet men av någon anledning så har jag aldrig gillat att fiska i havet.

Har inte flugat så mycket i Mjörn då den är ju stor och djup men det får det bli ändring på i år =)

Hoppas du är laddad Kurtan =)

Publicerat
  • Författare

Kollade in isläget idag på Härlanda tjärn och till min förvåning så var det typ helt isfritt!! :D Är det någon som har statusrapport från någon annan sjö i Gbg? Har för mig att Härlanda blir isfri ganska tidigt. Troligtvid blir det en tur i helgen (om jag inte fiskar HÖ)

Publicerat

Tjena!

Som nyligt nedflyttad norrlänning till Alingsås så har jag närhet både till Mjörn och tillåtelse från min fru för att fiska Gädda :))

Funderar på en pontonbåt.

Har kikat ut en del hotspots i Mjörn men vet inte mycket.

Några tips kanske?

Testade du pontonbåten i Mjörn?

/Niclas,

Publicerat
  • Författare

Hej!

Körde aldrig med pontonen där men har haft båt ett par gånger. I den norra delen finns en lätt strömsatt vik som ska vara bra. Det är där anten rinner ner men kolla på fiskekort för en del av området råder fiskeförbud. Finns en ganska stor vik öjaredsviken, ligger på den östra sidan. Där leker gäddan regelbundet så du borde prova så fort isen släpper. Den viken kan också ha bra abborrefiske :)

Publicerat

Tack för svar/tips.

Mm, på kartan så ser den viken nedan Anten intressant ut.

Har kollat in förbudszoonerna.

Pontonbåt ser ut att vara fint i den sjön. Ordinär båt är ointressant.

Tack igen.

/N