Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

One Vs Nrx Vs Zenith sintrix kl5

Featured Replies

Publicerat

Tänkte höra med er som testat denna trio spön vad ni tycker om dom såg på yellow st angler att hardy piskade både One och Nrx vad tycker ni som testat?? Och vill gärna veta vilken lina ni testat med

Publicerat

Hardy spöt är grymt känns som ett finlirar spö men kastar som en kanon:D

Publicerat

Lyfter denna tråd och hoppas att även dem som redan företräder ett märke kan ge en ärlig åsikt gällande dessa spön. Detta funkar utmärkt inom andra aktiviteter som jakt,skytte, golf you name it! Och jag har faktiskt svårt att förstå att detta kan vara ett problem här trots att flera trådar visar motsatsen!

Yellowstone testarna har sagt sitt gällande dessa spön i klass 5!

Vad säger ni? :-)

Publicerat

Skulle vilja lagga till Cross S1 till ovanstaende.

Publicerat

Tråden skapad Skrivet 17 Sep 2011, 00:47 tror inte ett cross S1 va ute då =)

Publicerat

Yellowstone har även gjort ett test av ett gäng #4 spön och även där vann Sintrix över både One och NRX, varav de i princip sågade det sistnämda.

Nu har inte jag provat vare sig One eller Sintrix men jag äger en NRX fyra och det är ett av de skönaste spön jag någonsin fått tag på så jag håller inte riktigt med Yellowstone testarna milt uttryckt...

De är säkert jätteproffsiga och testerna verkar väl utförda men någon inverkan på mina framtida spöval kommer de inte att ha.

Redigerad med Jonzkij

Cheers!

Publicerat

Nu har jag inte prövat vare sig Sage One eller Loomis NRX, men igår fick jag hem ett Hardy Zenith Sintrix 9' klass 5. Tidigare spön jag ägt är Loop Opti Stillwater, Guideline Fario, TFO BVK, CTS Affinity MX, G.Loomis Streamdance GLX Presentation alla i klass 5. Det jag kan säga efter två kortare kasttester är att Hardy spöt är sjukt lätt att vifta med, kastar helt enormt vare sig det är roll, switch eller överhandskast. Linan jag använt är Rio Trout LT i klass 5. Det är svårt att beskriva men klingan känns stenhård och styv när spöt är isärplockat men när man sätter ihop det och börjar vifta med det är det sjukt känsligt. Vet inte hur de lyckats med detta. Aktionen känns progressiv och man kan ha mycket lina i luften, snabbt som tusan är det också.

Återstår att se hur det är att fiska med...

Publicerat

Rätta mig om jag har fel men det verkar som det nya bindmaterialet som en del tillverkare har licens på gör att man kan ta fram spön med ett brett spektrum, känsligt men samtidigt så finns det jävligt mycket kraft i spöt.

Publicerat

Största skillnaden på Hardy och sage är att hardyt har mycket mer känsla och är ett bättre spä på normala kastavstånd. Det gäller även NRX. Helt klart att Hardy lyckats bra med det spöt.

Man kan kasta med tafsen och en halv meter lina och lägga ut fina kast.

Ola

Publicerat
Rätta mig om jag har fel men det verkar som det nya bindmaterialet som en del tillverkare har licens på gör att man kan ta fram spön med ett brett spektrum, känsligt men samtidigt så finns det jävligt mycket kraft i spöt.
Exakt! Sedan ska det tydligen vara skillnad vilken "nivå" man har på bindmedlet. Enligt info på mässan i våras är det Loop o Hardy som har det bästa (samma) medlet.
Publicerat

För att få använda 3M's "Powerlux" resin måste loggan finnas på spöt. Jag har bara sett loggan på Crosspön men någon annan kanske har sett den på andra spön?

http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/Composites/Advanced/Product-Info/Powerlux/?MDR=true

Jag har kastat både Sage, Hardy, Orwis och självklart Loop men minns faktiskt inte hur Hardy o h Orwis kändes.

loop.png
Publicerat

Hm. Står ju i listan du länkar till att NRX mfl mfl använder samma?

Publicerat

Konstigt, jag har inte sett loggan på NRX vad jag minns...

Edit: Det kan vara så att informationen jag fått inte stämmer? Cross har fått sitt namn genom att Loop blandar olika typer av grafit i kombination med silicananorecinet. Att jämföra t.ex. Cross och One är som att jämföra ett rött vin med ett vitt. Helt olika typer av spön.

loop.png
Publicerat

Fördelarna med nanotekniken är att spön kan göras lättare (mindre duk används) och ändå starkare (bindmedlet). Personligen skiter jag i vikten, 5 eller 25 gram under hektot är egalt för mig bara massan är rätt placerad (långt ner). Styrkan och hållbarheten ser jag som det revolutionerande. Vad kostar dessa spön? Crossen börjar på 6 kkr och slutar på 7,5 kkr för enhandsspöna. Sage One veta jag inte riktigt men 6,5 kkr klingar bekant. Hardy är väl svindyrt och Orwis ingen aning.

loop.png