Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bra transport väska fiskegrejor vid flygresa

Featured Replies

Publicerat

Jag är ute efter en väska när jag skall flyga och åka iväg och fiska (har tänkt att åka till Skottland eller Irland ). Önskar en väska där mina fiskespön + fiskegrejor + övrigt går ner i under resan. Jag fiskar med tvåhandsspön efter lax och mitt kortaste flugspö är nerpackat 75 cm och mitt längsta spö 104 cm (antar att jag endast kan ta med mitt kortaste 6-delade spö. Skulle vara positivt att även få mig ett extra spö, men det är tyvärr 96 cm långt). Därför ett par frågor;

1. Vilka väskor kan Ni rekommendera när jag reser med flyg (gärna en lätt väska pga att annars tar väskan redan stor vikt innan den börjar packas.

2. Vad gäller för mått på väskor vid flygning (om jag önskar att endast ha en väska med med en max vikt på 20 kg)

3. Övriga smarta tips vid resor med fiskegrejor.

4. Bor i Göteborg. Vilket flygbolag är då bäst att använda, när man reser till Skottland?

Publicerat

Snowbee har en bra, lätt och inte alltför dyr rullväska med hård bottenavdelning för spö, vadare etc. (finns hos FlyfishingMasters eller Snowbee Online). Den rymmer 4-delade spön upp till 9`6``vilket nog gäller de flesta andra väskor också. Till 3- och 4-delade laxspön får du nog räkna med att använda separat tub. Med den väskan och en ryggsäck 25-35 l som handbagage får man plats med det mesta.

För incheckat bagage finns i princip inga måttgränser - bara maxvikt. För handbagage finns det maxmått och maxvikt - oftast 8 kg. Men handbagage vägs (och mäts) sällan så har du lite övervikt i det som ska checkas in så chansa och flytta över till handbagaget istället. Flugorna måste du packa i det som ska checkas in.

Ibland försvinner bagage. Det som är svårast att köpa nytt på plats är ofta fiskekläderna. Så ett tips är att försöka få ner lite kläder, vadare, kanske en flugrulle, lina och tafsar i handbagaget.

Skulle ditt bagage sedan försvinna eller bli försenat är spö och flugor det enda du akut måste fixa och ofta det som är lättast att köpa eller låna på plats.

Billigaste resan hittar du helt enkelt på Prizerunner.

Publicerat
  • Författare

Var kan jag få tag i en lätt väska (duffel bag) som är minst 100 centimeter (40 inches)?

Publicerat

Jag packar spön i en separat spöväska/spötub och resten i en stor trunk. När det gäller handbagage så är gränserna för vad man i praktiken får ha lite flytande. Spön går ej, och spetsiga prylar och linor kan man också riskera att få lämna ifrån sig.

Publicerat

Frågan är om det där med att få ha spö som handbagage har blivit ändrat?

När jag reste till Kiruna under sommaren var det ett flertal passagerare som hade flugspö som handbagage. Men det kanske bara var en tillfällighet

Medarbetare på +FishEco...

Publicerat

Fiskespön står som otillåtet handbagage i de flesta flygbolagens regler, dock inte uttryckligen hos SAS när jag gjorde en snabbkoll. Det kokar nog ner till en bedömning dels hos incheckningspersonal och personalen i säkerhetskontrollen.

Publicerat

Jag packar spön i en separat spöväska/spötub och resten i en stor trunk. När det gäller handbagage så är gränserna för vad man i praktiken får ha lite flytande. Spön går ej, och spetsiga prylar och linor kan man också riskera att få lämna ifrån sig.

Spön som handbagage på utrikesflyg är inget men bör chansa på - skulle möjligen vara om dom är så korta så dom går ner i handbagageväskan. Fast det är dumt att chansa...

Rullar med linor i handbagaget har jag aldrig haft problem med varken in- eller utrikes. Flugor har jag däremot blivit av med ett par gånger.