Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vision nite catapult?

Featured Replies

Publicerat

Ska skaffa mig ett nytt spö och har snöat in mig på vision nite-serien. Nu till min fråga. Ska jag köpa en nite klass6 eller ett nite catapult klass 5. Kommer att fiska i sjöar och lite större vattendrag.

Publicerat

Vi kör med med Vision Nite Catapult 9' #5/6 på kastatävlingarna på sportfiskemässan i år. Jag tippar att det är det spöt du ska ha.... Jag tror inte du vill ha ett styvare.

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Publicerat

Nite hyggligt djup serie, nite catapult hyggligt styv/snabb.

Är det mest överhands och distans av intresse så nite catapult, mest underhands och finlir nite.

Nite serien är "enkelklassade" en 6:a är en 6:a, tunga 6:a linor känns för tunga. Nite catapult är dubbelklassade, 5/6:an tycker nog många man kan lägga tom en 7:a på, så vad femman har där att göra vet jag inte.

Hoppas svaren hjälper något och inte skapar än mer förvirring :)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

Har en catapult och instämmer helt med ovanstående. Till sjö och kust skulle jag rekommendera catapulten tillsammans med en tung lina i samma klass eller en lättare/normal i klassen över.

Den lägst klassade catapulten om du vill ha 9' är #6 (den vision benämner #5/6). 10' finns i #5.

/Jonas

Redigerad med kobben

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren. Några frågetecken rätades ut. tänkte som sagt använda spöt till sjö, kust och ngt större vattendrag och därför blir det nog att slå till på en catapult 9' #6. Finliret har jag min gamla 5a till. Ska iaf bli intressant att få testa vifta lite med det. Detta tillsammans med en rio gold lina.

Publicerat

Låter som en skön combo :)

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat
  • Författare

Beställt och klart. En catapult 9' 6a med koma 56 rulle, inkl extra spole. Rio G wf6. 2500 spänn och fri frakt från England

Publicerat

Låter som ett kanonpris :) Tänk på att det kan bli tight med plats på spolen om du inte har väldigt tunn backing. Jag har en xla 5-6(samma volym som koman) med rio gold #6. Linan får precis plats tillsammans tunn dacron/flätlina som backing. Om du vill ha en grövre lina framöver så satsa på en 6-7 ist.

Mvh Jonas

Publicerat
  • Författare

Precis vad jag gått och funderat på! Velat fram och tillbaka men efter att ha stått och känt på kiten med de olika rullarna föll det på en 56a. Tänkte mig att spöt skall användas i fjällen i större sel och sjöar och kanske inte behöver maxas med backing... Men de går maila dem och be dem ändra min order. Fasen, nu är jag i valet och kvalet.

Publicerat

Du har ju rätt i att man sällan eller aldrig behöver mycket backing till det ändamålet så egentligen kvittar det. Med den linan har du 1-1.5mm kvar till backing. 6-7an är bara 6mm större och 10 gram tyngre så inte direkt klumpig. Fråga om de har 6-7an och ta den istället om de har den hemma.

/Jonas

Publicerat
  • Författare

Ja för tusan. En 6-7 passar spöt bättre och nog kommer jag dänga ut efter kusten... Jag går på ditt råd kobben och mailar dem :)