Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vadare fråga!

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada, och mindre glada ? ;)

Har precis börjat kustfiska efter HÖ och stött på vissa "problem" till trots för den milda vinter vi har så fryser jag något så ofattbart om fötterna, jag håller mig varm i övrigt men fötterna dör helt.

Jag kör med guideline dee vadare och kängor, under detta har jag merinoull strumpor och ett par ullstrumpor över. Misstänker att jag stryper lite av blodcirkulationen därav att jag känner mig som en blöt hund!

Är det kanske vettigare att köpa neoprenvadare med stövel i större storlek? Och är det någon som kan tipsa om ett par trevliga vadare med en trevlig prislapp ?

Jag kan tåla att frysa lite men fötterna värker konstant :(

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Har ett par Simms neopren med stövel på kusten och dom funkar klockrent tycker jag,, :)

Publicerat
  • Författare

De vadarna verkar riktigt bra, men kostar en halv förmögenhet.

Andas verkar vara ok men med stövel är kanske att föredra :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

köp ett par vadarskor i en halv storlek större, så du kan röra på tårna, så får du lite luft som du värmer upp där i och det håller... ett par strumpor räcker. less is more.

kör själv endast med guidelinestrumpan i skorna och fryser aldrig om fötterna.

Redigerad med jorma

Publicerat

Finns neoprensockor att köpa som man har i vadarna. Kompisen kör med det och tycker det funkar fin fint. Kommer köpa sånna jag med. Fryser även jag som en gris om fötterna när man är på kusten.

Publicerat

För det kalla fisket är andasvadare med stövel perfekt. Mina Alta med stövlar har jag aldrig frusit i (bortsett från något pass i höstsjö då jag bara haft långkalsonger under).

Jag har ju också Deevadarna med Altakängor och det blir klart kallare med dem på, om fötterna alltså. Och mina kängor är inte för små.

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

Håll koll så att du inte blir blöt om fötterna innan du drar på vadarna, samt om du svettas. Jag råkade ut för detta härom veckan, jag var lite blöt om stortån och efter 30 min blev den iskall och jävlig! Det visade sig att min strumpa hade blivit lite fuktig precis på stortån. När jag bytte strumpor efter att ha fått upp värmen så höll den i några timmar till :P

Publicerat

Jag använder ett par billiga neopren med stövel som jag köpte på ett byggvaruhus (Harald Nyborg..?) för knappt fem hundra kronor. De har en rejält stor stövel som det gå att fylla med goa yllesockor... Så länge det är luftigt så värmer det gott. Dock är de ju väldigt billiga och stöveln är därefter. Man orkar max gå några km med dem sen så säger fötterna stopp. Dessutom ligger alla sockor som en klump vid tårna ^_^ .

Men det är ett billigt alternativ om du inte kommer att fiska så mycket i kallt vatten.

Rickard.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

Publicerat

Finns strumpor med elvärme på Clas Olsson. Tycker dom funkar bättre än väntat. Tror priset var 149:- lyckades köra halvdags fiske från land efter total läcka i vadarstöveln(gamla neopren stöveln hade plasten sprukit) så höll okej värme även efter dom blivit blöta....

http://troutfever.wordpress.com

Min flugbindningsblogg!:)

Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks!