Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fiska i strömmande vatten ?

Featured Replies

Publicerat

Hej alla glada, onyktra och andra nattugglor.

Har en fråga som säkert kanske inte är den lättaste att besvara, men jag försöker ändå!

Jag fiskar i en mindre å som är väldigt ström där det rör sig en del havsöring, idag såg jag faktiskt en som var uppe och plaskade på ytan men har fortfarande inte fått kontakt med dem.

Frågan lyder,

Hur fiskar man i strömmande vatten, för jag märker att jag har noll kontroll över läget flugan och linan följer såklart strömmen.

Ska man kasta upp mot strömmen eller ner ? Hur ska man fiska flugan i strömmande vatten ? långsamt med små markerade drag eller snabbare ?

Jag försökte flera gånger att lägga flugan i närheten av vaket men den drogs bara bort, så alla tips som kan få mig att bli bättre på att fiska strömmande vatten tas emot tacksamt ;)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Lättast är att kasta snett uppströms och menda lina så att flugan bara glider förbi fisken och irriterar den så fruktansvärt mycket att den till sist bara inte kan motstå den. Lägg den dock en bit ifrån så att du inte skrämmer den allt för mycket. Fast iofs, hag vet inte hur pass strömmande vattnet är, men denna metod funkar om det är bra ström.

Om de inte strömmar så mkt så är det att testa sig fram som gäller. Små drag, långa drag, om inget av detta funkar, byt fluga ta en kopp kaffe och njut av skådespelet och testa igen. Funkar inte det, så är fisken inte alls sugen ;) smyg som en indian, då menar jag verkligen åla dig fram till vattnet!

Hoppas nåt funkar

Publicerat

Snabbt och kallt vatten?

Kasta ungefär 50 grader, menda uppströms väldigt kraftigt. Gärna med sjunklina. Försök kommer ner djupt och fiska flugan så sakta du bara kan.

Publicerat
  • Författare

Bra tips, testade en stund idag men vattnet var kaffesump så någon succé blev det inte.

Christoffer vad menar du med menda ? Är det att dra in lina så det inte är för mycket slak på den ?

Så kasta upp mot strömmen och låta strömmen göra sitt med andra ord, vattnet är kallt och väldigt strömmande på sina håll och kanter.

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Hade jag varit du hade jag kastat nedströms och fiskat så långsamt som möjligt och menda uppströms med nån form av sjunkprylar.

Publicerat

Menda: göra bågar på linan du har ute i vattnet för att påverka flugan. Oftast så att den inte draggar.

Stämmer väl ungefär?

Publicerat

Mmm...men hur lätt är det att menda med sjunklina?

Publicerat

Skanerost du har PM

Flugfiske Guide / Instruktör i Stavreströmmen / Gimån i Jämtland

Publicerat

Låter som om den tar någonting vid ytan/ytfilmen och du vill fånga den på torrt då skulle jag kasta nedströmms med lång tafs har du rätt fluga? vet du va fisken äter använd en lite håv är perfekt för att ta reda på sånt. Finns inge bättre än att överlista en svårflörtad fisk lycka till!!!!!

Publicerat

Spännande ämne. Och som vanligt finns det väl lika många svar som fiskare. Det som funkar bäst för mig i strömmande vatten är helt klart följande..

Kasta snett nerströms, säg mellan 10° och 45°. Menda och bara låt strömmen ta flugan. Ofta kommer hugget när flugan sträcker ut och har högst hastighet.

Jag fiskar bara med sinktip, aldrig sjunklina.

En annan sak. Tänk på att fisken ofta följer med strömmen en bit (backar i strömmen) innan den tar vid ytan. Du måste alltså kasta uppströms vaket för att ha chans att fånga fisken.

Lycka till!

Publicerat

Nattsländekläckare kan man ibland stripa strax ovanför ståndplats.

Strax innan ett nytt kast så lyfter man spötoppen och flugan stripar lätt vid ytan.

Men effektivast är det som redan sagts.

Menda antingen med linan i vattnet eller redan i kastet.

Allt för att flugan ska vara så opåverkad som möjligt.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat
  • Författare

denna kanske kan va ngt att ta en titt på?

annars kan den tjänstgöra som lite flugfiskeporr i vinternatten ;)

http://www.youtu.be/...feature=related

Aha så det är så man mendar :)

Trevligt klipp, men detta är endast vid torrfluga eller ? Streamers och andra diverse baitfish är snett över och hämta hem "stripa" lina eller ?

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Aha så det är så man mendar

Trevligt klipp, men detta är endast vid torrfluga eller ? Streamers och andra diverse baitfish är snett över och hämta hem "stripa" lina eller ?

I strömmande vatten mendar man ofta för att styra hastighet/placering av flugan...lägg tex linan i en båge nerströms så får flugan mer fart

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Survival of the Fittest

Publicerat

Du mendar vid allt fiske -om du vill-...

Streamer kan du fiska snett nedströms och låta linan dra den i en båge medan du stripar hem den.

Eller kasta snett uppströms och göra en mendning så streamern hinner sjunka ned utan att linan drar i streamern. Sedan ta hem den med små drag eller långa drag eller låta den fridrifta med små darrningar i spötoppen. (Om man kan säga att den fridriftar när du darrar på spöet.)

Även nymfer eller våtflugor fiskar du egentligen som en torrfluga, kastar uppströms, mendar (så flugan driftar opåverkad av strömmen) medan du tar hem löslina.

Eller kastar nedströms med hög spötopp som du gradvis sänker medan flugan (våt eller torr) glider på eller under vatteyntan mot fiskens ståndplats.

Även en våt fluga (nej, jag särskrev inte) påverkas av strömmar och ofta vill du inte det. Därför mendar du.

Och så vidare...

Redigerad med mipert

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat
  • Författare

seriöst!

hade du ingen aning om hur man mendar och varför etc - köp denna box!

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=8465

jag finner den inte billigare än så här.

boxen är riktigt bra och du kommer att komma rejält förberedd till vårfisket i år :)

8465.jpg

Ja seriöst så visste jag inte, och jag skäms inte över det heller :)

Varför inte för att jag flugat vad som kan kallas för halva förra säsongen och då kasta jag ut flugan och stripade hem den och fick ett hugg då och då :)

Ska absolut kolla på den boxen :) men menda är väl det han gör efter linan är lagd att han matar ut lina under tiden den driver nedåt i strömmen eller ?

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Humphreys filmer är riktigt bra.

Men, de handlar inte om havsöringsfiske i skånska åar och man kan snurra in sig på den amerikanska stilen där allting har en struktur, en plan, ett upplägg och tydliga grafer... Helt plötsligt tror du att du måste ha fem olika nymfer av fyra olika förtyngningsgrader med tre olika typer av tafsar... :D

Men bra filmer är det, jag gillar att de också visar upp vardagen där alla fångade fiskar inte är Mayfly Madness...

Jag har lånat dem på biblioteket i VHS!

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat
  • Författare

mendning!?

du har 1000 olika filmer på Youtube som visar dig mendningar i olika vatten och positioner.

kan va lättare att se än att ngn skriver ned förfarandet.

Så sant som det är sagt :) Kommer utuba skiten ur ordet idag ;)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat
  • Författare

Filmerna beställda, inte mycket att bråka om för 99 small ones :) 3 skivor desutom ! Tack för tipset.

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat
  • Författare

Lyfter tråden med en liten utveckling och frågor,

Mendningen funkar hyggligt bra tycker jag, men har upptäckt att jag ofta skrämmer Havsöringen ... och de skrämmer så klart mig med då :)

Men de står oftast i små kanter/vikar där vattnet är lugnare men inte så förbannat djupt ändå, skulle det funka att lägga en torrfluga med ett klass 5 spö eller kommer detta bli för klent ?

Hur ska jag förhålla mig när jag smyger runt där ? Vilka flugor funkar bättre i åar med stömmande vatten ?

Känns inte riktigt som om att räkimitationer fungerar? Och att låta baitfish drifta med och menda lina är kanske inte heller optimalt, känner mest en stor osäkerhet om jag jämför med mitt P&T fiskande som höjde mitt förtroende väldigt mycket. Men HÖ fisket i en liten strömmande å tar bort det snabbare :P

Tips tips tips :))

Gäddan är min kryptonit!