Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pimpla med fluga?

Featured Replies

Publicerat

Det går ju inte in under en specifik fiskekategori egentligen... Möjligen Aborre eller Röding.

Nåja.

Har någon mer testat att pimpla med fluga?

Jag har kört en liten skrikorange eller grön nymfliknande i antrongarn en bit under pirken.

Dock ingen lycka och det avskräckte visst från att ta pirken med.

Några tankar? Upphängare,ingen pirk? Teknik?

Bara för att det är vinter behöver man ju inte stoppa undan flugorna. Det finns alltid en lina att knyta dem på. ;)

Publicerat

jepp...största rödingen blev på 2kg! tagen på gröna jiggnymfen (flugor.se) ....tror det kommer en filmsnutt på fiskejournalen snart där min kollega dessutom kastar med ett klass 5 spö, prickar ishålet från 15 meter...juckar ner fluglinan och får på en röding på 1.7 kilo!!! drillar o plockar upp den, allt filmades av Mathias på fiskejournalen :)

alltså bara nymf..inga blänke eller annat..vi fick säkert över 15 rödingar på just nymfflugorna i olika färger..deta var sent på säsongen (april) uppe i arjeplog

Redigerad med Ken

Publicerat

jepp...största rödingen blev på 2kg! tagen på gröna jiggnymfen (flugor.se) ....tror det kommer en filmsnutt på fiskejournalen snart där min kollega dessutom kastar med ett klass 5 spö, prickar ishålet från 15 meter...juckar ner fluglinan och får på en röding på 1.7 kilo!!! drillar o plockar upp den, allt filmades av Mathias på fiskejournalen :)

alltså bara nymf..inga blänke eller annat..vi fick säkert över 15 rödingar på just nymfflugorna i olika färger..deta var sent på säsongen (april) uppe i arjeplog

Fan, va ballt! :)

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat

Jag har bundit en hög med jiggflugor att pimpla med, typ zonkers och trollsländenymfer. Hittills (efter två pimpelturer) har jag inte fått någon fisk på dem. Men det borde ju gå...

"(...) it seems to me that if our survival system is based on eternal growth and expansion within a finite environment, then our entire culture is headed right for the shit hole." John Gierach

Publicerat

Fanns det inte någon film på Fiskejournalens Webb-Tv där de fiskade med en marabou-fluga i ett akvarium. Tror de hade en tyngd under som vid fiske bara låg på botten.

Borde ju kolla upp detta innan jag skriver inlägget, men så viktigt är det inte för mig. ;)

Rickard.

När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

Publicerat

Patriks version av flugfiske , fångat av Mathias Larsson på fiskejournalen...grymmt! med 8 vittnen fixade han "iceflyfishing!" bete var en av flugor.se isnymfer!

1.7 kg och en stl 12 isnymf!...största han tog var på 2.1 kg...min största: 2.08, så han slog mig!! :) sjuk dag!

Vi bytte spö så jag fick också chansen drilla storröding på flugspöt,

Detta är ju naturligtvis bara för att testa, om det gick, och det gjorde det!

Redigerad med Ken

Publicerat

Läcker film!

Är själv ingen pimplare men gubbar runt Vuoggatjålme fiskar aldrig med vare sig upphängare eller flugor.

Uppgängare anväder dom inte för risken att fastna i isen vid "skrapa upp fisken mot iskanten landning"

och fluga säger dom inte är lika effektivt som maggot, men tror iofs inte att dom testar så mycket nya metoder överhuvetaget.

Men som sagt jag pimlar inget annat än bira så vad vet jag egentligen.. // Jonas

Redigerad med paloma

Publicerat

Grymt förbaskat skit fränt. :wub:

Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.

Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....