Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tajtare linbågar med "sämre" skjutlina?

Featured Replies

Publicerat

Börjar få skaplig snits på tvåhandsfisket nu, åtminstone några kast per dag seglar iväg som jag vill.

Ett problem är dock att jag ofta öppnar upp linbågarna för mycket, en del har med bristande teknik naturligtvis.

Har en förmåga att både vänta för länge med framkastet, linan lägger sig som ett L, och att jag sänker spöet för mycket i framkastet.

Nu har jag en väldigt smal och glatt skjutlina som som inte bromsar upp "hjulet" som önskvärt.

Visst borde en coatad lina med sämre friktion göra att undre linan bromsas upp mer för att på så viss tajta ihop linbågen?

Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga.

Publicerat

Troligtvis ja, du får också mer kontroll på kastet med en tjockare coatad lina.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Tack.

Jag funderar på att klippa av skjutdelen på en klass femma som jag har liggandes till ingen nytta, mest för att exprimentera lite.

Känner jag att det gör skillnad blir det en promenad till affären.

Sen TV:n kom har ljugartraditionen alltmer försvunnit. Nu finns det inga ljugare, bara lögnare. För ljugaren är ljugandet en konst, för lögnaren är det ingen konst att ljuga.

Publicerat

Tack.

Jag funderar på att klippa av skjutdelen på en klass femma som jag har liggandes till ingen nytta, mest för att exprimentera lite.

Gör så.

Fixa öglelöst för bästa resultat :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Tack.

ta inte sönder klass 5 linan.. spola på den med klumpen först... så har du skjutlina som blir grövre och ser te att du får fina presentationer på långa kast med..

fiskar så mycket med dan-tackel andra sort linor.. funkar klocka..

Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

Publicerat
  • Författare

ta inte sönder klass 5 linan.. spola på den med klumpen först... så har du skjutlina som blir grövre och ser te att du får fina presentationer på långa kast med..

fiskar så mycket med dan-tackel andra sort linor.. funkar klocka..

Nu är det en typ 99 kronors lina som jag nog ändå inte tänker använda, men tack ändå. Ett annat problem är att jag inte har plats för nån vidare mängd skjutlina på rullen, kommer nog inte behöva mer än 10 meter de närmaste åren i allm fall, men tack för omtanken.

Publicerat

Börjar få skaplig snits på tvåhandsfisket nu, åtminstone några kast per dag seglar iväg som jag vill.

Ett problem är dock att jag ofta öppnar upp linbågarna för mycket, en del har med bristande teknik naturligtvis.

Har en förmåga att både vänta för länge med framkastet, linan lägger sig som ett L, och att jag sänker spöet för mycket i framkastet.

Nu har jag en väldigt smal och glatt skjutlina som som inte bromsar upp "hjulet" som önskvärt.

Visst borde en coatad lina med sämre friktion göra att undre linan bromsas upp mer för att på så viss tajta ihop linbågen?

Hej Lillefar, överrullningen underlättas av högre friktion. Har du en tunn monofilament runningline och en lång klump så kan det uppstå problem i form av att loopen inte hinner rulla ut innan linan faller i vattnet. Jag har själv aldrig varit med om det ska jag tillägga. Storleken på loopen har med din kastsektor att göra, dvs. skillnaden mellan högsta och lägsta läge spötoppen har under kaströrelsen. Stoppa tidigare :)

Edit: Lillefar, vad jag menar är att om vinkeln mellan det bakre och främre stoppet är för stor (för stor för den mängd lina och den acceleration du använder) så kommer skillnaden mellan högsta och lägsta punkt för spötoppen också att vara lite för stort för en tight loop. Om du däremot vill ha en vid loop så är det ju ok, eller hur?

vh

staffan

loop.png
Publicerat

Hej Staffan!

Storleken på loopen har med din kastsektor att göra, dvs. skillnaden mellan högsta och lägsta läge spötoppen har under kaströrelsen.

Det du beskriver ovan är inte en kastsektor. Sektor är en bit av en cirkel, en bit av en princesstårta. \/

Om du vill använda skillnaden i höjd mellan spötoppens högsta position och lägsta position (MCF?) under kastet måste du hitta på en ny term. För jag tror inte Andersson någonsin namngav det.

Kastsektor (eng. Casting Arc) har varit upptaget åtminstone sedan 50-talet Staffan. :):P

Mvh

Stefan

FFF MCCI - MSX

Publicerat

Hej Staffan!

Det du beskriver ovan är inte en kastsektor. Sektor är en bit av en cirkel, en bit av en princesstårta. \/

Om du vill använda skillnaden i höjd mellan spötoppens högsta position och lägsta position (MCF?) under kastet måste du hitta på en ny term. För jag tror inte Andersson någonsin namngav det.

Kastsektor (eng. Casting Arc) har varit upptaget åtminstone sedan 50-talet Staffan. :):P

Mvh

Stefan

He he, roligt att du tar upp detta Stefan. Jag har under hela min utbildning och träning till instruktör brottats med dessa termer, inte för att de är svåra utan för att de är missvisande. Jag har precis accepterat sektor som ett vedertaget begrepp men jag gillar det inte, varför?

En sektor är en tårtbit, alltså det område som inringas av vinkelbenen med den tillhörande cirkelbågen. Cirkelbågen (L) kallas även arc. Arcen är alltså bara en kurva, ett segment av en cirkels omkrets.

Vid flugkastning är det egentligen ointressant med både "arcer" eller "sektorer" eftersom arcen är en konvex kurva och sektorn är ett tvådimensionellt geometriskt rum, en area som bara kan ritas upp om man kastar med ett spö som inte böjer sig, bara då kan man få en cirkelbåge (arc) som funkar som "lock" på sektorn. Om vi har en rak linje mellan de båda stoppen så får vi en triangel, men nu är ju inte detta fallet heller utan en viss krökning, och således ett visst avstånd mellan högsta och lägsta läge för spötoppen, förekommer ju. Jag föreslår att vi struntar i areabeskrivningar som sektorn faktiskt är, arean påverkas ju av spölängden också.

Vad ska man använda då???

Jag brukar (eller brukade kanske jag ska säga) ordet "casting angle", beskrivet som θ i länkarna. Jag menar då helt enkelt vinkeln mellan det främre och bakre stoppet, den vinkel som skulle, tillsammans med spöets läng, beskriva sektorns area om spöet var styvt.

Höjdskillnaden mellan spötoppens lägsta och högsta position skulle vara enkel att beskriva om spöet var styvt, man hade då koordinater ur vilket man enkelt kunde beräkna Δy, men när man kastar med spön som böjer sig under belastning blir det värre, man kan ju alltid titta på loopstorleken ;)

Stefan, I owe you some money btw

MVH

Staffan

PS Detta var inte den pedagogiska förklaringen ;) Jag tar gärna emot tips på hur man kan beskriva skillnaden mellan sötoppens högsta och lägsta värde på ett enkelt sätt. Jag var inte på MCF (maximum counter flex) som den lägsta punkten, men den högsta på ett enkelt sätt? Får vi en stygg tailing loop är det inte ens säkert att MCF är den lägsta punkten... beats me :)

loop.png
Publicerat

PS Detta var inte den pedagogiska förklaringen ;) Jag tar gärna emot tips på hur man kan beskriva skillnaden mellan sötoppens högsta och lägsta värde på ett enkelt sätt. Jag var inte på MCF (maximum counter flex) som den lägsta punkten, men den högsta på ett enkelt sätt? Får vi en stygg tailing loop är det inte ens säkert att MCF är den lägsta punkten... beats me :)

Hej Staffan

Hvorfor vil du have en beskrivelse på spötoppens högste och lägste värde?

Mvh

Lasse

FFI MCI/THMCI

Gräskastar :-P

Publicerat

Hej Staffan

Hvorfor vil du have en beskrivelse på spötoppens högste och lägste värde?

Mvh

Lasse

Ni är för underbara, ok Lasse here we go...

So that the student will realize why the 'casting angle' (arc) should be adjusted to the amount of line and acceleration during the stroke. The greater the angle the greater the distance between the two positions.

Så att en elev inser sambandet mellan loopens storlek och kastvinkeln. Ju större kastvinkel desto vidare loopar.

Hilsen

/Staffan

Edit: Lasse, jag ser nu att din fråga var mer varför jag vill ha en beskrivelse på "läget". Det är bara av akademisk betydelse och för mitt höga nöjes skull, kan man beskriva något matematiskt så bör det göras ;)

loop.png
Publicerat

Du kan ju försöka jämföra de mycket bra kasten med de som inte är lika bra, Antagligen gör du redan det redan men att vara helt på det klara med skillnaden är en del i processen mot jämnare och mer tillfredsrällande kast. Då kanske vi skall koncentrera oss på skillnaden mellan smala linbågar och utrullningen av tafs och fluga? Ett kast med en vid linbåge kan mycket väl även ha en bristande utrullning. Utrullningen bestäms av den lagrade rörelseenergin i linan, denna energis "trajectory" (bana) och hur denna förs över till tafsen och flugan. Sätt ett "gångjärn" mellan linan och tafsen i form av en bit 0.18 nylon och det saboterar högst sannolikt utrullningen. Skjutlinans bromsande egenskaper har givetvis betydelse för om kastet stäcker ut, något som vi för det mesta vill att det skall göra vid laxfiske.

Men det är som du är inne på fler faktorer som påverkar i vilken grad vi lyckas med det vi vill åstadkomma. Jag menar att kastet bör ses som en helhet och detta är kanske inte en orginell tanke men ändock; om vi inbegriper lyftet, ankringen (underhandskast) , höjningen av spöt innan framkastet, vinkeln vi behåller i övre armen då vi avslutar kastet så har väl allt detta betydelse? För tydlighets skull; jag uppehåller mig med underhandskast med tvåhandsspö och klumpar. Jag tror då att vi bör prova oss fram och gärna variera en sak i taget (detta trots att det rör sig om en helhet).

Jag förseslår för tillfället att du koncentrerar dig på det främre stoppet och särskilt på vinkeln mellan underarm och överarm då du avslutar kastet. Vi har väl ofta fått höra att denna vinkel skal vara ung. 90 grader men vi kan mycket väl prova med en spetsigare vinkel. Hur spetsig får du själv prova ut. Det är som så ofta frågan om en kompromiss. Ett mycket tidigt stopp (i framkastet) kan göra att vi inte får undan spötoppen i tid utan att flugan smäller in i toppen. Ett tidigt stopp i framkastet kan i kombination med ett tidigt stopp bakåt locka oss till en kort, ryckig rörelse hos den nedre handen och det kan leda til tailande loopar. (Givetvis är inte vinklen det enda som ger stoppet, vi kan mycket väl stoppa spöt lågt i framkastet och ändock behålla en spetsig vinkel hos armbågen*: den som håller det övre handtaget, men jag koncentrar mig just nu på en faktor, sedan kan vi vidga antalet faktorer som kan varieras),

Som inspiration kan du titta på den här trailer där Henrik Mortensen ca en minut och 20 sekunder visar något som jag tycker är värt att prova. http://www.henrik-mo...com/?q=node/115

Lycka till!

Håkan

* då kommer armbågen sannolikt att peka bakåt i stället för nedåt vid avslutet av kastet.

Redigerad med magnolia

Publicerat

Hej Staffan

Ju större kastvinkel desto vidare loopar

:huh:

Jeg kan godt forstå at du vil kunne beskrive forskellen matematisk, bare ikke hvad det er for en forskel i forhold til hvad der skal beskrives ;)

Mvh

Lasse

FFI MCI/THMCI

Gräskastar :-P

Publicerat

Hej Staffan

:huh:

Jeg kan godt forstå at du vil kunne beskrive forskellen matematisk, bare ikke hvad det er for en forskel i forhold til hvad der skal beskrives ;)

Mvh

Lasse

OK, det där var Danska men jag tror jag förstår vad du menar ;) Krama om Sil och stanna gärna på vägen upp om ni har vägarna förbi till helgen

vh

staffan

loop.png
Publicerat

..ju RAKARe linje(spötopp) som hålls under kastet ..dessto tajtare linbånge, oavsett om kast-plan är kort lr. lång.

Att forma en cirkelrörelse ...är lika med stor/större linbåge.

Sen kvittar det om framskastet startar lågt bakifrån.

Vill man ha tighta loopar så ska man sträva efter en rak spötppsbana, alldeles riktigt. Frågan är hur man justerar detta med allteftersom linan blir längre? Jag kan komma på två metoder. Antingen justerar man kastvinkeln eller förlänger stroken och använder lägre acceleration.

vh

staffan

loop.png
Publicerat

:)..det är väl så oxå!..som en kastintruktör visade engång här uppe...han försökte kasta tajt & hyffsat långt med klumpen ända upp i toppen av spöt, gick inte speciellt bra.

Han släppte ut klumpen 1,5m ungf. ...å genast vart kastet både längre å tajtare

Vilken vinkel avser du Ismo? Jag talar om kastvinkeln mellan stoppet i bak- och framkast. Inte hur kastplanet är tiltat ;)

vh

staffan

loop.png
Publicerat

..ta en Haspel utrustning t ex. veva in draget upp i topp...du kastar bra mycket sämre än när du släpper ut draget en bit fr. spötoppen, bara den manövern gör att du kastar längre..oavsett om du gör likadant med en fluglineklump, tajtare linbåge får du på köpet i regel...OM en kan kasta hyffsat!

Sorry, jag citerade fel post. Jag var mest inne på det där med kastvinkeln och inte kommentarer kring mängden överhäng. Jag låter det vara osagt från min sida vilket som är bäst. Jag kan kasta tighta linbågar med eller utan överhäng och jag vet inte om det finns något optimalt sådant (överhäng). Det enda jag vet är att om du drar ut tillräckligt mycket lina så blir det väldigt svårt med kast som man ankrar i vattnet (roll- och switchkast) och att ska du komma långt så ska du definitivt inte ha någon tjock lina kvar i öglorna. Resten tror jag är upp till kastaren och valet av lina. Om du använder en Riktigt långklumpad lina med en extremt tunn runningline t.ex. så kanske det optimala överhänget är bara en halvmeter, vad vet jag? Jag tror det handlar om teknik och skicklighet, försöker du bära för mycket lina så straffar det sig i leveransen.

Allt gott...

Staffan

loop.png
Publicerat

Jag tror också att längden på optimalt överhäng är ganska individuellt från kastare till kastare (dock inom vissa ramar). Min erfarenhet är också att nybörjare ganska ofta glömmer att överhänget inte får vara flera meter långt. Jag brukar få påminna dem om detta!

Hur stor kastvinkel man bör ha för att få tighta linbågar beror till stor del på kastarens skicklighet. En duktig kastare kan använda en större kastvinkel och genom en nästan optimal accelleration kan denne få spöt att böja sig på ett sätt som ändock ger en tämligen rak spötoppbana.

Redigerad med magnolia