Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sveriges Flugfiskares Förening

Featured Replies

Publicerat

Vargar och vildsvin i all ära.

Styrelsen i SFF har som huvudförslag att Sveriges Flugfiskares Förening läggs ner vid årsmötet den 13 februari. Det som kan motverka detta är om det finns medlemmar som tar ett kliv framåt och är villiga att tillföra något. Skulle gärna höra lite om tankarna kring nuvarande förening och behovet av densamma eller liknande förening.

Publicerat

Jag fick i går ett brev med detta budskap och blev lite beklämd. När jag började med flugfisket så var det FiN och SFF som var dit jag vände mig för att få svensk information om flugfisket.

Efter att ofrivilligt varit borta från fisket i många år gick jag naturligtvis med i SFF igen och köpte FiN på gamla rutiner när jag kom tillbaka. Jag märkte dock snabbt att inte mycket hade hänt där medan internet (med Edge) och möjligheter till mer internationellt utbyte naturligt nog har ökat.

Här tycker jag inte SFF hängt med. I brevet tycker styrelsen inte att det kommer tillräckligt med medlemmar på mötena. Konstigt när man gör så mycket reklam och har en uppdaterad hemsida :huh: (ironi).

Missförstå mig inte. Jag tycker att en förening för sveriges flugfiskare bör finnas men man måste kanske utveckla sig.

Här följer några förslag på vad jag skulle vilja se:

-Inom SFF finns som styrelsen säger otroligt mycket kunskap och kontakter med experter. Utnyttja det då! Gör intressanta kurser och marknadsför dem (här på Edge t.ex.).

-Var mer interaktiv. Möt medlemmarna på forum och på mässor.

-Fler träffar vid intressanta vatten. Har man kontakter borde kanske det gå att ordna (gjordes förr om jag inte minns fel). Och återigen marknadsför.

-Arbeta med intressanta frågor (ex. C&R, odlad lax...) på ett aktivt sätt.

-Uppdatera hemsidan!

Det var mina små tankar.

Redigerad med MAV

Publicerat

Oj, jag visste inte att det fanns nåt sånt!

Men kanske lika att vara med i Sportfiskarna istället.

De verkar ha mer inflytelse i maktens korridorer.

Publicerat

Ja SFF har ju inta alls lyckats hänga med, vilket är tråkigt.

Jag kan bara instämma med att jag tror att en förening som SFF behövs här i Sverige.

Jag vill inte ta bort något ifrån Sportfiskarna, men Sportfiskarna är en orginisation som täcker in alla former av Sportfiske medans SFF är för just Flugfiskare. Tycker också som åvanstående att SFF skulle gynnas mer av att vara ute och synas i det öppna. Men detta menar jag då mässorna b.la. och självklart på div forum. Jag tror inte ens att jag någonsin har stött på en person ifrån SFF, varken på någon mässa eller träffar eller på forum..

Tycker att SFF har mycket att hämta ifrån Sportfiskarna. Dessutom så skulle en förening som SFF kunna bidra med mycket till orginisationen som tex Älvräddarna. Tänk er Älvräddarna + SFF + Sportfiskarna, vilken trio och vilken nytta dom skulle kunna bidra med tillsammans.

En räddning för SFF tror jag skulle kunna vara att byta ut (nu vet jag inte vilka som sitter där) ledningen till en yngre generation. Om det nu sitter äldre människor som inte orkar driva SFF byt ut dessa till yngre drivna människor så tror jag att det kan gå att få liv i SFF om något år.

Börja skriv till div tidningar om vad man vill få ut av den "nya" orginisationen och driv igenom frågor. Jobbar för att återställa och bevara vattendragen som SFF gör.

Ställ ut på mässor och förklara för människor vad man vill uträtta, nå ut till OSS..

Sen så tror jag att man måste sänka medlemsavgiften. Visst pengarna går till något bra ändamål, men om man vill få en större och bredare orginisation så tror jag att man måste sänka detta. Det är inte alla som kan betala den summa.

Nä kort och gott så tror jag att man kan rädda SFF om man bara är villig att göra byten och rusta upp.

/Tobbe

Redigerad med TobbeOlsson

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Publicerat

Hej Pond!

Det är inte lätt att driva förening idag när "allt" man tidigare lärde sig genom att vara med i en klubb eller förening finns på nätet. Det andra viktiga limmet för en förening, den sociala aspekten har till MYCKET stor del flyttat ut till forum och communities som facebook. Det vi gjorde här i Piteå var att flytta ut en stor del av föreningsaktivitererna på nätet och använda forum och communities för att få feedback, hitta medlemmar och koppla ihop vår verksamhet med andra föreningar och aktörer. Vi är inte förbi krisen ännu men det ser ut som vi har lyckats vända den negativa trenden. För inte så länge sedan hade vi också tankar på att lägga ner alltihopa.

Jag är passiv medlem i SFF (Tweedmaffian :lol: ) och har erlagt medlemsavgift för tre år i förskott. Det är mycket tråkigt att höra att det finns planer på att lägga ner föreningen.

Mvh

Stefan

Redigerad med Stefan Siikavaara

FFF MCCI - MSX

Publicerat
  • Författare

SFF eller motsvarande nationell/nordisk förening skulle kanske kunna leva här på Edge? Länkar till SFF då inte alla kände till dess existens.

http://www.flugfiskarna.org.se/

Publicerat

Oj, den siten behöver moderniseras helt klart.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

Publicerat

Hur gick det? Någon som var med på mötet och vet om föreningen lades ner?

Publicerat
  • Författare

Jag är också nyfiken, kollar det imorgon om inte annat.

Publicerat

Hur gick det?

Jodå vi är kvar.

Det är lite roligt att se att alla era synpunkter om SFF dryftades i söndags och den nya styrelsen kommer att jobba i de riktningar ni påpekar.

Först och främst backar vi tillbaka till ursprungstanken med SFF att vara ett språkrör för flugfiskarna i maktens korridorer. Vi och älvräddarna jobbar ju åt samma håll så två starka föreningar är ju bättre än en, att få t.ex. miljödomstolen att ta riktig hänsyn till vattendirektivet är nóg den största uppgift vi har just nu. Vi kommer med andra ord fukusera på biotopvårdsfrågor och vår fiskefond fortsättningsvis.

En ny hemsida kommer att dyka upp inom kort och trots att jag är en "gubbe" på 55 år så har jag arbetat och haft datorer sedan 1980.

Vi kommer att även marknadsföra oss på alla möjliga sätt som ni även har påpekat för att andra flugfiskare skall veta att vi finns.

Medlemsavgiften kan tyckas vara hög men om man själv inte deltar i något fiskevårdsarbete utan tycker att "man och dom" skulle göra något så är 150 kr lite för att stödja dom.

Vad jag skulle önska nu är att alla medlemmar, fd medlemmar börjar verka för SFF så vi får en stark förening som de styrande tar på allvar. Så hjälp oss stärka föreningen och sprid vårt budskap. Det finns på hemsidan även om den är mossig, tycker även jag.

Hälsningar

Göran Spaxes ordf. SFF

Publicerat

Roligt att höra! Ni är helt rätt ute tycker jag. Ser fram emot en levande förening som kan fånga upp och verka för dagens flugfiskare. Jobba nu på en het hemsida som man vill länka till, det är A och O...

"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.

Fortunately, most people are morons."

Publicerat

Trevligt!

Likt Älvräddarna som vaknat upp med buller och bång, hoppas jag SFF gör likadant.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat
  • Författare

Vad glad jag blev när jag hörde att föreningen lever vidare. Jag hoppas att medlemsantalet stiger nu när föreningen får lite uppmärksamhet här.

Publicerat

Instämmer med åvanstående.

Ser fram emot att se vad SFF kommer att göra nu. Och hur "pass" modernare man kommer att bli.

Ser fram emot den nya hemsidan, och den kommer det att länkas till.

Hoppas också på att den kommer att få lite mer besökare då den b.la. marknadsförst här inne och antagligen också mycket via mun-mun

pga beslutet som skulle tas.

Kort och gott. Det ska bli intressant att se utvecklingen.

/Tobbe (blivinade medlem)

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Publicerat

Är föreningen nedlagd?

Sidan www.flugfiskarna.org.se finns inte och söker man på google så finns det ingen info om föreningen.

Någon som vet mer?

Publicerat
  • Författare

Styrelsens förslag var/är att lägga ned föreningen. Jag vet inte om årsmötet ägt rum men jag tror det, i så fall är den alltså nedlagd. Tyvärr gick ett par eldsjälar bort under året vilket troligen blev för mycket.

Återstår alltså Älvräddarna och Sportfiskarna vilka båda verkar vara bra organisationer. Det hade ju dock varit kul med en organisation som särskilt tillvaratog flugfiskarnas intressen, exempelvis med återkommande föredrag om fiskevård och dylikt, rena fisketräffar m.m. m.m.

Publicerat

Hur gick det?

Jodå vi är kvar.

Det är lite roligt att se att alla era synpunkter om SFF dryftades i söndags och den nya styrelsen kommer att jobba i de riktningar ni påpekar.

Först och främst backar vi tillbaka till ursprungstanken med SFF att vara ett språkrör för flugfiskarna i maktens korridorer. Vi och älvräddarna jobbar ju åt samma håll så två starka föreningar är ju bättre än en, att få t.ex. miljödomstolen att ta riktig hänsyn till vattendirektivet är nóg den största uppgift vi har just nu. Vi kommer med andra ord fukusera på biotopvårdsfrågor och vår fiskefond fortsättningsvis.

En ny hemsida kommer att dyka upp inom kort och trots att jag är en "gubbe" på 55 år så har jag arbetat och haft datorer sedan 1980.

Vi kommer att även marknadsföra oss på alla möjliga sätt som ni även har påpekat för att andra flugfiskare skall veta att vi finns.

Medlemsavgiften kan tyckas vara hög men om man själv inte deltar i något fiskevårdsarbete utan tycker att "man och dom" skulle göra något så är 150 kr lite för att stödja dom.

Vad jag skulle önska nu är att alla medlemmar, fd medlemmar börjar verka för SFF så vi får en stark förening som de styrande tar på allvar. Så hjälp oss stärka föreningen och sprid vårt budskap. Det finns på hemsidan även om den är mossig, tycker även jag.

Hälsningar

Göran Spaxes ordf. SFF

Styrelsens förslag var/är att lägga ned föreningen. Jag vet inte om årsmötet ägt rum men jag tror det, i så fall är den alltså nedlagd. Tyvärr gick ett par eldsjälar bort under året vilket troligen blev för mycket.

Återstår alltså Älvräddarna och Sportfiskarna vilka båda verkar vara bra organisationer. Det hade ju dock varit kul med en organisation som särskilt tillvaratog flugfiskarnas intressen, exempelvis med återkommande föredrag om fiskevård och dylikt, rena fisketräffar m.m. m.m.

Fast enligt ordföranden så finns dom kvar.

Publicerat

Fast enligt ordföranden så finns dom kvar.

Det är drygt ett år mellan inläggen.......

Publicerat

Det är drygt ett år mellan inläggen.......

Hoppsan, ibland är man för snabb.

Publicerat

Någon som känner den här leksingen Göran Spaxes som kan kolla lite med honom vad som hänt.

Annars får jag utnyttja kontakterna i våran förening för att hitta på honom.

Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.

Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

Publicerat

SFF:s uppgång och fall, fritt ur minnet. Bildades runt -94-95 i Dalarna, var det i Falun? Från bildandet fram till någon gång runt 2003 var det faktiskt bra fart på SFF.Huvudsyftet med SFF var att lyfta fram fiskvården. Därav gick en del av avgiften till en fond som det gick att söka pengar ur, Himleån bl.a. Under några år utdelades över 100 000:-

SFF hade ett eget utvecklingsvatten, 5-6km av Alsterån i Småland. Insektsinventering gjordes och en fiskvårdsplan togs fram. Lekytor gjordes och sten rullades tillbaka till ån. SFF anordnade ett flertal fiskvårdkonferenser i samarbete med ett flera Länsstyrelser ute i landet, bl.a Östersund, Emån och Ljusdal. Vill minnas en Fisketurismkonferens, Stockholm. En fiskvårdsauktion arrangerades under något år, på Flugfiskemässan i Västerås. SFF tog fram riktlinjer för något som kallades Beståndsanpassat fiske och Ekologiskt fiskvård. SFF fanns med på flertal av flugfiskemässorna, nämnda Västerås och Sollentunamässan. Vi fick också ett medlemsblad några gånger per år och ett årsbokshäfte/bok. Flugfisketräffar hölls på flera platser under året, Från Björkaån i Skåne till Storån och Gimån i Jämtland, harrfiske vid Vättern, Gysinge och Tjuonajokk i norr, har säkert glömt någon. Tro det eller ej, men redan på den tiden hade SFF torrkastning på gräs.

SFF var också engagerade i älvkampen, bl.a Österdalälven, Krokån, Parbäckarna i väst Jämtland, kanske flera strömmar.

Medlemsantalet låg gissningsvis runt 400-600, vill också minnas att ekonomin kapsejsade några gånger, dyrt att producera böcker.

Förmodar att intresset från medlemmarna var ljummet för SFF:s syfte dessutom kom och gick nya styrelsemedlemmar och därav tynnade SFF bort, sakta men säkert. Kanske finns det någon som har en annan bild?

Publicerat
  • Författare

Det stämmer nog rätt bra, jag var dock bara med under dom sista ljuva åren. Bortsett från att jag deltog på en fiskevårdsträff så var jag en passiv medlem. Tror att medlemsantalet dom sista åren legat under 200 pers.

Jag känner dock en av stiftarna och vill minnas att det fanns en historia kring ekonomiskt sammanbrott och att föreningen hade en person anställd. Inget att spekulera i här kanske. Snarare intressant att fundera över framtidens organisation av Sveriges flugfiskare.

En parentes, böckerna som gavs ut var riktigt fina, framförallt den sista flugbindningsboken.

Publicerat

Någon som känner den här leksingen Göran Spaxes som kan kolla lite med honom vad som hänt.

Annars får jag utnyttja kontakterna i våran förening för att hitta på honom.

han har ett företag i leksand som heter spaxes AB (http://www.spaxes.se) har träffat han några gånger ute vid sjöarna och han va även lärare på leksands gymnasium när jag gick där..

Publicerat

Hej.

Tyvärr har jag inte varit inne på sighten för att se er undra.

Föreningen lades ner, ingen respons 4 på årsmötet, och en epok gick i graven.

Vi lämnade allt material till folkrörelsearkivet och pengarna, ca 170 000 kr, skänktes till Älvräddarna.

Föreningen startades en gång i tiden för att lyfta frågan om etik och moral inom fisket, vilket idag inte kanske är lika aktuellt då vi har förhoppningsvis en annan syn på fritidsfisket idag än då.

Det finns dock fortfarande mycket kvar att göra och jag sätter stor tillit till den yngre generationens fiskare.

En fundering jag har som kanske vore aktuellt att lyfta är alla Put and Take vatten.

Oftast är detta mindre vatten med en begränsad biomassa, vad händer med de fiskar som inte tas under säsongen?

Enkelt, de svälter ihjäl, oetiskt?

mvh

Göran

Publicerat

Hej.

Tyvärr har jag inte varit inne på sighten för att se er undra.

Föreningen lades ner, ingen respons 4 på årsmötet, och en epok gick i graven.

Vi lämnade allt material till folkrörelsearkivet och pengarna, ca 170 000 kr, skänktes till Älvräddarna.

Föreningen startades en gång i tiden för att lyfta frågan om etik och moral inom fisket, vilket idag inte kanske är lika aktuellt då vi har förhoppningsvis en annan syn på fritidsfisket idag än då.

Det finns dock fortfarande mycket kvar att göra och jag sätter stor tillit till den yngre generationens fiskare.

En fundering jag har som kanske vore aktuellt att lyfta är alla Put and Take vatten.

Oftast är detta mindre vatten med en begränsad biomassa, vad händer med de fiskar som inte tas under säsongen?

Enkelt, de svälter ihjäl, oetiskt?

mvh

Göran

Hmmm, nya tankegångar för mig...

Men stämmer detta så är ju svaret på din avslutande fråga tveklöst, ja...

Är detta mer regel än undrantag eller gäller det mestadels skogstjärnar och liknade vatten som kalkas upp och används för p&t?

Har sett ett myller av liv i de vatten jag vanligtvis fiskar regnbåge i men detta är ju under sommarhalvåret och födan för fisken utgörs till största delen av insekter men där finns också bestånd av mört och abborre... Men vad äter de under vintertiden när isen ligger om sjön inte håller mindre fisk/yngel, finns det någon aktivitet under ytan när det gäller insekterna då också eller går allt i dvala? Eller finns det om jag försår det rätt en begränsad aktivitet/mängd insekter som inte räcker som föda åt kvarlevande fisk?

Många frågor men intressant att få veta mer om...

Mvh,

Kristofer

Hooked 4 life...

Älvräddarna - http://alvraddarna.se/medlem

Sammankallande KSK:s Fiskevårdskommittè

Fisketillsynsman (Kungsbacka fiskevårdsområdesförening) - Hör gärna av dig om du ser nåt skumt eller nån skummis!

Kungsbacka Sportfiske Klubb - En anrik klubb, i tredje timmen uppstånden igen från de döda: http://www.kungsfiskarn.se/