Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en liten TV eller två stora bildskärmar?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar vad är bättre att ha på databordet? En liten TV eller två stora skärmar.

Det är viktig för mig att kunna ha två fönster bredvid varandra, pga bildredigering.

Kanske räcker en 27" LCD TV, men är upplösningen bra för dator?

Behöver lite tips. Vad använder eller vad skulle ni köpa?

Mvh RB

Publicerat

Satsa på en bra skärm med hög upplösning i typ 21-24 tum. Sedan kan du ha en mindre billig skärm vid sidan om där du har dina paletter, verktyg mm.

Dock kan det vara lite störigt med två olika skärmar med olika färg på.

Jag kör en iMac 24" med en annan skärm om 24" bredvid. iMacen går inte att kalibrera ordentligt så jag kör den andra skärmen för färgäkthetens skull.

Publicerat

Köpte mig en sånhär http://www.swedx.se/index.php?cPath=71_73 åt mig själv i födelsedagspresent, utan tvtuner såklart så man slipper (iaf tills de snikna jävlarna ändrar reglerna) tvlicensen.

Deras försäkring är helt klart prisvärd full drulle, överväg den om du ska köpa dig en skärm därifrån.

Funkar kanon för mig och mina behov, slänger på en 17tummare när jag behöver köra 2 skärmar men det var länge sen nu.

Publicerat

Det sista jag skulle köra för bildredigering är en TV. Köp två stycken bra skärmar istället. Upplösningen är inte det som spelar roll i detta fall.

MVH JM!

Publicerat

Jag hade köpt en riktigt bra skärm med fin upplösning hellre än två lite billigare skärmar.

Antar att du har nån skärm idag? Kör den på sidan med paletter och verktyg, så har du den nya stora till enbart bilden.

Blir nog kalas tror jag. :)

Publicerat
  • Författare

Jag hade köpt en riktigt bra skärm med fin upplösning hellre än två lite billigare skärmar.

Antar att du har nån skärm idag? Kör den på sidan med paletter och verktyg, så har du den nya stora till enbart bilden.

Blir nog kalas tror jag. :)

det verkar att det blir så. Ser att Asus och LG har fina priser, men hur är det med kvalitet?

Jag har inte bråttom just nu, det kanske kommer en fint på nån rea....

/RB

Publicerat

Det sista jag skulle köra för bildredigering är en TV. Köp två stycken bra skärmar istället. Upplösningen är inte det som spelar roll i detta fall.

MVH JM!

Upplösningen är väl det som avgör i allra högsta grad?!

Jag har kört med laptops de senaste 20 åren och kan se att utvecklingen går bakåt nu på senare tid.

De flesta laptops säljs med så låg upplösning så de inte är användbara för mig.

15 eller 17 tum är skitsamma.

Mitt senaste köp en Sony Vaio, 16 tum tror jag. Upplösningen 1920x1080 avgjorde. Detta medför dels väldigt liten text (ingen nackdel för mig - ännu), dels att man får plats med många fönster på skärmbilden.

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Publicerat

det verkar att det blir så. Ser att Asus och LG har fina priser, men hur är det med kvalitet?

Jag har inte bråttom just nu, det kanske kommer en fint på nån rea....

/RB

Har själv inte jättemycket erfarenhet av någon av dem.

Jag föredrar nästan alltid Samsung. Senaste 4 skärmarna har bara vart Samsung, och i jobbet köper jag bara Samsung om det inte är något speciellt som de inte har som efterfrågas.

Vad har du för krav och budget?

Storlek? Anslutning? Väggmontering?

Publicerat

Imac 27" :wub:

Nothing lasts forever....

Publicerat

Upplösningen är väl det som avgör i allra högsta grad?!

Jag har kört med laptops de senaste 20 åren och kan se att utvecklingen går bakåt nu på senare tid.

De flesta laptops säljs med så låg upplösning så de inte är användbara för mig.

15 eller 17 tum är skitsamma.

Mitt senaste köp en Sony Vaio, 16 tum tror jag. Upplösningen 1920x1080 avgjorde. Detta medför dels väldigt liten text (ingen nackdel för mig - ännu), dels att man får plats med många fönster på skärmbilden.

Nej, inte enligt mig. Spelar mindre roll om jag kör två 24" i HD eller WUXGA eller två 24" i WQXGA. Det som spelar särskild roll enligt mig är färgåtergivning, färgstöd, blödningar, paneltyp, bakgrundsbelysning, betraktningsvinklar och kontrastförhållanden.

Om man sitter på en minimal skärm (bärbar) kan jag förstå att upplösning prioriteras, för då spelar det andra mindre roll, eftersom skärmen oftast ändå är skit.

Det vore roligt att veta budget så man kan ge lite tips. Just nu skulle jag i alla fall välja mellan en DELL U2410 ULTRASHARP eller en EIZO FLEXSCAN S2433WFS. Troligtvis dellen.

Djävla djungel, men finns mycket att läsa på http://www.tftcentral.co.uk/

Hoppas att du hittar vad du letar efter.

Mvh JM!

Publicerat

Jag kör Adobe PS LightRoom för bildredigering och har kopplat en extern skärm till laptopen, eftersom den har rätt kass färgåtergivning. Har även riktigt tangentbord etc, så laptopen står bredvid och funkar som en liten andraskärm i lightroom. Nu vet jag inte vilket program du använder, men kör du med Adobes LR eller PS så är min personliga åsikt att "andraskärmen" inte är så jävla viktig. Den kan t.o.m vara rätt krånglig att ha med i spelet ibland om man inte har stenkoll på funktionerna. Själv blir jag lite ringrostig på bara några veckor utan LR, å då kan man lätt bli lite galen när snabbkommandona i LR gör grejer på "fel" skärm etc :wacko: . Men men, när man har kläm på det så har andraskärmen sina poänger, om inte annat för att slänga upp spotify på :D . MEN, den behöver inte vara lika bra som den "riktiga" skärmen. Vilket skit som helst duger för de flesta skulle jag tro, då den "riktiga" bildredigeringen sker på 1:a skärmen. Undantaget skulle väl vara om du vill kunna göra "compare" typ visa före/efter på två skärmar, men det skulle kräva extremt mycket av båda skärmarnas kalibrering och återgivning så det kan du nog ge upp ändå, sånt kostar mer än en hel Sage-arsenal :lol:

Med andra ord, köp en bra skärm, rota i nån polares garderob eller nåt efter andraskärmen.

Mvh Micke

Redigerad med Mikael Matsson

Publicerat

Absolut ingen TV. Skaffa en bra kalibrerad bildskärm.

Det är som natt och dag mot "billiga" skärmar.

Jag håller med JM, upplösningen är inte allt, utan rätt återgivning av betraktarvinkel, Adobe RGB, gammakurva och vittemperatur är viktigare.

Jag har nyss skaffat en Eizo Flexiscan och den är jag mycket nöjd med.

Men det finns såklart bättre och hur dyra skärmar som helst, beroende på hur höga krav du har.. :)

"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"

(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

Publicerat
  • Författare

Har själv inte jättemycket erfarenhet av någon av dem.

Jag föredrar nästan alltid Samsung. Senaste 4 skärmarna har bara vart Samsung, och i jobbet köper jag bara Samsung om det inte är något speciellt som de inte har som efterfrågas.

Vad har du för krav och budget?

Storlek? Anslutning? Väggmontering?

hmm, det är inte mycket som jag kan spendera. ca. 2000 kr. Har idag sett en 22" i formatet 16:9 och den är för liten. Hellre köper jag en 19" eller 21" i vanliga format. Ansluting är inte viktig, men det är ok om det finns DVI.

Grejen är att 22" i formatet 16:9 låtter stort, men det är nästan som en vanlig 17". Jag vill jobba lite med bildredigering. Det är viktig att ha en stort fönster för själva bilden. Verktyg kan jag ha på andra skärmen. Jag spelar inte alls, men kanske pga nån film som jag ser då och då, reaktions tid kan vara 8ms.

I grund och botten den ska inte vara top kvalitet, men helst nån typ/märke som håller några år.

Finns det nånstan lista vart man kan läsa hur stort är tex. 22" i cm?

Mvh RB

Redigerad med RB

Publicerat

Ok, men en 26" eller större borde väl passa dig då?

Då är skärmen både högre och bredare än en vanlig 21". Du kan jämföra här: http://www.displaywars.com/26-inch-16x9-vs-21-inch-4x3

Här finns 27" skärmar för under 3000 kr.

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=11158&sortBy=p&zbo2=true&filter=A00149.K02035.A00140.26-31.

Jag är inte jättebra på det här med färgåtergivning m.m. som några andra nämt här, så det låter jag dem svara på.

Men jag tror ändå du inte får någon skärm godkänd av en proffsfotograf för runt 2000kr, oavsett storlek.