Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tubkrok

Featured Replies

Publicerat

Skall inhandla lite tubkrok till mitt fiske i Emån och har använt Kamasan förrut är det en bra krok eller vad är bättre?

• Svar 51
  • Visningar 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Tjena! Har du provat Ken Sawada? Jag brukar köpa dessa från Mistpool. Rekommenderar varmt XD1 (dubbel) som är den jag kör mest. Bland trekrokar så har du ST3 (och ST4). Otroligt pålitliga krokar! På lågvatten eller oftast vid öringfiske så kör jag Partridge Flash Point Big Mouth Double (BMD) som jag också rekommenderar. Mycket bra krokningsegenskaper. Köpte en större mängd av dessa på eBay från England för några månader sedan.

MVH Göran.

Publicerat

Jag använder Owner-kroken, grym skärpa, bra kvalité och riktigt stark, rekommenderas!

http://www.wittlock....stning/tubkrok/

Guideline-kroken är inte fel den heller... ^_^

Guideline har jag dåliga erfarenheter av, de har gått av i böjen. En trekrok blir lätt en dubbel- eller enkelkrok efter några bottennapp. För hårt gods?

Publicerat

Tänker du på Salar-kroken? Den gick av lite varstans!

Guideline-kroken görs väl hos Ken Sawada, om jag inte är ute och cyklar... den har jag aldrig haft problem med.

Publicerat
  • Författare

Tjena! Har du provat Ken Sawada? Jag brukar köpa dessa från Mistpool. Rekommenderar varmt XD1 (dubbel) som är den jag kör mest. Bland trekrokar så har du ST3 (och ST4). Otroligt pålitliga krokar! På lågvatten eller oftast vid öringfiske så kör jag Partridge Flash Point Big Mouth Double (BMD) som jag också rekommenderar. Mycket bra krokningsegenskaper. Köpte en större mängd av dessa på eBay från England för några månader sedan.

MVH Göran.

Jag tänkte mest på trekrok och när det gäller dubbelkrok så har jag Patridge BMD size 8,10 så man kanske skall testa Ken Sawada ST3

Publicerat

Tänker du på Salar-kroken? Den gick av lite varstans!

Guideline-kroken görs väl hos Ken Sawada, om jag inte är ute och cyklar... den har jag aldrig haft problem med.

Jag tänker på den som ser ut exakt som Sawada, och jag har hört samma sak om tillverkningen, men det kan inte vara samma krok?

För mig har GL gått av medan Sawada varit segare i godset och istället rätats. Jag har till och med köpt GL-krokar som redan varit av... :D

Har dessutom gått bra att upprepat böja tillbaka Sawada och fiska vidare.

Publicerat

GL´s krok enligt källa så görs den hos Sawada och är tydligen ST4 kroken. Har själv aldrig haft problem med den vara sig att de brustit eller att inte kunnat räta tillbaka dem. Kanske har jag haft tur men efter ett antal paket krok så bör bristerna visa sig men det har de inte gjort. Tycker det är ruggigt bett i dom och de sitter väldigt bra. Ska säga att jag tidigare kört med kamasan B990 och tycker det är en fin krok men de har gått att räta lite för lätt så jag bytte till GL´s. Men skulle nu GL´s krok börja strula så blir det Sawada helt klart.

Redigerad med thegrappler

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Prova ST3, du kommer inte att bli besviken! :)

Här har du bilder för storleksjämförelse.

post-3316-0-87606000-1314435164_thumb.jp

post-3316-0-70358000-1314437857_thumb.jp

Redigerad med hogmark

Publicerat

Bilden visar att det är ganska stor skillnad på storlekar inte bara mellan olika tillverkare utan också olika modeller av samma tillverkare.

XD1 storlek 4 och ST3 storlek 6 är ungefär likvärdiga och jag tycker att de är lagom för tidig säsong/högvatten/större flugor.

Gå ner en storlek på båda dessa så passar de lite mindre flugor. De motsvarar då ungefär en BMD 12:a med aningen grövre gods.

XD1 storlek 8 är en ettrig liten rackare! :)

Publicerat
  • Författare

Här har du en bild för storleksjämförelse.

Tack för den bilden för när jag beställde BMD 10 kroken för att få en mindre krok så var den alldeles för stor för mindre tuber tyckte jag så det blir att beställa XD1 8 istället

Publicerat

Här har du en bild för storleksjämförelse.

Verkar vara stört omöjligt att få tag på ST3 eller ST4 i storlek 8?

Sawada själv har haft slut hela sommaren, Mistpool har slut osv.

Vet nån om det finns nån stans? :unsure:

Publicerat

Göran. Du måste ha fått en dålig batch av GL-krokarna? Jag har fiskat en hel del med både Sawada och GL men kan inte detektera nån skillnad på dom. Lika starka och vassa bägge två. Bra skit! :)

Publicerat

Tack för den bilden för när jag beställde BMD 10 kroken för att få en mindre krok så var den alldeles för stor för mindre tuber tyckte jag så det blir att beställa XD1 8 istället

Det är märkligt liten skillnad mellan storlekarna i BMD-serien.

Jag la till en bild i det tidigare inlägget så att du också ser skillnad i gap.

Publicerat
  • Författare

Ja det ser ut som XD1 6 har samma krokgap som BMD 16

Publicerat

Göran. Du måste ha fått en dålig batch av GL-krokarna? Jag har fiskat en hel del med både Sawada och GL men kan inte detektera nån skillnad på dom. Lika starka och vassa bägge två. Bra skit! :)

Hoppas på det! Känner dock en annan laxfiskare med samma dåliga erfarenhet. Bland annat så landade han en lax och 3-kroken hade blivit en enkelkrok... :D

Men det kan ju hända att han också fått dåliga krokar just den gången. Om GL är samma som Sawada ST4 så stämmer ju det i alla fall med att jag upplever ST3 som mjukare jämfört med GL. ST4 har jag inte hunnit testa ordentligt.Tyvärr köpte jag GL i lösvikt så jag kan inte säkert identifiera en sådan i mina askar för testning. Det känns i alla fall säkrast att köra vidare på ST3. :)

Publicerat

Ja det ser ut som XD1 6 har samma krokgap som BMD 16

Det stämmer exakt.

XD1 6 har samma gap och bredd mellan krokarna som BMD 16, men längden på skaftet är som på BMD 10 och godset är tjockare än BMD 8.

Nu blev det enkelt va? :D

Publicerat
  • Författare

Det stämmer exakt.

XD1 6 har samma gap och bredd mellan krokarna som BMD 16, men längden på skaftet är som på BMD 10 och godset är tjockare än BMD 8.

Nu blev det enkelt va? :D

Hur skall en gammal gubbe komma ihåg allt detta :wacko:

Publicerat

Verkar vara stört omöjligt att få tag på ST3 eller ST4 i storlek 8?

Sawada själv har haft slut hela sommaren, Mistpool har slut osv.

Vet nån om det finns nån stans? :unsure:

Sawada har väl ST3 i storlek 8?

Dock så kostar de c:a 107 kr jämfört med 81 kr på Mistpool.

Redigerad med hogmark

Publicerat

Sawada har väl ST3 i storlek 8?

Dock så kostar de c:a 107 kr jämfört med 81 kr på Mistpool.

Å tusan missa det, va lite för insnöad på ST4, bara beställt dom förr..

Men känns ju lite märkligt att betala 107 spänn från Sawada, när det kostar 81 hos Mistpool :(

Publicerat

Hur skall en gammal gubbe komma ihåg allt detta :wacko:

Det behöver du inte, du ska ju ha trekrok! :P

Publicerat
  • Författare

Det behöver du inte, du ska ju ha trekrok! :P

Ja just det så va det det hade jag glömt :P

Publicerat
  • Författare

Å tusan missa det, va lite för insnöad på ST4, bara beställt dom förr..

Men känns ju lite märkligt att betala 107 spänn från Sawada, när det kostar 81 hos Mistpool :(

Finns både ST3 och ST4 stolek 8 på Ebay men kostar med frakt 123,00 SEK

Publicerat

Har hitills tyckt om Owner men dess hulling är så liten att den tenderar bli en C/R krok. Får nog säga att Sawada och Guideline alltmer väcker mitt intresse.

Publicerat

I våras köpte jag ST4 st.5 från K. Sawada men nu ser ut att det finns inte länge , har aldrig haft bättre krok tycker inte att det finns bättre heller

// Yannis