Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2-hand flugspö

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag fundera på att ev. köpa detta flugset för laxfiske samt öringfiske vid havet. Vad tycker ni om detta? Har detta spö och rulle allt som krävs för laxfiske? Har tänkt lägga ca 4-5000 kr på spö och rulle.

Har ni andra förslag får ni gärna komma med de.

Tack på förhand

http://www.sportfiskarn.se/produkter.asp?id=208&cat=Flugfiskeset&Page=

Publicerat

Köp i delar blir billigare och bättre grejer och nåt märke där man har bra support t.ex guideline.

Publicerat

Köp begagnat. Guidelinespö, klumpar och loop/danielsson rulle. Tröttnar du så får du mer eller mindre tillbaka pengarna. Och med bra grejjer är chansen bra mycket mindre att du tröttnar...

Letar du lite får du ihop något riktigt bra för 4-5000kr...

"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

Publicerat

Håller med lill-peter helt klart i det han säger om att köpa bättre begagnade saker!

Leta lite här på forumet och även på andra och gör en tråd så ska du nog se att du hittar något som är mer vettiga prylar än det där :)

Lycka till!!

Publicerat
  • Författare

Vilken längd och klass tycker ni jag ska köpa? Det kommer som jag nämnde tidigare bli lax och även havsörings fiske.

Vad ska man tänka på när jag köper grejerna?

Mvh

Publicerat

Vilken längd och klass tycker ni jag ska köpa? Det kommer som jag nämnde tidigare bli lax och även havsörings fiske.

Mvh

Misstänker att jag snart sitter i samma sits som dig snart! Som jag tänker att man bör leta spön är. Prova dem och prova dem med de linor man har tänkt att använda. Har man ingen möjlighet att prova så skall nog jag gå på en spö serie som jag gillar vid enhandsfiske. Tex så gillar jag sameo grejer. Då är risken stor att jag gillar sameo's tvåhand

hoppas det hjälpte och tröstade lite i den här djungeln av spön

Publicerat

Fick jag ha ett tvåhands spö hade jag haft ett 13ft 8-9 typ LPXe guideline grymt skönt spö och finns inget prisvärdare i mina ögon , lite som danielsson går att jämnföra med en volvo , rätt tråkig bil och alla har en men av en anledning..

Publicerat

Fick jag ha ett tvåhands spö hade jag haft ett 13ft 8-9 typ LPXe guideline grymt skönt spö och finns inget prisvärdare i mina ögon , lite som danielsson går att jämnföra med en volvo , rätt tråkig bil och alla har en men av en anledning..

Skillnaden mellan Danielsson och Volvo är att Danielssonen håller ;)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Mvh

Beror på vart och när du ska fiska. 13` 8/9 eller 9/10 funkar på det mesta.

Jag kör till 99% med 12,6´8/9 när jag fiskar lax och havsöring.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Och jag säger 15fotare!

"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

Publicerat

Helt enig, Peter! 15´är det jag anväder till 90% av mitt laxfiske. Inte enbart för att kasta längre utan mer för att kunna manövrera flugan bättre. Utfiskningen av kastet, alltså de heliga sekunder då en lax kan ta flugan, läser man allt mindre om........ Tragiskt är det - bodknoddarna har helt tagit över denna sport - utan 50 linor i fickorna verkar många känna sig utan chans. I själva verkar klarar en god fiskare av det mesta med en bra flytklump, variernade tafsländer och olika tunga flugor. Undantaget tidig juni eller flommar......

M

Hellre en fluga i vattnet än en kossa på isen.....!

1looplina.jpg

Publicerat

Helt enig, Peter! 15´är det jag anväder till 90% av mitt laxfiske. Inte enbart för att kasta längre utan mer för att kunna manövrera flugan bättre. Utfiskningen av kastet, alltså de heliga sekunder då en lax kan ta flugan, läser man allt mindre om........ Tragiskt är det - bodknoddarna har helt tagit över denna sport - utan 50 linor i fickorna verkar många känna sig utan chans. I själva verkar klarar en god fiskare av det mesta med en bra flytklump, variernade tafsländer och olika tunga flugor. Undantaget tidig juni eller flommar......

M

Amen! ;)

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...

Publicerat

Som nybörjare plaskar man dessutom ungefär lika mycket oavsett om linan väger 30 eller 40gram, så argumentet med "smygfiske" faller bort.

För att ge ett konkret tips på grejjer

Begagnad tredelad Guideline LeCie 14´8" 10-11 MF eller Fast (som nybörjare är nog MF bäst men Fast fungerar också). Går att få för runt 2500kr om man letar lite.

Loop LW 8-12 för typ 1500kr.

En Rio eller guidelineklump med utbytbara spetsar med en vikt på 40-42gram.

Ovanstående grejjer går att hitta för runt 5000kr totalt, och är svinbra. Tröttnar du, så får du mest troligt tillbaka allt du lagt ut(något som du inte kommer få för ett scierra-set)

Publicerat

Ska väll sägas att det finns en jävla massa andra spön som är bra också, främsta anledningen till att jag rekomenderar guideline är att de alltid haft en 100%ig garantiservice. Bra garanti verkar vara ganska viktigt med asienspön...

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Ska leta och läsa på så mycket som möjligt.

Publicerat

Bara pma om du vill ha en 14.8a lecie 3-delad eller lpxe 13ft 3-delat har bägge som jag funderar på sälja.

Publicerat
  • Författare

Är Sonik Fly Rod spö och Sonik Fly Reel rulle bra grejer?

Rullen är klass 9/11

Spöt är 13" och klass 8/9

Publicerat

Säkert inget fel på dem, dock är det samma här, det är inget som är jätteattraktivt på begmarknad, så betala inte för mycket!

Har själv börjat ge mig in på laxfiske i år och har köpt tre spön mellan 15 och 10 fot för sammanlagt 2000:-. Jag kan lova att det inte är dessa "billiga" spön som är begränsningen i mitt fiske.

Du har inte sagt något om vilka vatten du kommer fiska i?

Publicerat
  • Författare

Kommer fiska i örekilsälven, lilla edet och liknande.

Publicerat

15 fotare !!!!

Mycket lättare som nybörjarspö.

Fiskar till 90% med 15'

Publicerat

Jag började med en 15-fotare och det var helt rätt.

Publicerat

Håller med om att det är lättare att lära sig med 15´Frugan är liten men ändå ville hon börja med 15´ och det gick toppen. Nu kör hon mest med 12,6´an men första laxarna tog hon på 15´

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

M

Bodknoddarna?

:D

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Ska väll sägas att det finns en jävla massa andra spön som är bra också, främsta anledningen till att jag rekomenderar guideline är att de alltid haft en 100%ig garantiservice. Bra garanti verkar vara ganska viktigt med asienspön...

Låter nästan som SR "det finns även andra märken" ;)

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos