Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Spegelfri minisystemare eller högkvalitativ kompakt?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle vilja ha en liten, smidig kamera som alltid kan finnas till hand - på jobbet, på resa, på fisketuren. En som tar riktigt bra bilder.

De nya minisystemarna är spännande med sin mångsidighet och flexibilitet. Kostnadsmässigt ligger de också relativt bra till.

Jag har bara läst om dem, och vet inte hur de är när det gäller ergonomi och handhavande. Är de lika smidiga som en kompakt?

Alternativ för kompakter:

Canon S100

Panasonic DMC-LX5

Alternativ för system (får de plats i fickan?):

Panasonic Lumix GF2

Nikon V1

Nikon J1

Olympus?

Någon som tänkt i samma banor, har erfarenheter eller synpunkter?

Publicerat

Jag har dålig koll på dessa "hybrider", men jag såg att Rajala hade erbjudande idag på Olympus Pen för 1995kr. Är det en sån? Vet att den har lös optik i alla fall. Erbjudandet var bara idag.

Jag har för övrigt 60-talsversionen av Pen. Det är världens vackraste kamera. Här ser du dom sida vid sida.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=236838

Publicerat

Följdfrågan från mig blir om det finns nån kompaktare som har tillräcklig bildkvalite för tryck i fackpressen?

www.medfluga.se

Publicerat

Hade mycket hellre tagit en kompaktkamera, t.ex. Panasonics LX-modeller. Dom får du faktiskt ner i fickan. Har stått och pillat lite på Nikons nya 1-serie, men är inte imponerad. För stor för att få ner i fickan, för liten för att få ett bra grepp.

Publicerat

Känner en internationellt känd proffsfotograf som svär vid sin Lumix GF, trots att den numera är bucklig och dan. Den är aningen smidigare än den andra Lumix med fast objektiv tack vare att gluggen som följer med är kortare.

Publicerat
  • Författare

Känner en internationellt känd proffsfotograf som svär vid sin Lumix GF, trots att den numera är bucklig och dan. Den är aningen smidigare än den andra Lumix med fast objektiv tack vare att gluggen som följer med är kortare.

Då kör han antagligen med 14 mm pancakeobjektiv. Det sticker bara ut max nån centimeter, men begränsar förstås användandet, då brännvidden med 35-millimetermått mätt motsvarar en fast 28 mm. Jag skulle i så fall ha både det (ljusstarkt: 2,8) och zoomen (mångsidigt brännviddsomfång).

Publicerat

Det tråkiga med dessa kompakter och mini systemare är avsaknad av sökare. Det har jag svårt att leva utan.

/Ola

Publicerat

Jag har flera gånger varit inne på samma sak som du Johan.

Tyvärr alltid missnöjd. Nu har jag en Canon G12 vilken är ok.

Ok är högsta betyget hittills för annat än systemkamera.

Tryck funkar den definitivt för upp till A4 i alla fall.

//J

Publicerat

Nikon p7000

och Nikon P5000 om du kan få tag på en!

Glasfiberspön är fantastiska!

Publicerat

Helt rätt bigsal om 14 mm.

G12 kan man helt klart trycka uppslag från, i alla fall med raw.

Publicerat

Hur går det Big.

Har du hittat vad du söker ännu?

Jag kan rekomendera denna.

Sony NEX-C3K. E18-55 zoomobjektiv, utbytbart. 16.2 mega pixels. Fotar i max storlek 16M 4912x3264 för utskrifter upp till A3+.

Filmar i HD och 3D. 3D panorering på stillbilder + mycket mycket mera.

Kanske inte världens minsta, men det lär vara världens minsta system kamera, nu lite lättare. Jag är mycket nöjd med den iaf.

Bilden tagen med 8.4M 3658x2368 bildpunkter.

post-1948-0-01026100-1326387434_thumb.jp

post-1948-0-18024700-1326387461_thumb.jp

post-1948-0-85575000-1326387492_thumb.jp

post-1948-0-34971300-1326387691_thumb.jp

Publicerat
Följdfrågan från mig blir om det finns nån kompaktare som har tillräcklig bildkvalite för tryck i fackpressen?

Hell Yes!

...mipert som jobbar på bildbyrå och har reklamfotografbakgrund plus jobbat på sydsvenskans bildredaktion... :)

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-