Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kort session behöver hjälp och input på förbättringar

Featured Replies

Publicerat

Fick filmat lite idag, som jag sagt i två veckor ...

Blev tyvärr väldigt kort klipp, anledningen var min dotter stod i kulisen och skrek om pinnar och var väldigt otålig! Även därav att ljudet är av :)

När jag tittar på klippet själv så tror jag mig se två fel som kan göra att jag blir trött och inte får så bra kast som jag önskar,

1, Kanske ska strama åt lite på min vinkel ser ut som att jag ligger en bit över tio och två, vilket gör att linan ofta hamnar lågt ?

2, Jag tvär stannar inte vid klockan två när jag skjuter lina utan låter den gå ner direkt och rakt och missar kraft i detta ?

Men det är bara vad jag tror jag hoppas att ni kan hjälpa mig vidare och utveckla tekniken, jag kommer att ta en kastkurs men för att få så mycket så möjligt ur den så vill jag veta mer först :)

http://www.youtube.com/watch?v=tB9px-NGoXk

Tack på förhand,

Gäddan är min kryptonit!

• Svar 64
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Om jag ser rätt så driftar du inte mycket bakåt vid dina bakkast och dina dubbeldrag kommer lite för tidigt.

Inte nominerad till årets Edge-medlem 2012. Varken som fysisk person eller som begrepp

Publicerat

Jag tycker nog tvärt om när det gäller dubbeldraget. Att det kommer något sent och att det skulle behöva vara lite mer "attack" och bestämdhet i draget. Tycker att det annars ser bra ut.

Publicerat

Du kan prova (om det passar dig) att gå längre bakåt med armen-handen i bakkastet men tänk i så fall på att inte vika ned spötoppen! Om du gör en längre rörelse med armen hävdar jag att det nog är lättare att göra en något senare rotation av spöt.

Och visst, att stanna spötoppen högre i avslutningen av kastet är bättre, dock måste spötoppen sänkas så mycket att flugan inte krockar med spötoppen. Prova med olika stopplägen och kolla hur det påverkar kastet.

Publicerat
  • Författare

Ok bra tips ska tänka på detta och se om jag hinner med en session till med längre tid och köra det med klass 5 spöet istället!

@Julius vad menar du med driftar i bakkastet ?

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Ok bra tips ska tänka på detta och se om jag hinner med en session till med längre tid och köra det med klass 5 spöet istället!

@Julius vad menar du med driftar i bakkastet ?

Det som Magnolia också skriver att gå längre bak med armen i bakkastet. Tänk dig att du kastar spjut precis innan du släpper spjutet - den positionen har du precis när du börjar framkastet.

Inte nominerad till årets Edge-medlem 2012. Varken som fysisk person eller som begrepp

Publicerat
  • Författare

Hmm ok jag tror jag är med, ska försöka att få armen längre bak :)

Samt lägga lite mer betoning i dubbeldraget :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat
Publicerat

Jag är verkligen ingen kastkung...men jag kan väl få skriva nåt ändå kanske...

Nu sitter jag på en väldigt seg lina (internetlina alltså) så filmen hackar fram även på lägsta kvalitet, men det ser ut som kraftisättningen är ganska stor från början eller spelar mitt internet ett spratt med mig?

Istället för att accelerera med allt högre hastighet till ett tvärt stopp så ser det ut som att hastigheten kommer rätt kvickt i början och sen knappt accelererar alls. Fast det kan som sagt vara att filmen hackar här hos mig...

Publicerat

Fick filmat lite idag, som jag sagt i två veckor ...

Blev tyvärr väldigt kort klipp, anledningen var min dotter stod i kulisen och skrek om pinnar och var väldigt otålig! Även därav att ljudet är av :)

När jag tittar på klippet själv så tror jag mig se två fel som kan göra att jag blir trött och inte får så bra kast som jag önskar,

1, Kanske ska strama åt lite på min vinkel ser ut som att jag ligger en bit över tio och två, vilket gör att linan ofta hamnar lågt ?

2, Jag tvär stannar inte vid klockan två när jag skjuter lina utan låter den gå ner direkt och rakt och missar kraft i detta ?

Men det är bara vad jag tror jag hoppas att ni kan hjälpa mig vidare och utveckla tekniken, jag kommer att ta en kastkurs men för att få så mycket så möjligt ur den så vill jag veta mer först :)

Tack på förhand,

Hej,

Din kraftinsättning är lite för abrupt du ser ut att ha kort lina ute, om så är fallet kan du ta ner kraften till hälften någonstans.

Prova lugn ner dig så att fluglinan nästan faller till marken och sen ökar du ett snäpp eller 2 så bör du hitta ungefär hur mycket kraft du

behöver.

Bakstoppet är OK för den linmängden.

FK stopp beroende på hur mycket lina du har ute, har du vad jag misstänker kort lina, kan du stoppa tidigare.

Linmängden bestämmer hur stor vinkel du skall ha mellan FK-stopp o BK-stopp.

Ditt dubbeldrag skall göras sent som möjligt för att få mesta effektiviteten och bör harmonera med din kaströrelse och kastvinkel.

Det avslutande kastet där du levererar dra du ner spötoppen kolosalt. Egentligen kan du stoppa precis likadant

som när du gör FK o BK. (Testa) Drar du ner öppnar du upp loopen som tappar fart och i mången fall rasar ner i en hög.

//Christer

www.flycastingsyd.se_____FFFLogoSmall.gif Flycastinginstructor.

Flugfiskarnatrelleborg

Publicerat

Ingen jämn acceleration. Det gör att spöt inte laddas på ett effektivt sätt.

Lite för mycket rotation genom hela kastet. Försök att dra iväg linan, och avsluta med en rotation.

En drift är bra, men inte nödvändig med kort lina. Viktigast är att man inte creepar, (smygstartar omedvetet) innan det är dags. Det Är inget du gör, men jag ville nämna det. :)

Helt OK timing med dubbeldraget.

Sen, som Christer skrev prova att ta det mycket lugnare och lär dig hur mycket kraft du behöver använda egentligen.

Mvh Juha

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat
  • Författare

Hej,

Din kraftinsättning är lite för abrupt du ser ut att ha kort lina ute, om så är fallet kan du ta ner kraften till hälften någonstans.

Prova lugn ner dig så att fluglinan nästan faller till marken och sen ökar du ett snäpp eller 2 så bör du hitta ungefär hur mycket kraft du

behöver.

Bakstoppet är OK för den linmängden.

FK stopp beroende på hur mycket lina du har ute, har du vad jag misstänker kort lina, kan du stoppa tidigare.

Linmängden bestämmer hur stor vinkel du skall ha mellan FK-stopp o BK-stopp.

Ditt dubbeldrag skall göras sent som möjligt för att få mesta effektiviteten och bör harmonera med din kaströrelse och kastvinkel.

Det avslutande kastet där du levererar dra du ner spötoppen kolosalt. Egentligen kan du stoppa precis likadant

som när du gör FK o BK. (Testa) Drar du ner öppnar du upp loopen som tappar fart och i mången fall rasar ner i en hög.

//Christer

Kanon bra förlarat, men det måste man väl förvänta sig av dig ;)

Jag kommer försöka att tänka på detta nästa gång jag går ut, ska se om jag har tur och kommer ut i dagens sista ljus timmar här närmast!

Jag tyckte inte att jag hade så värst kort lina ute, kanske 8 meter eller mer då ni ser att linan är gul och klumpen på zpey är orange så där i krokarna iaf. kanske är den tunga flugan som satt på som spökade ?

Kanske ger en mer rättvis bild om man filmar en gång med klass fem för att se om det är annat som spökar ?

Tack för tipsen,

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat
  • Författare

Ingen jämn acceleration. Det gör att spöt inte laddas på ett effektivt sätt.

Lite för mycket rotation genom hela kastet. Försök att dra iväg linan, och avsluta med en rotation.

En drift är bra, men inte nödvändig med kort lina. Viktigast är att man inte creepar, (smygstartar omedvetet) innan det är dags. Det Är inget du gör, men jag ville nämna det. :)

Helt OK timing med dubbeldraget.

Sen, som Christer skrev prova att ta det mycket lugnare och lär dig hur mycket kraft du behöver använda egentligen.

Mvh Juha

Juha låter bra att jag inte är helt off på dubbeldraget :)

Men vad är rotation ? Blir lite udda ord som inte fastnat hos mig än, drift är ett annat som kanske jag inte riktigt är med på heller :)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Rotation är när spöt går från \ till /.

Drift är när man följer efter med spöt efter linan efter stoppet.

Nu förstår du nog... :D

Ring mig om du vill, så kan jag förklara bättre. 070-6675099

www.netflies.se

Publicerat

Hej, håller i stort med många av dem sim postat, även Keester men jag tycker att du creepar i väntan på framkastet :) Fall inte fram med armen i väntan på att du matar tillbaka lina med linhanden. Att drifta, dvs föra armen snett uppåt bakåt i pausen, är ett bra sätt att undvika creep :)

Vh

Staffan

loop.png
Publicerat
  • Författare

Rotation är när spöt går från \ till /.

Drift är när man följer efter med spöt efter linan efter stoppet.

Nu förstår du nog... :D

Ring mig om du vill, så kan jag förklara bättre. 070-6675099

Ojdå telefon support :)

Inte omöjligt att man slår en pling efter nästa omgångs besvikelse ;)

Jag är absolut med nu på hur du menar, alltså där man gör sitt såkallade stop så följer man med en bit längre och det är aja baja !?

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat
  • Författare

Hej, håller i stort med många av dem sim postat, även Keester men jag tycker att du creepar i väntan på framkastet :) Fall inte fram med armen i väntan på att du matar tillbaka lina med linhanden. Att drifta, dvs föra armen snett uppåt bakåt i pausen, är ett bra sätt att undvika creep :)

Vh

Staffan

Oj jag märker mer och mer att det är svårt att få hjälp med detta i ord, men om jag som du säger driftar med armen finns det inte risk för att flugan kommer smälla i klingan då eller ? Eller det är en liten "drift" uppåt och sedan ner på linjen igen ?

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Jag är absolut med nu på hur du menar, alltså där man gör sitt såkallade stop så följer man med en bit längre och det är aja baja !?

Keester kommer med bra tips. Jag nyttja telefonsupportet för ett tag sedan. Gav riktigt bra resultat.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Keester kommer med bra tips. Jag nyttja telefonsupportet för ett tag sedan. Gav riktigt bra resultat.

Härligt att höra, ska försöka att få all denna informationen att sjunka in sedan ut testa spela in och kolla av tekniken! Jag tyckte själv att det var lärorikt att se mig själv då jag kunde se att något inte stod rätt till! Sedan är det svårt att verkligen se var felet ligger om man är novis som mig ... och det är här ni gammel gäddor kommer in i bilden ;)

Gäddan är min kryptonit!

Publicerat

Oj jag märker mer och mer att det är svårt att få hjälp med detta i ord, men om jag som du säger driftar med armen finns det inte risk för att flugan kommer smälla i klingan då eller ? Eller det är en liten "drift" uppåt och sedan ner på linjen igen ?

Förlåt Staffan ;) , men en drift är när man följer efter lite med spöt efter stoppet.

Dvs, man håller inte spöt helt still medans linan rullar ut.

Ingen risk med att flugan träffar spöt iom det.

www.netflies.se

Publicerat

Finns en bibel över kastteknik: Jason Borger, Nature of flycasting. Köp den, du kommer att använda den i många år. Finns ingen bättre.

Jag tänker mer på din axel (som du har ont i?), Få in kastet mot kroppen. Du vinklar ut spöet och tappar kraft. Be någon hålla emot din arm med lätt motstånd i olika vinklar ut från kroppen så förstår du vad jag menar. Konstiga rotationer är sällan bra för axlarna.

www.medfluga.se

Publicerat

Inte ajabajja alls! Bara bra! :)

www.netflies.se

Publicerat

Träna och träna. Och när du tränar så gör det med en viss konsekvens. Vad jag menar är att försök att bara ändra en sak åt gången. Den bästa rådet har du fått redan - titta på dina linbågar. Har du inte hittat redan, så kommer nog den bästa kasthemsidan här - sexylopps.com

Sen är det så att kasta på gräs och kasta när man fiskar kan upplevas som två olika saker. Eftersom jag oftast vadar eller sitter i flytring, så tränar jag hemma genom att sitta ner på marken eller på en liten pall.

Publicerat

Träna och träna. Och när du tränar så gör det med en viss konsekvens. Vad jag menar är att försök att bara ändra en sak åt gången. Den bästa rådet har du fått redan - titta på dina linbågar. Har du inte hittat redan, så kommer nog den bästa kasthemsidan här - sexylopps.com

Sen är det så att kasta på gräs och kasta när man fiskar kan upplevas som två olika saker. Eftersom jag oftast vadar eller sitter i flytring, så tränar jag hemma genom att sitta ner på marken eller på en liten pall.

Mycket kloka ord!

Jag kastar ungefär som skanerost på filmen, när jag står i Älven och fiskar.

Jag vet inte vad han vill lära sig egentligen?

Jag antog att han ville lära sig att kasta långt.

Men sitta på gräset är bra träning, även om man jobbar på distanskast. :)

www.netflies.se

Publicerat

Mycket kloka ord!

Jag kastar ungefär som skanerost på filmen, när jag står i Älven och fiskar.

Jag vet inte vad han vill lära sig egentligen?

Jag antog att han ville lära sig att kasta långt.

Men sitta på gräset är bra träning, även om man jobbar på distanskast. :)

Men såklart bör man ändra sin teknik långsamt.

Det går inte att gå ut och kasta, och köra alla tips man fått på en gång.

Skynda långsamt! ;)

www.netflies.se