Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fishcat vs drifter

Featured Replies

Publicerat

Hej!Vad skulle ni ha valt?tycker att fishcaten ser mer lättpaddlad ut!Tar tacksamt emot åsikter om dessa,för och nackdelar.MVH Erot.

Publicerat

Jag valde drifter och har inte ångrat mig en sekund. 6 uppblåsbara sektionen, stabil, lätt, mycket prisvärt osv osv

Men VALET ÄR DITT :)

Publicerat

Hej!Vad skulle ni ha valt?tycker att fishcaten ser mer lättpaddlad ut!Tar tacksamt emot åsikter om dessa,för och nackdelar.MVH Erot.

Jag har båda. Båda är likvärdiga. Det är inte så att FC är mer lättpaddlad.

Små skillnader finns. Blåsorna i är i olika material. FCs blåsa är i en tjockare plast. Drifterns blåsor är tunnare och gjorda i två delar som svetsats ihop. Ett hål är lätt att laga. Är det i svetsfogen på Driftern blåsan som har gett sig så är det omöjligt att laga. Bara att beställa en ny.

Driftern har en stång vid ändarna och remmar som kan dras åt så att pontonerna stabiliseras. Linbrickan på Driftern är betydligt bättre än FC. Driftern har fler förvaringsfickor och att blåsornas ventiler är skyddade i fickorna. På FCn ligger de oskyddade. Driftern är billigare än FC.

Oavsett vilken ring du väljer FC eller Driftern så är de bra ringar. Se bara till att köpa till bra fenor.

Inte nominerad till årets Edge-medlem 2012. Varken som fysisk person eller som begrepp

Publicerat

Tycker att Julius gav dig väldigt kompetent beskrivning. Så nu är det BARA att välja :)

Publicerat

Hmmmm svårt val, sitter bättre i fc, gillar foam i bak och rygg. Liiiite stor i förvaring.

Sitter mindre bra i uppblåsbar sits/rygg men förvaringen...mycket mindre.

Säkerhet känns likvärdig.

40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.

stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Publicerat

Hmmmm svårt val, sitter bättre i fc, gillar foam i bak och rygg. Liiiite stor i förvaring.

Sitter mindre bra i uppblåsbar sits/rygg men förvaringen...mycket mindre.

Säkerhet känns likvärdig.

Jag har gjort så att jag tog en stor och lite tunnare skärbräda och la in i Drifterns sitts. Samma sak i sittsen på FC. Frigolitplattan i FC rygg är rätt meningslös detalj. Frun undrar fortfarande var alla skärbrädor tar vägen hemma hos oss.

Inte nominerad till årets Edge-medlem 2012. Varken som fysisk person eller som begrepp

Publicerat
:lol: har polare som skär, limmar, liggunderlag.

FFF - CCI

Publicerat

Klipp- och klistra vänner skulle jag också vilja ha. Har inte så många.

Publicerat
  • Författare

Okej,Tackar för svaren!Är bra fenor som dyraste fenorna?Tar gärna emot tips om sådana också.Visst ja!vilken sitter man högst i?Känns som det har betydelse.MVH EROT.

Publicerat

Okej,Tackar för svaren!Är bra fenor som dyraste fenorna?Tar gärna emot tips om sådana också.Visst ja!vilken sitter man högst i?Känns som det har betydelse.MVH EROT.

Bra fenor är dom dyraste. Typ dykarfenor.

Angående höjden så är det hugget som stucket, något stabilare med fishcat. Som Tony skrev tar fishcaten mer plats i förvaring. Driftern går att göra minimal.

Jag hade köpt en drifter, kinetic eller en pool 12 om du är normalviktigt. Endast just för förvaringen i bil, fjällresor mm. I vattnet är det små marginaler som skiljer.

Amerikanerna är ju något större än oss i europa, iaf viktmässigt. Därav tror jag fischcaten är lite större och stabilare, american design helt enkelt.

Redigerad med karki

Ett bompass är ingenting!

Publicerat

Ja förvaringen är ju rätt viktig med tanke på att man oftast är några stycken och alla har var sin ring. Det blir mycket även om man har stor bil.

Publicerat

Som flera har skrivit så är sitt höjden samma. På Driftern gör jag så att jag lågger i en tunn plast skärbräda i sittsen och sen blåser upp sittblåsan. detta för att få en hård sitts. På FCn så är det två frigolitblock som finns i sittsen. För att undvika att frigolitblocken viker sig, har jag även i FCn lagt in en tunn skärbräda. Att sitta hårt är bra enligt min erfarenhet.

Vad gäller simfenor så ska man komma ihåg att i en ring sitter du med underbenen hängande rakt ner. Paddelrörelsen som du kan göra med underbenen är från rakt ner till rakt upp. Mycket kraft går förlorad i den rörelsen. Du vill att så mycket som möjligt av din insatta kraft gå till att driva ringen rakt bakåt, men eftersom du har bara en begränsad pendelrörelse så går din insatta krift också uppåt dvs mot vattenytan. Ju mer du kan sträcka ut dig mot vågrätt position desstå effektivare blir dina paddelsparkar. Att luta sig bakåt gick bra i dom gamla O-ringarna. Det går inte i dom moderna V-ringarna - försöker du så åker du ur med rumpan.

Kontentan av detta är att du ska ha en så effektiv fena som möjligt inte får hård och inte för mjuk. Kom bara igåg att de dyra dykfenorna inte är konstruerade till de bensparkar som du kan göra i en modern V-ring. Därför är de inte bättre än billiga. Jag kör med en 20 år gammal Mares fenor och fenor från Bios för flytring. Funkar bra.

Ska du ha det bästa är de specialkonstruerade Jetfins det bästa för ring. Mig vetterligen finns dom inte i Sverige - utan du får beställa dom från US.

Publicerat

Har testat Jetfins, ser coola ut men var likvärdiga med creek co's platta.

Det är ju lite två läger när det kommer till fenor. En del föredrar korta fenor där man kan paddla i högre frekvens utan muskelkramp, andra tycker de långa är bättre.

Ibland känns det lite som med spön :) vid nytt spöinköp så vill man ha skillnad, har man ett mjukt innan vill man ha ett snabbt och vice versa.

Jag ligger ner i min fishcat, inte rodelligger men sittligger, paddlar med korta och platta fenorna. Helt avslappnad i fotlederna, tar emot lite i början på uppåtpaddling när leden översträcker en smula. Andas djupt och bli vän med smärtan ;) då kan man paddla i bra tempo i kraftig vind utan kramp. Spänner jag musklerna runt fotleden är det omedelbar kramp.

Ett annat plus med de platta är ju att de går att justera från stl 35-50 typ. De biffigare fenorna funkar upp till 42 ca, lite beroende på skostl, sen får man stoppa in neoprenfoten utan sko. Jag mixar lite flytring med landfiske, sen skall man ju rota fram lite pinnar för brasan så skor är bra ;)

FFF - CCI

Publicerat
  • Författare

Kontenta av era svar:Det blir driftern med fenor och pump på någon drive jag sett för 2500skr någonstans.suveränt med all hjälp!Tack alla!erot

Publicerat

Jag ligger ner i min fishcat, inte rodelligger men sittligger - ja till viss del så beror det på hur stor röv man har.