Hoppa till innehåll

.

Frågor/regler om Veckans Fisk

45 replies to this topic

#31 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 436 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:06

Visa inläggjakobj på Aug 16 2009, 18:15 sade:

Kan man inte helt enkelt ha en omröstning på måndagen efter veckans slut där medlemmarna får rösta på vilken fisk som borde vinna? Det är ju demokratiskt och bra och ingen kan skylla på någon eftersom alla är med och bestämmer?

Jag tycker detta låter bra!

Och varför inte ha någon extra dag för inrapportering. Jag ser ingen skada i det. Då kan de som varit på ev. fiskeresa ha större marginal att rapportera in. Vem förlorar på det?
Det är inte alltid man har tillgång till internet eller för den delen täckning på mobilen.

Detta inlägg har redigerats av Namnbytarkungen: 16 Aug 2009, 20:21

LAXJUNKIE!

#32 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 436 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:08

Visa inläggTobbeOlsson på Aug 16 2009, 18:58 sade:

Tycker jag låter som en bra ide. Men jag tycker inte att röstningen ska börja först säg 18,00. Om man är iväg och fiskar så kanske man inte kommer hem fören sent på söndagen, och då är nog inte det första man tänker på att man ska sätta sig framför datorn och rapportera in. Men om man kan göra det under måndagen när man är lite piggare så vore det ju bättre och rättvisare.

Jag är själv ingen som bidrar med bilder, men jag tittar gärna igenom och njuter av alla era fångster.

Och ang ÅRETS FÅNGST så visst är det en rolig grej att dra igång. Men om det är något som kan komma att bli aktuellt så tycker jag att man ska införa lite mera regler och restriktioner. Och priset om man vinner kanske ska vara något större än en keps. OKEJ priset är inte det viktigaste men om man ska dra igång något sånt så tycker jag absolut att det ska vara något större.

EX på lite regler skulle ju kunna vara.

Vinnare i art. LAX, HÖ, HARR, ÖRING och RÖDING m.m. ja ni förstår. En vinnare i varje grupp, då blir det lite rättvist mellan arterna. Och vinnarna i varje grupp får ett pris, ex en ask med flugor för sin art. LAX vinnare får tex en ask med lax flugor. Nu säger inte jag att det ska vara en ask med flugor, men att man vinner något som hört till sitt favorit fiske.

Och så har man en STOR vinnare som röstas fram. Där man kanske kan vinna något större som tex en rulle.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Priserna är ju något som man får diskutera sig fram. Men jag hoppas att jag har fått fram min idè.

Det var nånting sånt jag hade i tanke.
LAXJUNKIE!

#33 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10361 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:11

Visa inläggNamnbytarkungen på Aug 16 2009, 20:06 sade:

Jag tycker detta låter bra!

Och varför inte ha någon extra dag för inrapportering. Jag ser ingen skada i det. Då kan de som varit på ev. fiskeresa ha större marginal att rapportera in. Vem förlorar på det?

Okej. Deadline framöver blir Tisdagen veckan efter, kl 24:00

Någon som har synpunkt på det????
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#34 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1841 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:43

tycker det är bra som det är o Håkan sköter det bra, tycker inte allt behöver vara så jädra uppstyrt med regler o annat då mister man det roliga i just denna grejj tycker jag(hoppas på o få kepps nån gång :unsure: )
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#35 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6558 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:48

Trivs med att det är en tokstolle som fattar besluten!
-som dessutom tar emot feedbacken efteråt B)

Tänk er att jag drar upp en id på 750g och registrerar mig under falska namn en 50 gånger och röstar hem kepan åt mig själv?
Knappast skulle nån komma på iden, förutom jag just nu då :unsure: , men det ger en viss trygghet att veta vem som delar ut dem.

FF

#36 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10361 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 20:48

Visa inläggKamen på Aug 16 2009, 21:43 sade:

tycker det är bra som det är o Håkan sköter det bra, tycker inte allt behöver vara så jädra uppstyrt med regler o annat då mister man det roliga i just denna grejj tycker jag(hoppas på o få kepps nån gång :unsure: )

Ut å fiska lite mera så skall du se att Brevbärarn kommer med en framöver B)

#37 OFFLINE   zeem

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1622 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 21:49

Visa inläggFredrik-flugarn på Aug 16 2009, 21:48 sade:

Trivs med att det är en tokstolle som fattar besluten!
-som dessutom tar emot feedbacken efteråt B)

Tänk er att jag drar upp en id på 750g och registrerar mig under falska namn en 50 gånger och röstar hem kepan åt mig själv?
Knappast skulle nån komma på iden, förutom jag just nu då :unsure: , men det ger en viss trygghet att veta vem som delar ut dem.

FF

agree!

#38 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 436 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 22:10

Jag tror på demokratigrejen samt att inrapporteringstiden flyttas till onsdag 18:00. Röstningstiden blir mellan 18:00 och 24:00. Tordagmorgon är det klart. Håkan kan sova lugnt. Pöbeln bestämmer resultatet. De som varit på resa har god tid att rapportera in sin fisk. Resultatet av varje vecka går fortare än nu.

Alla har fortfarande chansen oavsett fiskart.

Och allt detta för en jävla keps! Förlåt mamma! :unsure:

Detta inlägg har redigerats av Namnbytarkungen: 16 Aug 2009, 22:12

LAXJUNKIE!

#39 OFFLINE   Erövrarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 4091 Inlägg:

Skrivet 16 Aug 2009, 22:44

Haha!! :lol:

Mama forgives! :lol:

Jag tycker tävlingen är perfekt som den är!
Är jag ej vid en dator så har jag sparat Håkans nummer, utifall att jag fick en kepstävlarfisk! :unsure:B)

Men visst kan anmälningsdagen få vara tis eller ons... också...

Pär Andreasson
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation

#40 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 436 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2009, 04:15

Visa inläggErövrarn på Aug 16 2009, 22:44 sade:

Haha!! :lol:

Mama forgives! :lol:

Jag tycker tävlingen är perfekt som den är!
Är jag ej vid en dator så har jag sparat Håkans nummer, utifall att jag fick en kepstävlarfisk! :unsure:B)

Men visst kan anmälningsdagen få vara tis eller ons... också...

Är du i fjällen och fiskar utan mobiltäckning går det inte! Då kan du inte vara med. Det är det som är grejen!
Vad man nu till fjällen skall ha att göra?

Detta inlägg har redigerats av Namnbytarkungen: 17 Aug 2009, 04:16

LAXJUNKIE!

#41 OFFLINE   Erövrarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 4091 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2009, 13:43

Iofs sant... om man inte åker hem från fjällen senast mån-tis...
Men om man flugfiskar i fjällen och inte kan smsa in en kepsvinnarfisk... så har man det iallafall jävligt gott i fjällen!! B) :unsure:

Pär Andreasson
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation

#42 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 436 Inlägg:

Skrivet 17 Aug 2009, 15:40

Visst visst men det ena behöver inte utesluta det andra.
Eller?

Det är ju inte så att det kostar en massa pengar att ha en extra anmälningsdag
LAXJUNKIE!

#43 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1339 Inlägg:

Skrivet 18 Aug 2009, 22:40

Tycker liksom Håkan att det för det mesta är rätt fisk som vinner. Men ibland är det ju svårt så klart! Som den veckan när det kom in en 14kg (ca) lac och en 6-7kg brunöring! Laxen vann men båda var brutala fiskar. Det här med årets fisk tror jag skulle leda till att folk tappade intresset. Kommer det in en fetgädda i februari tex och det inte kommer in fler stora på länge slutar man titta på sidan.

En annan aspekt som jag tycker försvårar bedömningen men som jag sällan ser någon nämna är vilka vatten fisken tas vid. Det blir ju lätt viktfixerat! Det är ju viss skillnad på en fjällöring och en öring som går och blir fet i en större sjö till exempel.

#44 OFFLINE   peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 356 Inlägg:

Skrivet 27 Nov 2010, 21:35

slutar tävlingen på vintern eller kan man tävla året runt?

#45 OFFLINE   Martin L

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1903 Inlägg:

Skrivet 24 May 2011, 10:26

Tycker man från Edge´s sida ska ta beslutet att foton/fiskar där fångstmannen anger C&R även ska ha uppvisat ett acceptabet sätt att hantera fisken. Dvs bilder där fisken är långt upp på land, fiske och händer är leriga, etc borde inte kunna vinna. Edge har väl samlat de flesta av landets flugfiskare vid det här laget men förvånansvärt få verkar lärt sig hantera fisken på ett bra sätt. Det går både väga och mäta en fisk men samtidigt minimera risken för skada, det handlar bara om bekvämlighet. Vad tycker ni?
***** Reklamplats till salu *****

Stöd Fiskejournalen

#46 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10361 Inlägg:

Skrivet 25 May 2011, 22:16

Visa inläggMartin L på 24 May 2011, 10:26 sade:

Tycker man från Edge´s sida ska ta beslutet att foton/fiskar där fångstmannen anger C&R även ska ha uppvisat ett acceptabet sätt att hantera fisken. Dvs bilder där fisken är långt upp på land, fiske och händer är leriga, etc borde inte kunna vinna. Edge har väl samlat de flesta av landets flugfiskare vid det här laget men förvånansvärt få verkar lärt sig hantera fisken på ett bra sätt. Det går både väga och mäta en fisk men samtidigt minimera risken för skada, det handlar bara om bekvämlighet. Vad tycker ni?

Jag förstår vad du menar, men jag har svårt att hålla med.

Personligen så känner jag att VeckansFisk kan hållas på ganska låg nivå rent ambitionsmässigt.
Det kanske är sant att vi har fångat upp de flesta av landets flugfiskare. Men vi får heller inte glömma att det hela tiden strömmar till nya intressenter.
Det är också företrädesvis de nya intressenterna som deltar i detta evenemang.

Min ambition är att hylla det höga nöjet att få vara stolt över sin fångst. Inte att vara en moralpinne.
Trots allt så är det inte skrivet att "störst går först"

Juryns bedömning baserar sig på många faktorer där vi väger våra synpunkter både för och emot.
Är det svåra frågeställningar så hämtar vi också in synpunkter utifrån övriga vid var tid utvalda medlemmar som vi har förtroende för.
Någon gång emnellanåt blir det trots allt fel men jag vill ändå understryka att detta är enbart för det höga nöjets skull. För alla inblandade.

Jag är ändå tacksam för att det emellanåt dyker upp konstruktiva synpunkter!!!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar