.
Frågor/regler om Veckans Fisk
#2 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 17:40
En enhällig jury vars beslut ej kan överklagas - hur svårt är det??
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#3 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 17:49
Citat
En enhällig jury vars beslut ej kan överklagas - hur svårt är det??
IMAGO Flyfishing
Flugor.se
#4 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 19:09
Vad får man ha på kroken?.. får man ha tex
Doftmedel?
en bit bröd?
bit fisk?
en bit powerbait?
Får man mäska in fisk för att sedan fiska efter dom?
får man använda en sk jiggfluga ? varav huvudet består av två kulor/ögon som get förtyngning och kroppen en vanlig liten curly tail ?
#5 ONLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 19:38
Citat
Doftmedel?
en bit bröd?
bit fisk?
en bit powerbait?
får man använda en sk jiggfluga ? varav huvudet består av två kulor/ögon som get förtyngning och kroppen en vanlig liten curly tail ?
Vad skulle du själv kunna tänka dig att använda av ovanstående? och i så fall varför?,betade flugkrokar går i alla fall fetbort för min del men en jigg fluga är väl samma som en dog nobbler ungefär.
#6 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 19:51
Citat
Ja några droppar doftmedel skulle jag faktiskt kunna tänka mig o en powerbait kula som flytmedel/doft (om man inte har en Boobie som jag :-[)
Därför vill jag gärna diskutera om man får eller får inte använda dessa ;).
#7 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 21:47
Fyll bara i där att du har Powerbaitfluga eller annat agn - helt okej!
...sen är det bara att invänta juryns beslut!
som sagt - det går inte att överklaga :)
#9 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 22:24
#10 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 22:27
Langa in en rapport med "mask på en krok under en nappindikator" och kolla responsen vet ja!!!
#12 OFFLINE
Skrivet 12 Jun 2007, 22:38
Citat
jo men om man tänker så så kan man ju lika bra utesluta en orange streamer eftersom det inte finns någon i naturen :-X :-.
Nu tänkte inte jag använda nåt av dom jag nämnde förutom kanske Doft på flugan ::)
men det är väl som Håkan säger får höra vad juryn säger om en muddler med doft på ::) ;)
Tog upp det här med powerbaitflugan pgr av att jag testade det i helgen under hyrfiske och lyckades få upp 3 bågar ;) :) skulle kolla om man kanske kunde lämna in ett bidrag sen om man skulle pröva den nån mer gång.
#13 OFFLINE
Skrivet 13 Jun 2007, 19:36
http://www.edgeflyfishing.com/tavling/veck...fisk/index.html
Svar på samtliga frågor finns där.
/Jonas
#14 Gäst_hnd_*
Skrivet 14 Jun 2007, 08:12
Citat
Doftmedel?
en bit bröd?
bit fisk?
en bit powerbait?
Då är de ju inte flugfiske längre om du har powerbait och skit istället för en fluga ???
#16 OFFLINE
Skrivet 14 Jun 2007, 11:48
Citat
http://www.edgeflyfishing.com/tavling/veck...fisk/index.html
Svar på samtliga frågor finns där.
/Jonas
#18 OFFLINE
Skrivet 19 Jul 2007, 11:57
Citat
När Du skriver ett inlägg, så under rutan Du skriver texten i, finns texten + Fler alernativ.
Om Du klickar på den, så kommer funktionen Bifoga upp........sedan är det bara att leta reda på bilden genom att klicka på Bläddra och infoga........
Tänk på att den dock inte får vara större än 200 Kb........... :)
#19 OFFLINE
Skrivet 19 Jul 2007, 12:02
Citat
Om Du klickar på den, så kommer funktionen Bifoga upp........sedan är det bara att leta reda på bilden genom att klicka på Bläddra och infoga........
Tänk på att den dock inte får vara större än 200 Mb........... :)
200 mb ?
Har vi korta människor än större gräns än andra?
;D
#20 OFFLINE
Skrivet 19 Jul 2007, 12:08
Citat
Har vi korta människor än större gräns än andra?
;D
Hoppsan......... :-[ :-[
Nu är det fixat.......det skall givetvis vara Kb.......
(Men visst borde vi väl ha det.......lite som kompensation....... ;) )
#22 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 17:32
Jag är medskyldig till cirkusen men ur nånting ont kommer ofta något gott!
Mitt förslag går ut på följande:
Det är svårt att vikta olika arter mot varandra. Bedömningen av dessa blir ofta godtycklig. Vi har alla olika känlsor för olika arter och tycker vissa är mer värda än andra. Detta har lyst igenom hos juryn och drabbat deltagarna ibland, menar jag. Sedan har veckogränserna rätt ofta utestängt fina fiskar som tagits på fiskeresor för att man missat rapportera in eller inte kunnat rapportera in i tid.
Istället för att utse veckans fisk så tycker jag att man skall utse årets fisk (gädda, årets brunöring, årets lax, årets .......Arterna kan vara många.
Tävlingen varar en säsong/år. Den som fått störst/finast/häftigaste fisk i respektive art får en keps där det står "Årets fisk" på.
Detta borde bli mer rättvist och mer rafflande och fortfarande uppmana flugfiskare att fiska efter andra arter än fettfenor.
Man skulle till och med kunna ha en priscermoni där kepsarna delas ut. Edgarna får träffas under roliga förhållanden (Kanske överkurs, men kul)
Jag tror denna ide gör att tävlingen blir mer rättvis, rafflande och mer sporrande än som det är nu. Nu är tävlingen mest förvirrande.
Jag är inte bitter
Joakim "namnbytarkungen" Wallstén
#23 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 17:45
Att göra det till årets fisk vore inte så intressant. Att följa en sådan tävlig är ju inte så skoj och då mister man ju ett roligt moment att en borre på kanske 8hg eller nått kan gå och vinna.
Så ha kvar veckan fisk!
Sen att man kanske inte vinner med sin 18kgs lax för att min inte hinner få upp sin bild gör väl inte så mycket, man har ju sin firre att glädjas över
#24 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 18:08
Med årets fisk läggs ju fiskarna in löpande under respektive art under årets lopp. Sporren blir att bräcka och ta ledartröjan. Kan bli kul det också. eller så blir allting svart.....eller jag vet inte?
Detta inlägg har redigerats av Namnbytarkungen: 16 Aug 2009, 18:11
#25 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 18:39
Namnbytarkungen på Aug 16 2009, 19:08 sade:
Med årets fisk läggs ju fiskarna in löpande under respektive art under årets lopp. Sporren blir att bräcka och ta ledartröjan. Kan bli kul det också. eller så blir allting svart.....eller jag vet inte?
Frågan är ju om det måste vara så blodigt rättvist? En kul grej bara helt enkelt =)
#26 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 18:56
Vi kan ta det ur det här perspektivet: Man har vunnit sin keps. Man bär den stolt för att visa andra. Andra frågar. -Kul vad fick du för fisk? Du svarar en 10 grams spigg. Alla som hör inser ganska snabbt att tävlingen du just vunnit inte har värsta statusen. Alltså blir tävlingen inte så mycket värd. För någon.
Ju mer en tävling kräver, desto bättre kommer det kännas att bära kepsen.
Jag kollar ofta på veckans fisk när jag är på edge. Det är lite kul att se vad folk får för fångster. För mig får tävlingen gärna vara kvar. Men veckans fisk kepsen blir inget värd om det inte är rättvisa förutsättningar. Och att jämföra och vikta arter mot varandra anser jag vara omöjligt.
Detta inlägg har redigerats av Namnbytarkungen: 16 Aug 2009, 20:18
#27 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 19:04
marr på Aug 16 2009, 18:39 sade:
Jag har inte satt upp reglerna på egen hand. De har vuxit fram efter hand.
Veckans Fisk skall vara en kul grej och vi önskar att den kan fortsätta att vara sådan.
Årets fisk är en mer prestigefylld förekomst och många skulle nog uppskatta en sådan omgång. Personligen har jag lite svårt att överblicka en sådan företeelse men det är ju fritt fram för vem som helst att sätta upp något liknande
Jag själv har ju något liknande här; http://www.edgeforum...showtopic=65700
Årets Fisk - Varsågod att dra igång!
Veckans Fisk - Kommer att kvarstå.
#29 OFFLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 19:58
jakobj på Aug 16 2009, 20:15 sade:
Tycker jag låter som en bra ide. Men jag tycker inte att röstningen ska börja först säg 18,00. Om man är iväg och fiskar så kanske man inte kommer hem fören sent på söndagen, och då är nog inte det första man tänker på att man ska sätta sig framför datorn och rapportera in. Men om man kan göra det under måndagen när man är lite piggare så vore det ju bättre och rättvisare.
Jag är själv ingen som bidrar med bilder, men jag tittar gärna igenom och njuter av alla era fångster.
Och ang ÅRETS FÅNGST så visst är det en rolig grej att dra igång. Men om det är något som kan komma att bli aktuellt så tycker jag att man ska införa lite mera regler och restriktioner. Och priset om man vinner kanske ska vara något större än en keps. OKEJ priset är inte det viktigaste men om man ska dra igång något sånt så tycker jag absolut att det ska vara något större.
EX på lite regler skulle ju kunna vara.
Vinnare i art. LAX, HÖ, HARR, ÖRING och RÖDING m.m. ja ni förstår. En vinnare i varje grupp, då blir det lite rättvist mellan arterna. Och vinnarna i varje grupp får ett pris, ex en ask med flugor för sin art. LAX vinnare får tex en ask med lax flugor. Nu säger inte jag att det ska vara en ask med flugor, men att man vinner något som hört till sitt favorit fiske.
Och så har man en STOR vinnare som röstas fram. Där man kanske kan vinna något större som tex en rulle.
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Priserna är ju något som man får diskutera sig fram. Men jag hoppas att jag har fått fram min idè.
#30 ONLINE
Skrivet 16 Aug 2009, 19:59
jakobj på Aug 16 2009, 19:15 sade:
Hmmm, jäkla bra idé faktsikt!
Skall ta en rejäl funderare på det där
Orsaken till nuvarande diskussion var ju tidpunkten för inrapportering och upprättande av en deadline.
Samma sak kommer att ske när jag lägger in en omröstning i tråden på måndagen kl 24:00......
Rent generellt så har jag uppfattningen att rätt vinnare har korats i de allra flesta fall.
Just denna vecka var lite knepig och just därför drog det ut på tiden med mitt besked.
Tycker ni att det är "uppåt väggarna" så ber jag om ursäkt.
För övrigt reglerna är klara, deadline är tydlig. Ni kan rapportera direkt på forumet, ni kan mejla, ni kan SMS:a och ni kan MMS:a
Samtliga alternativen nyttjas av medlemmarna.
Beklagligt om det går fel, men vi får ju inte glömma att allt detta är för att vi skall ha kul. Inte blodigt allvar. Det är ju inte direkt några större värden som står på spel....
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar