Hoppa till innehåll

.

Veckans Fisk v. 36-2009 - Kamen

22 replies to this topic

#1 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 31 Aug 2009, 08:27

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 36 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.
Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.
Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.
För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.
Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.
Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.
Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.
Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Blir jag riktigt, riktigt impad så blir det en kepslampa i bonus också :D

Lycka till!
Håkan Andersson
www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------
Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.
Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen oc
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#2 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2009, 18:33

Äntligen en fisk som känns värd o anmäla även fanns det finns större men detta är min livs havsöring än så länge iaf :D

Strålade ihop med Plind(pössgurka e han :P )osso åkte vi upp till tjörn o malö strömmar detta var vid 11:30 vi möttes o satte oss i en bil, sa till plind att kl 18 måste jag vara i Surte för live poker turre.

Kände inget under hela 1 passet vid malö så vi förflyttade oss till 1 ställe som plind varit vid innan o haft bra fiske på norra Tjörn väl på plats drack vi kaffe o åt bulle bilen stod precis vid vattnet o det vakade en liten fisk under tiden vi fikade , plind sa att här går det bra o fiska utan vadare (hade inga med mej B) ) fått mest smått men även någon/några stora här sa han B).

Plind vadade iväg o ja gick ned vid bilen med en förkortad variant grönsvart magnus 1 kastet där vi såg den lilla fick ja 1 med en gång runt 30 cm.

Förflyttade mej 50 norrut från bilen o står o kastar när jag hör ett stenplask :D trodde jag iaf men såg ingen som kastat någon sten så kastet gick dit med 1 gång men inget, andra kastet kom precis där plasket vart o pang osso drag i linan snabbt mothugg eller va man ska kalla det :D kändes ganska snart det var fin fisk inga hopp men tungt pumpande o kraftigt spöböjjjjj ooooooooh va guttt :D fick släppa lite mer på bromsen, efter 6-7 min så ligger min livs vackraste iaf(inte värsta fajten man haft faktiskt) havsöring på land o frossan e ett faktum B)

Vikt:1,6kg rensad
Längd:55 centimeter
Kön:Hona Tyvärr
Vågen var en salter tror jag (obs ej krönt våg förmodligen )

utrustning:loop aeg klass 6 , clw 5-8 coastal lina klass 6 tafsspets 0,22 fluga förkortad grön svart magnus

Fångstdag 5 september kl15:30
Fångstplats norra Tjörn
Högt vatten grumligt vatten
vindar har jag dålig koll på där B)

tack för en trevlig dag plind ( o ja han fick fisk han med :D ) o grym guidning

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: havs_ring_16hg_rensad_med_plind_5_september__12_.JPG

Detta inlägg har redigerats av Kamen: 05 Sep 2009, 18:35

Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#3 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2009, 18:46

Glädjen i den berättelsen är värd en keps!
LAXJUNKIE!

#4 OFFLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2494 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2009, 21:40

Det var en Saltervåg(2kg.) och den är godkänd för storfiskregistrering.
Öringen vägde uppskattningsvis 2kg orensad.(han var snabb med rensningen Kamen :D )

Har själv fiskat där många gånger men aldrig fått någon i den sizen...

Kändes som nordvästvind vid tillfället.

Detta inlägg har redigerats av plind: 05 Sep 2009, 21:42

#5 OFFLINE   Honken65

Advanced Member

• Edgemember+
  • 529 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2009, 08:06

Grattis till den fina öringen
"Den som säger att lycka inte går att köpa för pengar. Har aldrig köpt ett nytt flugspö"!

#6 OFFLINE   Daniel_qpqp

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2009, 19:18

Hejsan!

Tänkte faktiskt göra ett försök att komma över en ny huvudbonad, och anmäler nu min firre.

Det var i söndags 6/9 som jag fick förmånen att för andra gången följa med min kusin på lite laxfiske. Under de 5milen till älven satt jag och drömde om att jag faktiskt kunde få en lax idag, men slog snabbt bort eventuella förväntningar. Då jag fått för mig att laxarna kan vara lite svår lurade. Nåväl en dag vid älven är aldrig fel, speciellt inte med trevligt sällskap.

Först fiskade vi av en sträcka som tydligen ska vara rätt bra, jag fick äran att gå först och förväntningarna steg igen, det kanske kunde gå. Efter lite undervisning av min kära kusin om allt från hur flugan skulle fiskas till mothugg, satte vi igång. Inte ett liv.

Jag började tänka på allt jag hört om laxfiske, sant eller falskt vet jag inte men att det är mycket nötande, och började tänka på klyschor som vi hade ju iallafall tur med vädret.

Ny sträcka, jag ville självklart inte verka girig och insisterade på att nu var det kusinvitamins tur att gå först, han pekade och förklarade vart det var bra ståndplatser och gick sedan ett tiotal meter nedstöms. Själv stod jag kvar och kastade, och på andra kastet klev någonting på. Pulsen steg, men det kändes inte så tungt. jag lyckades på något sätt med mothugget precis som jag blivit instruerad, och kände att den satt. Men var det kanske bara en harr? har hört om hur tunga och vilda rusningar laxar gör och blev genast lite besviken. Då helt plötligt rullen börjar tjuta. Det var lax!

Nervös och kallsvettig började jag att drilla, svårt att säga hur lång tid det tog men hjärtat satt i halsgropen hela tiden :wub: När det vart dags att landa den så skulle min kusin taila, han missade några gånger och jag tror inte jag andades på de minutrar han försökte.

Tillslut kunde jag vada i land men mitt livs första lax tyvärr en hona.

plats: Vindelälven
spö: enhands Sage fli klass 8
fluga: vet inte vad den heter ni kan se resterna av den på bilden.
Vikt: 4,7kg (på en hävstångsvåg ála 1500-tal)
Längd: 86cm
Bifogad bild: Laxen.jpg
Bifogad bild: Flugan.jpg
Inte den största laxen i tävlingens historia, men jag kommer aldrig att glömma den :unsure: . Och kände att jag ville dela med mig av min historia. (Börjar förstå vad laxfeber innebär)

MVH

Daniel qpqp

#7 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2009, 19:34

Grattis till fisken o 1 laxen givetvis
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

#8 OFFLINE   Daniel_qpqp

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2009, 19:57

Visa inläggKamen på Sep 7 2009, 19:34 sade:

Grattis till fisken o 1 laxen givetvis

Tackar! måste säga att det var något speciellt, ska i ärlighetens namn erkänna att jag haft svårt att förstå laxfiskare. Men efter min lilla lax måste jag säga att det har gått upp en ljus :unsure:

Daniel qpqp

#9 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2033 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2009, 20:05

Visa inläggDaniel_qpqp på Sep 7 2009, 20:57 sade:

Tackar! måste säga att det var något speciellt, ska i ärlighetens namn erkänna att jag haft svårt att förstå laxfiskare. Men efter min lilla lax måste jag säga att det har gått upp en ljus :unsure:

Daniel qpqp

Grattis och.... Japp, nu är du körd :wub:

Nästa säsong blir säkert ännu skojigare för dig. Normalt sett är nystigna laxar betydligt vildare i fighten än en lax som stått ett tag i älven.
Jag vet inte riktigt hur din fight var, men mina erfarenheter av höstlaxar är att dom helst står still och bökar, så du har nog en del häftiga upplevelser framför dig till våren.

Favoriten för min del är de laxar som du inte rår på. Ofta ligger dom på 7kg och uppåt, och bestämmer som sig för att sätta fart är det bäst att du gör det också. :lol:
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#10 OFFLINE   Daniel_qpqp

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2009, 21:29

Visa inläggbhe på Sep 7 2009, 20:05 sade:

Grattis och.... Japp, nu är du körd :wub:

Nästa säsong blir säkert ännu skojigare för dig. Normalt sett är nystigna laxar betydligt vildare i fighten än en lax som stått ett tag i älven.
Jag vet inte riktigt hur din fight var, men mina erfarenheter av höstlaxar är att dom helst står still och bökar, så du har nog en del häftiga upplevelser framför dig till våren.

Favoriten för min del är de laxar som du inte rår på. Ofta ligger dom på 7kg och uppåt, och bestämmer som sig för att sätta fart är det bäst att du gör det också. :lol:

Tackar

Och ja, nog är jag körd alltid. Sitter redan och drömmer om nästa helgs äventyr. Kan tänka mig att det är som du säger att de är piggare på våren. Min var inte alls pigg (enligt kusinvitamin) jag skulle inte säga att hon var slö men har som sagt inte så mycket att jämföra med :unsure:

Är det inte så, att de man tappar är de största :)

MVH

Daniel

#11 OFFLINE   Kimmen

Advanced Member

• Edgemember
  • 3028 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2009, 18:40

Grattulerar till 1a Laxen!
Än till som är fast i Lax-träsket då :( :)
StorGäddeJagande Västeråsare
Skeppare i Team Bamse, Ryds 450 Styrpulpet - Mercury 35hk

I drive a totalblack Harley 2008

#12 OFFLINE   Erik F

Advanced Member

• Edgemember
  • 254 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2009, 18:44

Grattis till laxen! Var i Vindelälven fick du den? :)

#13 OFFLINE   Daniel_qpqp

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2009, 19:54

Visa inläggKimmen på Sep 8 2009, 17:40 sade:

Grattulerar till 1a Laxen!
Än till som är fast i Lax-träsket då :D B)

Tackar, nog är man fast alltid :)

Visa inläggErik F på Sep 8 2009, 17:44 sade:

Grattis till laxen! Var i Vindelälven fick du den? :(

Tackar, fick den i renforsen. strax nedanför kvarnplatsen.

Bara några dagar kvar tills nästa tur nu B)

Mvh

Daniel qpqp

#14 OFFLINE   Göran73

Advanced Member

• Edgemember
  • 162 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2009, 23:30

Grattis till en fin fisk :(
visst är det en bra känsla att ha lax på kroken :)

#15 OFFLINE   Daniel_qpqp

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2009, 16:32

Visa inläggGöran73 på Sep 8 2009, 22:30 sade:

Grattis till en fin fisk :)
visst är det en bra känsla att ha lax på kroken :)

Tack, ska inte försöka förklara den, men det är en känsla jag gillar och hoppas få uppleva fler gånger :P

Mvh

Daniel qpqp

#16 OFFLINE   Record

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4859 Inlägg:

Skrivet 13 Sep 2009, 13:50

Grattis ! :wub:

Blev själv med laxabiten i somras efter att ha fått min första.
http://www.fiskegubben.se/ http://www.scandcane.com http://www.westforkfly.se

39-årig yngling från Black Bear Village i storstan som gillar gamla fiskegrejer.

#17 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2009, 22:44

Visa inläggKamen på Sep 5 2009, 19:33 sade:

Äntligen en fisk som känns värd o anmäla även fanns det finns större men detta är min livs havsöring än så länge iaf

Strålade ihop med Plind(pössgurka e han :D )osso åkte vi upp till tjörn o malö strömmar detta var vid 11:30 vi möttes o satte oss i en bil, sa till plind att kl 18 måste jag vara i Surte för live poker turre.

Kände inget under hela 1 passet vid malö så vi förflyttade oss till 1 ställe som plind varit vid innan o haft bra fiske på norra Tjörn väl på plats drack vi kaffe o åt bulle bilen stod precis vid vattnet o det vakade en liten fisk under tiden vi fikade , plind sa att här går det bra o fiska utan vadare (hade inga med mej :D ) fått mest smått men även någon/några stora här sa han.

Plind vadade iväg o ja gick ned vid bilen med en förkortad variant grönsvart magnus 1 kastet där vi såg den lilla fick ja 1 med en gång runt 30 cm.

Förflyttade mej 50 norrut från bilen o står o kastar när jag hör ett stenplask :lol: trodde jag iaf men såg ingen som kastat någon sten så kastet gick dit med 1 gång men inget, andra kastet kom precis där plasket vart o pang osso drag i linan snabbt mothugg eller va man ska kalla det :wub: kändes ganska snart det var fin fisk inga hopp men tungt pumpande o kraftigt spöböjjjjj ooooooooh va guttt :P fick släppa lite mer på bromsen, efter 6-7 min så ligger min livs vackraste iaf(inte värsta fajten man haft faktiskt) havsöring på land o frossan e ett faktum :D

Vikt:1,6kg rensad
Längd:55 centimeter
Kön:Hona Tyvärr
Vågen var en salter tror jag (obs ej krönt våg förmodligen )

utrustning:loop aeg klass 6 , clw 5-8 coastal lina klass 6 tafsspets 0,22 fluga förkortad grön svart magnus

Fångstdag 5 september kl15:30
Fångstplats norra Tjörn
Högt vatten grumligt vatten
vindar har jag dålig koll på där :)

tack för en trevlig dag plind ( o ja han fick fisk han med :D ) o grym guidning

Ajajajaj.... detta har jag missat!

Men bättre sent än aldrig och nu är väntan över för Kamen!
Grattis till kepan, den kommer på posten om jag får din adress :D

#18 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2009, 05:44

Tack Håkan skickar IM.

#19 OFFLINE   plind

Advanced Member

• Edgemember
  • 2494 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2009, 08:22

Grattis till kepan Kamen :wub:

#20 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2009, 14:14

Kepsen är skickad ;)

#21 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2009, 20:01

THX Håkan en ära är det :wub:

Visa inläggHåkanViskafors på Sep 21 2009, 14:14 sade:

Kepsen är skickad ;)

#22 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 22 Sep 2009, 16:04

Kepsen har kommit THX Håkan o edge ;)

#23 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10912 Inlägg:

Skrivet 24 Sep 2009, 21:45

Skulle vara kul att få se dig som modell - med kepa och allt!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar