Sign in to follow this  
Followers 0
sasse

Höstbilder

369 posts in this topic

Lite höstbilder från nya kameran ;) från trädgården :o

busken utanför

fin bild,gillar färgen :)

test

Själv kan jag inte använda mer än högst ISO 100 om jag är petig med bilderna.. får alltså gå upp i slutartid vartefter det blir mörkt. Men jag får ändå en hel del brus när det är mörkt (då man med en systemkamera skulle kunna gå upp i ISO), även om raw-formatet underlättar betydligt med det.

Här en till bild från igår, 6 eller 8 sekunder slutartid:

post-6113-1256812425_thumb.jpg

vacker blå färg på himlen m.m. ,nice :o

Edited by pette

Själv kan jag inte använda mer än högst ISO 100 om jag är petig med bilderna.. får alltså gå upp i slutartid vartefter det blir mörkt. Men jag får ändå en hel del brus när det är mörkt (då man med en systemkamera skulle kunna gå upp i ISO), även om raw-formatet underlättar betydligt med det.

Här en till bild från igår, 6 eller 8 sekunder slutartid:

post-6113-1256812425_thumb.jpg

den där gillade jag skarpt. Jag kan bara ställa in 100 som minst i iso. Och kan inte använda lång slutartid heller då jag inte har stativ med mig. Men ska ta med det någon gång. Jag är ganska dålig på format så jag vet inte om jag ska ha raw sq eller hq

den där gillade jag skarpt. Jag kan bara ställa in 100 som minst i iso. Och kan inte använda lång slutartid heller då jag inte har stativ med mig. Men ska ta med det någon gång. Jag är ganska dålig på format så jag vet inte om jag ska ha raw sq eller hq

Jag har inte heller stativ (borde dock införskaffa) men jag hittar alltid nån lösning där jag kan ställa kameran på nått.. sen tar jag med två sekunders fördröjning för att inte kameran ska röra sig det minsta.

Vet inte riktigt vad det är för skillnad på sq / hq på din kamera.. kan löna sig att kolla upp i manualen. "hq" låter som high quality.. så jag skulle köra på det. :o

En bra sak att kolla upp (om du vill fota när det är mörkt) är hur kameran reagerar vid högre ISO, om/när det blir brusiga bilder. (gör ett test då det är jämnmörkt ljus, i olika slutartider, olika ISO och kolla sedan in bilderna på datorn)

Edited by RRRR

Jag har inte heller stativ (borde dock införskaffa) men jag hittar alltid nån lösning där jag kan ställa kameran på nått.. sen tar jag med två sekunders fördröjning för att inte kameran ska röra sig det minsta.

Vet inte riktigt vad det är för skillnad på sq / hq på din kamera.. kan löna sig att kolla upp i manualen. "hq" låter som high quality.. så jag skulle köra på det. :o

En bra sak att kolla upp (om du vill fota när det är mörkt) är hur kameran reagerar vid högre ISO, om/när det blir brusiga bilder. (gör ett test då det är jämnmörkt ljus, i olika slutartider, olika ISO och kolla sedan in bilderna på datorn)

För mig vart det ingen skillnad med blixt på 100 och 400 iso. Inte heller SQ och HQ. När jag tog här iallafall. Prövade ta macro på tangentbordet

För mig vart det ingen skillnad med blixt på 100 och 400 iso. Inte heller SQ och HQ. När jag tog här iallafall. Prövade ta macro på tangentbordet

Vet inte hur mycket ISO spelar roll när man tar med blixt, iom att det är en så pass stark ljuskälla.. brutal. Jag undviker gärna blixt så långt det går. :o

Det borde i a f vara onödigt att gå upp högt i ISO med blixt.

Däremot så spelar det rätt stor roll när man tar utan blixt, ju högre ISO desto mer ljuskänsligt och följaktligen behövs det mindre slutartid för dåliga ljusförhållanden.. men man kan också leka med användningen av olika ISO-tal för att få fram olika bildmässiga kvalitéer.

Det brukar dock finnas nån gräns (om man inte har superduperkamera för hur mycket pengar som helst) för hur högt man kan gå i ISO utan att det blir väldigt mycket brus i bilden - och det är ju bra att veta hur ens kamera reagerar. Försök t.e.x. med tre olika slutartider (förslagsvis 1/30, 1/8, 1 - i dunkel belysning) och gå gradvis upp i ISO (så högt det går med din kamera) så borde skillnaden märkas rätt väl och du får "hållpunkter" för vad som ger bra bildkvalitét (vissa av bilderna blir ju då över/underexponerade vilket är på sätt och viss irrelevant i sammanhanget även om valet av exakt vilka slutartider beror lite på hur dunkelt det är - det ger ju t.e.x. inte så mycket ifall alla bilder blir underexponerade eller alla överexponerade). På analoga kameror så var det filmen som var olika ljuskänslig, digitalt så blir det en annan sak och rent tekniskt så har jag inte så bra koll på hur det funkar, mer än att det digitala bruset som kommer med dåliga ljusförhållanden/hög ISO ser f.j. ut. ;)

Min gissning, beroende på vad det står för, ang. SQ och HQ är att bilden innehåller mer eller mindre information - d.v.s. det kanske inte är någon skillnad för blotta ögat men det kanske ger en skillnad i hur flexibla/anpassningsbara bilderna blir - vad du kan göra med dem sen. Kolla storleken i mb och se om det är nån skillnad! (ifall det inte är det så är jag helt ute och cyklar :) )

Edit: bländare då? Kör gärna minsta tillgängliga bländare för testet..

Edited by RRRR

Vet inte hur mycket ISO spelar roll när man tar med blixt, iom att det är en så pass stark ljuskälla.. brutal. Jag undviker gärna blixt så långt det går. :)

Det borde i a f vara onödigt att gå upp högt i ISO med blixt.

Däremot så spelar det rätt stor roll när man tar utan blixt, ju högre ISO desto mer ljuskänsligt och följaktligen behövs det mindre slutartid för dåliga ljusförhållanden.. men man kan också leka med användningen av olika ISO-tal för att få fram olika bildmässiga kvalitéer.

Det brukar dock finnas nån gräns (om man inte har superduperkamera för hur mycket pengar som helst) för hur högt man kan gå i ISO utan att det blir väldigt mycket brus i bilden - och det är ju bra att veta hur ens kamera reagerar. Försök t.e.x. med tre olika slutartider (förslagsvis 1/30, 1/8, 1 - i dunkel belysning) och gå gradvis upp i ISO (så högt det går med din kamera) så borde skillnaden märkas rätt väl och du får "hållpunkter" för vad som ger bra bildkvalitét (vissa av bilderna blir ju då över/underexponerade vilket är på sätt och viss irrelevant i sammanhanget även om valet av exakt vilka slutartider beror lite på hur dunkelt det är - det ger ju t.e.x. inte så mycket ifall alla bilder blir underexponerade eller alla överexponerade). På analoga kameror så var det filmen som var olika ljuskänslig, digitalt så blir det en annan sak och rent tekniskt så har jag inte så bra koll på hur det funkar, mer än att det digitala bruset som kommer med dåliga ljusförhållanden/hög ISO ser f.j. ut. :)

Min gissning, beroende på vad det står för, ang. SQ och HQ är att bilden innehåller mer eller mindre information - d.v.s. det kanske inte är någon skillnad för blotta ögat men det kanske ger en skillnad i hur flexibla/anpassningsbara bilderna blir - vad du kan göra med dem sen. Kolla storleken i mb och se om det är nån skillnad! (ifall det inte är det så är jag helt ute och cyklar ;) )

Edit: bländare då? Kör gärna minsta tillgängliga bländare för testet..

Dom var lika stora i sq, hq. Och ison har jag testat ändra hur mycket som helst utomhus. Med olika bländare och utan blixt. Dock kan jag inte gå högre än 400 på min :o

Dom var lika stora i sq, hq. Och ison har jag testat ändra hur mycket som helst utomhus. Med olika bländare och utan blixt. Dock kan jag inte gå högre än 400 på min :o

A-ok, då har jag ingen aning om vad skillnaden är.. :)

Well, då behöver du inte oroa dig speciellt mycket för att få brusiga bilder! (om du inte märkt nått hittills) Tuta och kör. ;) Jag antog att du hade upp till en 1200 iaf, det är ju rätt vanligt även om höga ISOn ofta inte funkar så bra (värdelöst på kompaktkameror). Tror jag kan gå upp till 2400 eller nått liknande på min, men det är inget alternativ som bilderna ser ut då. Kör antingen på 80 eller 100.

A-ok, då har jag ingen aning om vad skillnaden är.. :o

Well, då behöver du inte oroa dig speciellt mycket för att få brusiga bilder! (om du inte märkt nått hittills) Tuta och kör. :) Jag antog att du hade upp till en 1200 iaf, det är ju rätt vanligt även om höga ISOn ofta inte funkar så bra (värdelöst på kompaktkameror). Tror jag kan gå upp till 2400 eller nått liknande på min, men det är inget alternativ som bilderna ser ut då. Kör antingen på 80 eller 100.

Kan köra 100-400 vad jag hittat iallafall :) så kör på 100 ;) tack för tipsen

Kan köra 100-400 vad jag hittat iallafall :o så kör på 100 :) tack för tipsen

Oops, kanske var otydlig innan.. jag menade att jag kör på 80 eller 100. ;) Om du har 100 - 400 (och inget brus) så är det bara att välja efter situation.. Om du vill fota handhållet när det är lite dåligt ljus (och slippa blixten) så är 400 kanon.

edit: annars kan det vara så att skillnaden mellan sq och hq är att sq enbart ger en raw-fil emedan hq ger både jpg och raw (av samma bild)? D.v.s. då används hq om man behöver snabbare förhandsvisning av det man fotat.. (man kan kolla jpgarna istället för att öppna varje raw-fil - och kassera de som man inte behöver).

Edited by RRRR

Jag tror jag har kört fast i "närbild på löv"-träsket :blush:

Här kommer ett otroligt färg-grannt löv som jag lade upp på stammen till äppelträdet i solen idag.

/Markus

lov%20appeltrad.jpg

Skagen en varm höstdag 091027

post-5878-1256923147_thumb.jpg

Väldig vacker höstbild :blush:

Jag kom precis nyss på mig själv med att sitta i soffan i vardagsrummet och njuta av en liten wirre samt titta in i öppna spisen på glöden efter en fin björkvedseld och konstatera att det behöver kanske inte vara en bild utifrån för att det skall vara en höstbild...........detta var första höstelden i öppna spisen. HÄRLIGT :lol:

spisen.jpg

Väldig vacker höstbild :blush:

Jag kom precis nyss på mig själv med att sitta i soffan i vardagsrummet och njuta av en liten wirre samt titta in i öppna spisen på glöden efter en fin björkvedseld och konstatera att det behöver kanske inte vara en bild utifrån för att det skall vara en höstbild...........detta var första höstelden i öppna spisen. HÄRLIGT B)

spisen.jpg

Nästan som man längtar till vinter när man ser den bilden :lol:

Älvdalen i morse...och lite senare på förmiddagen..... :wub:
¨

Rikgtigt fint.

Lite höstbilder från dagens promenad.

Riktigt fränt med sista bilden på eken. Alla andra ekar är gula eller utan löv men denna är nästan i sommarskrud :wub:

post-1939-1257101937_thumb.jpg

post-1939-1257101948_thumb.jpg

post-1939-1257101969_thumb.jpg

post-1939-1257101988_thumb.jpg