Med risk för att detta ämne tolkas som att jag är för lat för att söka informationen själv i forumet är jag helt beredd på att det modereras bort. Det är i så fall helt okej. Dock är jag inte lat och jag har läst igenom mååånga trådar om havsöringfiske.
Jag har haft ett uppehåll från fisket i cirka tio år. Då - för tio år sedan - hade jag precis börjat med flugfiske, men höll bara på i ett halvår eller så. Alltså är jag i allra högsta grad fortfarande nybörjare. För några veckor sedan köpte jag flugutrustning igen (bromanodell beta series #5-6 med GL nybörjarlina "enter easy cast", flytlina WF 5/6). Har jagat motorbåge tre vändor, men bara lyckats landa en mört, hehe. Jag band en del flugor då för tio år sedan och har börjat binda igen. Har hittills blivit ganska enkla mönster som montana, dog nobbler, wolly bugger, haröra och liknande.
Mitt mål är att fiska mycket havsöring längs västkusten under säsongen 2010. Då jag ser mig själv som total novis tar jag gärna emot handfasta tips om havsöringfisket. Jag förstår om ni inte vill ge ut era bästa platser och liknande och jag ser jagandet efter heta platser som en del av sporten. Dock tar jag gärna emot tips på bra mönster och gärna bindbeskrivningar. Har ju hela vintern på mig att binda upp ett lager.
Naturligtvis vore det fantastiskt om någon ville ta med mig ut på en fisketur framåt våren för att visa hur torpederna skall krokas. Jag är inte obekvämt otrevlig, går inte på droger och brukar inte ställa till med några större problem
Jag märker nu att jag själv inte är särskilt handfast i mitt skrivande och skall därför försöka ställa frågorna lite enklare:
1a. Vilka mönster fiskar ni med? Bindbeskrivningar?
1b. Hur fiskar man dessa mönster?
2. Klarar jag mig med min utrustning? Bör jag köra en kustlina, typ GL coastal?
3. Någon som vill ta mig med på fiske till våren?
Hade ju räckt att jag skrev de frågorna direkt, men helst ska det ju vara jobbigt för er att ta er igenom all text, visst är det så?
MVH, Joel