Hoppa till innehåll

.

G Loomis Stinger GLX, är det värt priset?

34 replies to this topic

#1 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 07:05

Ni som har provat.

Säg att ett Loop Opti kostar nytt 6500 kr. Ett Stinger kostar 11000-12000 nytt.

Är egenskaperna i Stingerspöt dubbelt så bra så att det motsvarar prisskillnaden?

Detta är min frågeställning. Hjälp mig!
LAXJUNKIE!

#2 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 07:14

Visa inläggNamnbytarkungen på Oct 27 2009, 07:05 sade:

Ni som har provat.

Säg att ett Loop Opti kostar nytt 6500 kr. Ett Stinger kostar 11000-12000 nytt.

Är egenskaperna i Stingerspöt dubbelt så bra så att det motsvarar prisskillnaden?

Detta är min frågeställning. Hjälp mig!

Finns bara ett svar på den frågan och det är nej.
Finns inget spö som kastmässigt är värt 10-12k.
Det kanske skulle vara något specialgjord canespö med superegeneskaper och många många timmars arbete.

Nu kan jag endast parata för mig själv.

När jag köper ett Loomisspö så köper jag inte bara ett spö med grymma kastegenskaper men jag kastar nästan lika långt med ett kvastskafft. Men jag köper ett koncept, en känsla. Det är helheten. Magin, myten,loggan.
Och känslor är det svårt att sätta pris på.

Jag har två Stinger GLX, ett GLX clasic, och ett CrossCurrent. Så snart jag har råd så ska det bli något till.
Suktar på ett streamdance #4 :P

Det ska även sägas att fru uhr prövade några av mina andra spön men gissa vilka som blev hennes favoriter :)
Postad bild

#3 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 07:22

Tack för svaret!
LAXJUNKIE!

#4 OFFLINE   Judas

Advanced Member

• Edgemember
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 10:37

Har alltid gillat Loomisspöna och GLX klingorna i synnerhet. MEN, man skall ha klart för sig att det är ett djävulskt risktagande man tar då man handlar ett Loomisspö. Sämre kvalitet får man leta efter. Dåligt limmade korkhandtag och rullfästen är fullt normalt men det allvarliga är att man slarvar SÅ IN I H**VETE då det gäller ringsättningen. Har tex testat och ägt ett antal GLX classic 15 resp 13 fotare där INGET????? spö hade samma egenskaper. Det samma gäller Stingermodellerna där jag själv har ägt 2 15 fotare. Det ena spöt funkade kalas med klumpar på 37-38 gram medan det andra var en riktig påk som ville ha 42 gram +.

Nu vet jag ju av erfarenhet att de flesta har OERHÖRT svårt att erkänna att de har handlat ett spö för 10.000 som är närmast junk. Annars är det väl faktiskt så att de flesta är så dåliga kastare att de inte fattar skillnaden helt enkelt.
Bygger man spön själv och har fixat och trixat lite med taperingar och ringsättning så vet man betydelsen av detta.

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :P .

Hittar man dock ett sådant spö som är byggt som det skall. Ja, då har man hittat en GULDKLIMP som man skall vara rädd om.

Mvh Judas

#5 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 10:53

Visa inläggJudas på Oct 27 2009, 10:37 sade:

Har alltid gillat Loomisspöna och GLX klingorna i synnerhet. MEN, man skall ha klart för sig att det är ett djävulskt risktagande man tar då man handlar ett Loomisspö. Sämre kvalitet får man leta efter. Dåligt limmade korkhandtag och rullfästen är fullt normalt men det allvarliga är att man slarvar SÅ IN I H**VETE då det gäller ringsättningen. Har tex testat och ägt ett antal GLX classic 15 resp 13 fotare där INGET????? spö hade samma egenskaper. Det samma gäller Stingermodellerna där jag själv har ägt 2 15 fotare. Det ena spöt funkade kalas med klumpar på 37-38 gram medan det andra var en riktig påk som ville ha 42 gram +.

Nu vet jag ju av erfarenhet att de flesta har OERHÖRT svårt att erkänna att de har handlat ett spö för 10.000 som är närmast junk. Annars är det väl faktiskt så att de flesta är så dåliga kastare att de inte fattar skillnaden helt enkelt.
Bygger man spön själv och har fixat och trixat lite med taperingar och ringsättning så vet man betydelsen av detta.

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :P .

Hittar man dock ett sådant spö som är byggt som det skall. Ja, då har man hittat en GULDKLIMP som man skall vara rädd om.

Mvh Judas

Gällde detta nya spön också?
Dvs efter sommaren?
Postad bild

#6 OFFLINE   Judas

Advanced Member

• Edgemember
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 11:20

Visa inläggsasse på Oct 27 2009, 10:53 sade:

Gällde detta nya spön också?
Dvs efter sommaren?

Äger inget Loomisspö av modell 2009 så det vill jag låta vara osagt. Men jag skulle definitivt se till att få testa ett nyköp av detta märke NOGA. Vet bla att det bland egna peronalen på bla G-line sorterades rejält bland spöna innan man hittade bra spön för egen del.
Av dem som begrep sig på hur ett spö skall uppföra sig så klart! :P Resten skickades glatt ut till märkesförblindade konsumenter.

Mvh Judas

#7 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 11:22

Visa inläggJudas på Oct 27 2009, 11:20 sade:

Äger inget Loomisspö av modell 2009 så det vill jag låta vara osagt. Men jag skulle definitivt se till att få testa ett nyköp av detta märke NOGA. Vet bla att det bland egna peronalen på bla G-line sorterades rejält bland spöna innan man hittade bra spön för egen del.
Av dem som begrep sig på hur ett spö skall uppföra sig så klart! :P Resten skickades glatt ut till märkesförblindade konsumenter.

Mvh Judas

Nya fabriken ska råda bot på de flesta problem.
Postad bild

#8 OFFLINE   monkeytime

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1170 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 16:58

Härlig serie. Köper aldrig utan att ha sett och klämt på det pg a den 'varierande' kvalitén. :P
Kommande grejor verkar dock inte vara något som jag alls kommer till att köpa nåt spö av.

#9 OFFLINE   RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 18:33

Om jag fiskade lax så pass mycket att det var värt det (och hade pengarna) så skulle jag nog satsa på http://www.clanrods.com/range.htm

Iofs, de har ju alternativ för annat fiske med.. kanske blir Clan nångång när jag blir rik. :)

#10 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 18:40

Visa inläggmonkeytime på Oct 27 2009, 16:58 sade:

Härlig serie. Köper aldrig utan att ha sett och klämt på det pg a den 'varierande' kvalitén. :)
Kommande grejor verkar dock inte vara något som jag alls kommer till att köpa nåt spö av.

Vad tänker du på?
Nya spöserierna?
Postad bild

#11 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 18:52

Hur känns/jobbar klingan? Är spöt (15 fotarn, det är ett sånt jag i såna fall är ute efter) lättjobbat?
LAXJUNKIE!

#12 OFFLINE   monkeytime

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1170 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 19:21

Visa inläggNamnbytarkungen på Oct 27 2009, 18:52 sade:

Hur känns/jobbar klingan? Är spöt (15 fotarn, det är ett sånt jag i såna fall är ute efter) lättjobbat?

Kommer en ny snart... en tum längre eller nåt. Väldigt grovt och kastar väldigt långt men jag får aldrig fisk på lång lina så... :)

#13 OFFLINE   fishermans friend

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 19:48

Visa inläggJudas på Oct 27 2009, 10:37 sade:

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :) .

Mvh Judas

Instæmmer till fullo. Ær skandal att ta så mycket betalt før så urusel kvalitet. Hoppas att det ær som några sæger att Shimano tagit tag i problemen så att både finish och kvalitet blir bættre. Nær det gæller priset kan man om man har tur hitta lite billigare nu efter sæsongsslut i Norge. De flesta butiker sæljer ut allt med 30% rabatt. Dessutom ær de billigare æn i Sverige føre rabatt.

#14 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2602 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 20:06

Det är väl standardsvaret; "kvalitetsproblemen är åtgärdade nu." Jag kan bara hålla med om ojämnn kvalitet hos Loomisspöna. Men köper folk dem ändock så behöver fabriken inte göra något åt detta.

Tiden får utvisa om det har blivit någon förbättring och själv har jag valt att sälja mina Loomisspön. Jag tycker att det finns likvärdiga och t.o.m. bättre spön för mindre pengar.

#15 OFFLINE   Sallö

Advanced Member

• Edgemember
  • 1016 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 20:35

Visa inläggmagnolia på Oct 27 2009, 19:06 sade:

Tiden får utvisa om det har blivit någon förbättring och själv har jag valt att sälja mina Loomisspön. Jag tycker att det finns likvärdiga och t.o.m. bättre spön för mindre pengar.

Kan bara hålla med.
"Ta inte livet så allvarligt du kommer inte ifrån det levande"

#16 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6284 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2009, 21:11

Jag tror att många "märken", säljer bra pga, sitt dyra pris.
Det finns många prylbögar som gjärna betalar överpris för produkter, enbart för loggan :)
www.netflies.se

#17 OFFLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2009, 07:15

Visa inläggkeester på Oct 27 2009, 21:11 sade:

Jag tror att många "märken", säljer bra pga, sitt dyra pris.
Det finns många prylbögar som gjärna betalar överpris för produkter, enbart för loggan :)
Ja är en av dom som gärna betalar en extra slant om det står Winston eller T&T på spöt.
Men att betala 12 000 + för ett kofiber spö?
Aldrig i livet......oavsett fabrikat.
För övrigt är jag heterosexuell.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#18 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12620 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2009, 08:40

Visa inläggHannu på Oct 28 2009, 09:15 sade:

Ja är en av dom som gärna betalar en extra slant om det står Winston eller T&T på spöt.
Men att betala 12 000 + för ett kofiber spö?
Aldrig i livet......oavsett fabrikat.
För övrigt är jag heterosexuell.

Prylhetero :)
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#19 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2009, 08:49

Nej. För dom pengarna kan du få två par riktigt bra spön, antingen i olika längder eller med olika egenskaper.
Jag har ägt Stinger 15' och det är jättebra spö, men inte så pass mycke bättre än ett spö för halva det priset att motivera köp för egen del.

Men skulle du jämföra det med ett av Loops spön så ta LTS X1 så har du likvärdiga spön :)

#20 OFFLINE   Namnbytarkungen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 465 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2009, 10:27

OK! Det börjar klarna!
LAXJUNKIE!

#21 OFFLINE   Vefsna Markus

Member

• Members
  • PipPip
  • 28 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2011, 15:01

Passar 15 fot lts x1 även en nybörjare på spey?.

#22 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 28 Aug 2011, 20:38

Visa inläggVefsna Markus på 28 Aug 2011, 15:01 sade:

Passar 15 fot lts x1 även en nybörjare på spey?.

Det finns väl inte ens i 15'? det finns väl i 14'6" och 15'6"?
Och dom är inga problem för en nybörjare skulle jag säga, inte supersnabba och absolut inte svajmaster.

#23 OFFLINE   Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2011, 12:53

Själv hade jag varit tveksam till att köpa ett Loop spö just nu iom att det är lite kk varning här. Vem står för garantin då ?

Att Loomis spön är extremt dyra får man väl också ta med en nypa salt. Ett GLX Stinger spö i USA kostar ca 6-7 tusen dvs samma som ett Loop spö. Själv är jag väldigt nöjd med alla mina Loomis spön och har aldrig haft problem med dessa.

Ett vettigt alternativ kan ju vara ett GL Le Cie som också är ett riktigt trevligt spö.

#24 OFFLINE   higgins

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2011, 19:08

kk varning !!!! hmm,för mig låter detta som elakt förtal och inget annat.
utan att låta som en moral kärring så gör vi nog bäst i att vara tysta när det gäller sådana här uttalanden tills dagen är kommen,
vilket vi alla hoppas att den inte gör.

#25 OFFLINE   thegrappler

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1653 Inlägg:

Skrivet 29 Aug 2011, 20:19

Det går till och med att köpa NRX spön en bit under 6000sek.

Visa inläggVuttex på 29 Aug 2011, 12:53 sade:

Själv hade jag varit tveksam till att köpa ett Loop spö just nu iom att det är lite kk varning här. Vem står för garantin då ?

Att Loomis spön är extremt dyra får man väl också ta med en nypa salt. Ett GLX Stinger spö i USA kostar ca 6-7 tusen dvs samma som ett Loop spö. Själv är jag väldigt nöjd med alla mina Loomis spön och har aldrig haft problem med dessa.

Ett vettigt alternativ kan ju vara ett GL Le Cie som också är ett riktigt trevligt spö.

#26 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5958 Inlägg:

Skrivet 30 Aug 2011, 14:01

Det finns många bra spön med lite olika feeling men helt klart är att G Loomis har en viss feeling i sina spön som i alla fall jag tycker att många andra saknar. Fiskefeeling kombinerat med prestanda tycker jag är Loomis grej. Min bild är att Loomis har en väldigt fin kvalitet på sina klingor som jag vill påstå ligger i ett toppsegment tillsammans med en rad andra världsmärken. Visst kan man köpa hälften så dyra spön som är bra men för mig råder det inget tvivel om att det är en skillnad om du väljer exempelvis ett Loomis, Sage eller kanske ett Hardy eller Orvis i senaste modell... det är ju ofta de här märkena som visar vägen för de andra så köper man ett spö i senaste snittet brukar man ligga några år före prestandamässigt. Förra hösten var det mycket snack om Loomis NRX och i år är det Sage One som är det som många av värstingspököparna kanske drömmer om? Jag tror inte man hittar hälften så dyra spön med samma prestanda oavsett vilket man jämför med men det betyder inte att konkurenterna är långt efter eller att de kanske är ikapp efter några år... vad man främst betala för idag är nog framför allt ett bredare kastspektrum...? det är helt enkelt svårare och dyrare att bygga ett spö som levererar fina kast inom ett bredare användningsområde och det är ofta den skillnaden man betalar för

Finnishen på spön tycker jag är av mindre intresse då jag söker prestanda och använder mina spön enbart som fiskeverktyg. För mig är det viktigaste att spöna håller och att de levererar perfekta kast utan ansträngning så jag kan lägga maximalt fokus på just fisket. De flesta jag känner som likt mig gillar köpa Loomisspön har ungefär samma fiskefokus som jag själv och jag tror det är därför man inte bryr sig speciellt mycket om de finnishmissar som Loomis faktiskt ganska ofta gör. Vill man köpa ett snyggt spö är kanske Sage eller Orvis ett bättre alternativ?
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#27 OFFLINE   regal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 79 Inlägg:

Skrivet 25 Nov 2011, 21:29

Smaken är som baken, Delad. Svenskt eller USA, eller varför inte Finskt eller Danskt?
Vad som är bra för dig eller inte kan inte vI svara på.

Fiskar själv bara med Loomis så det kanske säger något om mitt ställnings tagande!
Det har Inget att göra med om jag är Aristrokat eller inte, utan att jag gill deras feeling/action.

Detta inlägg har redigerats av regal: 09 Dec 2011, 19:17

#28 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 25 Nov 2011, 21:48

kastmässigt hittade jag inte hem förns jag la vantarna på ett looomis stinger glx femtonfots. ja jävlar vad det skickar iväg grejjerna.i stort sett så är det nog bara sage som jag inte haft i den klassen/längden innan och det här spöt sparkar fan skiten ur allt jag har hafft innan.

#29 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 25 Nov 2011, 21:51

men då ska jag säga att jag aldrig skulle kunna tänka mej o betala fullpris för ett spö för det skiljer inte mer än ett par meter i kastlängd på sin höjd....men lättheten man skickar iväg grejjerna är en helt annan femma

#30 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 03 Dec 2011, 14:54

Visa inläggamebix på 25 Nov 2011, 21:51 sade:

men då ska jag säga att jag aldrig skulle kunna tänka mej o betala fullpris för ett spö för det skiljer inte mer än ett par meter i kastlängd på sin höjd....men lättheten man skickar iväg grejjerna är en helt annan femma

Går att köpa till rätt kurs om man bara letar lite grann , det är många som har "drömpris" men visst hittar man nyskick stinger och glx för 3000-4500 bara man letar lite och vilket tid det är på säsongen.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar