Hoppa till innehåll

.

Flugfiske i Finland

18 replies to this topic

#1 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2009, 17:20

Hej!

Jag visste inte riktigt i vilket fora jag skulle placera min tråd, men det handlar om fiske och således fick det hamna här.

Jag råkar ha lite kontakter i Finland och dessa är utspridda på tre olika ställen i landet (se bifogad karta)

1. Några mil öster om Helsingfors. Där bor en vän till min far, cirka 10 m från Finska viken.
2. Lahtis. Där bor min farbror.
3. Sieve. Där bor släkt till min sambo. Aningen längre norrut än de övriga platserna.

Jag slänger ut frågan: är det någon som råkar känna till några bra fiskeplatser runt dessa ställen? Försökte söka efter "Finland" här på kanten, men lyckades inte hitta något greppbart. Misstänker att det kan finnas en hel del spännande fiske runt Sievi, det är verkligen landsbygd där uppe och min sambo har berättat att de brukade meta regnbåge där på somrarna när hon var liten.

Bifogad bild: finland.jpg

//Joel

#2 OFFLINE   Anny

Advanced Member

• Edgemember
  • 165 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 11:24

Beskman på Oct 31 2009, 18:20 sade:

Hej!

Jag visste inte riktigt i vilket fora jag skulle placera min tråd, men det handlar om fiske och således fick det hamna här.

Jag råkar ha lite kontakter i Finland och dessa är utspridda på tre olika ställen i landet (se bifogad karta)

1. Några mil öster om Helsingfors. Där bor en vän till min far, cirka 10 m från Finska viken.
2. Lahtis. Där bor min farbror.
3. Sieve. Där bor släkt till min sambo. Aningen längre norrut än de övriga platserna.

Jag slänger ut frågan: är det någon som råkar känna till några bra fiskeplatser runt dessa ställen? Försökte söka efter "Finland" här på kanten, men lyckades inte hitta något greppbart. Misstänker att det kan finnas en hel del spännande fiske runt Sievi, det är verkligen landsbygd där uppe och min sambo har berättat att de brukade meta regnbåge där på somrarna när hon var liten.

finland.jpg

//Joel

Njaee, kanske inte de första plateserna jag tänker på då jag planerar en flugfisketripp. :wub:

#3 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 11:26

Anny på Nov 2 2009, 11:24 sade:

Njaee, kanske inte de första plateserna jag tänker på då jag planerar en flugfisketripp. :wub:

Okej, vilka platser väljer man då?

#4 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2097 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 11:31

Fredrik-Flugarn här på forumet ska väl veta , pm:a han

Detta inlägg har redigerats av Thomas D: 02 Nov 2009, 11:35

#5 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5058 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 12:24

Helsingfors.
http://www.sportfiskeforum.se/post217465.h...ingfors#p217465

#6 OFFLINE   Beskman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1060 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 13:24

Thomas D på Nov 2 2009, 11:31 sade:

Fredrik-Flugarn här på forumet ska väl veta , pm:a han

Tack för tipset.

mipert på Nov 2 2009, 12:24 sade:

Tack även för detta tipset, tänk om fler kunde vara lika informativa om sina vatten. Låter ju helt klart intressant att fiska i Vanda å. Är i övrigt nyfiken på fisket uppe runt Sievi, ska nog försöka höra mig för med svärmors släktingar. Vet att en av dem tog upp 3400 kräftor (!), varav alla de största levererades till presidenten, eller något liknande. De kanske vet något om fiske efter fisk också.

//Joel

#7 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 15:32

Jag har för mig att det i FiN för en massa år sedan var en artikel om ett storöringvatten i Finland, någon som kommer ihåg?

/Lasse
Ta det lugnt, du fixar det!

#8 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5552 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 16:34

Padron på Nov 2 2009, 15:32 sade:

Jag har för mig att det i FiN för en massa år sedan var en artikel om ett storöringvatten i Finland, någon som kommer ihåg?

/Lasse

..undrar om det inte var nån lekvandrande öring fr. Ryssland som nämdes..Finsk/Rysska gränsen i mellan Finland nått!..men vad vattnet hett ..vete tusan :wub:
Öringarna fiskades med Laxflugor överlag :)
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#9 OFFLINE   RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 17:36

Lestijoki ligger nära Sievi.. Fina bestånd med Harr och Öring. Sen finns ett storöringställe med fina flugfiske(only)sträckor nära Kuhmo, vilket inte är alltför långt ifrån sievi - mot ryssland. Ett klassiskt ställe, men iofs långt ifrån något av de aktuella ställena, är Huopanankoski.. Kvoterat, flugfiske enbart numera tror jag.. Där måste man förhandsboka långt på förhand.

Överlag finns inte så många jättebra ädelfiskvatten i finland.. Laxfiske och sådant är hyggligt, men öring och harr hittar man nog bäst i väldigt avlägsna krokar - om man inte letar sig till de rätt så exklusiva vatten som finns, där fiskekortspriserna är rätt saftiga och fisket väldigt reglerat. Kan tänka mig att det finns något inom rimlig distans från Lahtis / hfors också, men jag kommer inte ihåg på rak arm. Fanns nån topp-tio lista (finska fiskevatten) i AoF för ett eller två år sedan. Kommer själv från norra österbotten.

Det bästa vildmarksfisket i Finland ska vara i armen och i otillgängliga flöden som rinner ut i Enare träsk... dit man enbart kan ta sig medelst båt/kanot. Se Lars Monsens Nordkalotten 365 för en aning om hur det ser ut.

Detta inlägg har redigerats av RRRR: 02 Nov 2009, 17:45

#10 OFFLINE   RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 17:58

F.ö. kan jag tänka mig att det skulle kunna vara värt att satsa på Lestijoki rätt tidigt under säsongen.. Mitt hemmavatten ligger iofs sydligare, men har lite liknande karaktär och där är det som bäst precis efter vårfloden, d.v.s. innan allt vatten hunnit sjunka undan (tidigt i maj), då är det reglerat vilket jag inte tror att lestijoki är - men upprinningsområdet är inte stort, så vårfloden är över rätt snabbt - samtidigt som regn snabbt höjer vattenståndet - vilket kan vara förödande senare på säsongen. (var där för lääänge sedan när det hade regnat en hel del och älven/ån var på väg att svämma över)..

#11 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 18:09

RRRR på Nov 2 2009, 17:36 sade:

Lestijoki ligger nära Sievi.. Fina bestånd med Harr och Öring. Sen finns ett storöringställe med fina flugfiske(only)sträckor nära Kuhmo, vilket inte är alltför långt ifrån sievi - mot ryssland. Ett klassiskt ställe, men iofs långt ifrån något av de aktuella ställena, är Huopanankoski.. Kvoterat, flugfiske enbart numera tror jag.. Där måste man förhandsboka långt på förhand.

Var det där Juhani Aho brukade fiska ? Fick som liten grabb en gammal bok av morfar som hette "Fiskelycka" där författaren, dvs Aho, fiskar i Huopana (tror jag), det var nog den boken som väckte mit flugfiskeintresse. Skulle vara kul att fiska där nagon gang.

#12 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 19:08

Hemskt ledsen!
-Jag pysslar absolut noll med strömvatten och fettfeningar.
Bara abborre gädda gös B)

Det här stllet har jag kört förbi nån gång. Gör jag strömpremiär tror jag det blir här...

http://www.merikarvia.fi/kalajoki.html (klicka på kartan och läs pappersvattnet)
-samma ställe men mera lättläst på engelska... http://www.merikarvi...glish/index.htm

http://www.eumerfishing.com/index.php?name...t&nodeIDX=2 (eumers basläger i samma kommun som ovan)

http://www.orvispros...karsinjoki.html (marknadsför sig som södra finlands kalkström...)

Tyvärr är ju inget ställe direkt nära dina basstationer... :lol:
-Den svenska befolkningen är onödigt trogna kusten i dessa sammanhang. Skall tänka efter lite på riktigt så fort jag hinner!

mvh.FF

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 02 Nov 2009, 19:37

#13 OFFLINE   RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 19:28

Isoperla på Nov 2 2009, 18:09 sade:

Var det där Juhani Aho brukade fiska ? Fick som liten grabb en gammal bok av morfar som hette "Fiskelycka" där författaren, dvs Aho, fiskar i Huopana (tror jag), det var nog den boken som väckte mit flugfiskeintresse. Skulle vara kul att fiska där nagon gang.

Precis! Som sagt, klassiska vatten.. forsen restaurerades (vill jag minnas) på 90-talet nångång och har vilat några år efteråt... väl värt ett besök, men kanske inte något ställe man stannar på i många dygn, det är ju inte så jättestort.. http://huopanankoski.fi/

Tydligen var det fortfarande tillåtet att fiska med drag.. Men, med vissa bestämmelser. Man kan hyra hela forsen i 24 timmar för 380 euro (+ bokningskostnad 100euro). :lol:

Vet inte när de släpper fiskekorten för nästa sommar.. Så om du är sugen på att göra ett försök är det nog värt att ta kontakt tidigt.

Detta inlägg har redigerats av RRRR: 02 Nov 2009, 19:35

#14 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 02 Nov 2009, 19:45

Hoppas denna vaknar till liv redan till nästa säsong!
-En sökfunktion för att hitta fiskeställen enligt fisk län och tidpunkt. Vrålhäftigt. Synd att det här bara är en reklamdummy ännu... :lol:

http://www.flyfishingfinland.com/fishfinde...e.htm?AreaName=

#15 OFFLINE   Anny

Advanced Member

• Edgemember
  • 165 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2009, 00:32

Beskman på Nov 2 2009, 12:26 sade:

Okej, vilka platser väljer man då?

Ja, nu håller jag mig ju mest till Merikarvianjoki, Lapuanjoki, Heijostenkosket, Sarvikkaankosket, då dessa finns mer eller mindre nära mig, samt att jag känner till vattnena i stora drag... Sen blir det ju nån resa norrut nångång, Kairijoki ( http://www.kairiver....etusivu&lang=en kan jag varmt rekommendera om man söker lugn å ro, trevligt fiske och rejäl Finsk ödemark.. Nästa säsong skall jag bara upp till ryska gränsen och fiska stoor öring i Kitkajoki mfl..

Med utgångspunkt Sievi, tillgång till bil och inom ca. 10 mils radie finns det fina vatten; som redan nämts Huopanankoski, Keihärinkoski, Kärnänkoski mm. (Var inte Jazzflugfiskegänget" i Huopana i somras?.. kanske Hamrå kan berätta lite mer om "småfiskarna", vill minnas att jag läst en artikel nånstans om monsteröringar och brustna drömmar ..... :lol: )

Helsingfors m. omnejd; Vanda å; skulle kanske inte direkt rekomendera att man åker på en riktad fiskeresa m. destination Vanda å, man blir nog besviken då, men som en dags avkoppling mellan ex. affärsmöten visst. Vattnet är hmm, ja inte direkt kristallklart...
Kymijoki finns ju också inom rimligt avstånd, mest känt för sitt lax å höfiske. Fiskarsån som FF nämnde (exklusivt,dyrt och långt från Hellsinki..)

Lahtis; Lite samma här, inte nåt stort, känt vatten i absoluta närheten, men med bil och vilja att köra 5-10 mil så; Tainionvirta, vihavuodenkoski mm...

Detta inlägg har redigerats av Anny: 03 Nov 2009, 00:33

#16 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2009, 09:37

Sag för nagra ar sedan en artikel av Oliver Edwards om bäcksländan "February Red" i FF&FT där han fiskade
i Finland, kommer inte ihag var han fiskade och när artikeln publicerades. Har nagon bättre minne än vad jag
har ? Älven sag intressant ut.

#17 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5058 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2009, 09:48

FiN har haft flera artiklar om fiske och även om flugor från Finland.
Skall se vad jag kan leta fram.

Jag har förresten släkt (moster) från norr om Sodankylä, familjen Kaaretkoski... (renskötare/jordbrukare).
När jag varit där har jag faktiskt bara pimplat sik och röding (som barn), aldrig med fluga eller drag.

#18 OFFLINE   impetus

Advanced Member

• Edgemember
  • 73 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2009, 11:05

sprang förbi huopanankoski förra året och stannade till vid "fisketavlorna" samt gick runt i området lite, någon som fiskat där och kan uttala sig om hur det var? Snittvikt på fisk och kondition?

till synes väldigt trevligt ställe
http://esctoflyfishing.blogspot.com <- Kusinens fiskeblogg, finskspråkig, fina bilder för dom som inte förstår ändå, från bland annat Ammarnäs-resor

#19 OFFLINE   RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 Inlägg:

Skrivet 03 Nov 2009, 11:12

Isoperla på Nov 3 2009, 09:37 sade:

Sag för nagra ar sedan en artikel av Oliver Edwards om bäcksländan "February Red" i FF&FT där han fiskade
i Finland, kommer inte ihag var han fiskade och när artikeln publicerades. Har nagon bättre minne än vad jag
har ? Älven sag intressant ut.

http://www.fishinfin...ebruary_red.htm

Hittade den här sidan.. finns även en hel del matnyttigt för den finlandintresserade flugfiskaren. (om ställen o.s.v.)

Samma bäckslända finns även i stora mängder i mitt hemmavatten..

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar