Hoppa till innehåll

.

Har någon prövat.....?

11 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 31 Oct 2009, 20:41

Hej igen!

Jag funderar litet över vad Lee Wulff, har skrivit om att använda riktigt stora torrisar, Typ hans egna "Wulff flugor" när vattnet är kallt som ett slags "attraktor fluga"?

Han menar tydligen på att det stora avtrycket i ytfilmen från en sådan torrfluga kan få fisken intresserad.

Har någon här, prövat så här sent på året med någon framgång?

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 31 Oct 2009, 20:43

"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#2 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2009, 06:32

Om jag "hinner" kan jag köra några kast med cigarren efter vak i Svartedalen om en stund... :)

#3 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7223 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2009, 10:46

Jag har kört med riktigt stora torrflugor, både "Wulffvaranter" och nattsländevarianter. Vid vissa tillfällen har de rockat fett, medan de vid andra sugit rejält...

När de fungerar är det fantastiskt kul, huggen kommer så man nästan gör i brallan!

Wulffvarianten jag använt band jag på sexans lowwaterkrok, med gråbrun kropp, mixat överdimensionerat hackel brun/grizzly och stjärt av hackelstrån i samma färg som fronthacklet.

#4 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2009, 10:51

Visa inläggBigsalmon på Nov 5 2009, 10:46 sade:

Jag har kört med riktigt stora torrflugor, både "Wulffvaranter" och nattsländevarianter. Vid vissa tillfällen har de rockat fett, medan de vid andra sugit rejält...

När de fungerar är det fantastiskt kul, huggen kommer så man nästan gör i brallan!

Wulffvarianten jag använt band jag på sexans lowwaterkrok, med gråbrun kropp, mixat överdimensionerat hackel brun/grizzly och stjärt av hackelstrån i samma färg som fronthacklet.
Har också kört monsterstora torrisar för vinterkall båge - väntan kan bli absurt lång och ibland händer inget... men om det händer så plaskar det som om det varit en sjunkbomb! Jävligt roliga hugg - men absolut inte fler hugg än man får med t.ex. nån liten kläckare enligt mina upplevelser.
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#5 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2009, 14:58

Hmm, låter intressant det ni berättar killar. Måste testa en "Airbus" till torris i Björka så snart jag kommer dit.

Men antar att om stigningen kommer? Då kommer den väl troligen när man står och halv sover efter en längre tids väntan. :)

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 05 Nov 2009, 15:00

Postad bild

#6 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 05 Nov 2009, 15:31

Jag provade tyvärr inte, det fungerade för bra med wolly bugger & montana. :)

#7 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 12:13

Jag förstår dig. Man byter ju bara inte ett vinnande kort.
Ja, om man inte vill jäklas med sig självt vill säga? :)

Postad bild

#8 OFFLINE   turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 322 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 13:27

HAr lyckats bra med STORA torrisar typ nattslända E-12 bunden på stl8 el streamerkrok stl10-8 dvs långtskaft. Kropp av rådjur bundet som GH-sedge el muddler huvud (man kan förbättra flytförmågan med ett kortfibrigt palmerhackle, stor rödbrun andfjäder som vinge och ett fronthackle. HAr funkat bäst när det blåst lite och trycktner mat i viken. Synsbra och flyterbra! Ett alternativ när inte geting el. puppor funkat. OM man nu vill fiska torrt istället för att köra med tunga guldskallar som ju också varit mycket effektiva i höst.
DT

#9 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 19:55

Jag blev så inspirerad av vad du skrev om bauta nattsländor, att jag band en på streamer krok 8 med brun foam, stavkropp, brunt kroppshackle och hjorthårs vinge + litet front hackle. Vore väl fn om den inte flöt bra och gav ett fett avtryck i ytfilmen!!! Kan inte tro att någon firre utom möjligen "närsynta regnbågen Knut", kan undgå att se den?

Jo, guldskallar kan vara mumma ibland! Lever ju rullan när de slår ner i vattnet. Har hänt att jag fått fisk att ta, bara sekunden efter att en guldskalle Haröra träffat vatten ytan ibland. Och ner, kommer man ju som bekant fort!

Men Torris är nog ändå snäppet roligare iaf. :)

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 06 Nov 2009, 20:28

Postad bild

#10 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10145 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 20:05

Hmmm, har fiskat min beskärda del av "regnbågsfiske" de är en art som är rolig men samtidigt svår att skoja med.

Ibland så är de stora flugorna lösningen, men ofta så är det ingen skillnad på en skygg öring och en isatt regnbåge...

Ofta (särskilt under höst) så är en liiiten, smått obetydlig, fluga modellen. Ge dessa en chans :) Ibland är modellen, "mindre fluga, fler hugg"
Personligen föredrar jag flugor runt 20-24 under knepiga höstförhållanden. Ibland är en torrfluga i stl 8 på, men oftast med en upphängare i stl 20.

Ge småflugorna en chans, de är heta :lol:
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#11 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 20:35

Hej sempai!

Ja, varför inte? Man kan ju likväl pröva den andra ytterligheten också. Jag har vissserligen kört allehanda mini fllugor, typ Jassids och fjädermygg etc. en bit in på hösten. Men efter första köldknäpparna, har jag tidigare inbillat mig att det var tämligen kört med torris över huvud taget. Och därför kört på med allehanda u-flugor istället. Det som väckte mitt intresse för "sen torrfluga" var Lee Wulffs artikel om mega stora torrisar som jag läste härom dagen som sagt.

Tack för tipset! Detta ska jag visst pröva det med!

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 06 Nov 2009, 20:36

Postad bild

#12 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10145 Inlägg:

Skrivet 06 Nov 2009, 20:48

Visa inläggJock Scott på Nov 6 2009, 20:35 sade:

Hej sempai!

Ja, varför inte? Man kan ju likväl pröva den andra ytterligheten också. Jag har vissserligen kört allehanda mini fllugor, typ Jassids och fjädermygg etc. en bit in på hösten. Men efter första köldknäpparna, har jag tidigare inbillat mig att det var tämligen kört med torris över huvud taget. Och därför kört på med allehanda u-flugor istället. Det som väckte mitt intresse för "sen torrfluga" var Lee Wulffs artikel om mega stora torrisar som jag läste härom dagen som sagt.

Tack för tipset! Detta ska jag visst pröva det med!

Många talar illa om de som fiskar gigantiska "chinese dragons" etc, men under hösten och annan kall period kanske man skall tänka som fisken ?
Kallt vatten, växelvarm fisk, liten ansträngning etc... hmmm, om jag äter en stor matbit så slipper jag jaga runt som en tok efter smått...
Helt klart är mycket föda som är lättilgänglig intressant för fisken, dock brukar jag kunna få fler individer intresserade för mindre föda... (småflugor)

Men i denna underbara sport så saknas regler, allt är öppet att testa och diskutera :)

Testa stort i år, testa litet nästa år, om några år har vi en avhandling.

Jag kör båda modellerna, biter de inte på stort så blir det smått och vice versa :lol:

Jag har inte för avsikt att avhandla men smått "vinner" ofta (dock inte alltid)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar