Hoppa till innehåll

.

På tur mellan alptopparna...

347 replies to this topic

#31 OFFLINE   Hurtig

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1968 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:25

Härligt!

Både texten och bilderna smakar mumma :D

Sånt här får en att tänka på vilka andra platser man inte hade tänkt på som kan ebjuda fint fiske....
"Vi simmar alla i samma båt"

#32 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7223 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:29

Ja, där lär du trivas! Små, tekniska vatten är ju liksom din grej...

Det ser riktigt, riktigt fint ut! Kommer du ha tid för fiske, eller tar forskningen all tid?

// Johan

#33 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:35

En hel dag ute i den friska luften på hög höjd tar ut sin rätt och när det började mörkna begav vi oss hemåt. Att flugfiske är kärnan för hotellets verksamhet är ingen överdrift.
Överallt hänger gammal utrustning som dateras tillbaka till 1800-talet och tavlor på stora fiskar tagna under den nästan 200-åriga historia som hotellet har som mecka för flugfiskare.

Efter en god middag drog vi oss tillbaka till baren där givetvis ett dedikerat bind-bord finns. Beställde in öl ifrån hotellets eget bryggeri och satte oss för att byta kunskaper inom flugbindning med varandra. Mark är i grunden tysk men bor sedan en tid tillbaka i Zurich. Han visade mig några specialare för strömmarna här nere och jag band några av mina mönster. Under kvällen kom det folk ifrån när och fjärran för att begrunda vad vi band samt ge oss tips på deras mönster som dom fångar fisk på. En sådan stämning har jag aldrig varit med om innan! Det var ständigt en grupp folk runtomkring bindbordet och kunskaper byttes med varandra utan någon prestige. Jag tror nog att jag fick mer inspiration till nya mönster och bindsätt än på många år.

Mark visar effekten i ljus på en av hans nymfmönster, riktigt häftigt som man kan se på min klart imponerade min.

Postad bild

Christoph, vår designerade allt-i-allo tar sig en närmare titt på våra alster. Han gjorde regelbundna rundor förbi bordet för att fylla på med öl.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av harvest: 10 Nov 2009, 13:36

#34 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:38

Oops,

jag glömde visst en bild ifrån den dagen.

Här droppar jag en f-fly nedströms till en väntandes harr. Eftersom den stod bakom/under en död trädstam var jag helt beroende av vad grabbarna gav mig för info. Riktigt häftigt faktiskt!

Postad bild

#35 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:42

Att kolla i varandras materialboxar är ju så fantastiskt kul! :D
Det dyker alltid upp nånting som man aldrig sett förut. I Marks låda var det hans krokar jag fastnade mest för (är ju krokfetish..).

Han binder mycket på jiggkrok, men har även krokar som är ett mellanting mellan hullinglös och hulling. Det hade jag inte sett förut och blev ju givetvis tvungen att beställa omedelbums! :D

Postad bild

#36 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:45

Det var som sagt mycket trafik runt bindbordet. Tips & Tricks flödade även när språkkunskaperna inte var de bästa. Här får jag en lektion av en kille ifrån Slovenien hur jag ska förbättra mina F-fly. Kanontips!

Jag band ett par flugor till honom och han bjöd oss på öl.

Postad bild

#37 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:48

Det är lite tråkigt att det inte finns något sådant i Sverige. Tänk va härligt att kunna gå in på en pub efter en dags fiske, och kunna sätta sig vid ett bindbord.

Jag lovar, jag är inte alls avundsjuk. :D :D
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#38 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7164 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:50

Shit vilket soft ställe, med bindbord?! Varför finns det inga flugfiskebarer i Sverige? SJUKT mäktigt.

När får jag komma ner?
Postad bild

#39 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:52

Ett grupp italienska gentlemän var frekventa besökare vid bordet.

De fiskade oavkortat med Royal Coachman! :D

Till deras stora förfäran började flugorna ta slut efter en bra dag och butiken hade inga RC kvar!!

Så dom kom till mig och bad om akut hjälp. Vi löste situationen och återigen hade vi öl på bordet. :D
Jag kom så bra överens med dessa herrar att vi bestämde oss för att fiska tillsammans när jag är nere i Italien och binder på deras flugbindningsshow. Fantastiskt att man kan komma ifrån så olika delar av världen och mötas i en liten alpby för att sedan bestämma fiske tillsammans i en annan del av världen!

Postad bild

#40 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10145 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:56

Hah, verkar som du bott in dig bra med en gång, härligt :D
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#41 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 13:59

Här är länken till hotellet, om nagon är intresserad: http://www.braurup.a...hotel/hotel.php

#42 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:00

De glada gentlemännen ifrån Italien! :D

Tre av dom pratade inte något annat än italienska, men det sket dom totalt i. Dom pratade på och jag svarade på svenska, engelska och tyska. Det var liksom inte viktigt, vi förstod varandra ändå. :D

Dom har fiskat ihop sedan barnsben....så djäkla häftigt att jag blir lite rörd faktiskt...

Postad bild

När kvällen blivit natt och vi druckit på tok för många av hotellets öl fanns det faktiskt flugor till min ask också. Endast ett par bundna av mig, resten av andra flugfiskare.

Postad bild

Postad bild

#43 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:04

Ja just det! :D

Min nymfask försvann tidigt på kvällen och kom inte tillbaka förrän vid midnatt. När jag tog en titt i den var där nya nymfer på platser där gamla mönster brukade vara. Det hade helt enkelt skett en swap bland folk! härligt! Hur det skedde vet jag inte, men tar man i beräkning all den öl som konsumerade samt ca. 5 olika språk som talades så kan jag ha gått med på nåt utan att ha riktigt koll. :D

Gjorde absolut inget, snarare coolt.

Postad bild

#44 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:07

Efter snabb frukost morgonen därpå bar det iväg till huvudströmmen, salsach.

Trots att den rinner igenom byarna i dalen så är inramningen fantastisk. Håller ni med? :D

Postad bild

#45 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:13

Strålande väder och kläckning av dagsländor, bäcksländor samt större knott. I november... B) :D

Mark tog oss till en pool där han hade bra fiske ett par veckor innan och Alex fick äran att gå ut först.
Tog position på bron och dirigerade honom. Det var inte helt enkelt då vi såg en fisk runt 60cm, men det var så många mindre som var mer sugna på flugan.

Postad bild

Mellan de två stora stenarna anar man en skugga som rör sig sidleds. STOR fisk :D , men svårt att få till hugg. Det var typ 3-4 meter djupt där och den mindre fisken var alltid först på flugan.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av harvest: 10 Nov 2009, 14:14

#46 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:17

Jag passade på att gå ner på andra sidan. Fiskade med en liten F-fly och flugan hann aldrig drifta mer än nån meter innan det small. Riktigt kul faktiskt eftersom man aldrig visste innan om det skulle vara en harr, öring, regnbåge eller brook trout.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av harvest: 10 Nov 2009, 15:17

#47 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:22

Brook trout är ju bara för vackra!

Man kan inte sluta småle när man fångar en sån.

I vår ska vi ta oss upp i några av de biflöden som håller stor "brookies", det ser jag verkligen fram emot!

Postad bild

#48 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:27

Det var egentligen sagt att vi skulle fiska den här poolen i nån timme och sedan testa andra ställen, men ni vet hur det är. Så länge en kläckning pågår är man inte benägen att flytta på sig och innan vi visste ordet av började det skymna. Vi var ganska långt upp i huvudströmmen, nära bergen, och det gjorde att man hade nån timme mindre dagsljus. Inte för att det gjorde oss nånting, för när kläckningen var slut så var vi det med. Vi sa inget till varandra i bilen på vägen tillbaka till hotellet. Det fanns inte ord helt enkelt för att beskriva den tillfredsställelse som vi kände. Tänk att få fiska torrt i november, och på en så vacker plats!

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av harvest: 10 Nov 2009, 14:28

#49 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:31

jaha när får man komma på besök?
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#50 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:42

Väl framme vid hotellet var det dukat för middag och efteråt drog vi oss tillbaka till bastun för att mjuka upp stelna leder. (givetvis med ett gott lager av hotellets öl)
Efteråt bar det av till bindbordet och gemenskapen med de andra gästerna. Nya mönster, nya bekantskaper och givetvis mer öl.

Eftersom Mark var tvungen att köra hela vägen tillbaka till Zurich bestämde vi oss för att endast fiska ett par timmar under söndagen och då ägna oss åt streamerfiske i de nedre delarna av salsach. Planen var att lura någon av de stora och då helst på mus. Strandbankerna är fulla av små hål och förra gången Mark var här tog han en 55cm öring på mus. Det är ganska vanligt tydligen att man under högsäsong fiskar just mus. Vi fick tyvärr ingen stor öring, men hade ett par fiskar mellan 1.5-2kg uppe som var uppe och nosade. De stod i anslutning till de små biflödena och väntade förmodligen på regn så att dom kunde stiga för lek. Fisk runt halvkilot var dock lättare att få.

Hetast var i anslutning till biflödena. Här känner jag av just ett sånt ställe. Tekniken som gällde var att låta flugan följa brytlinjen mellan huvudströmmen och biflödet.

Postad bild

#51 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:54

Väl hemma i Innsbruck igen har jag hunnit smälta intrycken ifrån min första fiskeresa i mitt nya hemland.

Mycket är väldigt annorlunda, dockt är det viktigaste av allt också det vi har gemensamt, nämligen kärleken/passionen för denna fantastiska sport. Vare sig vi pratar samma språk, är rik eller fattig, torrfluge-purist eller chech-nymfare så älskar vi att flugfiska och allt som kommer därtill.

Jag antar att jag borde säga att de gin-klara vattnen, bergen och brook trouts är vad som gjorde mest intryck. Det var fantastiskt, inget snack om den saken, men det jag för alltid kommer att förknippa med den här resan är bindbordet i baren på hotellet. Där samlades alla under kvällen och umgicks på ett sätt jag aldrig varit med om. Att det varit så i nästan tvåhundra år här märker man verkligen.

Så, som avslutning på den här lilla berättelsen låter jag en bild över baren och bindbordet sammanfatta mitt första fiskeäventyr i mitt nya hemland.

Hoppas ni tyckte om bilderna och läsningen.

John

Postad bild

#52 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 14:55

Oj vad svar! :D

Jag lovar att återkomma, men nu har jag tagit två timmar ifrån min forskning så det får bli lite senare.

John

#53 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 15:51

Det är svårt att beskriva detta med ord tror jag, ser bara för underbart ut! :D

Vad är det för forskning du bedriver förresten John?

#54 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:08

Ser ut som det är väldigt trevligt att forska av bilderna att döma! :D

#55 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:09

Visa inläggGustav Fröléen på Nov 10 2009, 15:51 sade:

Det är svårt att beskriva detta med ord tror jag, ser bara för underbart ut! :D

Vad är det för forskning du bedriver förresten John?

Det är underbart! :D

Jag bygger en modell för att kvantifiera E-termer för optimering av strategi vid börshandel. Förbereder för tillfället ett experiment där traders handlar på asymmetrisk information med konstant informationsflöde.

Jag forskar inom finans kort å gott.

#56 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:12

Visa inläggharvest på Nov 10 2009, 16:09 sade:

Jag bygger en modell för att kvantifiera E-termer för optimering av strategi vid börshandel. Förbereder för tillfället ett experiment där traders handlar på asymmetrisk information med konstant informationsflöde.

Najs..

Du håller dig till ditt jobb så sköter jag mitt :D

#57 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:13

Visa inläggGustav Fröléen på Nov 10 2009, 16:12 sade:

Najs..

Du håller dig till ditt jobb så sköter jag mitt :D
:D

vad sägs om lite fiske då! B) :blink:

#58 OFFLINE   Gustav Fröléen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4405 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:14

Visa inläggharvest på Nov 10 2009, 16:13 sade:

:D

vad sägs om lite fiske då! :D B)

Jag kommer bara du knäpper med fingrarna!

#59 ONLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:19

Visa inläggGustav Fröléen på Nov 10 2009, 16:14 sade:

Jag kommer bara du knäpper med fingrarna!
:D :D

#60 OFFLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10145 Inlägg:

Skrivet 10 Nov 2009, 16:31

Visa inläggharvest på Nov 10 2009, 16:09 sade:

Låter som krogsnack bara :D
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar