Hoppa till innehåll

.

Foto

Lägg skärpa på dina digitala bilder

31 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 11:57

När du tar en digital bild registreras den av kamerans sensor. Sensorn är väldigt ömtålig och är därför omsluten av skyddande plast. När bilden/ljuset passerar plastlagret på sin väg till sensorn tappas en del av skärpan. Detta gör att vi så gott som alltid måste skärpa upp våra digitala bilder, mer eller mindre.

Här är ett grymt sätt att skärpa upp dina digitala bilder. Jag använder Photoshop CS3, men det fungerar även i Photoshop Elements.

När det är dags att lägga på den slutliga skärpan på bilden lägger du ihop alla lager och högerklickar på bildens lager i Lagerpaletten. Välj Duplicera lager. Kalla det nya lagret för Skärpa.

Med Skärpelagret markerat (det är blått i paletten) går du till Filter > Annat > Högpass. Ställ in Radien på 0,3 för en liten bild och upp till 0,6 för större bilder. Ursprungsbilden ska precis synas genom det grå lagret. Klicka OK.

Gå tillbaka till Lagerpaletten. Skärpelagret ska fortfarande vara markerat. I menyn längst upp på paletten väljer du nu Linjärt ljus och vips framträder bilden betydligt skarpare än innan.
Tycker du att bilden är för skarp kan du justera det med lagrets opacitet (genomskinlighet) längst upp på Lagerpaletten. Tycker du det är för lite skärpa får du göra om proceduren.

Genom att göra lagret osynligt (klicka på symbolen med ett öga i lagret) kan du se skillnaden före och efter.

Fördelen med den här metoden är, förutom att den skärper bilden på ett bra sätt, att du aldrig påverkar orginalbilden. Sparar du bilden som psd-fil har du Skärpelagret kvar och kan när som helst ändra skärpan.

Lycka till!

// Johan

#2 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 12:31

Tack för ett skönt knep!

-Råkar du ha den engelskspråkiga termen för högpass på lager. Jag har bara gimp i burken nu mera så det känns lite frestande att snoka upp om det är möjligt i gratisprogrammet också! Allt som PS fixar verkar inte finnas i Gimp men väldigt mycket och tyvärr ibland på lite svårfunna ställen.

mvh.FF

Redigerat av Fredrik-flugarn, 16 Nov 2009, 12:37.

#3 ONLINE   ventus

ventus

Advanced Member

• Edgemember+
  • 395 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 12:31

Tack Johan! :) Själv så är jag inte duktig på PS men ska testa det du skriver...

#4 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 12:57

Tack för ett skönt knep!

-Råkar du ha den engelskspråkiga termen för högpass på lager. Jag har bara gimp i burken nu mera så det känns lite frestande att snoka upp om det är möjligt i gratisprogrammet också! Allt som PS fixar verkar inte finnas i Gimp men väldigt mycket och tyvärr ibland på lite svårfunna ställen.

mvh.FF

Min kvalificerade gissning var High pass, och det fick jag bekräftat HÄR.

#5 OFFLINE   Kenta

Kenta

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5609 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:00

Jag brukar skärpa mina med oskarp mask. vad är det för skillnad?
Trouthunter 4 life

#6 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:08

Jag brukar skärpa mina med oskarp mask. vad är det för skillnad?

Citat från första inlägget:
"Fördelen med den här metoden är, förutom att den skärper bilden på ett bra sätt, att du aldrig påverkar orginalbilden. Sparar du bilden som psd-fil har du Skärpelagret kvar och kan när som helst ändra skärpan."

Dessutom har du möjligheten att justera skärpan med opaciteten. Det står också i första inlägget... :)

#7 ONLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:15

Jag antar att detta förutsätter arbete med biitmappar, alltså "framkallning" i Photoshop.

För den som fotar RAW finns ju alltid originalet kvar.

#8 OFFLINE   Kenta

Kenta

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5609 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:16

Citat från första inlägget:
"Fördelen med den här metoden är, förutom att den skärper bilden på ett bra sätt, att du aldrig påverkar orginalbilden. Sparar du bilden som psd-fil har du Skärpelagret kvar och kan när som helst ändra skärpan."

Dessutom har du möjligheten att justera skärpan med opaciteten. Det står också i första inlägget... :)

OK, jag brukar inte röra orginalbilden, utan jag brukar peta i en kopia. Men jag ser helt klart en fördel i ditt sätt att göra detta.
Trouthunter 4 life

#9 ONLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:22

Vad är egentligen skillnaden mot att duplicera lagret och skärpa det med vanligt skärpefilter? Då sparar man ju också originalbilden i ett bakgrundslager, och kan tona det skärpta lagret? Några finesser jag missar?

#10 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:53

Det finns ju mängder med metoder att skärpa bilder och ibland passar en metode bättre för en bild och för en annan bild kanske en annan metod...

Högpass har fördelen att inte påverka jämna ytor som hudtoner (vilket med oskarp mask/smart skärpa kan ge upphov till brus=man skärper det brus som redan finns men inte syntes...). Huruvida det syns eller inte? Beror på...

Jag använder kanske sju olika metoder för skärpning, då inkluderat separata plugins som Genuine Fractals (som jag använder när jag drar upp 6MP-bilder till affischer).

Redigerat av mipert, 16 Nov 2009, 14:11.

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#11 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:56

Jag skrev ett långt svar, men när jag klickade på Svara så fanns inte Edge...

Jag vet inte vilken skillnaden egentligen är, men eftersom metoden finns presenterad på flera ställen, både på webben och i publikationer måste det vara någon skillnad mot andra metoder. Personligen tycker jag att skärpan blir behagligare med högpass än med t.ex. Oskarp mask.

Jag skapar oftast två original: ett originaloriginal i raw-format och ett andraoriginal i psd-format. Det är sällan jag får fram en tillräckligt bra bild direkt från raw-konverteraren (Lightroom eller Camera Raw), så efter att ha justerat bilden i Photoshop sparar jag den som psd. Jag vet de som alltid sparar bilden i png, men dit har jag inte kommit. Ännu...

Mina originalbilder är som regel helt oskärpta, då olika användningsområden kräver olika typ av skärpa. Skärpan är därför det allra sista jag lägger på bilderna innan jag sparar om dem för det specifika ändamålet.

// Johan

#12 OFFLINE   RRRR

RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 13:58

En annan fördel (utöver att inte orginalet påverkas), som författaren i Bigsalmons länk går in på, är hur det påverkar bilder som har tendenser till brus.. Med "unsharp mask" blir brusiga bilder sällan bättre av att försöka skärpa till dom. Men då behöver man också ha lite andra inställningar än de Bigsalmon anger i första inlägget, även om proceduren är densamma.

Såg nu att Mipert redan svarat mycket utförligare... :)

Redigerat av RRRR, 16 Nov 2009, 14:00.

#13 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 14:21

Lägg till en lagermask också och måla bara in skärpan där den ska vara. Resten av bilden kan med fördel få liiiiite oskärpa.

#14 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 14:30

...Mina originalbilder är som regel helt oskärpta, då olika användningsområden kräver olika typ av skärpa. Skärpan är därför det allra sista jag lägger på bilderna innan jag sparar om dem för det specifika ändamålet....

Med risk för att trådförstöra ditt alldeles utmärkta tips, jag fotograferar själv alltid med skärpning avstängd (vilket den aldrig är när man fotograferar i jpg, även om du stänger av skärpning har du en viss päläggning av skärpa) och skärper sedan två gånger.
Först när jag öppnar bilden och sedan innan jag sparar bilden.

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

#15 ONLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:23

Ok, tack för lite mer information om detta. Jag är lite slapp, skärper bara i LR. Har dock privilegiet att alltid bli originalad innan print, så jag brukar inte göra så mycket.

Nu skall jag vara gubbavig.

Det känns som hela den här skärpegrejen är ett digitalkamerafenomen. Förr i tiden räknade ingen pixlar, ASA 1600 var ett konstnärligt grepp som ingen ifrågasatte och oskärpans gradienter var en självklar ingrediens i det konstnärliga skapandet. Nuförtiden kan man på sin höjd höra nyblivna SLR-ägare frenetiskt prata om kort skärpesläpp, mest som ett uttryck för befrielse från det stendöda kompaktdigitalkameraträskets skärpehelvete...

Bättre lite oskärpa och vinjettering under naglarna än ett rent HDR-helvete.

#16 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:41

...Det känns som hela den här skärpegrejen är ett digitalkamerafenomen...

Haha, du har både rätt och fel. (Som vanligt?)
Nördarna förr pratade om filmers acutans (T-max 100 gav högre upplösning men sämre kantskärpa, därför valde en del Agfapan 100 för högre skärpeupplevelse) och en del framkallade i Rodinal eftersom D-76 gav fint korn men luddig skärpa. De som var riktigt på hugget (naturligtvis inte jag :) ) använde olika filmmasker för att påverka skärpa/kontrast vid kopieringen i förstoringsapparaten.

En filmmask fick man genom att kontaktkopiera negativet (genom en mjölkvit plastbit) på en kontrastrik film som framkallades i skål och i förstoringsapparaten lades i kontakt med negativet...

Låt mig säga som så, den digitala tekniken har underlättat en del arbete...

Redigerat av mipert, 16 Nov 2009, 15:44.

#17 ONLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8471 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:49

Haha, du har både rätt och fel. (Som vanligt?)
Nördarna förr pratade om filmers acutans (T-max 100 gav högre upplösning men sämre kantskärpa, därför valde en del Agfapan 100 för högre skärpeupplevelse) och en del framkallade i Rodinal eftersom D-76 gav fint korn men luddig skärpa. De som var riktigt på hugget (naturligtvis inte jag :) ) använde olika filmmasker för att påverka skärpa/kontrast vid kopieringen i förstoringsapparaten.

En filmmask fick man genom att kontaktkopiera negativet (genom en mjölkvit plastbit) på en kontrastrik film som framkallades i skål och i förstoringsapparaten lades i kontakt med negativet...

Låt mig säga som så, den digitala tekniken har underlättat en del arbete...

Säg inte det Mikael, om tio år står vi där och pjattar igen... :(

#18 OFFLINE   Lasse Håkansson

Lasse Håkansson

Frontline Member

• Edgemember
  • 1805 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:53

"I menyn längst upp på paletten väljer du nu Linjärt ljus"

Hittar inte detta i min engelskspråkiga Elements... Hjälp!

Ta det lugnt, du fixar det!

#19 OFFLINE   RRRR

RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:56

Säg inte det Mikael, om tio år står vi där och pjattar igen... :(

Det kanske är ett annat uttryck för det som händer när "inspirationen" tar slut? Då tekniken plötsligt blir förutsättningen för att det ska gå att göra något? Som tur var finns det de som gillar att gräva i alla de tekniska möjligheter som finns och som tur var behöver inte jag göra det mer än att bli uppdaterad då och då över nya möjligheter och ta hjälp av "nörden" då nöden så kräver. :)

#20 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:56

Om 250 år grymtar vi och målar bilder av storbystade kvinnor i grottor...

Och, ibland! flashar det till av minnen av rörliga bilder på en vägg, och av att vi förflyttar oss i självgående vagnar, och att det inte fanns öringar i alla bäckar...

#21 OFFLINE   JohanD

JohanD

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1082 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 15:57

Ok, tack för lite mer information om detta. Jag är lite slapp, skärper bara i LR. Har dock privilegiet att alltid bli originalad innan print, så jag brukar inte göra så mycket.

Nu skall jag vara gubbavig.

Det känns som hela den här skärpegrejen är ett digitalkamerafenomen. Förr i tiden räknade ingen pixlar, ASA 1600 var ett konstnärligt grepp som ingen ifrågasatte och oskärpans gradienter var en självklar ingrediens i det konstnärliga skapandet. Nuförtiden kan man på sin höjd höra nyblivna SLR-ägare frenetiskt prata om kort skärpesläpp, mest som ett uttryck för befrielse från det stendöda kompaktdigitalkameraträskets skärpehelvete...

Bättre lite oskärpa och vinjettering under naglarna än ett rent HDR-helvete.

Spot on!

#22 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 16:02

"I menyn längst upp på paletten väljer du nu Linjärt ljus"

Hittar inte detta i min engelskspråkiga Elements... Hjälp!

Nu chansar jag bara men; linear lights ...

#23 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 16:18

Nu chansar jag bara men; linear lights ...

Hard light använder de i min länk. Det borde vara samma.

#24 OFFLINE   Sommar

Sommar

Frontline Member

• Edgemember+
  • 3621 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 19:31

Jag skärper alltid mina bilder i Lab-färg. Detta lägger bara skärpan på kanalen ljushet och man undviker konstiga färgauror som kan bli fallet annars.

Välj Lab-färg i menyn Bild vid Läge. I paletten lager har bilden delats upp i Ljushet och a och b. a och b innehåller färginfon och Ljushet innehåller ljuset och detaljerna.
Klicka på kanalen Ljushet och lägg på skärpa enbart på denna kanal.
Gå sedan tillbaka till Bild vid Läge och byt tillbaka till RGB

Själv har jag gjort ett funktionsmakro av denna process och trycker bara på vald funktionstangent när jag skall skärpa en bild och vips - bilden är skarp!!

// Martin

Postad bild

#25 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10770 inlägg

Postad 16 Nov 2009, 23:19

Grymma tips, det finns så många kompetenta här på området, starta ett gäng nya smartatrickstrådar vett ja :)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#26 ONLINE   Runarsson

Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6933 inlägg

Postad 17 Nov 2009, 00:00

Grymma tips, det finns så många kompetenta här på området, starta ett gäng nya smartatrickstrådar vett ja :)

Det är en FÖRBANNAT bra idé som man kan göra något riktigt givande av. Varför inte en deltavla... 'Tips & Trix'... som den som finns i flugbindningsarean?

Det finns säkert redan många sådana här trådar redan (skapade just för att sprida tipset), som försvinner i mängden "allmänna" fototrådar... som dom fotokunniga moderatorerna för arean kan flytta dit. Alla tips på samma plats. Vidare, med en befintlig deltavla för dom, kanske det även sporrar fler att skriva.

#27 ONLINE   Runarsson

Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6933 inlägg

Postad 29 Nov 2009, 19:01

//..//
Med Skärpelagret markerat (det är blått i paletten) går du till Filter > Annat > Högpass. Ställ in Radien på 0,3 för en liten bild och upp till 0,6 för större bilder. Ursprungsbilden ska precis synas genom det grå lagret. Klicka OK.

Gå tillbaka till Lagerpaletten. Skärpelagret ska fortfarande vara markerat. I menyn längst upp på paletten väljer du nu Linjärt ljus och vips framträder bilden betydligt skarpare än innan.
Tycker du att bilden är för skarp kan du justera det med lagrets opacitet (genomskinlighet) längst upp på Lagerpaletten. Tycker du det är för lite skärpa får du göra om proceduren.

Testade inte detta förrän idag. Som du säger: 'GRYMT'. Tackar för det tipset. Det var inte sista gången jag gjorde det. Det visste jag direkt. Så efter att ha provat första gången gjorde jag ett funktionsmakro som skapade fyra skärpelager på en gång, 0,3-0,6, så jag snabbt kunde köra fram några utan att behöva göra "allt*4" nästa gång det användes. Det var ju skitsmart tyckte jag. Då hade man snabbt några att välja mellan och kunde även finjustera genom att kombinera.
Men eftersom jag missat vad som stod om opaciteten, den redan befintliga finjusteringen, trodde jag sen att det var bortkastat när jag såg det... DUH!!! :rolleyes:

Men... när jag faktiskt provade att kombinera, såg jag att kombinationer ökade skärpan (vilket jag borde ha fattat på en gång... ren logik). Jag trodde ju det skulle bli ett "mellanting". Ett skärpelager på '0,6' visade exakt samma bild som '0,3' tillsammans med '0,4', med 50% opacitet på '0,4'-lagret.

Så nu tycker jag att jag är skitsmart igen. Blir '0,6' för lite... ja, då har jag fler i reserv. Fördelen med att veta lite är att man känner sig som en proffessor när man kommer på något. :wub:

#28 OFFLINE   Bigsalmon

Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7703 inlägg

Postad 29 Nov 2009, 22:01

Testade inte detta förrän idag. Som du säger: 'GRYMT'. Tackar för det tipset. Det var inte sista gången jag gjorde det. Det visste jag direkt. Så efter att ha provat första gången gjorde jag ett funktionsmakro som skapade fyra skärpelager på en gång, 0,3-0,6, så jag snabbt kunde köra fram några utan att behöva göra "allt*4" nästa gång det användes. Det var ju skitsmart tyckte jag. Då hade man snabbt några att välja mellan och kunde även finjustera genom att kombinera.
Men eftersom jag missat vad som stod om opaciteten, den redan befintliga finjusteringen, trodde jag sen att det var bortkastat när jag såg det... DUH!!! :rolleyes:

Men... när jag faktiskt provade att kombinera, såg jag att kombinationer ökade skärpan (vilket jag borde ha fattat på en gång... ren logik). Jag trodde ju det skulle bli ett "mellanting". Ett skärpelager på '0,6' visade exakt samma bild som '0,3' tillsammans med '0,4', med 50% opacitet på '0,4'-lagret.

Så nu tycker jag att jag är skitsmart igen. Blir '0,6' för lite... ja, då har jag fler i reserv. Fördelen med att veta lite är att man känner sig som en proffessor när man kommer på något. :wub:

Det där var ju smart - bortsett från att bilden blir 4 ggr så stor som originalbilden, och det kan göra att programmet arbetar betydligt långsammare. Men har du en ny modern dator med mycket arbetsminne märks det säkert ingen skillnad.

För övrigt står det väl på sidan jag länkade till att man ska välja 1,0 och sedan justera mängden med opaciteten. Det är ju också en variant.

#29 ONLINE   Runarsson

Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6933 inlägg

Postad 29 Nov 2009, 22:19

Det där var ju smart - bortsett från att bilden blir 4 ggr så stor som originalbilden, och det kan göra att programmet arbetar betydligt långsammare. Men har du en ny modern dator med mycket arbetsminne märks det säkert ingen skillnad.

För övrigt står det väl på sidan jag länkade till att man ska välja 1,0 och sedan justera mängden med opaciteten. Det är ju också en variant.

Inga 'bortsett från' nu... låt mig känna mig skitsmart. :rolleyes: :wub:

Jag läste bara första inlägget... och även det uppenbarligen slarvigt. Något '1,0' eller någon länk någonstans hade jag inte sett. Det där funktionsmakrot var färdigt innan jag ens sett vad du skrev om opacitet. Det jag hade i huvudet var "prova högpass tills du är nöjd"... och det jag gjorde var "lägg fram fyra, hitta det bästa och släng bort resten". Behöver man sen hårdare, kombinerar man tills man är nöjd, slår sen ihop dom skärpelagren till ett och slänger resten... och så har man ett ensamt skärpelager igen.

#30 OFFLINE   double action

double action

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1689 inlägg

Postad 20 Feb 2010, 18:35

Bra tips!
När kommer lektion 2? :lol:

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar