Bosse H på Nov 18 2009, 22:34 sade:
Tellis
Ser ju ganska likt ut som Knuts långlinestil, har själv bara provat litegranna men
det där sista ni gör när ni drar upp undre armen
mot armhålan och rätar ut den övre är det för att få en längre arbetsväg i framkastet eller för att få en högre hastigehet och längre tid att accelerera på?
Hur långa kast gör du med den linan? kastar du med "bara" klumpen

ute eller är det hela linan
Stefan Trad speykurs meddela om det blir, kasttränar ni på söndagar numera har varit lite upptagen sista tiden.
// Bosse
Menar du i bakkastet?
Dels är det för att forma D, eller i detta fallet, V-loopen i bakkastet och för att få bra höjd i kastet (ett högre kast har större potential att flyga längre). Detta gör man ju egentligen i alla former utav underhandskast/speykast men rörelsen här blir såpass mycket större när linan är såpass lång (ca 21 meter klump), annars fastnar för mycket lina i vattnet.
Och det är klart, kaströrelsen blir ju längre med dessa stora rörelser och därav mer yta att lägga in energi på.

Hoppas att jag var tydlig nog
Jag kastar med klumpen (21m) + 1.5-2meter överhäng, sedan skjuter jag resten.
Linan är ca 42 meter i orginal modell men jag har förlängt min med 15m extra skjutlina!

På filmen är de längsta kasten kanske runt 43-45m. Längsta kasten hittills med det "kitet" är runt 50m.
Ska se vad man kan göra om man kapar klumpen och slänger på nylon som skjutlina!
Magnus, Rednil; Tackar så mycket!