CEDERBERGS FISKEDAGBOK
- HÄR SKRIVER JAG OM MINA FISKEÄVENTYR -
Gäddfiske - "En tur till Blekinge"
05:00 och klockan ringer…
…av någon underlig anledning står jag givakt i sängen istället för att somna om som hör vardagen till när plikten (jobbet) kallar.
Fiskesugen och med en planerad tur till Blekinge för att jaga gädda. Jag skulle åka själv då ingen annan kunde följa med. Startar kaffebryggaren som jag laddat kvällen innan och packar ner mina tunnbrödsrullar som jag fyllt med knaperstekt bacon, äggröra och tjocka skivor parmesanost. Ett par chokladmuffins, en cola och lite frukt gör varandra sällskap i min ryggsäck. Fyller upp en termos till fisketuren och en termosmugg till den två timmar långa bilfärden.
In med allt i bilen och snabbt iväg. Måste bara skrapa rutorna på bilen först, termometern visar -2C.
Äntligen på väg…
… kaffet och dålig musik på radion håller mig sällskap längs vägen.
Stannar till i Kristianstad på macken för att inhandla en karta då jag förlagt den förra i kompisens bil sist han och jag var i Blekinge och fiskade gädda. Irrar runt på dom små vägarna innan jag hittar den lilla avtagsväg som skulle ta mig ner till det första stället jag spanat in på Eniro. Med karta och kompass och den inbyggda kartfunktionen i min iPhone blev räddningen… Det finns fiskebröder som skulle påstå att jag hittar sämre och att mitt redan, nästintill, obefintliga lokalsinne blir sämre av att jag är fiskesugen. Men dom lyssnar jag inte på.
Väl på plats så visar termometern 2+C. Äter snabbt upp en av tunnbrödsrullarna och sparar resten till den kommande lunchen.
På med alla grejer, rigga spöet, och välja fluga. Jag tar en ”Vit Gäddsara” som jag bundit själv efter Herr Essebos bindbeskrivning. Ful som stryk men den skall ju tydligen leverera. Stiger ner i vattnet som är lätt färgat och längs alla kanter ligger det en massa tång, som avger en ganska speciell lukt.
Den svaga vinden blåser sydost och jag fiskar av de vasskanter som vinden ligger på. Inte ett känn… Snabbt har jag fiskat av det som ser intressant ut och tar mig vidare och ut på vägen igen.
Hittar en stor vik som enligt rykten skall vara het. Parkerar bilen och går en bit på stigen och genom skogen innan jag kommer fram till vattnet. Jag fiskar snabbt och effektivt av hälften av vasskanten och slås då av hur otroligt klart och lugnt vattnet är. Jag ser den stora flugan som nu är utbytt mot en grön/guldig långt borta i änden på min ståltafs. När jag har ett par meter kvar av linan i vattnet ser jag en stor och mörk skugga bakom flugan.
Äntligen…!
…men den vänder tvärt!
Hög puls, tänder en cigarett för att lugna nerverna.
Kastar, kastar, kastar och hoppas att den skall komma tillbaka men den försvann spårlöst.
Sist jag fiskade gädda var i Kalmar med Sasse och då var vattnet riktigt, riktigt klart. Han lånade ut en grå fluga som jag visste att jag hade kvar i asken (du får tillbaka den nästa gång vi ses

). Jag satte den på tafsen och tänkte att nu har jag full koll på läget… Jag fiskade av resten av vassen men inte ett nafs…
Tömde matsäcken på godsaker och drog vidare till mer öppen kust och fiskade av kring stenpartier, vasskanter, mot öppet hav i den fortfarande sydostliga vinden som nu hade ökat kraftigt.
Borta vid en liten ö kommer en gammal farbror i sin båt och ropar:
-Vill du åka med…
-Va…? Ropar jag till svar.
Han stänger av motorn och börjar ro och sätter kurs mot mig med sin lilla båt och berättar att det finns bra platser att fiska på en bit bort och undrar om jag vill åka med.
Jag tackar vänligt nej, för Mamma har varnat mig för fula gubbar.
Gubben var sällskapssjuk så vi snackade en stund medans jag stod i vattnet och han i sin båt.
-Så du fiskar fluga?
-Det är det bästa... svarar jag.
-Själv kör jag med den här! Och visar stolt upp sitt spinspö med en ganska stor silvrig tobis på linspetsen.
-Ok…
Sen säger han:
-Funkar skitbra på öring, den är väl fredad nu men det är väl skitsamma…
-Mmmmmm… svarar jag.
Det går inte att lära gamla hundar…
Jag fiskar av några av de ställen han pekade ut men utan resultat.
Går den långa vägen i vattnet tillbaka till parkeringen och bilen. Trött i benen och lite besviken över att inte fått känna något gung i spöet, men jag fick se en fisk så den finns där…
Nästa gång sitter den!
/Cederberg
Detta inlägg har redigerats av Cederberg: 07 Jan 2010, 22:08