Cederberg på Mar 4 2010, 20:40 sade:
.
Cederbergs fiskedagbok
#65 OFFLINE
Skrivet 10 Mar 2010, 08:12
Ser att du är igång nu- äntligen, kul att följa din dagbok och lättare för mig att "blåsa" ned med kort varsel........om fisket kommer igång
Lilla frun och jag planerar en H-borg resa inom snar framtid skulle vara riktigt kul om vi kunde ta en dag ihop på kusten, trolige en lördag. Tänker på sista helgen i mars och 1:a samt 2:a helgen i April, är det ngn du INTE kan av dessa? jag återkommer lite närmare fram........
Mvh T
Detta inlägg har redigerats av Turing: 10 Mar 2010, 08:14
#66 OFFLINE
Skrivet 10 Mar 2010, 09:20
Turing på Mar 10 2010, 08:12 sade:
Ser att du är igång nu- äntligen, kul att följa din dagbok och lättare för mig att "blåsa" ned med kort varsel........om fisket kommer igång
Lilla frun och jag planerar en H-borg resa inom snar framtid skulle vara riktigt kul om vi kunde ta en dag ihop på kusten, trolige en lördag. Tänker på sista helgen i mars och 1:a samt 2:a helgen i April, är det ngn du INTE kan av dessa? jag återkommer lite närmare fram........
Mvh T
Det är gött att det kommit igång. Ingen fisk landad ännu men det kommer.
Trevligt...
...andra helgen i April skulle nog funka, ska kolla lite i familjens kalender först.
Skicka ett PM när du vet mer så gör jag detsamma...
/A
#67 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2010, 16:05
CEDERBERGS FISKEDAGBOK
- HÄR SKRIVER JAG OM MINA FISKEÄVENTYR -
Havsöringsfiske - "Det har lossnat"
Söndag morgon och solen skiner!
Beger mig ner till Kusten för att möta upp med Archtop och Cristoffer. Väl på plats möter jag en fiskesugen Archtop som står och riggar sitt spö. Vi konstaterar att vattnet är mycket högre än normalt och att det blåser en del besvärliga vindar.
Vi vadar ut mot en av våra favoritplatser och fiskar av det en stund, utan någon kontakt. Efter ett tag beger vi oss bort mot en gammal favoritplats där Archtop drog en hel del fisk förra säsongen. Vi fiskar en stund innan det är dags för en liten kopp kaffe. Nu kommer Cristoffer gåendes längs strandkanten och efter en del snack om väder och vind så presenterar Archtop en teori om hur vi skall komma åt revet i den besvärliga vinden.
Vi vadar tillsammans ut och går runt hela revet och ställer oss på rad och fiskar det in mot land. Det dröjer inte många kast innan vi får höra ett blygsamt ”Ja” från en lycklig Cristoffer som står och drillar fisk.
Efter en ganska kort fight så kan den landas med hjälp av Archtop och en lyckligare havsöringsfiskare än Cristoffer var det länge sedan jag såg…
Vi fiskar en stund till innan Cristoffer måste bege sig till jobbet.
Längs med strandkanten kommer Sambo och Sonen gåendes och bjuder på fransk löksoppa med riven ost och brödkrutonger. Jag får även ett halsband som Sonen gjort själv och han berättar stolt att det är ett Turhalsband som jag ska ha när jag fiskar…
Väl hemma så passade jag på att putsa alla fönster på huset, det är ju vår i Skåne!
/Cederberg
#71 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2010, 16:58
#83 OFFLINE
Skrivet 01 Apr 2010, 14:14
GLAD PÅSK på er där nere
Vi planera nu åka ned till Råå nästa fredag och jag kan fiska Lördagen (kusten) går det att få ihop ngt tror du? Skulle vara kul att träffa fler Edgare Om det passar.....
Detta inlägg har redigerats av Turing: 01 Apr 2010, 18:41
#84 OFFLINE
Skrivet 11 Apr 2010, 08:10
CEDERBERGS FISKEDAGBOK
- HÄR SKRIVER JAG OM MINA FISKEÄVENTYR -
Havsöringsfiske - "Förbannelsen är bruten"
Idag skulle Turing komma på besök till Helsingborg och passade samtidigt på att sammantråla med mig, Archtop och Cristoffer för lite fiske längs den skånska kusten.
Vi träffades på morgonen vid en välkänd gammal lokal där vi bestämt att starta dagens fiske. Jag och Archtop fick skjuts till fiskeplatsen av hans fru. Väl på plats möter vi upp med en pigg och fiskesugen Turing som efter ungefär 3 minuter och 27 sekunder erbjuder en whisky fint serverad ifrån flaskan ner i små plastglas, en Ardbeg Uigeadail, gud så gott!
En liten röd bil sladdar efter en stund in på parkeringen och avlägger en okontrollerad melodi med hjälp av bilens tuta. Cristoffer hoppar ut iklädd vadarbyxor och börjar genast rigga spö, han verkade fiskesugen, precis som oss andra.
Vi vandrar ner mot vattnet och diskuterar flugval. Jag och Turing hade tidigare pratat lite om det kunde vara så att Borstmasken hade kommit igång med leken. Detta visste inte jag men fick lite information från en trevlig Edgare som fick mig att vilja kolla om så var fallet… Jag knöt på en borstmask men ingen annan av oss gjorde det.
Vi pekade ut våra favoritplatser till vår gäst och spred ut oss på den helt folktomma sträckan. Jag lägger ut mitt första kast alldeles bredvid ett litet stenparti. Jag tar in flugan och får bottennapp, drar till lite för att få loss flugan och plötsligt börjar botten röra på sig. Fisk på i första kastet, en trött Besa som jag tappar efter en kort sekund…
Vilken öppning tänker jag och tittar bort mot Turing som ropar glatt och ironiskt att han ingenting sett av det som hände mig. Jag lägger ut flugan igen och nu var jag lite mer beredd så jag är snabb med mothugget på fisken som tar flugan lite mer bestämt än den förra. Efter en kort fight kan jag landa årets första Havsöring (på fluga). En smal rackare som snabbt får gå tillbaka efter att ha hamnat på bild.
- Fisk!
Archtop står och drillar, härligt! En liten smal blänkare.
Förbannelsen är bruten, årets första fiskar!
Det dröjer inte länge innan Archtop står och drillar igen. Gött!
Fortsätter att fiska av platsen och missar ett par hugg innan jag överlåter platsen till Turing som precis fiskat av ett fint parti. Han lyckades även kroka sin keps som flög iväg och sedan hamnade blöt på hans huvud igen…
Vi fikar en stund och Cristoffer bjuder på goda bullar, vi fortsätter sedan fiska i den nordliga vinden som ökat kraftigt. Kastandet blir svårt och jag lyckas sätta flugan i min jacka ett par gånger. Jag tappar en fisk som knappt hinner kliva på innan den vill kliva av. Vi kämpar på en stund innan vi förflyttar oss till en annan lokal i hopp om ökade chanser att alla skall slippa det fula namnet…
Väl där så fiskar vi tillsammans av alla fina platser innan vi återigen tar en liten paus som förgylls av en massa skitsnack om allt från hur man binder gäddflugor till udda motionsformer som att åka rollerblades med stavar i hastigheter upp emot 30km/h.
Vi Helsingborgare känner oss nöjda med dagen och önskar Turing ett lycka till som väljer att stanna kvar och fiska ett tag.
Tack allihop för en fantastiskt trevlig dag och nästa gång hoppas jag att alla får känna sprattel i spöet!
/Cederberg
Detta inlägg har redigerats av Cederberg: 12 Apr 2010, 07:00
#89 OFFLINE
Skrivet 11 Apr 2010, 14:50
En riktigt trevlig halvdag som jag gärna gör om med er - synd på blåsten och att jag bara kunde fiska lördagen
Ps. Jag kom nyss hem från ett Inline-pass med en topp på 40,2km/h men denna gång stod jag på bena
Tack alla 3
/Kamikaze-Turing
Detta inlägg har redigerats av Turing: 11 Apr 2010, 18:30
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar