Hoppa till innehåll

Foto

Sveriges bästa röding vatten i fjällen.

9 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Baddaren

Baddaren

Advanced Member

• Edgemember+
  • 116 inlägg

Postad 28 Nov 2009, 07:57

Funderar på att ta en helikopter resa till en öde plats nu till sommaren och fiska lite röding men vet inte riktigt vart eller när. Vilken vecka är bäst att fiska röding på fjället. Vissa säger Augusti andra Juli så som nybörjare bli man lite förvirrad.

Så nu behöver jag lite hjälp av er är på Edge att tipsa mig om bra fjällflugor som fungerar bra i juli/August och vilka platser man bara inte på missa. Tipsa gärna om bra flygbolag också. Jag har hittat ett bolag som jag tyckte var rimliga, fiskeflyg tror jag de hette.

/A
Flyfishing is like a five-star detox program for the soul!

#2 OFFLINE   Järven

Järven

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2527 inlägg

Postad 28 Nov 2009, 23:14

Sveriges bästa rödingvatten....förmodligen någonstans där man inte får fiska.....eller dit helikoptrarna inte nått ännu...eller åtminstonde ett som aldrig har figurerat på något forum/fisketidning skulle jag gissa. -_-
Finns lite skrivet i arean om rödingvatten som kanske kan vara till någon hjälp ?
Fiskekartor ger ofta lite info om vilka fiskarter vattnet håller och tilsammans med fjällkartan och google så
är det bara att börja leta drömvatten.

Angående vilken månad som är bäst så beror det nog mycket på vart man befinner sig, även väder och vind just för
veckan spelar ju en ganska stor roll uppe på kalfjället.
Har själv lyckats pricka in hyfsat fiske i månadsskiftet juli augusti både i jämtland, lappland och nordnorge.

Oftast funkar det ju med samma flugor som för öring och harr, men röding är ju röding och ibland kan dom driva en till vansinne.
I vissa vatten kan mycis och knott vara bra att ha i asken.

Lycka på färden. :blink:
Vilse på fjället & Rödingkåt !

#3 OFFLINE   klinken66

klinken66

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 inlägg

Postad 28 Nov 2009, 23:38

Funderar på att ta en helikopter resa till en öde plats nu till sommaren och fiska lite röding men vet inte riktigt vart eller när. Vilken vecka är bäst att fiska röding på fjället. Vissa säger Augusti andra Juli så som nybörjare bli man lite förvirrad.

Så nu behöver jag lite hjälp av er är på Edge att tipsa mig om bra fjällflugor som fungerar bra i juli/August och vilka platser man bara inte på missa. Tipsa gärna om bra flygbolag också. Jag har hittat ett bolag som jag tyckte var rimliga, fiskeflyg tror jag de hette.

/A

Ta och ge dig ut första 1 juli det är inga problem om du inte lägger dig allt för högt upp...ladda med några Mickey Finn så är resan i hamn...har varit uppe i Kirunafjällen många gånger runt den tiden...www.klinkhammers.se

#4 OFFLINE   RRRR

RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 inlägg

Postad 10 Dec 2009, 12:25

Röding.. Finnmark är helt överlägset. Men det kanske blir för lätt då?

#5 OFFLINE   Rasmus

Rasmus

Frontline Member

• Edgemember
  • 1252 inlägg

Postad 10 Dec 2009, 23:44

Ta och ge dig ut första 1 juli det är inga problem om du inte lägger dig allt för högt upp...ladda med några Mickey Finn så är resan i hamn...har varit uppe i Kirunafjällen många gånger runt den tiden...www.klinkhammers.se

Undrar när man läser på denna klinkhammers om hur det är med fisketillstånd på Norska sidan?

Har ni köpt fiskekort i Norge också ?

Redigerat av Rasmus, 10 Dec 2009, 23:47.

Kanske mitt Svenska inte är så bra, men...
http://www.rasmushansen.com

#6 OFFLINE   klinken66

klinken66

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 136 inlägg

Postad 11 Dec 2009, 00:19

Undrar när man läser på denna klinkhammers om hur det är med fisketillstånd på Norska sidan?

Har ni köpt fiskekort i Norge också ?

Nä det löser du via helikopterföretagen

#7 OFFLINE   jungle cock

jungle cock

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1423 inlägg

Postad 11 Dec 2009, 07:42

Generellt sett så kan man väl säga att ju tidigare på säsongen desto bättre, du kan pricka in ett sanslöst rödingfiske i samband med islossningen.

Vatten som är kanonbra lär du nog inte få några konkreta tips på, har man hittat ett bra rödingvatten så håller man nog tyvärr snattran om det.
Inte pga av att man inte vill berätta och få några enstaka fiskare till där, men pga att vattnena inte håller för "internetfiskevattenletarna", om man skriver om ett supervatten så sprids det så ohyggligt fort så fiskevattnet ifråga kan vara helt förstört på 1-2 säsonger.
Många fjällvatten i norrbotten är så näringsfattiga att det är - tillväxt, alltså dör det fler kilo fisk än totala tillväxten i sjön.
Detta blir ju ett gissel för dig som nybörjare i fjällen eftersom att du får ytterst få tips på var man kan ha ett bra fiske.
Sen spelar det ju inte nån roll om du är som mig själv att det är i stort sett 100% C&R som gäller, det finns så många stolpskott vid våra fiskevatten så man blir mörkrädd och det är inte bara " inskränkta norrlänningar " utan dom flesta jag mött som kaggfiskat i fjällen har varit turistande från andra ställen än norrland.

mvh//Micke

Redigerat av jungle cock, 11 Dec 2009, 07:44.

Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#8 OFFLINE   RRRR

RRRR

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 352 inlägg

Postad 11 Dec 2009, 11:51

Ja, man kan ju fundera vad meningen med att plocka upp så mycket det går ute i ödemarken, är.. Vid vägen som leder in på laksefjordvidda, finnmark (sjöarna/reservoarerna som är reglerade) står det under sommaren husbil på husbil och där verkar det vara rent kaggfiske efter relativt liten röding. (finns hur många bra/riktigt bra vatten som helst, med större fisk om man istället väljer att traska en bit) Nu tror jag inte att fisken tar slut där för det, vattnen är för stora för att det ska kunna göra någon enorm skillnad - men jag har ändå svårt att förstå konceptet. Har själv fått sluta fiska när vi varit tvungna att ta upp fiskar som inte klarade återutsättning och kvoten för vad som gick att inmundiga var full - för att inte riskera att stå där med fisk som sen inte tas tillvara på / inte går att sätta tillbaka.

Kollade in en sida med fiske i Island, de allmänna vattnen - med bilder på folks troféfångster (d.v.s. inte i storlek, men i antal).. Vad fasen ska man ha 30-40 öringar till om man rest långväga för möjligheten att fiska? Samma sak verkade gälla även med gänget som testade put'n'take vatten. Sinnessjukt. Iofs är det välkänt att det kan slå slint i skallen när det hugger bra, men det misstaget bör man ju komma förbi efter ett snedtramp, eller?

Redigerat av RRRR, 11 Dec 2009, 12:01.

#9 OFFLINE   kopplingsschema

kopplingsschema

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 inlägg

Postad 26 May 2011, 15:34

platsen, myten, legenden...

MIEKAK!

The religious myth is one of the most powerful devices ever created
and it serves as a psychological soil upon which other myths can flourish

#10 OFFLINE   ErikBerg

ErikBerg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 400 inlägg

Postad 30 Jun 2011, 20:05

Vet inte var sjön ligger exakt, men en släkting fick där för några veckor sen 4 rödingar på en natt. Minsta: 2,0. Största: 2,9. Och tappade en på runt 2,5. Vet att en på 5,4 har fångats för en tid sen, dock på nät.
Vet av en annan sjö där polarna fick 26 rödingar över kilot på en fisketur.

Slutsats: det finns grymma sjöar i fjällvärlden, men 1. Grattis att få nån att berätta var de ligger! 2. Fiske förbjudet.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar