Hoppa till innehåll

.

Jock Scott's flugfiske dagbok

65 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 17:30

I dag var det gott mos på många sätt!

När fiskekompisen Mattias och jag kom till Björka var det vackert väder och helt vindstilla. Dammen, låg som en spegel. Och när vi kom förbi "kontoret", så låg där en fet. ca 2.5 kg båge på lit de parade. Hela och fina fenor, precis som Björka bågarna brukar ha. En fin sporre för fiske ambitionerna indeed!

Vi promenerade ner till viken med kast bryggan i sakta mak. Såg några sporadiska vak också. Jag var ohyggligt sugen på att testa mitt sprillandes nya RST Mythos Blue #5/6 9 fot också. Det, hade stått ett par dagar i sin svart / guld färgade tub och väntat på att få bekänna färg.

Väl där, var det med litet små darr på handen jag trädde linan genom öglorna (WF 6 SA aircel). Sneglade på Mattias och såg att han hade också bråttom han med att få komma igång.

På med en flickslände nymf storlek 12 med marabou stjärt och började kasta.

Herre je! jag behövde knappt ta i något alls!

Spöt, gjorde nästan hela jobbet och i en lugn och stabil (Tysk?) takt, höll lätt linan i luften som ingenting. Linan och tafsen låg som ett spänt kläd sträck på ytan i varje kast. Jag var i spö himmelriket!!! " Ja, nu menar jag "Flugspö himmelriket". Jag är inte lagd åt SM hållet!

Efter ett par kast, visste inte vad jag skulle njuta av mest? Det faktum att jag stod i solskenet vid en spegelblank Björkadamm? Eller av den duktiga ståpäls jag hade av detta väldigt trevliga spö? Tänkte, att om Mythos Blue var så HÄR bra? Hur mycket bättre är då M3 t.ex.? Medans jag stod där så började jag i tanken gå igenom den finansiella situationen. :blink:

Hur som helst, jag fiskade flickslände nymfen på alla möjliga sätt. Lade den bredvid försiktiga vak t.om. Men bågen hade tydligen bytt diet den rackarn.
Efter ett par flug byten till, slog det mig att pröva en "bauta, hjorthårs caddis". Det vakade ju eller hur? Stor var den, bunden med brun foam kropp med brunt kroppshackle på streamer krok 8.

Det hände inget på ett långt tag. Sneglade på Mattias litet då och då. Han stod just och drog en orange Booby i ytan. Han hade sett en rörelse i vattnet under ett busk överhäng. Och nu försökta han ta reda på om fisken därunder kunde tänkas att frestas att bita?

En stund senare, ser jag 2-3 st svaga virvlar i närheten av jätte torrissen! Det såg faktiskt ut som om den till synes ganska stora bågen sakta snodde runt och betraktade den groteskt stora torrflugan ingående och funderade på om det var trick or treat?

Den bestämde sig tydligen för att det var ett trick och sjönk ner i djupet igen.

Sedan var det dött igen ett bra tag. Mattias, gick igen om sina flugor för säkert 10:e gången. Jag envisades vidare med den stora caddisen.

Men icke!

Det vakade fortfarande sporadiskt i alla fall. Och vi var överens om att vi iaf hade tur med vädret. Mattias, hade nog mest anledning att glädjas över vädret. Då han rest från dam och hem mycket tidigt, och med ganska långväga, kommunal transport dessutom.

Fika paus och småprat en stund om ditt och datt.

Började fiska igen. Efter ca en halvtimme bröt helvetet lös vid min jätte caddis. En gapande regnbågs käft öppnades och stängdes om flugan! Jag lyfte spöt , och kände den sköna tyngden av fast fisk.

Sedan blev det racing en bra stund, där RST spöt tröttade bågen på ett mycket tillfredställande sätt utan att agera lyftkran om ni förstår vad jag menar?

Rullen skrek ett par gånger också. Härlig musik!!!

Och tillslut, kröp en 1.7 kg båge in i håvgarnet.

Fy faan vad nöjd jag var! Vinter båge på fet torris och ett spö som jag kände var värt varenda krona.

Och som grädde på moset i gott sällskap och fint väder. Vad kan man mer begära?

Det blev tyvärr ingen mer fisk för någon av oss innan vi avslutade fisket vid mörkrets inbrott. Jag tror att jag betade av 10 - 15 olika flugor och 5011 olika metoder att fiska dem. Men icke.

Och det enda som hade gjort denna 1:a advent fullödig. Hade varit om Mattias fått fisk oxå. Delad fiskelycka är ju så mycket bättre.

Men vi blickar ivrigt fram mot en ny säsong och nya nappatag med våra fen ekiperade och fräkniga vänner nästa år.

Nu, åker flugspöna upp på väggen ett bra tag. och man får ägna sig åt flugbindning och fiske snack på Edge istället.

Inga dumma sysselsättningar det heller! -_-

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 30 Nov 2009, 02:24

"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#2 OFFLINE   Rednil

Advanced Member

• Edgemember
  • 531 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 17:48

Grattis till bågen! Denna dagbok skall följas :blink:

/L

#3 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 29 Nov 2009, 17:58

Kul! Tackar. :blink:

Postad bild

#4 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2009, 22:17

Grattis! Låter inte dumt det där, får nog bli ett par turer i veckan. ^^

#5 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2009, 23:15

Tack!

Ja, passa på nu medans det är hyfsade temperaturer, och fisken inte är allt för grinig för att ta en fluga. Och vad jag förstått så har du inte så långt till närmsta p&t vatten heller?

Har självt inte bil för stunden. Min gamle Volvo kickade hinken slutgiltigt i våras tyvärr. :rolleyes: Så jag får förlita mig till fiske kompisarnas ev. lust att fiska. Och nu ser också det ut som om Björka stänger flug och spinnfisket för i år. Det var iaf vad jag fick höra av fiske vakten igår. Får visst inte fler leveranser av firre förrän nästa säsong start. Men lägger sig isen? Ja då får man ta fram pimpel grejorna istället då.

Skitfiske på dig och alla andra som strävar på fortfarande!

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 30 Nov 2009, 23:19

Postad bild

#6 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 19 Dec 2009, 23:11

Hittade inget lämpligt ställe att önska er alla en riktigt god jul här på forumet. Så jag använder min egen fiske dagbok istället.

Önskar att ni "Edgare" får många paket, både korta och långa. Kanske, ett nytt dröm spö att på rekord firren fånga?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 19 Dec 2009, 23:14

Postad bild

#7 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 21 Dec 2009, 16:00

Visa inläggJock Scott på Dec 19 2009, 23:11 sade:

Hittade inget lämpligt ställe att önska er alla en riktigt god jul här på forumet. Så jag använder min egen fiske dagbok istället.

Önskar att ni "Edgare" får många paket, både korta och långa. Kanske, ett nytt dröm spö att på rekord firren fånga?

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/go...ishingsanta.jpg

Desamma.
Gott nytt år oxo -_-
Postad bild

#8 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 11 Apr 2010, 08:51

Jaha ja!

Då har man begått årets flugfiske premiär i Björka dammen då! <_< :lol:

Vädret i början av lördagen, var fint, även om det blåste en del. Övergick senare på dagen till grå väder och en lättare regnskur. Vatten tempen var 7 grader. Kompisarna och jag hittade dock lä vid "Betong trumman" Dvs. utloppet av dammen som ligger i en vik, där det stundtals kan vara riktigt bra fiske.

Hade några nafs i flugan ( Gul / brun Dog nobbler och Mickey Finn storlek 8 och 10. ) Och en firre som förföljde flugan innan den såg mig och såg ut att tänka "Huvva! Det var en ful en till fiskare det!" Och drog ut mot säkerheten på djupare vatten.

Men vad gjorde väl det? Första turen för året och i trevligt sällskap så då kunde man verkligen inte klaga. Och intresserad fisk fanns det ju helt klart.

Såg inga vak på hela dagen dock. Så jag brydde mig inte om att försöka med torris. Även om man kanske kunnat ha haft en liten chans med torrt eventuellt om man varit tillräckligt envis? Man (jag) tenderar till att litet små fegt satsa på de "säkrare korten" så här första turen för året.

Testade litet nymf, men det gav ingenting tyvärr.

Hörde senare av fiske vakten att en Öring på drygt 2.6 kg hade åkt upp tidigare på morgonen bl.a. En fin sporre för fortsatt spö svingande!

På eftermiddagen gick det litet bättre efter att kompisarna och jag hade laddat om batterierna med grillad lunch korv med bröd, en burk Cola, fika och en stunds trevligt småprat i stora vind skyddet. Vi stövlade i maklig takt ner till "viken med kast bryggan" för att pröva lyckan. Vinden, låg ju på här (om än svagare stundtals nu ) Så varför inte?. Jag hängde på en hel orange Zonker. Och då klev en kilo fisk på efter några kast. Tappade en större fisk ca 10 minuter senare när den efter en rusning lyckades med konst stycket att sno in tafsen i någonting på bottnen. Blev helt stumt när man drog i linan!

Mer blev det inte denna gång tyvärr. Men jag var nöjd ändå när jag ganska mör, satte mig i bilen för hem färd. Hade hur som helst fått svinga mitt spö och haft några puls ökningar när man kände att fiskar var på flugan. Slapp ju bli fisk lös i slut änden. Och så den sköna vetskapen om att nu är fiske säsongen igång på allvar. Hurra!

Idag, märks det att det varit ett långt vinter uppehåll! Har tränings värk i axlarna och spö armen. :lol: Men sov väldigt gött i natt ska tilläggas.

Nu blickar jag ivrigt fram mot kommande turer med spöt i handen. Mest, ser jag nog ändå fram emot när torr fluge och nymf fisket kommer igång mer på allvar!

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 11 Apr 2010, 09:12

Postad bild

#9 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 22:18

Idag den 24/4. Var jag och en kompis till Bjeveröds dammen. Var ett tag sedan jag fiskade där sist. Solen sken och det var hur trevligt som helst! Mycket folk förviso, men fisken var pigg på att hugga. Tror att många fick full pott med take på hur många och ofta böjda spön man såg.

Trevligt nog vakade det, och man kunde använda flyt lina utan problem. Fjädermyggen, hade en liten kläckning. Såg ett antal både på vatten ytan och i luften.

Fick självt en pigg båge på 1.6 kg på en black spider 12. Black Spider = Några varv silver tinsel som tag i krok böjen. Bullig, svart chenille kropp och 2 varv mjukt, svart och hackle lätt tillbaka bundet.

Förutom den fångade fisken, hade jag 2 hugg. Den sista släppte förtretligt nog efter några sekunder kamp. Troligen beroende på klantigt mot hugg då jag stod och tittade på en annan kille som drillade fisk i närheten och blev litet tagen på sängen när jag plötsligt hade fast fisk. Det andra hugget var mest ett ganska försiktigt nafs i flugan. Men jag klagar inte!

Träffade Cristoffern, här från forumet in person också. Minst lika trevlig live som på forumet. :) Chifenix, Önskar dig verkligen all lycka med dina Bjeveröds projekt!

Ska definitivt frekventera Bjeveröds dammen oftare i fortsättningen. ;)

Ja, det var detta om detta fiske.

Ha det gött!

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 24 Apr 2010, 23:13

Postad bild

#10 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 22:21

Visa inläggJock Scott på Apr 24 2010, 23:18 sade:

Idag den 24/4. Var jag och en kompis till Bjeveröds dammen. Var ett tag sedan jag fiskade där sist. Solen sken och det var hur trevligt som helst! Mycket folk förviso, men fisken var pigg på att hugga. Tror att många fick full pott med take på hur många och ofta böjda spön man såg.

Trevligt nog vakade det, och man kunde använda flyt lina utan problem. Fjädermyggen, hade en liten kläckning. Såg ett antal både på vatten ytan och i luften.

Fick självt en båge på 1.6 kg på en black spider 12. Black Spider = Några varv silver tinsel som tag i krok böjen. Bullig, svart chenille kropp och 2 varv mjukt, svart och hackle´lätt tillbaka bundet.

Förutom den fångade fisken, hade jag 2 hugg. Den sista släppte förtretligt nog efter några sekunder kamp. Troligen beroende på klantigt mot hugg då jag stod och tittade på en annan kille som drillade fisk i närheten och blev litet tagen på sängen när jag plötsligt hade fast fisk. Det andra hugget var mest ett ganska försiktigt nafs i flugan. Men jag klagar inte!

Träffade ägaren Chifenix, här från forumet in person också. Minst lika trevlig live som på forumet. :) Önskar dig verkligen all lycka med dina Bjeveröds projekt!

Ska definitivt frekventera Bjeveröds dammen oftare i fortsättningen. :)

Ja, det var detta om detta fiske.

Ha det gött!

Trevligt ;)
Tänkte väll att det var du som var där.

#11 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 22:24

He, he, he!

Så du var där du med?! Pratades vi vid?

Postad bild

#12 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 22:29

Visa inläggJock Scott på Apr 24 2010, 23:24 sade:

He, he, he!

Så du var där du med?! Pratades vi vid?

Nä de gjorde vi aldrig, var där med tre kompisar, fiska där vid båda dammarna kan man väll säga, hade vårat "basecamp" vid brunnen

#13 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 23:12

Visa inläggmarr på Apr 24 2010, 23:29 sade:

Nä de gjorde vi aldrig, var där med tre kompisar, fiska där vid båda dammarna kan man väll säga, hade vårat "basecamp" vid brunnen

Aha! Var det ni som hade ett sådant kanon fiske ett tag i viken vid parkeringen? En kille, hade en riktig gammeldags keps och sol brillor?

Postad bild

#14 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 23:13

Visa inläggJock Scott på Apr 25 2010, 00:12 sade:

Aha! Var det ni som hade ett sådant kanon fiske ett tag i viken vid parkeringen? En kille, hade en riktig gammeldags keps och sol brillor?

Haha ja de va nog ja de ja :)

#15 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 23:14

Lol! o.k. Då får vi snackas vid nästa gång vi råkas nu när jag vet hur du ser ut.

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 24 Apr 2010, 23:15

Postad bild

#16 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 19:39

Var till Bjeveröd i eftermiddags.

Fisken vakade litet då och då. En Regnbåge skrämde skiten ur små fisken in vid land några gånger under eftermiddagens lopp. De for åt alla håll som skrämda kaniner! lol. Jag såg också den bågen vid ett tillfälle då den strök utmed land.

Självt, fick jag 2 bågar. 1 st på 1.3 och en på 1.7 kg. Drillningen av fisken, refererades av Tal trastens väl modulerade stämma från ett träd i närheten.

Båda togs på en gul / grön Flickslände nymf med svarta plast ögon och lång gul / grön marabou stjärt. På krok 12 ska jag tilläga.

Konstigt nog, dog fisket helt efter kl 16:00 ungefär liksom vakandet mattades märkbart också. Skumt, just då man i stället förväntade sig det motsatta. Så straxt innan kl 19:00 drog jag hem. Nöjd och behagligt trött.

Bjeveröd, växer mer och mer i aktning i min bok! :rolleyes:

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 29 Apr 2010, 19:41

Postad bild

#17 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 19:42

Visa inläggJock Scott på Apr 29 2010, 20:39 sade:

Var till Bjeveröd i eftermiddags.

Fisken vakade litet då och då. En regnbåge skrämde skiten ur små fisken in vid land några gånger under eftermiddagens lopp. De for åt alla håll som skrämda kaniner. Jag såg bågen vid ett tillfälle då den strök utmed land.

Självt, fick jag 2 bågar. 1 st på 1.3 och en på 1.7 kg. Drillningen av fisken, refererades av Tal trastens väl modulerade stämma från ett träd i närheten.

Båda togs på en gul / grön Flickslände nymf mmed svarta plast ögon och lång gul / grön marabou stjärt.

Konstigt nog, dog fisket helt efter kl 16:00 ungefär liksom vakandet mattades märkbart också. Skumt, just då man i stället förväntade sig det motsatta. Så straxt innan kl 19:00 drog jag hem. Nöjd och behagligt trött.

Bjeveröd, växer mer och mer i aktning i min bok! :rolleyes:

Har märkt det på våren också. Fisket dör på em/kvällen.
Men ingen regel utan undantag och det är så härligt när det börjar bli lugnt o stilla ^_^
Postad bild

#18 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 01 May 2010, 16:23

Ja, det verkar som det dör framåt kvällen så här års. Det var 3:e gången i år jag var med om det.

Men visst är det gött när solen dalar, fåglarna sjunger och sjön eller dammens yta lägger sig blank. Då kan man stå där bara enkom för detta nästan. <_<

Postad bild

#19 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 21:28

Fick en trist dom av en ortoped läkare i fredags. Som inneburit att förutom att min Lax och HÖ fiske karriär i älv redan tidigare är över. Och som jag fått avstå sedan bilolyckan -95 (Med efterföljande operationer + höft protes). Så har nu är även Harr, Öring och allt annat fiske som innebär vadande eller att ta sig fram i litet oländig terräng ett avslutat kapitel :D :D :D <_< Blir hädanefter bara tillrätta lagt, handikapp vänligt P&T fiske för mig. Detta bara för att en Kärring fn!!! Satt och babblade i mobilen och anteknade....Och att jag råkade vara på fel plats vid fel tidpunkt då!

Jag fick som sagt min dom i fredags. Efter att min höft protes låst sig med höger benet vinklat innåt i låst läge, när jag gjorde en oföriktig vridning av kroppen vid dator bordet. Som tur var, var altan dörren på glänt för kattens skull. Vet i fn hur det hade gått annars? Och jag hade dessutom tursamt mobilen inom räckhåll. Men det blev ca 30 minuters mycket smärtsam (Hade glömt hur vidrigt ont detta gör!!!) Och en mycket stilla sittande, försiktig position i stolen innan ambulans personalen kom och tankade mig full med en stesolid / morfin "grogg" i armen. Sedan, rullade de ut mig till altan dörren i kontors stolen lol. Och jag mer eller mindre bars nerför de 3 trapp stegen ner till båren. Ny morfin macka på sjukhuset och röntken + sövas på ortoped kirurgen, och få höft protesen i rätt läge igen. Blev över på sjukhuset på natten.

Fick dagen efter träffa sjukgymnast och överläkaren. Jag frågade då om jag vågade åka till Norge och fisk i augusti t.ex.? Fick ett bestämt nej av båda. Jag fick beskedet att om min protes flyger fler gånger? Då är det risk för ny operation och byte av protes. + lång rehabilitering. Fick inte ens kliva ner och ur en rodd båt enligt dem.

Fick också veta, att mitt höger ben, aldrig kommer att bli lika starkt igen som innan olyckan.

Detta hade jag iof misstänkt förut. Men på den ortoped avdelning (Lunds lasarett) där protesen sattes in. Där, sade läkaren där att risken för att protesen flyger ur minskar med tiden Eftersom, musklerna hämtar sig och stabiliserar sagda protes.

Verkade ju troligt, eftersom den inte flugit ur på över 9 år sedan sist. Men nu fick jag veta annat.....tyvärr.

Fick dessutom en lång lista på kropps ställningar och rörelser jag inte får göra. Ett gripverktyg, strump påträdare + käpp och ett slags ben bandage med en massa kardborre band som jag ska ha ett tag.

Så, nu går jag här med käpp i en månads tid och ser ut som en något rundare och ganska stelbent Dr. House. B)

Ville bara berätta. Söker inte sympati egentligen. Bara ett sätt för mig att sätt att ånga av sig sorgen över att veta att man numera, bara är en 1/2 flug fiskare på sätt och vis.

Tack för ert tålamod!

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 08 May 2010, 23:14

Postad bild

#20 OFFLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12620 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 21:40

Lider verkligen med dig.
Det måste kännas oerhört tungt att inte få göra det man lever för, har själv försökt sätta mig in i hur det skulle vara att inte
få åka till fjällen, ligga i tält och springa runt med ryggsäck, eftersom jag haft stora problem med ett diskbråck i nacken, det skulle vara
ett avbräck som jag knappt skulle klara av att hantera..
Du får min empati vare sig du vill eller inte..

//Thomas
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#21 OFFLINE   SalmonEki

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1124 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 22:06

Hej Jock Scott!
Tråkigt att få höra hur det är med samtidigt kanske nyttig läsning för mig också för man kanske inte alltid riktigt kan uppskatta det där med hälsan och är ute och springer!
Min far fick ändra sina fiskevanor också då han fick genomgå samma operationer med sina höften. Det var laxfisket med flugspö han inte kunde fortsätta med men han fiskar året runt på de sätten han kan och det gör han nästan dagligen.
Och det tror jag och hoppas jag att även du kommer att få göra när du blir bättre.
Det finns ju många många fina P&T vatten där det är bra ordnat och regnbåge, öring och röding finns det gott om!
Det har nog många små glädjestunder kvar vid fiskevatten att uppleva tror jag.
God fortsättning med allt du gör!

MVH//SalmonEki

#22 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 08 May 2010, 23:03

Tack så mycket killlar för stödet! <_< Det värmer!

Kan du tårta kämpa på trots diskbråcket. Och likaså din far SamonEki. Då kan nog jag det med!

Jag tror nog att när jag har smält detta faktum och lugnat ner mig. Så finner jag väl att P&T, inte är en så dum "heltids fiske sysselsättning" trots allt. Men jag kommer att sakna att fiska Harr och Öring väldigt mycket!!! Jag får väl helt enkelt hitta på sätt att få Regnbågs fisket mer spännande.

Kanske skaffa ett riktigt mygg spö # 2-3 och dumpa allt vad streamer fiske heter t.ex.? Bli en rackarns P&T specialist helt enkelt! B)

Får väl se vad man kan komma upp med? Och jag har ju trots allt Öring fisket i det lilla formatet kvar, i och med Bäcköringen i den närbelägna lilla ån. Där är det inte oländigt eller kräver annan risk fylld förflyttning så länge man ser sig för iaf.

Och hur som helst. Så får vara glad för det man har. Man kunde faktiskt ha suttit i rullstol eller varit mer eller mindre förlamad.

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 08 May 2010, 23:37

Postad bild

#23 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 22 May 2010, 20:20

Klinkhammer Jawohl !

Var ner till gamla kära Björka dammen idag. Grått men för en gångs skull bara en svag bris och trivsamt varmt.

Dammen, låg till stora delar blank. Fisken vakade ganska ivrigt och bara ca 10m ut oftast. Inte konstigt att det var fart på firren, eftersom nykläckta Ephemera vulgator poppade upp här och där som gubben i lådan på ytan. Även ett större antal svarta Bibio med sina karakteristiska, långa bakben fladdrade runt utefter strand kanten. Detta var en större art utan röda markeringar på bak benen ska tilläggas.

Så valet föll på en olive / brun klinkhammer i storlek 12. Inget dumt val eftersom jag hade den första stigningen redan efter ca 10 minuter (Den övre av fiskarna på fotot nedan) Inte mer än straxt över kilot. Men en pigg fighter som gav mig en trevlig match. Och vad gör det att det inte var någon större fisk egentligen? Det var ju årets första torrfluge fångade båge! :) Dessutom körde jag med mitt klass 4/5 RST Sensitive, så det var inte bara att hala in den på 5 röda precis.

Ytterligare en kvart senare ca, hade jag en regäl Regnbåge på, som jag uppskattar till ca 2.5 kg eller däromkring. Men den banditen var en Regnbåge version av Stefan Holm, och var mer i luften än i vattnet de första sekunderna.....Tills den beräknande uslingen voltade över tafsen med hela sin kropps tyngd och knäckte tafsen eller slet av frugan från den. Bye, bye båge!

På med en tvilling till den så framgångsrika, brun / olive "Klinkisen" och efter några lägg av flugan, så small det igen! Och jag hade ganska snart en likanande Regnbåge som den första liggandes i gräset. Snacka om att undertecknad jäste och mös där jag satt efteråt, och tuggade på en medhavd Kexchoklad och sippade på en Cola burk medans jag betraktade ömsom bågarna och ömsom, belåtet satt och kollade vak och ävenleds betraktade jag sländornas berg och dalbane flykt över vatten ytan och strand kanten. Men samtidigt ska det erkännas att det kändes en aning tomt att fiske kortet inte tillät åtminståne EN fisk till. Eller att man kunde få praktisera C&R i dammen. Jag hade nog tämligen enkelt kunna fyllt kort kvoten en gång till är jag rätt säker på.

Jag hade heller ingen möjlighet att köpa ett nytt kort, eftersom jag, mitt smart huvud inte tagit med tillräckligt med kontanter. Aj, aj, aj!

Girigt kanske? Men det är tämligen sällan det är så här fina förhållanden för torr fluga som det var idag. Så ha förståelse för min fångst iver.

Dessutom, så skulle jag få tillbringa ca 3 timmar till innan kompisen kom och hämtade mig. Men det visade sig faktiskt bli korta 3 timmar. Folk i närheten, hade också hittat rätt flugor och drillade firre av hjärtans lust. Och en stund senare fick jag sällskap av en trevlig flug fiskande gentleman på bänken. Och under ca 1 1/2 timme avhandlade vi fiske resor vi gjort och ville göra, olika spön, rullar och linor och deras för och nackdelar. Det är ju det som är så fantastiskt med sport fiske i allmänhet och flug fiske i synnerhet....Denna förbrödring. Vi passade på att byta litet flugor också ska tilläggas. Tänk! Man hittar alltid likasinnade som gärna tar sig en prat stund. :)

När han hade tagit sina grejor och gått till bilen för att åka hem, gick jag bort till fiske kontoret och köpte mig en kopp kaffe och små pratade med killarna som satt i det stora vind skyddet när jag kom dit.

Och tiden gick fort, tills kompisen kom med bilen. Och jag fet nöjd kunde rulla hemåt in style, planerandes nästa besök.

Mer kommer! Ursäkta bild kvaliteten. Men jag hade bara mobil kameran att tillgå idag.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 08 Jun 2010, 08:48

Postad bild

#24 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 25 May 2010, 14:04

Mutter, mutter svordom! Och ett små leende i slut änden.
--------------------------------------------------------------------

Jag var ner till dammen igen i morse.

Styrkt av lördagens framgångar, ville jag ha en repris. Men nu var inte vädrets makter lika nådiga som sist. Det var visserligen en del sol men det blåste eländigt mycket nere vid dammen. Men ett par relativt lugna platser fanns det trots allt. Men de så ymnigt förekommande Vulgatorna, hade lagt ner verksamheten idag tyvärr. Och inte många andra insekter var igång, för utom ett par fjäder mygg och en och annan Bibio som valsade runt och såg allmänt vilsen ut.

Likaså, vakade det nästan ingenting när jag kom ner till vattnet. Klart indikerandes att väder omslaget ställt till det. Bara ett några få mycket försynta vak såg jag. Vilken kontrast till lördagens vak fest!

Jag visste ju att det var ganska förkylt attt pröva en torr fluga. Men envisheten och hoppet, intalade mig enträget att testa iaf? Någon båge eller Öring KUNDE ju fortfarande hålla ett öga på ytfilmen när den patrullerade runt dammen trots allt.

Sagt och gjort. Jag hängde på samma, gul / olive Klinkhammer som sist och började veva med spöt.

Inte det minsta intresse för märktes under de ca 45 minuter jag prövade sagda fluga. Då bestämde jag mig för att pröva en brun, ny snickrad torris på streamer krok 14. Med några strån, naturell Grizzly som stjärt. Påfågel herl kropp och en bit vit, och tunn foam stav som vinge. Med ett parashute bundet Grizzly hackle på.

Lade ut mitt tredje kast med denna fluga. Vind byarna som krusade vattnet regält. Och gjorde att kunde man i stort sett fiska denna fluga med dead drift. Var bara att hålla kontakten med flugan genom att ta in lin slacket.

När jag hade tagit in någon meter, så exploderade vattnet plötsligt och jag såg en mycket bred, silvrig fisk sida och en stor fisk käft innuti vatten kaskaden, som hastigast innan jag reflex mässigt gjorde mot hugg. Jag svär på min heder att den fisken inte var mer än kanske 1 - 2 hg mindre än 5 kilo! Om den inte rent av var tyngre än så t.om?

När den stora Regnbågen tagit flugan, så rusade den som en galning och drog ut hela min 30 m långa Rio Gold + en del backing. Sedan kände jag 2- 3 tuffa, tunga, knyckar och min 0.18 tafs spets brast vid knuten till nästa längd i taperingen som en sy tråd!

Jag tror inte att jag ska återge de kraft uttryck som ekade över nejden då! De var väldigt starka saker, ej lämpade för känsliga öron och själar.

Tror iaf att gamle Freddy Mercury, salig i åminnelse, hade nickat uppskattande åt volym och vibrato.

När jag så småningom, hade slutat darra på manchetten så pass att jag kunde byta till dito fluga. Så var det som om denna stigning bara var en ren slump. Ingenting hände trots X antal lägg med denna identiska torris i alla möjliga riktningar och längder.

Då insåg jag att envisas imed torr fluga knappast var lönt mödan längre och bytte till en storlek 12 Black Martinez.
5-6 kast senare, small en mycket pigg 1.4 kg båge på som var en riktigt pigg rackare som väl tog mig ett antal minuter att få tillräckligt spak för att kunna ledas in i håv garnet.

Testade med att flytta mig till en annan relativt lugnt ställe mitt emot den lilla ön i Björka dammen. Jag tror alla som varit där vet vilket ställe jag menar nu?

Hade faktiskt en försiktig attack också på flugan när den var på väg ner mot bottnen. Men det gav ingen positiv utgång så att säga.

Ett par timmars fiske till hanns med innan kompisen kom tillbaka från ett service besök på bil verkstaden för att hämta hem mig till hemmets lugna vrå. Men inte långt därefter ökade vinden ännu mer och regnet började falla ymnigt. Så vi bestämde för att enough is enough, och packade ihop och vände motorhuven hemåt.

Jag sitter här nu och har en viss känsla av både tillfredställese och ett stick i flug fiskar själen. Fisken jag fick är ju inte mycket att skryta med. Men å andra sidan, fick jag chansen på en av de riktigt stora bågarna. Hade bara inte den förb. 0.18 spetsen smällt så! Hade jag nätat den firren? Ja, då hade det lätt varit pb i Put & Take på torrfluga för mig!!!

Ja, ja! Säsongen är ju ganska lång och det går ju alltid fler tåg tänker jag filosofiskt och överslätande från mitt dator bord. Medans vinden ylar i hus knuten och min katt belåtet tvättar en tass liggandes i mitt knä. Hon inser nog att det vankas litet fisk för henne till middag idag ;)

Jag kommer nog att gå igenom hela händelse förloppet några gånger i framtiden sedan jag krupit ner i sängen för natten Och jag kommer alldeles säkert att berätta om denna fisk många, många gånger när man sitter och "fiske ljuger" på en bänk eller i ett vindskydd vid fiske vattnen i framtiden.

Det är ju de stora som man aldrig fick upp som man minns bäst eller hur?

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 25 May 2010, 15:04

Postad bild

#25 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 28 May 2010, 21:46

Skumt fiske i Bjeveröd.

I eftermiddags var en kompis och jag till Bjeveröds dammen. Vädret var litet upp och ned. Med ömsom regn skurar och ömsom sol. Litet åska mullrade stundtals också.

Både den stora och den lilla dammen låg blanka den första timmen iaf. En del blek gul / gröna Danicor fladdrade omkring liksom fjäder mygg och ett litet antal nattsländor. Men inte ett enda vak så långt ögat nådde under de 2 första timmarna.... Ja iaf inga vak som tydde på Regnbåge. Men små aborren vakade eller sprätte ibland i ytan. Det var inte förräns kompisen och jag flyttade till den bortesta viken jag såg det första regäla vaket. Men de var mycket sporadiska. Trots att allt möjligt fisk godis kläckte och flög straxt över ytan. :huh:

Jag prövade väl allt jag kunde komma på av sådana flugor som borde fungera så här års. Från fjäder mygg, både torra och puppor 16 och 18. Black Gnat och svart Klinkhammer, i div. storlekar. Gul oliv och brun Klinkhammer 12 och 14. Flickslände nymf och diverse andra nymfer inkluderandes Harörat. Och t.om en Black and Peacock Spider....ett tämligen säkert kort i denna damm. Nada! Inte ett liv! Samma sak för kompisen som till sist även testade en Royal Wulff storlek 8 i ren desperation. ICKE! Kastade man på de fåtal vaken man nådde. Så fick man heller ingen respons. Pratade med 2 andra flug fiskare som fiskade samtidigt med oss. En kille trodde att han hade haft ett försiktigt hugg på en Hökensås Montana men var inte 100 på det. Den andre killen hade bara fått en stor Braxen. Iaf så länge vi var kvar. Vi åkte hem vid 20:00 tiden ganska förvirrade.

Den lilla dammen, visade inga som helst tecken på liv under de timmar vi var där ska tilläggas. Inte ett vak syntes eller hördes.

Man undrar vad det var som gjorde fisken så omutbar? Vi testade ju från yta till botten i princip också.

Eller behövs ny isättning av fisk? Eller hade den väldigt omväxade väderleken något med det hela att göra? :D

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 28 May 2010, 21:52

Postad bild

#26 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 19:41

Regnbågs boogie i Björka!

Kunde inte hållla mig när det var så vackert väder idag (Oh boy!)

Utan åkte till Björkadammen. Vädret lovade ju, troligt fint torrfluge fiske och kanske vak fest?

Som sagt, vädret var det inget fel på. Men det vakade ganska uselt måste jag säga och detta trots att det var ett stort moln av fjäder mygg i viken vid handikapp bryggorna.

Men då och då vakade det försiktigt här och där i dammen nästan a la' Fjäll Röding. Mycket länge sedan, om någonsin? Som jag sett Regnbåge betee' sig så här pass diskret!?

Men på med en 18, brun / svart, Fjäder mygg puppa och ut med paketet i vattnet!

Den första stigningen låter vänta på sig. Efter ca 45 minuter började jag undra om firren hade hittat något godare gott på djupare vatten eller....?

Just när jag tittade på en Kanada gås familj, som belåtet paddlade omkring en bit bort, såg jag i ögonvrån ett vak där min puppa borde befinna sig.

Gjorde mot hugg och spöt bugade till en gång och sedan var det kört! Muttrande inombords fiskade jag vidare. Men inget hände på över 2 timmar. Bytte till både en Black Spider stolek 14 och en Black Martinez storlek 12 streamer krok. Nix, icke!

Och fortfarande fick fjäder mygg molnet i viken bölja omkring helt ostört. Kliade mig i huvudet och torkade svetten ur pannan.

Vad ville bågen ha?!

Då flög fn i mig! Vill de inte ha bantnings mat i form av fjäder mygg? Då ska de fn få fläsk kotlett!!!

Sagt och gjort. På med en svart "Klinkis", storlek 12 med röd butt och Grizzly hackle.

Kastade och väntade, kastade och.... Slörp! Klinkhammern sögs ner och sedan började en lustiger dans vill jag lova!

Regnbågarna i Björka dammen, ÄR fighters....! Även di små. Men den här måste ha fått anabola sterioider eller något dylikt under sin uppväxt? Jag kände ganska snart att den inte var så stor som den stora båge jag så försmädligt loosade i måndags. Men vilket tryck!

Ut med hela linan och flera meter av backingen.! Min gamla Clearwater rulle, skrek i högan sky, när fisken öppnade spjällen, och rusade tvärs över viken i rikting mot en dansk flug fiskare som stirrade storögt på den i express fart annalkande bågen med min gul / gröna Rio Gold lina i släp tåg.

Den gjorde ett par virvlar i ytan på vägen bort från mig. Och nästan framme vid min danske flugfiskar broder, vände den listige rackaren (Eller om firren, plötsligt insåg att den var på väg rätt i famnen på en annan fiskare? ;)

Jag hade inte så mycket att säga till om i denna första rusning. Detta trots att mitt RST Sensitive 9 fot, 5/6. Definitivt inte är någon kokt spagetti till spö. Hade 0.18 nylon tafs spets ska tilläggas.

Så plötsligt, går den sidledes med min i ytan fräsande flug lina, i en vid båge in i själva viken. Jag vevar febrilt med sammanbitna tänder och vilt längtades efter en large arbour rulle som fn!!!

Där tycks den känna att det blir dåligare och dåligare med manöver utrymme. Och vänder rakt emot underteknad. Jag fick veva som den värsta positiv halare på droger ska jag säga. Men lyckades hålla kontakt medels intensivt vevande och bakåt språng. En fandango värdig "Let's Dance", vill jag lova!. :D

Väl runt ca 15 m ifrån mig. Börjar den en ny rusning ut i dammen! Inte fullt så lång förvisso. Men intensiv dock trots tidigare sprinter runda, Usain Bolt style.

Så vi höll väl på i nästan 10 minuter....kanske mer? Man tappar lätt tidsbegreppen när man har fisk på kroken som ni vet.

Men till slut kroknade även min prickige motståndare den med, och lät sig ganska beskedligt ledas in i håvens garn.

Jag tror inte jag någonsin haft en Regnbåge i 1.5 - 2 kg klassen, som kan mäta sig med denna, straxt över 1.6 kg fisk, vad det gäller frenesi och drag!

Fullt i "Lax klass" måste jag säga!

En liten men naggande god Regnbåge att minnas. I natt, kommer jag att sova gött! :D

Här har ni Regnbågen "Bolt":

Mobil kamera tyvärr. Väntar fortfarande på att få råd att ersätta min döda Canon.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 08 Jun 2010, 08:49

Postad bild

#27 OFFLINE   Schade

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 20:07

Har också mest haft dåliga erfarenheter i samband med åska gällande regnbåge.

Skoj dagbok, tack för trevlig läsning.
Känns som det är dags för besök i björka, nog 30 år sen jag var där sist...

#28 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 20:59

Hej!

Ja, åska kan ibland ha en dämpande inverkan. Men har faktiskt haft ett par fiske turer med det motsatta förhållandet.

Tycker du definitivt ska ta en tur till Björka! Mycket trevligt P&T vatten!

Tackar! Glädjer mig när folk gillar det jag totar ihop. ;)

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 04 Jun 2010, 21:03

Postad bild

#29 OFFLINE   kjelle66

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 204 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 21:15

LÄSVÄRT JOCK

#30 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 04 Jun 2010, 21:17

Trevlig läsning! ;)
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar