När fiskekompisen Mattias och jag kom till Björka var det vackert väder och helt vindstilla. Dammen, låg som en spegel. Och när vi kom förbi "kontoret", så låg där en fet. ca 2.5 kg båge på lit de parade. Hela och fina fenor, precis som Björka bågarna brukar ha. En fin sporre för fiske ambitionerna indeed!
Vi promenerade ner till viken med kast bryggan i sakta mak. Såg några sporadiska vak också. Jag var ohyggligt sugen på att testa mitt sprillandes nya RST Mythos Blue #5/6 9 fot också. Det, hade stått ett par dagar i sin svart / guld färgade tub och väntat på att få bekänna färg.
Väl där, var det med litet små darr på handen jag trädde linan genom öglorna (WF 6 SA aircel). Sneglade på Mattias och såg att han hade också bråttom han med att få komma igång.
På med en flickslände nymf storlek 12 med marabou stjärt och började kasta.
Herre je! jag behövde knappt ta i något alls!
Spöt, gjorde nästan hela jobbet och i en lugn och stabil (Tysk?) takt, höll lätt linan i luften som ingenting. Linan och tafsen låg som ett spänt kläd sträck på ytan i varje kast. Jag var i spö himmelriket!!! " Ja, nu menar jag "Flugspö himmelriket". Jag är inte lagd åt SM hållet!
Efter ett par kast, visste inte vad jag skulle njuta av mest? Det faktum att jag stod i solskenet vid en spegelblank Björkadamm? Eller av den duktiga ståpäls jag hade av detta väldigt trevliga spö? Tänkte, att om Mythos Blue var så HÄR bra? Hur mycket bättre är då M3 t.ex.? Medans jag stod där så började jag i tanken gå igenom den finansiella situationen.
Hur som helst, jag fiskade flickslände nymfen på alla möjliga sätt. Lade den bredvid försiktiga vak t.om. Men bågen hade tydligen bytt diet den rackarn.
Efter ett par flug byten till, slog det mig att pröva en "bauta, hjorthårs caddis". Det vakade ju eller hur? Stor var den, bunden med brun foam kropp med brunt kroppshackle på streamer krok 8.
Det hände inget på ett långt tag. Sneglade på Mattias litet då och då. Han stod just och drog en orange Booby i ytan. Han hade sett en rörelse i vattnet under ett busk överhäng. Och nu försökta han ta reda på om fisken därunder kunde tänkas att frestas att bita?
En stund senare, ser jag 2-3 st svaga virvlar i närheten av jätte torrissen! Det såg faktiskt ut som om den till synes ganska stora bågen sakta snodde runt och betraktade den groteskt stora torrflugan ingående och funderade på om det var trick or treat?
Den bestämde sig tydligen för att det var ett trick och sjönk ner i djupet igen.
Sedan var det dött igen ett bra tag. Mattias, gick igen om sina flugor för säkert 10:e gången. Jag envisades vidare med den stora caddisen.
Men icke!
Det vakade fortfarande sporadiskt i alla fall. Och vi var överens om att vi iaf hade tur med vädret. Mattias, hade nog mest anledning att glädjas över vädret. Då han rest från dam och hem mycket tidigt, och med ganska långväga, kommunal transport dessutom.
Fika paus och småprat en stund om ditt och datt.
Började fiska igen. Efter ca en halvtimme bröt helvetet lös vid min jätte caddis. En gapande regnbågs käft öppnades och stängdes om flugan! Jag lyfte spöt , och kände den sköna tyngden av fast fisk.
Sedan blev det racing en bra stund, där RST spöt tröttade bågen på ett mycket tillfredställande sätt utan att agera lyftkran om ni förstår vad jag menar?
Rullen skrek ett par gånger också. Härlig musik!!!
Och tillslut, kröp en 1.7 kg båge in i håvgarnet.
Fy faan vad nöjd jag var! Vinter båge på fet torris och ett spö som jag kände var värt varenda krona.
Och som grädde på moset i gott sällskap och fint väder. Vad kan man mer begära?
Det blev tyvärr ingen mer fisk för någon av oss innan vi avslutade fisket vid mörkrets inbrott. Jag tror att jag betade av 10 - 15 olika flugor och 5011 olika metoder att fiska dem. Men icke.
Och det enda som hade gjort denna 1:a advent fullödig. Hade varit om Mattias fått fisk oxå. Delad fiskelycka är ju så mycket bättre.
Men vi blickar ivrigt fram mot en ny säsong och nya nappatag med våra fen ekiperade och fräkniga vänner nästa år.
Nu, åker flugspöna upp på väggen ett bra tag. och man får ägna sig åt flugbindning och fiske snack på Edge istället.
Inga dumma sysselsättningar det heller!
Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 30 Nov 2009, 02:24