.
Fyrväpplingen-tråden
Started By Marcus_1995, 2009 12 05, 16:35
2211 replies to this topic
#2192 OFFLINE
Skrivet 02 Jan 2012, 08:51
Gott nytt år Marcus och alla andra. Nya tag 2012 Marcus förresten? Du fiskade inte alls lika mycket förra året som 2010, eller hur?
#2200 OFFLINE
Skrivet 30 Apr 2012, 08:22
Lutar starkt åt att jag åker dit på lördag. Gissningsvis är det sjunklina som gäller men jag hoppas på flytlina och myggpuppefiske fungerar.
#2202 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 09:21
Nä, jag skrev ju i måndags.
På lördag har jag bokat båtar. Verkar bli lite risigt väder men det får gå ändå. Jag insåg igår efter hö-fisket att jag inte bundit upp mig för sjö- och älvsäsongen så jag gjorde raskt fyra flicksländenymfer. Jag ska kolla igenom mina askar resten av veckan och se hur många fler flugor jag bör binda. Antagligen kommer jag söka upp en solvarm vik och försöka pupp- och kläckarfiska men sjunklinan åker med den också.
#2204 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 09:42
Jag tänkte åka upp i morgon så jag kan återkomma med en färsk rapport efter det.
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
Biter fisken så fiskar han, biter inte fisken så tänker han.
En fiskare är den enda i världen som har lärt sig hur livet ska levas"
Fritt översatt från Fiskesport nr 1, 1959
"En fiskare gör en av två saker. Han sitter och fiskar eller han sitter och tänker.
#2207 OFFLINE
Skrivet 04 May 2012, 11:15
Jag var dit igår.
Bra väder.
Jag började fiska vid 10.30 och höll på till ca 20.00
Sen blev det väldigt kallt.
Väldigt få vak men mängder av insekter i luften och på ytan.
Provade mängder av torrflugor bara för att...
En del annat också innan jag ledsnade totalt och föll in i sjunklinetransen...
Det som slog mig när jag for omkring i båten var att ALLA antingen rodde omkring eller åkte med en MinnKota med en eller flera linor hängandes i bak.
Jag blev till slut rätt äcklad av tanken att de stoppar i fisk med trasiga blödande fenor 2ggr i veckan för att vi ska ro runt och få dem att hugga på en pelletsfluga.
Allt naturligt beteende är som bortblåst och man måste täcka stora ytor med sjunklina för att de står och trycker på botten någonstans, istället för att försöka läsa vattnet och fiska av några hotspots där de skulle stå om de var "riktiga" fiskar.
Det kommer dröja innan jag besöker fyrväpplingen igen. Det var inte fiske utan snarare en känsla av att ha betalt matfisken och så fick man håva den själv ur ett akvarium.
Nu kanske man kan tro att jag är bitter för att jag inte fick någon fisk.
Nä...jag plockade upp mina matfiskar men inte kan jag kalla det för flugfiske...
Bra väder.
Jag började fiska vid 10.30 och höll på till ca 20.00
Sen blev det väldigt kallt.
Väldigt få vak men mängder av insekter i luften och på ytan.
Provade mängder av torrflugor bara för att...
En del annat också innan jag ledsnade totalt och föll in i sjunklinetransen...
Det som slog mig när jag for omkring i båten var att ALLA antingen rodde omkring eller åkte med en MinnKota med en eller flera linor hängandes i bak.
Jag blev till slut rätt äcklad av tanken att de stoppar i fisk med trasiga blödande fenor 2ggr i veckan för att vi ska ro runt och få dem att hugga på en pelletsfluga.
Allt naturligt beteende är som bortblåst och man måste täcka stora ytor med sjunklina för att de står och trycker på botten någonstans, istället för att försöka läsa vattnet och fiska av några hotspots där de skulle stå om de var "riktiga" fiskar.
Det kommer dröja innan jag besöker fyrväpplingen igen. Det var inte fiske utan snarare en känsla av att ha betalt matfisken och så fick man håva den själv ur ett akvarium.
Nä...jag plockade upp mina matfiskar men inte kan jag kalla det för flugfiske...
Fiskar klass 3-5. Helst på fjället och främst efter öring, men visst funkar det med med både röding och harr ;) eller regnbåge i en hyrsjö också. Ja det har väl även hänt att jag tagit nån mört på haröra när abstinensen varit som värst...
#2209 OFFLINE
Skrivet 04 May 2012, 15:08
Fiske med fluga är det ju... men visst är det mer tillfredsställande att ta en fisk när man kastar än när man ror. Det tycker i alla fall jag. Oavsett säsong brukar jag ankra upp på något ställe där jag vet att fisken ofta passerar och sedan försöka med de flugor jag tror på för dagen. Att det är lättare att ta fisk på lures på våren är väl inget att snacka om, det gäller inte bara i Skysjön, men det går med nymfer och puppor också.
Att fisken vakar ytterst sporadisk under dagarna i april-maj är inget nytt. Först framåt skymningen kan vaken komma över hela sjön, om vinden har lagt sig vill säga. Vi får nog vänta någon vecka eller två tills fisken börjar söka mat mer på ytan.
Fyrväpplingen har sina sidor men alla får fiska hur de vill. Så länge de andra inte gapar för mycket så trivs jag där. I morgon ska jag göra som jag sa ovan. Händer inget sätter jag på en intermediatelina och en nymf eller en streamer. Fungerar inte det heller blir det sjunklina och något grällt på tafsen. Att börja ro över hela sjön är den sista utvägen men efter en vinter och vår av tröstlösa havsöringspass är jag glad om jag överhuvudtaget får hugg.
Att fisken vakar ytterst sporadisk under dagarna i april-maj är inget nytt. Först framåt skymningen kan vaken komma över hela sjön, om vinden har lagt sig vill säga. Vi får nog vänta någon vecka eller två tills fisken börjar söka mat mer på ytan.
Fyrväpplingen har sina sidor men alla får fiska hur de vill. Så länge de andra inte gapar för mycket så trivs jag där. I morgon ska jag göra som jag sa ovan. Händer inget sätter jag på en intermediatelina och en nymf eller en streamer. Fungerar inte det heller blir det sjunklina och något grällt på tafsen. Att börja ro över hela sjön är den sista utvägen men efter en vinter och vår av tröstlösa havsöringspass är jag glad om jag överhuvudtaget får hugg.
#2210 OFFLINE
Skrivet 06 May 2012, 12:25
Var på Skysjön igår och det vakade massor på förmiddagen, tack vare en ordentlig myggkläckning och vindstilla ute på sjön. Jag tog en och tappade två på en F-fly. På eftermiddagen blåste det väldigt mycket men jag bytte taktik och tog en på en djupt fiskad nymf samt tappade en precis innan. En hel del vassländor kläckte också på eftermiddagen men då hade fisken slutat att vaka.
#2211 OFFLINE
Skrivet 06 May 2012, 12:48
DanneW på 04 May 2012, 11:15 sade:
Förra året var det enda som funkade en vår-dag en orange boobie där fisken tog på ca 2-3 meters djup och inte alls stod på botten av sjön på det djupa, fisken var i bra skick, inte alls fenskadade och i riktigt stridbart skick där jag bl a minns 2 st på 1.8 kg som gjorde riktigt tufft motstånd!
Men visst, det är många (flertalet av de som fiskar i sjön) som ror eller åker runt med en el-snurra (eller vad det nu är) och täcker av hela sjön med linor hängades därbak, vet flertalet som är lite äldre i sjön och dom kan jag förstå, tveksamt om jag skulle orka fiska som jag gör idag när jag närmar mig 70-bast?
Har fördelen av att emellanåt kunna ta mig iväg på vardagar och då är det inte alls lika mycket båtar och människor på plats, då kan jag uppleva stället som riktigt (ro)fyllt och kan ensam stå och kasta på en vakande fisk där ingen med linor hängandes därbak kan störa min vakande fisk!
Näste helg blir det premiär efter båge är det tänkt, vart inte bestämt, har 4 platser att välja mellan, alla inom en timme från där jag bor, fyrväpplingen står som nummer 3 på listan och då det säkert är mer eller mindre fullbokat och mycket folk på plats i väpplingen styr jag säkert kosan åt ett annat vatten!
#2212 OFFLINE
Skrivet 06 May 2012, 15:45
Såhär tät inpå premiären va det inte kul o besöka fyrväpplingen som flugfiskare. Dessa powerbait metare med sina bomber som kastas 50m och efter nån min vevas in och kastas på ett nytt ställe. Hur går det att flugfiska då tro ? Vikarna som man brukar fiska i vart totalt avspärrade med spända linor eller flytbojar som flöt. Sen hade man vissa som drog efter båten och sket totalt i att man flugsiska där o rodde förbi båten på 10m avstånd, undrar hur han hade reagerat om streamern hade fastnat i skallen vid bakåtkastet.
Nää dit åker man sen när det lugnat ner sig lite och det är färre powerbait metare ute
Nää dit åker man sen när det lugnat ner sig lite och det är färre powerbait metare ute
Min lilla blogg där jag tar upp allt jag lär mig och upplever på flugfiskets vägar, allt på bloggen får användas fritt så länge avsikten inte är att smutskasta, någon eller nått
http://mojosflugfiske.blogspot.se/
http://mojosflugfiske.blogspot.se/
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar