Marcus_1995 på May 7 2010, 23:29 sade:
ja du, vi ska dit helgen därefter (16:e) så kom gärna med rapport om du fick nått!

lycka till med fjädermyggsfisket

Absolut, ska komma med en rapport om jag åker dit på torsdag!
MathiasL på May 7 2010, 23:56 sade:
Jag kanske var lite för generaliserande, klart att det finns en och annan kvar, och som du säger, det pågår mycket förutom fiske när företagen kommer på besök. Men Edsjön är liten och chansen att en regnbåge ska klara sig en längre tid från bombardemang av spinnare, Woolly Buggers och metmask är knappast stor.
Skillnaden mellan det fisket och det som jag gör i t ex Skysjön är inte så stor som jag vill inbilla mig. Båda formerna är put & take, sen om det skiljer 3 eller 48 timmar tills fisken tas upp är oviktigt. Jag vill ju som säkert många andra inbilla mig att just jag fångar fisk som av beundran för mina välbundna flugor hugger, inte att jag skulle kunna lägga vad skit helst på vattenytan och ta fisk.
Fjädermygg tror jag fungerar. Om lufttemperaturen håller sig runt 10 går de säkert fortfarande djupt och då kan puppor fungera. Min första regnbåge tog på en som var ca 1 meter ner i vattnet men jag testade djupare också. Jag åker dit dagen efter dig om inte det blåser för mycket och ska om allt annat lika jobba mer med min nya intermediatelina. Kanske göra en slags tvättlina av tre flugor.
Sjön är upplagd för att företag som kommer dit ska få fisk på vad som helst men sist jag var där så hade jag en polare som flugfiskade, han provade både det ena och det andra utan att det högg...
Har för egen del fiskat ca 10 ggr i skysjön, 6-7 av de gångerna har jag gått hem tomhänt, så det är inte alltid så lätt även med regnbåge, har ytterligare ett ex där jag fiskar uppe hos min bror i ett put ´n take vattnen efter båge, satt vid det vattnet i 1½ år och hade
ETT ynka hugg, medans min bror, far, polare, andra fiskare, drog båge efter båge, trots att vi fiskade med samma drag, flugor mm, snacka om tålamodsprövande!!
Ska ta med mig lite puppor och kläckare jag bundit upp, hoppas det inte blåser för mycket och att jag ev kan lägga ut en fluga mot en vakande fisk, aldrig tagit en båge på torrt i skysjön, bara på streamers än så länge...
Hoppas nya linan funkar bra, kör för egen del med en flyt men med intermediate-spets och sjunktafs, ska oxå prova upphängare på tafsen, ska se hur det funkar, 3 flugor i en smäll?
Ha det gott båda två, mvh Kingen