.
Gäddflugors utseende
Gäst_gren_*
Postad 23 May 2004, 16:14
(Flyttat av Moderatorn)
Postad 23 May 2004, 17:52
Flugorna ska vara minst 15cm långa och vara "stora i vattnet och små i luften". Det är allt. :P
Gäst_Niklas_*
Postad 23 May 2004, 18:01
"Amen"....Mycket enkelt, mörka flugor ljusfattiga dagar, ljusa flugor ljusa dagar. Blanda i lite flash i vingen efter eget tycke. sen är det bara hastigheten i hemtagandet som anpassas till vattentemperaturen.
Flugorna ska vara minst 15cm långa och vara "stora i vattnet och små i luften". Det är allt. :P
Fast visst är det skönt att det finns undantag...... ::) ;D
Postad 24 May 2004, 07:24
Mycket enkelt, mörka flugor ljusfattiga dagar, ljusa flugor ljusa dagar. Blanda i lite flash i vingen efter eget tycke. sen är det bara hastigheten i hemtagandet som anpassas till vattentemperaturen.
Flugorna ska vara minst 15cm långa och vara "stora i vattnet och små i luften". Det är allt. :P
Kalas sammanfattning, kunde inte ha sagt det bättre själv 8)
Gäst_gren_*
Postad 29 May 2004, 13:19
Detta hävdar jag som spinnfiskare, inte som flugfiskare, eftersom jag inte har någon erfarenhet ännu; Storleken tror jag har mindre betydelse. Storleken är bara till för att reflektera mer ljus så att gäddan ser den. Jag har fått några stycken gäddor på 1-2,5 kg på Vibrax 1 (väldigt liten spinnare) så jag tror nog de hugger, bara de ser bytet och det ser lite levande ut.
Färgen tror jag spelar stor roll. Dock inte på det sättet som Radix skrev. Jag tror återigen att det handlar om att reflektera så mycket ljus som möjligt, och det är därför många har bra resultat med vita flugor (som reflekterar mycket ljus).
För att styrka mina tankebanor lite så kan jag berätta om en dagbok om gäddfiske där fiskaren helt hade uteslutit alla andra färger än vit fluga med röda inslag, och det gick bra för honom.
Gäst_Niklas_*
Postad 29 May 2004, 16:58
Tackar!! jag bara förutsatte att alla är lika insnöad som jag.... ::)Här ifall någon undrar:
http://gagnekulla.net/pikefly/
Gäst_gren_*
Postad 30 May 2004, 06:27
Jag fick tipset av en f.d. arbetskamrat som hade varit ute och fiskat med killen som skriver dagboken. Han, min f.d. arbetskamrat alltså, gillade erfarenheten. :)
http://gagnekulla.ne...03/03-11-16.htm
Gäst_uffepuffe_*
Postad 07 Jun 2004, 15:20
Jag tackar för era svar, men ni måste ju verkligen hålla med om att det här är flummigt. Gäddan är ingen kräsen varelse normalt och hugger på det mesta som rör sig levande och som inte är allt för stort.
Detta hävdar jag som spinnfiskare, inte som flugfiskare, eftersom jag inte har någon erfarenhet ännu; Storleken tror jag har mindre betydelse. Storleken är bara till för att reflektera mer ljus så att gäddan ser den. Jag har fått några stycken gäddor på 1-2,5 kg på Vibrax 1 (väldigt liten spinnare) så jag tror nog de hugger, bara de ser bytet och det ser lite levande ut.
Färgen tror jag spelar stor roll. Dock inte på det sättet som Radix skrev. Jag tror återigen att det handlar om att reflektera så mycket ljus som möjligt, och det är därför många har bra resultat med vita flugor (som reflekterar mycket ljus).
För att styrka mina tankebanor lite så kan jag berätta om en dagbok om gäddfiske där fiskaren helt hade uteslutit alla andra färger än vit fluga med röda inslag, och det gick bra för honom.
Min egen erfarenhet säger att det naturligtvis går att få gädda på små flugor eller andra beten. Men det ligger ändå något i "stora beten stora fiskar". Desto större en gädda blir desto mer energi går det åt för den att fånga ett byte, vilket gör att den kan bli selektiv utifrån att den lägger sin energin endast på större beten eftersom det ger mest energi tillbaka jämfört med energiåtgåenden som jakten/hugget tar. Det sägs att (vet ej om det är sant) gäddan när den blivit en viss storlek blir mer vandrande än stationär men att när den börjar bli för stor (10-15 kilo) återgår till att bli mer stationär bara för att den helt enkelt bränner för mycket energi om den rör sig för mycket.
Min erfarenet av färger är dock som många andra skriver att den är mer sekundär, men jag håller nog med Radix om mörka flugor mörka dagar och tvärtom.
Gäst_LTJ_*
Postad 14 Jun 2004, 09:55
Storleken tror jag har mindre betydelse. Storleken är bara till för att reflektera mer ljus så att gäddan ser den.
Reflektera ljus?
Gäddan jagar i första hand med sidlinjeorganet, därefter använder den synen vi sjölva attacken.
Så det viktigaste med en gäddfluga är att den flyttar mycket vatten, pulserar. Alltså så har givetvis storleken betydelse. En större fluga skapar mer rörelsevågor i vattnet än en liten. Sen så har man givetvis större chans att fånga en stor gädda på en något större fluga än en mindre dito.
Så min mening är:
En fluga som pulserar och ser stor ut i vattnet, men som är lätt att kasta! Det sista är det som avgör hur stor flugan kan bli, inte gäddan!
Flugor som besitter dessa egenskaper bindes lättast med Kanin, herl, fjäder samt flash. Kaninen pulserar och det andra skapar längd och den slutgiltiga attraktionen vid slutskedet av gäddattacken.... ;D
Så lyder min erfarenhet.....och JA, jag kommer oxå från spinnfisketräsket.... ;D
Postad 14 Jun 2004, 12:11
Självklart finns det undantag. Jag brukar själv använda små flugor (5-7 cm) tidigt på våren (innan leken) eftersom jag tycker att de brukar vara ganska sega att få att hugga på större flugor då.
Gällande färger håller jag med flera av er, den är av sekundär betydelse. Undantaget grumliga vatten där skrikiga färgen har funkat bäst för mig.
Gäst_Mats_*
Postad 19 Jun 2004, 13:26
Jag tackar för era svar, men ni måste ju verkligen hålla med om att det här är flummigt. Gäddan är ingen kräsen varelse normalt och hugger på det mesta som rör sig levande och som inte är allt för stort.
Att det inte får vara FÖR STORT är ren bull.... Gäddan på bilden vägde ca 2.5 och hade minst sagt munnen full och ändå klippte den flugan....
Det är mycket som LTJ säger att gäddan jagar med hjälp av sidolinjen, däremot presenterar man flugan så att den lätt ser den, så attackerar den av denna anledning.
Personligen har jag filosofin att fiska med flugor som går att kasta långt med, att kasta gäddfluga långt menar jag kast över 20 meter, ofta uppemot 28-30 meter, jag fiskar hellre av en större yta med en mindre fluga än att behöva förflytta mig hela tiden, Dom flugor jag fiskar med är ca 12-16 cm långa mestadels av syntetmaterial, all typ av hår gör flugan tung och hopplös att kasta med, min idé med flugorna är att dom skall släppa 95-97% av vattnet i första bakkastet, jag använder mig av ett rejält hackel fram på flugan för att uppnå två viktiga saker, 1 skapa tryckvågen i vattnet, 2 skapa en luftkudde runt flugan för att underlätta långa kast.
Poppers, Divers gör jag av rådjur då dessa håller mer luft än hjorthår, dessutom suger dom inte åt sig lika mycket vatten, för att sedan få dom fungera ännu bättre (flyta bättre) så dränker jag dom rejält i hårspray dagen innan fisket, och dom flyter som kork hela dagen.
Gäst_uffepuffe_*
Postad 21 Jun 2004, 07:31
Riktigt, riktigt cool bild det där! :o
/Uffe
Gäst_Fridolf_*
Postad 02 Aug 2004, 21:45
Dom flugor jag fiskar med är ca 12-16 cm långa mestadels av syntetmaterial, all typ av hår gör flugan tung och hopplös att kasta med, min idé med flugorna är att dom skall släppa 95-97% av vattnet i första bakkastet, jag använder mig av ett rejält hackel fram på flugan för att uppnå två viktiga saker, 1 skapa tryckvågen i vattnet, 2 skapa en luftkudde runt flugan för att underlätta långa kast.
Poppers, Divers gör jag av rådjur då dessa håller mer luft än hjorthår, dessutom suger dom inte åt sig lika mycket vatten, för att sedan få dom fungera ännu bättre (flyta bättre) så dränker jag dom rejält i hårspray dagen innan fisket, och dom flyter som kork hela dagen.
Tjena!
Lite nyfiken på vad du använder som hackel på dina gäddflugor. Har du några bindbeskrivningar/bilder att dela med dig av?
Provade själv en ny fluga häromdagen. Ca 10 cm grön kaninremsa och som hackel några varv med en remsa av vit tvättbjörn. Hårlängden på denna är nog 4-5 cm och flugan blev grymt stor i vattnet. Flugan blev ju inte så lång men väldigt tjock och faktiskt inte så tung att kasta som jag först trodde.
// Clas
Gäst_Mats_*
Postad 24 Aug 2004, 03:57
Tjena!
Lite nyfiken på vad du använder som hackel på dina gäddflugor. Har du några bindbeskrivningar/bilder att dela med dig av?
Provade själv en ny fluga häromdagen. Ca 10 cm grön kaninremsa och som hackel några varv med en remsa av vit tvättbjörn. Hårlängden på denna är nog 4-5 cm och flugan blev grymt stor i vattnet. Flugan blev ju inte så lång men väldigt tjock och faktiskt inte så tung att kasta som jag först trodde.
// Clas
Jag har väl lovat en 300ggr att visa mina alster här på siten med riktiga bindbeskrivningar, men det har alldrig blivit tid över, inom en vecka eller två så är jag iaf så illa tvungen att sätta och binda upp ett helt gäng med flugor inför gäddträffen, och om jag bara nu kommer ihåg så skall jag ta rejält med bilder på hur jag binder mina gäddflugor.
Hacklet jag använder till flugorna..... ujujuj nu får jag stryk snart... Hoffman Grade 1 & 2 Torrflugehackel, styvt som attan, ginger eller grizzly, torrflugehackel överhuvudtaget är kalas till gäddflugor, grizzly som sidor tex. jag använder torrflugehackel av hög kvalitet just för att den inte drar åt sig vatten så lätt, i min eviga strävan om att flugan skall släppa 95+% av vattnet i första bakkastet.
Gäst_CatchTheBigOne_*
Postad 16 Mar 2005, 22:34
Kompisen drog en 7.5 kg gädda på min flickslände nymf(trodde han hade världens båge på först)
Spöt 5/6 och tafs 0.20
Tog 20 minuter att få upp gourmegäddan som smackat regnbåge i put and take vatten
Så visst går det att få ganska stora biffar på små flugor också
/CatchTheBigOne
Gäst_Niklas_*
Postad 16 Mar 2005, 23:23
Det var C&R hela vägen va?? ;)Visst tar de småflugor också!
Kompisen drog en 7.5 kg gädda på min flickslände nymf(trodde han hade världens båge på först)
Spöt 5/6 och tafs 0.20
Tog 20 minuter att få upp gourmegäddan som smackat regnbåge i put and take vatten
/CatchTheBigOne
Postad 16 Mar 2005, 23:25
Jag har väl lovat en 300ggr att visa mina alster här på siten med riktiga bindbeskrivningar, men det har alldrig blivit tid över, inom en vecka eller två så är jag iaf så illa tvungen att sätta och binda upp ett helt gäng med flugor inför gäddträffen, och om jag bara nu kommer ihåg så skall jag ta rejält med bilder på hur jag binder mina gäddflugor.
Hacklet jag använder till flugorna..... ujujuj nu får jag stryk snart... Hoffman Grade 1 & 2 Torrflugehackel, styvt som attan, ginger eller grizzly, torrflugehackel överhuvudtaget är kalas till gäddflugor, grizzly som sidor tex. jag använder torrflugehackel av hög kvalitet just för att den inte drar åt sig vatten så lätt, i min eviga strävan om att flugan skall släppa 95+% av vattnet i första bakkastet.
Inte en gång till ... :(........... ;)
Gäst_Lille Siken_*
Postad 17 Mar 2005, 14:23
Visst tar de småflugor också!
Spöt 5/6 och tafs 0.20
/CatchTheBigOne
Har varit med om en liknande incident i ett regnbågsvatten, brorsan tocg en 8kilos på 0,16 tafs ock en montana stl.10
Men den jagar ju säkert inte en sådan liten fluga utan smackar nog den om flugan kommer mitt framför nosen på gäddan..
Gäst_Mr Fitipapa 2_*
Postad 12 May 2005, 11:57
Kör hårt!!!
Gäst_mrjonte_*
Postad 15 May 2005, 16:10
1 hajkrok
1 tjäderskalle med älgskitögon och renfällmössa
1 råbockshorn som GPS antenn
1 kropp en hel orrstjärt
2 ripfötter
2 nötskrikavingar
1 orrstjärt som svans