Jag är en kille på "trettio jordsnurr", hehe, som heter Johan och bor i Västerås. Redan som femåring tog pappa med mig på fisketurer till Norge och andra goa ställen. Det här satte såklart sina spår och idag är jag mer fiskesugen än någonsin. Jag har mest fiskat gädda och abborre i stugan norr om Kalmar (Mönsterås) men även bedrivit lite flugfiske, framförallt sedan 1-2 år tillbaka.
I somras skulle vi till norska kusten för havsfiske men jag hade såklart fixat tvåhandsgrejer då vi skulle passera Gaula på vägen. Det blev tyvärr bara en dags laxfiske men jag längtar tillbaka till denna underbara älv och dramatiska natur och vill verkligen lära mig att svinga spöt ordentligt nu till sommaren!
Annars flugfiskar jag gärna efter öring och harr och vinterns svåra längtan efter detta gjorde att jag en natt i december impulsköpte ett nybörjarset med bindstäd och verktyg, nån sadel och en massa andra grejer på Ebay. Nu tog det dock en himla tid innan just städ och verktyg skeppades över Atlanten så innan dessa kommit fram hade jag sett ungefär en miljon Youtubevideos, lika många bindbeskrivningar och ännu fler forumposter så jag kunde inte hålla mig längre, jag uppgraderade till ett HMH-städ och Marc Petitjean-verktyg redan innan jag fått mina första grejer - än mindre bundit någon fluga!
Sedan en vecka tillbaka har jag iaf bundit en del torrflugor och nymfer. Det är främst CDC jag vill satsa på här, dels för att flugorna är otroligt läckra (inte de bunda av mig kanske..) och jag dessutom inte har några sådana i flugasken än. Sen vill jag även lära mig binda tubflugor. Har precis fått hem lite grejer till detta och bundit mina tre första, vingliga (läs: fula) tubflugor. Det var då det slog mig: jag behöver hjälp! Det ploppar upp nya frågor precis hela tiden. Saker som jag ju inte vet svaret på men absolut vill veta! Istället för att besudla forumet med en himla massa nybörjarfrågor så tänkte jag att jag gör en dagbok istället, och frågar rakt ut här. De som känner att det är roligt att hjälpa till svarar, de som inte vill göra det slipper ödsla tid på en massa nystartade rookietrådar av mig
Jag har förresten redan fått lite hjälp av några vänliga själar här, ett par via PM och några via forumtrådar. Tack så hjärtligt mycket till er!
Självklart kommer jag här att dela med mig av ev. fiskeresor i sommar också, det är ju själva fisket som är det slutliga målet liksom, men syftet med den här bloggen är ganska egoistiskt än så länge då jag mest vill ha en massa hjälp, haha..
Lite mer om mig då: jag har levt på att spela poker i 7-8 år. Jag spelar mest på nätet, nattetid, men åker även flera ggr per år ut i världen och spelar större liveturneringar och cashgames. Det här "jobbet" passar mig perfekt. Jag sover hur länge jag vill, spelar när jag vill och kan ta med mig laptopen och lira lite varstans i världen. Dessutom finns det möjlighet att vinna mycket pengar (tydligen att förlora också
Annars spelar jag innebandy och golf och ser en hel del sport, men som sagt, nu går ungefär 110% av tankarna åt till flugfiske och flugbindning!
Jag har ett par frågor på gång redan nu men måste samla mig lite först, haha.. Väl mött!
Detta inlägg har redigerats av SpeyHowYouDoin: 16 Apr 2010, 21:17