Hoppa till innehåll

.

Foto

Frågor om Splitcane

10 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Eson

Eson

Member

• Members
  • PipPip
  • 75 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 11:46

Hej!

Då jag på senare tid blivit mer och mer intresserad av att äga och fiska med ett splitcanespö efter att ha läst trådarna i denna del av forumet och gång på gång kollat på bilderna på konstverken byggda av medlemmar här på edge(rodwizard, mats öberg m.fl) så har jag några frågor att ställa er.

1. Känner ni till någon duktig splitcanebyggare i dalarna i trakterna runt/mellan mora, rättvik, leksand, borlänge och falun. Är intresserad av att kanske kunna få vara med och bygga för att ta del av kunskaperna runt detta och i slutändan kanske bygga ett eget spö från grunden.

2. Ni här på forumet som bygger och kan tänka er att sälja en klinga i typ 7,6 fot för en lina 4 vad tar ni för en sådan? Gärna med swelled butt då detta är så vackert.

3. Klingorna fr Chapmans kostar runt 2000sek, är klingorna värda detta och är de märkbart finare än de fr HS Import som jag läst lite om som då kostar upp emot det dubbla fast det är kinaklingor(?).

Kommer säkert med fler frågor men detta är det jag funderar över mest just nu.

//Niklas

Redigerat av Troutbum, 03 Feb 2010, 11:47.

#2 OFFLINE   sporre

sporre

Frontline Member

• Edgemember+
  • 4975 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 13:46

Angående byggare, så bor Nils Kulle i Svärdsjö. Sök på hitta.se så hittar du honom. Vet inte hur mycket han bygger, men han bygger iallafall "Capricorns Cane" - serie :)
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#3 OFFLINE   FlyFly

FlyFly

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 4827 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 15:52

Jag har 2 Kulle spön, fina grejer det...! :)

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

www.medfluga.se

#4 OFFLINE   Christer

Christer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2221 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 18:14

Hej!

Då jag på senare tid blivit mer och mer intresserad av att äga och fiska med ett splitcanespö efter att ha läst trådarna i denna del av forumet och gång på gång kollat på bilderna på konstverken byggda av medlemmar här på edge(rodwizard, mats öberg m.fl) så har jag några frågor att ställa er.

1. Känner ni till någon duktig splitcanebyggare i dalarna i trakterna runt/mellan mora, rättvik, leksand, borlänge och falun. Är intresserad av att kanske kunna få vara med och bygga för att ta del av kunskaperna runt detta och i slutändan kanske bygga ett eget spö från grunden.

2. Ni här på forumet som bygger och kan tänka er att sälja en klinga i typ 7,6 fot för en lina 4 vad tar ni för en sådan? Gärna med swelled butt då detta är så vackert.

3. Klingorna fr Chapmans kostar runt 2000sek, är klingorna värda detta och är de märkbart finare än de fr HS Import som jag läst lite om som då kostar upp emot det dubbla fast det är kinaklingor(?).

Kommer säkert med fler frågor men detta är det jag funderar över mest just nu.

//Niklas

Kolla in/ registrera dig på scandcane , om du inte redan gjort det!

/ C
LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#5 OFFLINE   Eson

Eson

Member

• Members
  • PipPip
  • 75 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 18:51

Angående byggare, så bor Nils Kulle i Svärdsjö. Sök på hitta.se så hittar du honom. Vet inte hur mycket han bygger, men han bygger iallafall "Capricorns Cane" - serie :)

Tack för det B)

Ska ringa dit nån dag och höra mej för om han har nån kurs eller liknande eller iaf få komma och känna på lite spön för att spä på suget :)

Kolla in/ registrera dig på scandcane , om du inte redan gjort det!

/ C

Har vart in där och snabbkikat lite och haft funderingar på om jag skulle regga mej men jag kom fram till att det nog bara var "gamla splitcanerävar" som platsade :P

Får nog kanske tänka om och gå med, då får jag iaf titta på fotona på splitcanespöna :)

#6 OFFLINE   Christer

Christer

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2221 inlägg

Postad 03 Feb 2010, 19:12

Tack för det :)

Ska ringa dit nån dag och höra mej för om han har nån kurs eller liknande eller iaf få komma och känna på lite spön för att spä på suget B)

Har vart in där och snabbkikat lite och haft funderingar på om jag skulle regga mej men jag kom fram till att det nog bara var "gamla splitcanerävar" som platsade :)

Får nog kanske tänka om och gå med, då får jag iaf titta på fotona på splitcanespöna :)

Jag är på mitt första bygge, och jag har hjälp med det! Jag tycker att det är ett bra forum där många av medlemmarna har mycket kunskap!

Glöm bara inte att skicka ett IM till Matte Öberg att du har registrerat dig, annars så kollar han inte upp det och du "försvinner".

/ C

Redigerat av Christer, 03 Feb 2010, 19:15.

LOVE is a 10-letter word......FLYFISHING

#7 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 07 Feb 2010, 09:18

Tack för det :)
Har vart in där och snabbkikat lite och haft funderingar på om jag skulle regga mej men jag kom fram till att det nog bara var "gamla splitcanerävar" som platsade :P

Så är det inte - alla med intresse för bambuspön platsar där

Vad gäller din fråga om Chapman i förhållande till kinaklingor så är nog Chapmans att föredra även om båda är frästa.

Redigerat av rodwizard, 07 Feb 2010, 09:23.

#8 OFFLINE   tallisker

tallisker

Advanced Member

• Edgemember
  • 250 inlägg

Postad 12 Feb 2010, 18:59

Det blir en mässa i kvarnsvedens folketshus den 6/3,då kommer Nisse dit och han kommer att ha med sig några beg. spön till försäljning.Där kanske du kan göra ett fynd.

Redigerat av tallisker, 12 Feb 2010, 19:00.

Fish dont get caught by tackle,they get caught
by fishermen....Mora,Dalarna....Hemmavatten....
Österdalälven.....obotlig bambufiskare...

#9 OFFLINE   Oops

Oops

Frontline Member

• Edgemember+
  • 9264 inlägg
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Postad 12 Feb 2010, 19:01

Det blir en mässa i kvarnsvedens folketshus den 6/3,då kommer Nisse dit och han kommer att ha med sig några beg. spön till försäljning.Där kanske du kan göra ett fynd.

Kan inte Uggen bjuda in Nisse till caneträffen........ :blush:
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#10 OFFLINE   Santiago

Santiago

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 inlägg

Postad 08 Aug 2010, 08:25

Hej Edge
Är det någon här som är bevandrad i detta spö?
Min granne här i fjällstugan är ägare av detta och undrar om det är värt något (han är 80 pannor och fiskar bara långdrag själv)
Spöt är ett Hörgårds Konkurrense 9 fot och i jättebra skick. Skickar upp lite bilder och hoppas någon har information kring detta, tack på förhand.

Bifogad tummbild(er)

• IMG_7716.JPG
  • IMG_7714.JPG
  • IMG_7713.JPG

Redigerat av Santiago, 08 Aug 2010, 08:31.

#11 OFFLINE   rodwizard

rodwizard

Advanced Member

• Edgemember
  • 914 inlägg

Postad 08 Aug 2010, 10:23

Ett spö i Hörgårds Konkurrans-serie, de fanns med olika bokstavsbeteckningar efter namnet: Konkurrans A -B osv. I längderna 8'-9'
Tror de alla var hålbyggda, spöet på bilden är det: hulb = hulbygget.
Detta spö är nog för lina 7

Redigerat av rodwizard, 08 Aug 2010, 10:23.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar