.
Fiska med mätarlarver, en fråga.
#1 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 14:49
I båda böckerna lyckades jag först öppna sidorna som handlar om mätarlarver (San Juan Worm).
(Guds finger?)
Eftersom jag försöker minska ned flugasken till någon sorts basnivå undrar jag hur betydelsefulla dessa flugor kan vara. Att mina foammyror kommer leverera 2010 vet jag, likaså getingarna (min första skånska bäcköring tog på foamgeting). Men är det lönt att binda upp dessa larvflugor?
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#5 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 15:11
San Juan Worm har jag också uppfattat som en imitation av någon form av vattenlevande mask, men mönstret som sådant, bundet på mindre krok och med grönt garn blir en riktigt bra björkmaskimitation.
#7 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 15:18
#8 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 16:09
Flugan är så löjligt enkel (superchenille bundet som omegatecken på 12:ans krok) att binda så jag snurrar nog ihop ett halvdussin.
Enligt Lennart (i boken) "där strandvegetationen är lummig, som här vid Björkaån* i Skåne, är björkmaskar och mätarlarver ett vanligt inslag i fiskens diet" kan det vara värt att prova...
* Illustrerat med en trevlig bild från lummig å.
Förresten, på tal om bilder. Det finns en bild i avdelningen om Thunder Creek i boken "Flugbindning på mitt sätt" där Lennart fiskar havsöring i Uddevalla. Jag var med där... (Utom bild.) Han höll en föreläsning på en klubb i Uddevalla och vi var ett gäng som stack ut och fiskade.
Jag minns hans berättelse om "den vandrande kondomen", en liten kille som i pappas vadarbyxor såg ut som en... ...kondom.
#9 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 16:20
mipert på Feb 18 2010, 16:09 sade:
Flugan är så löjligt enkel (superchenille bundet som omegatecken på 12:ans krok) att binda så jag snurrar nog ihop ett halvdussin.
Enligt Lennart (i boken) "där strandvegetationen är lummig, som här vid Björkaån* i Skåne, är björkmaskar och mätarlarver ett vanligt inslag i fiskens diet" kan det vara värt att prova...
* Illustrerat med en trevlig bild från lummig å.
Förresten, på tal om bilder. Det finns en bild i avdelningen om Thunder Creek i boken "Flugbindning på mitt sätt" där Lennart fiskar havsöring i Uddevalla. Jag var med där... (Utom bild.) Han höll en föreläsning på en klubb i Uddevalla och vi var ett gäng som stack ut och fiskade.
Jag minns hans berättelse om "den vandrande kondomen", en liten kille som i pappas vadarbyxor såg ut som en... ...kondom.
"Safety first kids" eller hur är det man säger?
#10 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 21:23
#11 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 21:27
trigger hammer på Feb 18 2010, 15:18 sade:
Jag har också fiskat då det var tokig fart efter nedfallande björklarver. Sporadiska hugg efter en imitation, intensiva hugg efter en standardflymf som inte alls imiterar larven.
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#12 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 21:34
Sommaren 2004 norr om Torneträsk, såg ALLA björkar som inte stod för sig själva ut så här.
När man gick under en björk under attack så hade man garanterat en hög med larver innanför skjortan, i håret och under förh..en
Jag provade inte nån grön fluga, det borde jag kanske gjort?
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#13 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 21:37
tårta på Feb 18 2010, 21:34 sade:
Sommaren 2004 norr om Torneträsk, såg ALLA björkar som inte stod för sig själva ut så här.
När man gick under en björk under attack så hade man garanterat en hög med larver innanför skjortan, i håret och under förh..en
Jag provade inte nån grön fluga, det borde jag kanske gjort?
Jag förmodar du fick fisk ändå!
#14 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 22:06
HåkanViskafors på Feb 18 2010, 21:37 sade:
Det blev faktiskt ganska hyffsat i tjärnarna men älven gick kall och hög hela veckan så den vill jag göra om..
Delta 3 Pro Staff
#15 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 22:22
HåkanViskafors på Feb 18 2010, 21:27 sade:
#16 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 22:24
tårta på Feb 18 2010, 22:06 sade:
Det blev faktiskt ganska hyffsat i tjärnarna men älven gick kall och hög hela veckan så den vill jag göra om..
Jaaa, då förstår jag!!
#17 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 22:25
trigger hammer på Feb 18 2010, 22:22 sade:
Delta 3 Pro Staff
#18 ONLINE
#19 OFFLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 22:33
trigger hammer på Feb 18 2010, 22:30 sade:
Superpuppa.....
#21 ONLINE
Skrivet 18 Feb 2010, 23:18
trigger hammer på Feb 18 2010, 22:30 sade:
Delta 3 Pro Staff
#22 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2010, 13:47
Det är inte ofta det händer, men när man råkar ut för detta fenomen med björkmask, så kan man ha ett kanonfiske. I sommras kom jag till ett vatten där man efter en promenad i skogen hade flera maskar på jackan. Man kunde se flera fiskar som vakade mycket nära land på dessa maskar. Problemet med detta fisket, eller det roliga, är att flugan måste presenteras i fiskens vaknings rutt. Ofta kan fisken komma inn på MYCKET grunt vatten och min erfaring är att det är bäst med en flytande fluga. Superpuppan fungerar ok, den kan sjunka efter för långt väntande. Mitt flugval är en mycket enkel, men välfungerande foamfluga. Jag har inga bilder, men gör så här.
Krok torrflugkrok
Underkropp: tunt dubbad grön kropp
Ryggsköld: Fäst in en grön foambit som du sträcker hårt över underkroppen. Vill du ha bra flytförmåga så kan du binda ned mycket av foamen i underkroppen.
Sommaren fisketur gav flera fina fiskar. Störste visade sig vara den störste fisken som någon gång är tagen i detta vatten. 1,7. Bilder blev tagna på fisken och även på en annan fisks mageinnehåll, tyvärr råkade sambon deleta korten när jag kom hem..............
Murr
Tom
Detta inlägg har redigerats av Tom G: 20 Feb 2010, 13:51
Flugfiskeguide på västkusten
#23 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2010, 15:57
Björken lutade fint över älven och på en sån höjd att man inte behövde vara magiker för att få in flugan under träden.
Detta inlägg har redigerats av koljonen: 20 Feb 2010, 16:46
#24 OFFLINE
Skrivet 20 Feb 2010, 20:09
Lennart B binder larven så här.
Torrflugekrok storlek 12. Superchenille i guloliv eller insect green.
#25 Gäst_PA_*
Skrivet 20 Feb 2010, 20:30
så satte jag och Stu ut ett insekts nät och man blir förvånad av hur
mycket maskar som kom in i nätet på bara 5 minuters drift.
Vi hade både earth worms och små fjärils larver och dagen efter så fiskade
jag med SJW och fisken var som galna. Skall köra med dom i hög vattnet
uppe i jämtland i år. Skall prova både den färgen som du visar och den
gamla skära varianten.
Mvh p-A
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar