I torsdags ringde en snubbe från cutthroat kursen och frågade om jag ville följa med upp till Kamloops området och fiska öring (regnbåge), hmm klart!
kl 6 på lördagsmorgonen satte vi av norrut och i bergspasset var det två meter snö och snöstorm men det lugnade ner sig när vi kommit över på andra sidan och ner på prärien. Riktigt cowboycountry minnsann!
Efter 4timmar var vi framme vid en liten sjö och satte av i den uppblåsta zodiaken. Tanken var att vi skulle fiska chironomids men det var som att meta och inte riktigt flugfiske i min smak. När solen värmt på ett tag och hagelstormarna lagt sig kläckte det en liten gråbrun dagslända och fisken började visa sig. Vi låg lägligt ankrade vid en djupbrant och i det klara vattnet såg vi stor regnbåge komma från djupet och cruisa runt ett varv på grundfladen. Riktigt många var de och det tog oss ett tag att hitta rätt fluga och jag hittade min först och fick mycket aktivitet medans stackars Mark med darriga fingrar försökte knyta på sin.
Jag missade massor, tappade ett par och landade en färggrann hane. Min första riktiga båge och på torrt den 1 maj dessutom. Lommar, uttrar, sköldpaddor och fiskljusar gjorde oss sällskap denna dag på Morgan lake. På vägen hem åkte vi längs Thompson river där världens största steelhead huserar vintertid, gissa vem som ska tillbaka dit!
För att retas tänker jag berätta hur fiskekorten funkar här: för 39dollar (ungefär vad det kostar att fiska ett surt P&T vatten med fenlös båge en dag) får man fiska alla sötvatten efter alla arter (jepps inkl alla laxarna, dolly vardens, brown,rainbow, cuthroat, bulltrout och steelheads, etc) i ett helt år!
livet är gott.
Redigerat av rensvind, 06 May 2010, 20:55.