Hoppa till innehåll

.

Rensvind i BC

224 replies to this topic

#211 OFFLINE   somebody

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Skrivet 30 Jan 2012, 03:15

Här i BC håller man sig runt crowsnest highway och åker midjedjupt puder istället! Fast visst, fiske hade ju varit fett det också.

#212 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 18:46

Visa inläggsomebody på 30 Jan 2012, 03:15 sade:

Här i BC håller man sig runt crowsnest highway och åker midjedjupt puder istället! Fast visst, fiske hade ju varit fett det också.

Där Crowsnest Highway slutar i väst finns Steelhead, öster om det finns de inte så jag stannar nog på denna sidan. Är inte sugen på att korsa Coq på vintern.
Snön du njuter av nu fyller mina älvar i vår. Fast visst, ett par dagar i Big White hade inte varit fel.
Super Natural British Columbia

#213 OFFLINE   somebody

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 20:45

Visa inläggrensvind på 31 Jan 2012, 18:46 sade:

Där Crowsnest Highway slutar i väst finns Steelhead, öster om det finns de inte så jag stannar nog på denna sidan. Är inte sugen på att korsa Coq på vintern.
Snön du njuter av nu fyller mina älvar i vår. Fast visst, ett par dagar i Big White hade inte varit fel.

Hade mer än gärna hängt kvar och fiskat men det blir inte i år! Planen är att åka hit och stanna minst ett år istället för några månader!

#214 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 20:51

Visa inläggsomebody på 31 Jan 2012, 20:45 sade:

Hade mer än gärna hängt kvar och fiskat men det blir inte i år! Planen är att åka hit och stanna minst ett år istället för några månader!

DOIT! jag är inne på mitt andra år och två till blir det. Swweeeeeeet! Imorron blir det dessutom "me day" i Squamish. Alldeles själv en hel dag, lång vandring in i dalen, bra för själen det!

#215 OFFLINE   somebody

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 137 Inlägg:

Skrivet 31 Jan 2012, 21:04

Visa inläggrensvind på 31 Jan 2012, 20:51 sade:

DOIT! jag är inne på mitt andra år och två till blir det. Swweeeeeeet! Imorron blir det dessutom "me day" i Squamish. Alldeles själv en hel dag, lång vandring in i dalen, bra för själen det!

Verkar finnas en del schysst fiske här i fernie, elk river som flyter utanför dörren verkar ju fin!

#216 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet Igår, 03:43

Förra året blev mitt hjärta stulet den 21 februari av mitt livs första Squamish-Steelhead. Därför satte jag i år av norrut 3 veckor innan detta datum för att starta Steelheadsäsong 2012.
Jag tog en ”me day” på jobbet och stack iväg norrut för första gången på mycket länge. Väl framme svängde jag lite lojt ner på grusvägen ner till dagbrottet som tar mig lite närmre älven. Den hårda vintern hade nog gått hårt åt vägen för gruvfolket hade täckt hela vägen med ett 1dm tjockt lager blött grus. Inte idealiskt underlag för en liten hyrd Hyundai och eftersom vägen sluttar svagt bestämde jag mig omgående för att inte köra hela vägen ner för då kommer jag aldrig upp igen men samtidigt var det inte riktigt läge att tappa moment heller så jag slirade mig framåt och väntade på att jag skulle ta ett klokt beslut. Ett par hundra meter senare såg jag den underliggande fasta grusvägen titta fram i en liten ficka mot diket. Fullt rattutslag för att få framhjulen in på fast mark och sedan rev jag i backen och sparkade i växeln igen och tog mig så sakteligen upp tillbaka mot huvudvägen. Sladdlampor blinkade orange och det pep och jävlades men det kändes inte riktigt som läge att göra något annat än att ösa på.
Jag kom upp till sist, men bilen såg för jävlig ut.

Väl uppe på fast mark bestämde jag mig för att hålla mig till asfalt och fick därför köra ett par kilometer och parkera vid Judd.
Jag packade på mig allt för det skulle bli en lång vandring in. Jag började gå längs älven uppströms men ganska snart kommer man till ett Indianreservat med ”no trespassing”-skyltar på vart och vartannat träd. För att slippa gå precis där skyltarna sitter (och alldeles uppenbart nonchalera dem) så gick jag ner i älven och klättrade mödosamt fram under träd och över storsten.
Det blev rätt jobbigt.

Efter en kilometer eller så breddade det ut sig och jag kunde gå mer ledigt längs älven.
Hon var låg, ginklar och bedövande vacker. Alldeles själv gick jag längs älven djupare och djupare in i dalen. Jag stannade emellanåt och fiskade lovande pooler för att sedan fortsätta gå. Årsungar av vithövdad örn satt i träden och lät fjantigt. Deras läte var ovärdigt och väldigt annorlunda mot de vuxnas mäktiga skri.

Jag fiskade mina tilltänkta pooler och utforskade om vadvägarna var desamma. Det visade sig att en av mina vadvägar var bortblåst i flommen och jag hade problem att ta mig över torr. Däremot hittade jag en annan på ett annat ställe som kan bli mycket användbar.
När mörkret kom krypande påmindes jag att det var en bra bit tillbaka till bilen. Jag började gå men det är ju så innerligt svårt att passera bra vatten utan att i alla fall svinga flugan några gånger. Det tog ett tag att ta sig ut och klättringen tillbaka förbi reservatet gick förvånansvärt bra i skumrasket. Jag avslutade dagen med att fiska en för mig ny pool som verkar lovande, lång, jämn och ganska grund.

Här ska det nog gå att få tag på krom vid ett annat tillfälle.

Bifogad bild: P1120550.JPG graveyard run

Bifogad bild: P1120551.JPG En för iår ny sittbänk på graveyard. Tanken var att jag lite käckt skulle hoppa upp och ligga lite casual och vila på stocken. Så blev det som synes icke.

Bifogad bild: P1120554.JPG Två svenska kompanjoner

Detta inlägg har redigerats av rensvind: Igår, 18:08

#217 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6191 Inlägg:

Skrivet Igår, 07:04

Trevlig läsning som vanligt!
Du har lite ved som ligger där ^_^
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#218 OFFLINE   Västvis

Advanced Member

• Edgemember
  • 2451 Inlägg:

Skrivet Igår, 08:08

Jättefin berättelse, man blir väldigt sugen själv på att starta årets fiske. :)

#219 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet Igår, 18:13

Squamish är ju så förfärligt låg och klar och Vedder/Chilliwack hade fiskar grymt bra i helgen, så vad gör man?
Dessutom var jag ”bilvakt” åt en kompis bil medan han var på skidsemester. Jo man åker till jobbet aptidigt med bilen fullpackad för att runt lunchtid köra österut. Jag tänkte att en måndag kan det väl ändå inte vara så mycket folk på älven. Jo tjenare du! Jag åkte upp till mitt tilltänkta ställe men 6 bilar var avskräckande då poolen är liten. Jag blev lite sur och körde ner till Lickman och parkerade på den stora parkeringsplatsen.

Väl i älven stod det spinnhjon överallt och kastade sina rompåsar under flöten. Korta spinnspö med multirulle, typ gäddflöte, stor blytyngd och en krok apterade med en nätpåse full av rom. Dessutom river de rommen ur fångad fisk bara för att kunna fånga fler. De behandlar rommen med tvättmedel eller nåt skit och färgar den idiotröd. Man känner igen dem på långt håll för deras fingrar blir alldeles röda under en fiskedag. Det är precis så jvla ovärdigt som det låter, äckligt rent ut sagt. Dessutom står de som staketstolpar och det är omöjligt att få vatten.
Så nu har jag varit flugfiskeelitistisk nog för ett tag framöver.

Hursomhelst gick jag långt för att hitta vatten och fick tag på ett par fina stryk som fiskade OK. Vedder är jättefin men vattnet är lite för snabbt för att få till det med fluga och det blir väldigt frustrerande när det ”nästan går bra” hela tiden. Hursomhelst gick jag långt ner till där älven blir kanal och hade till sist det ganska bra. Då blev det mörkt.
Jag gick tillbaka men jag tyckte att jag gick och gick och kände inte igen mig. När jag gått en timme eller så i mörkret tänkte jag att nu har jag nog gjort bort mig rejält. Där i mörkret fick jag en minnesbild av skylten bredvid bommen in till parkeringen ”Gate open sun up to sun down”! Tjo, här var det livat. Vilse i mörkret och i bästa fall var bilen inlåst och i värsta fall var den bortbogserad. Efter ytterligare vandring började jag känna igen mig. Där var parkeringen. Jag började springa som en idiot och väl framme var i alla fall min bil kvar. Jag slet av mig grejerna och slängde in allt i bilen och rivstartade mot utfarten iklädd långkalonger och strumpor.

Bommen var stängd och låst.

Då kom det en hippie ut ur buskarna och rökte brass
-”you locked in ehh? that sucks bro!”
-MMM, svarade jag.

Efter en kort stunds tandagnisslan kom en bil och lyste på mig där jag stod i all min prakt och blinkade i ljuset som en mullvad. Ur bilen kliver en uniformerad herre. Han säger att nu hade du tur att jag såg dig, och låste upp grinden. Jag tackade och erbjöd att bjuda honom på en kopp kaffe men han önskade mig bara en trevlig kväll.

Nä, Vedder är inte nog min grej.

Detta inlägg har redigerats av rensvind: Igår, 19:39

#220 OFFLINE   njas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Skrivet Idag, 00:28

Tack för fin läsning!

#221 ONLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 571 Inlägg:

Skrivet Idag, 00:51

super natural columbia är nog inte så supernatural after all....men fan så mye bättre än våran version...

Detta inlägg har redigerats av amebix: Idag, 09:51

#222 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet Idag, 02:48

Jag har aldrig varit i Sydamerika och vet inte så mycket om Colombia, annat än det mitt fadderbarn skrev i sina brev och hon verkade inte ha det så fett...

#223 ONLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 571 Inlägg:

Skrivet Idag, 09:50

ääääh men vafaaaaan falukorvsfingrarna har varit framme igen o tryckt lite fel......

#224 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 733 Inlägg:

Skrivet Idag, 17:57

there is great need for a sarcasm font...

#225 ONLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 468 Inlägg:

Skrivet Idag, 20:02

Visa inläggHannu på 10 Feb 2012, 07:04 sade:

Trevlig läsning som vanligt!
Du har lite ved som ligger där ^_^
Stockbrasa ?
En underbar tråd ! Berättelser som ger mersmak.
TACK !

Svara

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar