Hoppa till innehåll

.

Rensvind i BC

251 replies to this topic

#241 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 19:27

@guidetobbe: jo Dansken fick tag på en i Stamp när han var själv så resan var räddad
@nattsudden: jodåsåatt, "Edgecrabtrapping", hahaha. lovar att det är slut på dumheter nu

Jodu Alle, vi ses i Coho/Chum-tider. Ta med det värsta du har för jag har stället för det... 20Ibs+ i tungt sug och sporten är att de inte får gå över nacken...
Super Natural British Columbia

#242 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 19:30

fasen det där med coho och chum låter så härligt skrämmande

#243 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2012, 22:16

Visa inläggamebix på 14 Apr 2012, 19:30 sade:

fasen det där med coho och chum låter så härligt skrämmande

ja det är ett ganska trevligt upplägg. Man fiskar enhands efter Coho med små flugor på enhands och flytlina i gryningen och när solen kommer går man och bänder brutala Chum till man tröttnar. På eftermiddagen tar man en paus och väntar på sista ljuset då det åter är dax för spooky Coho. Det blir ofta bra dagar.

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 14 Apr 2012, 22:17

#244 OFFLINE   Huckis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 775 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2012, 12:43

Grymmaste tråden på Edge !
Thank`s for sharing.
Tight Lines !

#245 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2012, 23:34

Nu när lyxfisket är slut återgår jag till det slitiga vardagsfisket igen med lånade och snabbhyrda bilar. I fredags var det så dax att spring ifrån jobbet på eftermiddagen, ta bussen hem, hämta bilen och rusa iväg upp till Squamish. Canucks är ju åter i Stanley cup och andra matchen skulle gå av stapeln och det betyder öl och tv för alla förrutom för mig. För mig betyder det de vackraste ord jag vet: folktom älv!
Det satt några hippies på den övre sträckan jag tänkt mig och jag frågade om de fiskade men de eldade och rökte brass och sade att alla fiskare gått åt andra hållet när de sett dem. Perfekt, ofiskat vatten. Jag satte igång och halvvägs ner blev min standarintruder tuggad, och tuggad, och tuggad och tuggad. Jag väntade på att det skulle tuggas klart och tynga i men när jag väntat löjligt länge reste jag spöet långsamt för att få kontakt och kunna nita dit den. Kontakten uteblev och fisken var väck. Med storsta sannolikhet en Bulltrout.

Jag fortsatte ner längs nedre sträckan och vid 5 gjorde magen mig påmind att jag inte ätit sedan 8. Jag lade ut långa kast och fick tre tuggor macka medan svingen gick och sedan åkte mackan ner i fickan, nytt kast och så höll det på tills det blev tyst i vattenlinjen.

Jag fick in fyra bra timmar på älven men det blev inget mer. Det var dock mäktigt att höra lavinerna rusa ner för berget och mullret gick i dalen. Bra dag men inget silver.

#246 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 510 Inlägg:

Skrivet 15 Apr 2012, 23:59

Hej..Inget silver idag?? Har ju sagt det förut,skit i det där utlandsfisket,åk hem. Lite flyt så får du finfint backend fishing på besor,å om några månader så kan vi fara ut på fjället efter lite torrfluge/nymffiske. Kan toppas upp med svindyrt laxfiske i ett grannland,men troligen inget silver där heller.. Du kladdar omkring därborta i älvar,vars namn ingen Svensk kan uttala ens.. Kaan det vara så kul?? mvh borano20

#247 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2012, 21:22

Visa inläggborano20 på 15 Apr 2012, 23:59 sade:

Hej..Inget silver idag?? Har ju sagt det förut,skit i det där utlandsfisket,åk hem. Lite flyt så får du finfint backend fishing på besor,å om några månader så kan vi fara ut på fjället efter lite torrfluge/nymffiske. Kan toppas upp med svindyrt laxfiske i ett grannland,men troligen inget silver där heller.. Du kladdar omkring därborta i älvar,vars namn ingen Svensk kan uttala ens.. Kaan det vara så kul?? mvh borano20

Om du tycker det är klöddigt kan du ju försöka läsa det skrivit på Salish.

Bifogad bild: squamish.JPG Lycka till med sjuan...

#248 OFFLINE   Oskar Hammarstedt

Advanced Member

• Edgemember
  • 329 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2012, 21:48

Visa inläggrensvind på 18 Apr 2012, 21:22 sade:

Bifogad fil squamish.JPG Lycka till med sjuan...
Inte lätt och tyda det nä :-D
Riktigt bra fiskedagbok btw!

#249 OFFLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1653 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2012, 22:26

Visa inläggrensvind på 18 Apr 2012, 21:22 sade:

Skuåmmisj? Skämmisj? Skjuammisj?

#250 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 20 Apr 2012, 19:26

Längtan blev för svår så efter en snabb titt på tidvattentabellen blev det helt enkelt så att jag var tvungen att masa mig ur sängen halv fem i onsdags morse och åka. Jag siktade in mig på den nedre sträckan vid Judd men när jag kom fram blev jag osäker men bestämde ändå att fullfölja originalplanen. Jag manglade på ändå från rifflet och hela vägen ner genom nacken. Halvvägs ner fick jag sällskap av en utter som tidigare härjat runt nere på nacken. Jag bestämde mig lite kvickt för att det var en pojkutter som hette Lubbe. Vid ett tillfälle tittade Ludde upp alldeles bredvid mig och tuggade på något gott han hittat på älvbotten. Jag frågade honom om det fanns några Steelheads på nacken och han tittade på mig med ett snett litet leende som antingen betydde ”skit i det du” eller ”inte nu längre, hehehe”. Lubbe fiskade vidare uppströms och jag fortsatte nedåt och igenom hela nacken. Inte så mycket som en dragning. När jag var på väg till bilen kunde jag inte låta bli att dra en snabb repa på mellansträckan där tuggarn hållit hus trots att jag hade ont om tid. Jag tog en repa med långa kliv och tittade på öringar som vakade på sländor på nacken. Inget här heller.

Jag var tvungen att återvända och det kändes fel att lämna orörda fina sträckor men så är det när man sliter på i vardagen. Inga heldagar med gott om tid och annat mys. Som en kanonkula upp innan solen kommer upp, jaga igenom som en varg och sedan full fart till jobbet med vadardoft och kepsfrilla. Fyra bra timmar blev det. Nu borde jag ha samlat ihop mina tusen kast sedan förra fisken och om nu Steelhead är ”the fish of a thousand casts” så tar jag en nästa gång. På´t igen!!

#251 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 28 Apr 2012, 05:13

I lördags skulle jag och min kamrat med bil numera kaptenen ta revansch på de feta Cutthroats som vi förlorade slaget mot förra våren. Sjön innehåller massa småregnbågar och ett fåtal riktigt stora cutts som äter spigg. Förra året hade jag min femma och kunde inte bända dem upp från botten trots att jag tog i så att korken knakade. Jag hade packat min Pinksbrytarsexa och kaptenen hade garderat sig med en åtta!
Vi körde vid halvsexhugget och var framme vid soluppgången. Sjön ligger rackarns vackert i inklämd mellan bergen och Whistlers pister syns överallt. Vi pumpade upp båten och gav oss iväg mot vårt hotspot. På med muddlerzonkers och kasten drog iväg över djupbranten. Omgående fick vi kontakt med småttingarna under halvkilot men förra året var melodin att låta flugan sjunka under dessa ivriga fiskar och ner till de stora. Det var dock inte alltid så lätt att få ner flugan för det ryckte, hoppade och höll på medans flugan sjönk men oftast kunde vi hålla dem ifrån att kroka sig själva. Vi jobbade på hårt och jag insisterade på att vi skulle ligga ankrade och söka olika djup för vi visste ju var de fanns. Inte en enda Cutthroat fick vi.

I desperation började vi trolla runt lite för att söka upp fisken men det var bara kaos. Han framförde båten som en fyllegubbe och det var som att åka bil som bara hade fullt rattutslag. Ingen planering eller kompensation här inte. Det var fullt höger, oj nu ligger vi sidledes med linorna, fullt vänster, oj nu ligger vi sidledes på andra hållet, fullt höger igen och oj nu ligger linorna framåt. Jag blev skitsur. På eftermiddagen utan så mycket som att sett en fisk över kilot packade vi ihop och stack hem.

Det visade sig senare att detta var sista helgen på Steelheadsäsongen. På söndagen flommade alla älvarna och de har inte kommit ner än så nu är det slut. Det var lite oväntat för förra säsongen fiskade jag in i halva maj. Min backupplan iår var att ta Cheakamus när Squamish flommade men även de är i full flom så den planen var oduglig. Jag fick tag på en endaste Steelhead iår.

Jag har därför surat lite hela veckan och börjat planera mina Summerrun expeditioner istället för jag är minnsann en Steelheadfiskare i älv med tvåhands och inget annat, trodde jag. Så ringde Dave nyss och sade att de första Coho är tagna i Capilano river och ska jag med på kustfiske efter Coho imorron bitti. JAVISST! utbrast jag och förvånade mig själv mitt i mitt Steelheadsurande.

Jag är ett sådant fiskeluder!

Bifogad bild: P1130567.JPG farkosten klar att sjösättas

Bifogad bild: P1130569.JPG kanske kan vi skylla på att sjöflygplanen använde vårt Cutthroatställe som start/landningsbana

Bifogad bild: P1130570.JPG Latmansfiske betalar sig icke

Bifogad bild: 007 - Copy.JPG Regnbågsråtta

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 29 Apr 2012, 16:32

#252 OFFLINE   Ymmot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Skrivet 09 May 2012, 13:29

haha ja skyll på planen..;)
hur länge skulle du vara där borta? så man vet hur länge man har dina sköna inlägg å läsa alltså...:) du får ta skriva en bok, mitt år i Bc eller nått med alla dina härliga bilder..:) jag köper den iaf..

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar