Hoppa till innehåll

.

Rensvind i BC

251 replies to this topic

#151 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 09 May 2011, 03:55

Frän blomma och vackra P&T fiskar. Så skulle alla P&T fiskar se ut i Sverige :wub:
Postad bild

#152 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 11 May 2011, 16:51

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ inte än!!!!!!!!!
så kom spring freshet iallafall. Hon kommer vara stor och brun i månader och Steelheading är inte att tänka på.
sorgen är svår
Bifogad bild: squam.JPG

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 11 May 2011, 16:53

Super Natural British Columbia

#153 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 16 May 2011, 18:03

En kompis har stuckit till LA en vecka och jag fick ta hand om hennes bil så igår stack jag, frugan och lilltösen på en liten roadtrip längs sea-to-sky highway (till Squamish såklart). Vi stannade till på väl valda ställen och promenerade lite för att visa var det är jag håller hus när jag är borta. Squamish var hög och brun som förväntat så vi körde vidare upp längs Cheakamus. Den var i bra skick än sålänge så jag tog en repa vid övre bron och det kändes rätt bra faktiskt.
Jag ska försöka få till ett par sista desperata turer innan och efter jobbet denna veckan såhär i elfte timmen.
Bifogad bild: P1080020.JPG

#154 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 16 May 2011, 18:53

Supertrevlig läsning kryddat med vackra bilder.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#155 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 18 May 2011, 03:32

04.00 ringde klockan och det var bara att studsa upp, hugga den färdigpackade väskan och susa norrut. 1 1/2 timme senare stod jag där åter i älven och då hade jag ändå fått gå en kilometer eller så, fantastiskt vad snabbt det går när man inte behöver dela vägen med en massa virriga Vancouverites.
Jag valde confluence run (där Cheakamus rinner ut i Squamish och där min trogne kamrat tog sin första) trots att jag vet att Squamish är hög och smutsig. Mina argument var; Cheakamus är klar och eftersom confluence delas av en ö gör detta att merparten av vattnet kommer från Cheakamus. Mycket riktigt var det perfekt färg i vattnet, check! Dessutom var det högvatten vid femhugget imorse och det finns en masterplan ang var och när man ska vara i nedre Squamish då, check! Men eftersom Squamish är 1,5meter högre än vad jag sett henne kom jag inte åt att fiska där jag ville, bomcheck!
Jag fick fiska långt ner på sträckan men det var helt enkelt för mycket vatten så drifterna blev allt annat ät perfekta trots mendningar och 14fot T-14.
Jaja, jag hade en fantastisk gryning och morgon med coyotes och vithövdade örnar. Jag var på jobbet vid 10.

Det ska bli över 20grader varmt nu och med 6,5meter snö i bergen är det slut inom kort. Kanske, kanske kan jag komma ifrån i tid att ta Cheakamus imorron kväll. Björnspray och pannlampa ligger i bilen...
Bifogad bild: P1080131.JPG en liten morgonpromenad i det gröna
Bifogad bild: P1080133.JPG här är det dax att svänga rätt in genom skogen och klättra nerför berget
Bifogad bild: P1080134.JPG något!? mer vatten än vanligt
Bifogad bild: P1080135.JPG skallepär vilar i det gröna efter en dust med kråkorna

#156 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2781 Inlägg:

Skrivet 19 May 2011, 14:23

Fina bilder, ångrar inte att jag häromdagen beställde biljett till Smithers i september! :lol:
Catch & Relapse

#157 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 19 May 2011, 17:41

Visa inläggHelljammer på 19 May 2011, 14:23 sade:

Fina bilder, ångrar inte att jag häromdagen beställde biljett till Smithers i september! :lol:

Det gör du helt rätt i. Hoppas du får det riktigt, riktigt bra.
Är det DIY eller ska du ha lite guidning och så?

#158 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 19 May 2011, 17:58

Så har jag avslutat Winter Steelhead säsongen 2011.
Jag drog upp till Cheakamus efter jobbet igår för att knyta ihop min första Steelhead säsong. Det var strålande sol och 20 grader varmt så för första gången hade jag inte dubbla underställ och allt annat som fick ligga kvar i en stor hög i bilen. Cheakamus kommer man endast åt via järnvägen på östra sidan (västra tillhör natives och jag vet inte var gränserna går, shotguns lixom) så det var bara att parkera vid bron i Paradise valley och fiska fina sträckor, klättra upp på järnvägen för transportpromenad, klättra ner och fiska och så vidare. Jag hittade ett par fina runs som jag letade i men vattnet rinner på lite för tungt och lämpar sig inte riktigt för flugfiske. Jag fiskade mig nästan hela vägen ner till första bron och när jag tagit den sista sträckan satte jag mig ner och bara njöt i solens sista ljus där jag satt och tittade på kläckande dagsländor tog igen mig inför den långa vandringen tillbaka.

Hursomhelst var det en värdig avslutning på säsongen och som ett sista lovande tecken hoppade en rejält färgad Steelhead med mäktiga plask ett par gånger när jag promenerade tillbaka längs järnvägen.

-Vi ses. tyckte jag att den viskade.
-Det kan du ge dig fan på! svarade jag.

Bifogad bild: 0518112050-00.jpg
Bifogad bild: 0518111652-00.jpg låt järnvägen visa vägen
Bifogad bild: 0518111949-00.jpg solen går ner över min första och hittills bästa Steelheadsäsong...

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 19 May 2011, 20:01

#159 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 19 May 2011, 21:20

Go Canucks.. :blush:
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#160 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2781 Inlägg:

Skrivet 22 May 2011, 19:46

Åker dit med folk som varit dit innan så jag räknar med att de har koll på läget! Själv har jag aldrig fiskat utanför norden. Grymmt peppad!
Catch & Relapse

#161 OFFLINE   Mats Öberg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2833 Inlägg:

Skrivet 22 May 2011, 20:56

Visa inläggrensvind på 19 May 2011, 17:58 sade:

solen går ner över min första och hittills bästa Steelheadsäsong...

En av de bästa trådarna i Edgeforumets historia. Tack rensvind!
"Wise men talk bacause they have something to say; Fools because they have to say something" - Plato

Scandinavian Split Cane
www.scandcane.com

#162 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 23 May 2011, 17:49

@ Helljammer. Hoppas du får en fantastisk tur. Det är lite annat "åka av" i Stillahavsarterna så du kommer att få "your ass kicked" och du kommer att älska det!

@ Mats. Tack snälla du, det var värmande ord.

Nu blir det lugnt ett tag, sedan titelförsvar i Chataway-derbyt (om tre veckor), jag har Chinook kvar på listan över arter att dansa med (det finns en plan, det kommer att bli wicked i slutet på juli), och så är det ett Pink salmon år (det blir hektiskt i september), och jag ska satsa lite mer på Coho i år, leka med Chums till hösten...
ja det finns att göra i väntan på Steelhead så jag ska nog inte bli uttråkad.

#163 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2011, 04:32

Kicking the dead horse.
Vi har alla varit där. När den där känslan av "bara en till" kommer smygande, vare sig det är en till fisk när man egentligen har fått nog eller en till bier på krogen. Mitt tillfälle kom sent i lördags kväll när det plingade till i telefonen: "Going to the upper Squam tomorrow at 3.30, just wondering if you would like to come", och jag som tvättat, smort och knutit om skjutlinor och klumpar och dessutom sagt att "nu är säsongen slut"! Jag kollade vattennivå på nätet (som lämpligt hade sjunkit till under 3 meter) visade frugan SMSet och kopplade på hundvalpsblicken.
Kort och gott, jag rafsade fram alla grejer som var prydligt undanstoppade och tre timmars sömn senare satt jag i en 4runner på väg norrut. Äntligen kom jag upp till övre Squamish som var vidunderligt vacker. Vi körde flera mil upp längs grusvägen och djupt in i dalen där vi såg både coyote, svartbjörn, massvis med olika hjortar och dessutom bergsgätter som verkade fastklistrade på de branta bergssidorna. Äntligen fick jag fiska den omtalade "twisted metal" som var helt perfekt, ett skolboksexempel på en Steelheadpool. Vi fiskade tre andra fina sträckor som borde ha hållit fisk men vi fick inte tag på någon, förmodligen var de redan uppe på sina lekplatser.
Det var en bra dag och nu har jag ytterligare fyra riktigt heta fiskeplatser i min bok, så nästa säsong blir jag farlig!

Bifogad bild: P1080558.JPG Dave på väg...
Bifogad bild: P1080562.JPG ...för att fiska...
Bifogad bild: P1080559.JPG ...twisted metal run.
Bifogad bild: P1080568.JPG Ytterligare en storstenig fin pool där de borde stanna och samla krafter...
Bifogad bild: P1080567.JPG ...för uppströms sticker man inte på en kafferast.

#164 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 01 Jun 2011, 07:29

fin natur :wub:
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#165 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2011, 05:27

Imorron bär det av upp till Merritt för titelförsvar av Farsdagsderbyt som pågår i dagarna tre. IKEA ska än en gång ut med gummianka runt magen och rundfiska rednecks. Om jag kommer tillbaka i ett stycke blir det rapport. Hoppas de inte tar ut sin ilska över förlorad Stanley cup på mig bara. Fast i ärlighetens namn var nog Luongo lite mer att skylla på än Sedinarna, om än bara lite.

#166 OFFLINE   flugtoken

Advanced Member

• Edgemember
  • 1242 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2011, 05:44

Vacker natur är det där :)
"A bad day of fishing is still better than a good day at work"

#167 OFFLINE   thegrappler

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1653 Inlägg:

Skrivet 16 Jun 2011, 21:04

Kan bara instämma med vad Mats har sagt.
Mycket fina bilder och ett skrivande som verkligen får en att känna närvaro trots att man sitter framför burken och läser. Top notch Rensvind!

#168 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 21 Jun 2011, 07:00

I alldeles lagom morgonstund i torsdags blev jag upphämtad för en snabb färd genom gårnattens kravallgator upp till North Van. Nästan framme ringde telefonen och det var en ilsken Ian som undrade vart i hela hel**te vi ungj**lar höll hus och sade att han kör om 3minuter. 5min senare var vi framme och fick oss en avhyvling med glimten i ögat av denne kroniskt svärande pensionerade polis. Ganska roligt att bli skälld på som en småpåg vid 32 års ålder! Vi packade in grejerna på flaket och givetvis hade jag packat mina grejer i IKEApåsar bara för att bråka med dem. 3timmar senare var vi framme i Merritt där vi mötte upp resten av gänget på the Pub och det var glada miner och ryggdunk som tydligen hör manlig vänskap till. Efter burgare, en massa öl och bullrigt samtal styrde vi kosan upp i bergen som via små grusvägar så småningom ledde oss till Chataway och dess små stockhus.
Flytringar blåstes upp och truckar packades om för den korta färden till Billy lake där vi skulle blöta linorna på denna första eftermiddag. det var ganska trögfiskat och det var endast ett par som fick några småttingar runt halvkilot. Efter ett par timmar åkte vi tillbaka till lägret för att ladda upp inför fredagen.

På fredagen fiskade vi Gump lake som vi gjorde i fjol och jag hade en gameplan färdig. Det var vindstilla så det var bra läge att mycket långsamt driva mot mina uttänkta ställen för att lokalisera fisken. De andra hängde på sina fula Tom thumbs på sjunklinor och paddlade på i full fart medans jag guppade omkring och fiskade min chironomid 20cm över botten I maklig takt. Runt lunch hade jag hittat dem och började hänga på en hel del fisk strax över kilot under många gliringar att jag fiskade "that fucking gay chironomidshit". Jag log och skålade, svor tillbaka och drillade härlig hoppglad regnbåge.
Så höll det på i dagarna tre; vi festade, eldade, åt och drack gott, svor åt varandra och fiskade mycket. Emellanåt hade vi problem med en mycket närgången lom som tog fiskarna vi drillade och sargade dem.
En mycket trevlig helg helt enkelt. Vi såg mycket hjort och även ett par björnar, den ena stod bara 3meter från Earl när han paddlat iland för att slå en drill och han skrek som en stucken gris när han fick syn på den. Ett rått asgarv spred sig över sjön (20man i flytringar i en liten sjö och alla med ett välmående lager förfriskningar) och det var bara “Frenchy” som såg allvaret i situationen och utbrast på riktigt bruten fransk engelska "ohlala, tzat could have been a tragedyyyyy".
Jag kom på fjärde plats med en fisk på 2Ibs 11oz, hur mycket det nu kan tänkas vara men det är väl runt 1,5kg eller så. På söndagen åkte vi hem igen.

Bifogad bild: P1080741.JPG bilen packas
Bifogad bild: P1080748.JPG i bergspasset låg molnen lågt
Bifogad bild: P1080777.JPG vid Billy lake
Bifogad bild: P1080791.JPG min lilla stuga
Bifogad bild: P1080960.JPG den tjusiga fisktjuven
Bifogad bild: P1080850.JPG karavanen på väg hem

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 21 Jun 2011, 07:01

#169 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2011, 01:49

Igår kväll ringde Dave och frågade om jag hade lust att hänga med och se om det finns Coho vid en strand i West Van. Självklart ville jag det och kl 05.30 imorse stack vi iväg till Cypress creek vid Ross Crescent som jag fått tips om av älvräddare Husky. Det var lågvatten så jag hade inga större förhoppningar men vid mynningen såg vi fisk som jagade. Jag fick en ganska omgående en fin liten fisk som jag inte vet vad det är och en liten Coho. Efter ytterliare en halvtimme fick jag en riktig fin Coho jack på ca halvkilot. Vid åttatiden var det dax att packa ihop och sticka till plikterna på jobbet.

Riktigt surt var det att jag förmodligen lade bort min graverade f3W 4-7 med splitter ny lina för jag hittar den inte och den verkar inte ligga i bilen heller. Jag ska över till Dave ikväll och rota igenom hela bilen men jag har inga stora förhoppningar.

Ingen som har en f3w eller fw 4-7 liggande som du vill ska få tampas med Pink salmon i sommar? De kommer om tre veckor och jag är laddad men utan rulle. Eventuellt får jag plåga min original dryfly, den lär inte gilla det...
Bifogad bild: P1090078.JPG den lille gulrandige
Bifogad bild: P1090075.JPG Cypress beach i morgonljus

#170 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2011, 04:00

Tråkigt med rullen :(
Hoppas du hittar den så du får fiska i sommar.

Inget avis alls på alla nya fiskar och otroliga upplevelser :wub:
Postad bild

#171 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 22 Jun 2011, 15:11

Fina bilder! Blir glad och avis varje gång jag är inne och läser! Tråkigt med rullen, hoppas du hittar den, annars får du nyinvestera!
För övrigt har du fångat en "Shiner Perch" om jag minns rätt från min tid vid stillahavskusten. Hade ingen aning om att de fanns så långt norrut - men vattentemperaturen skiljer ju egentligen inte så mycket från San Diego till BC.
Tight lines!
Have fun with the pinkies...
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#172 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 23 Jun 2011, 17:44

Slängde på en flytande indicatorlina (den enda linan som passar mitt spö) på min lw6nine och stack ut kl 5 imorse med Dave. Väl framme vid Cypress creek såg vi att tidvattnet tillsammans med vindar och strömmar fört med sig Frasers skitiga vatten. Hela havet var brunt och vi fiskade kanske en timme innan vi gav upp och stack och fikade istället. Var på jobbet tidigare än en ofiskad dag!

Indicatorlinan har en galet lång belly för att den ska kunna mendas så jag tog tillfället i akt att mata på och se var spöet laddas bäst. Jag slog en liten knut på linan och vägde det hela på jobbet där jag fick en liten överraskning. Min 696-4 VT2 hanterade lätt 20gram!!!!!
Ska hem och prova med mina #8-9 linor för att bestämma vilken lina jag ska ha på påken (rätt sugen på en Outbound på 275grain).

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 23 Jun 2011, 17:51

#173 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 20 Jul 2011, 21:50

Beach 2011
I helgen var jag med ett gäng kompisar i Qualicum beach. Det är ju lite tidigt för Pinks än men Nile creek ett par mil norrut är tydligen ett av de första ställena de dyker upp på så medans kamraterna sov ruset av sig körde jag dit kl 5 på lördagsmorgonen. Tyvärr fanns det inga Pinks hemma utan bara en massa Cutties men det var skönt att komma ut ett par timmar iallafall. När jag kom tillbaka till huset som ligger precis vid vattnet stod jag på verandan och drack kaffe och såg en lax hoppa inom kastavstånd men jag lät det vara, det är ju ändå 30milj återvändande Pinks beräknade inom ett par veckor så jag har inte bråttom.

Igår åkte jag efter jobbet upp till Furry creek för att se om det fanns några Springs på plats. Det fisket har jag sniffat rätt på och fått lägga lite pussel av de små informationsbitarna som finns. Jag var inne på PA i måndags och sade till Jason att jag skulle försöka mig på Springs från kusten. Då drog han in mig på kontoret, stängde dörren och gav mig lite var, när, hur-info och blev ombedd att tiga som muren. Jag förstår varför de är så hemlighetsfulla för när ryktena går (som tex när Pinks är inne vid stränderna eller Sockeye är i älven) så åker ALLA yahoos ut och det är rena cirkusen, armbågslucka och ryckfiske. Hur som helst hittade jag fram till stranden som ser riktigt lovande ut och det fanns en del lax inne som visade sig men ingen som visade intresse för mina flugor. Jag tänker nog åka dit vid lågvatten snart för att få en bättre bild av bottenförhållanden, djupbranten etc. Det hade varit helt sjukt att dra på en 15 punds Chinook på strandfiske, sådan är planen, vi får se hur det går.

Bifogad bild: 0719112037-00.jpg Furry Creek beach
Bifogad bild: 0719112037-01.jpg

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 21 Jul 2011, 03:59

#174 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 01 Aug 2011, 04:40

I fredags kl 04.00 körde jag upp till stranden där det finns chans på Chinook. Sist jag var uppe kunde jag inte fiska tillräckligt långsamt med min intermediateklump så jag har införskaffat en flytande outbound som betedde sig bra för ändamålet. Tidvattnet var rätt och det var redan ett par man på plats. Det rullade en del Pinks utom kastavstånd och en säl patrullerade otäckt närgånget emellanåt. När tidvattnet började dra sig tillbaka blev det lite mer aktivitet och en bit ner på stranden krokade en gubbe i en Pink. Då blev det full cirkus för sälen kom i full fart och gubbens kompisar började kasta sten på den för att hålla den från laxen. Deras ansträngningar var förjäves då sälen fick tag på laxen och på ett par sekunder tömdes rullen på lina. Det var skådespel värdigt den tidiga morgonen. Nu började laxen rulla in närmre och närmre och killen bredvid mig fick en och då bytte jag till Pinksfluga och gav upp Chinookeriet. Jag hade en dragning innan jag var tvungen att avbryta och bege mig åter till Vancouver och familjeplikter.

Bifogad bild: 0729110807-00.jpg Furry Creek i gryning

#175 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 10 Aug 2011, 19:17

Vid halv tre ringde klockan imorse och jag begav mig norrut för ett par timmars fiske innan jobbet. Jag rekade ett nytt ställe som jag varit sugen på ett tag men det visade sig vara en park med fiskeförbud så jag åkte vidare till Furry igen. Det var redan ett par man på plats och jag hade beräknat gryningen lite fel så jag fick sitta i mörkret ett tag och invänta. Det var en hel del Pinks inne och jag hade ganska omgående två som jag tappade pga tafsbrott mot havstulpaner. En snubbe bredvid mig fick ett brutalhugg och en 10kg Chinook spränger vattnet i mäktiga hopp. Jag tittade tvekande ner på min sexa jag hade i handen och blev lite blek om nosen (note to self: fiska alltid med åttan här). Han hade inte en chans och halvvägs ut i Howe sound klev den av. Jag hade ett par trevliga timmar och även om det var ganska mycket folk så var alla trevliga och respektfulla (som västkustkanadensare i allmänhet) så trängseln blev inte alldeles för påträngande och alla fick fisk.
Sälen var återigen på plats och det är en klok och lat rackare. Istället för att själv jaga rätt på laxen väntar den tålmodigt tills den ser ett böjt spö och kommer då som ett skott och "tar hand om" fångsten. Vi såg den på 200m plötsligt stirra rakt mot oss då en hade böjt spö utan att fisken plaskat eller brutit ytan, sälen dök och 5sek senare var den på plats och åt.

Det kommer förhoppningsvis att bli lite Pinksfiske nu i augusti för det är rackarns trevligt.

#176 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 13 Aug 2011, 00:00

I morse tog jag åter en tur norrut för att se om jag inte kunde få tag på en Pink eller två. Jag åkte strax norrom mynningen eftersom det sist blev rejält trångt på södra sidan. Det visade sig vara ett ganska bra val eftersom det var lite trevligare strand och inte lika hysteriskt mycket folk. Än!.
Jag har kollat runt lite efter info om strandfisket och fått tag på några pusselbitar, Bla. att de tar väldigt försiktigt och det som känns som lite sjögräs i själva verket kan vara fisk och att hemtagningen i stort sett inte kan vara för långsam. Igårkväll band upp min pinksfluga på lätta, extremt vassa krokar (TMC 777SP, baby) och kl 5 imorse satte jag min nyvunna kunskap i handling. Långsam hemtagning och vid minsta motstånd; ZAP - stripstrike och linan rasslade ur linkorgen i de där härligt nervösa hoppande linslingorna. Det var som attan! Dessutom fick jag reda på att de är väldigt mjuka i munnen och kan inte fightas hårt utan att de släpper så jag tog det något lugnare än vanligt och beachade min första Pink denna säsongen. (tackar Bowmore för min nya fW 5-8, den sitter som en smäck på sexan)

När jag gick ut stod det en spinngubbe på udden och jag ställde mig väl 40 meter eller så från honom för att ge oss båda lite utrymme. Efter att jag fått min första kom det två snubbar som ställde sig emellan oss !? De vadade ut för långt och bar sig allmänt klantigt åt. Jag fick en till inom kort tid och det är alltid härligt att ta fisk bakom/innanför vadarklantar. Denna hade börjat få till den karakteristiska puckeln som kännetecknar hanarna.

Jag fick på en till som var riktigt blank och jag kunde redan se den på grillen på min cederplanka, men det var ett misstag för precis vid strandningen pressade jag lite för hårt och den gick fri.

Jag hade en timme eller så i hyffsat lugn men när klockan närmade sig sju var det cirkus. Det verkade som att det kom en busslast med gaphalsar och en massa hjon med Wal Mart- Specials hottade buzzbombs till höger och vänster. Vid ett tillfälle stod det en Japan fem meter bakom mig mitt i min kastlinje och det var rena turen att jag kollade över axeln innan jag laddade på, han bara log och vinkade...(jag log tillbaka, sänkte spöt och väntade på att han skulle försvinna)

Det är märkbart att fisken störs av mycket folk och trycks längre och längre ut från stranden och blir svåra att få tag på, min första tog jag i halvmeterdjupt vatten ett halvt kast ut (alltså inte vada längre än knäna). En annan rolig grej är att; ser man dem så tar de. Vid ett tillfälle lade jag ett kast och två meter från där flugan landat rullade en lax i rätt riktning. Det vara bara att ta hem långsamt och vänta på det, ZAP! så gick det till när tvåan kom och linan gjorde en vacker vattengardin i första tjurrusningen.

Vid åtta åkte jag tillbaka till jobbet och var nöjd med min dag (det är ju en dag imorgon också....)

Bifogad bild: P1100786.JPG Utsikt från norra. Längst in ligger Squamish

Bifogad bild: morgonens skörd 1.JPG Ettan kom

Bifogad bild: tvåan.JPG Tvåan kom

Bifogad bild: P1100789.JPG Sedan kom alla andra

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 14 Aug 2011, 02:13

#177 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 14 Aug 2011, 02:12

För att kunna nå nya vatten i Howe sound i jakten på Pinks gav jag och min kamrat med bil oss ut tidigt imorse. Vi pumpade upp båten i mörkret och rodde ut mot ett ställe som jag rekade i början av veckan. Fiske är förbjudet i hela denna Provincial marine park men man får vara utanför gränsen och fiska. Stället vi rodde mot hade producerat 90 Pinks och en Chinook (en båt, tre pers, tre timmar!!!) för fem dagar sedan (en av snubbarna på PA förståss). Man kan lugnt säga att jag var rejält taggad på chansen att få Chinook. Väl framme var det ett fåtal laxar som rullade i ytan men inte de mängder vi förväntat oss. Vi fiskade på ett bra tag men jag hade bara en dragning och det är fan omöjligt att flugfiska vettigt från en liten gummibåt som driver och håller på. Kontakten med flugan är alltid under all kritik och dessutom hatar jag att kasta sittande i en trång båt, jag vill ha grus under fötterna. Jag blev lite förbannad på hela situationen men lugnade mig efter ett tag. Det kom dessutom hela tiden båtar och frågade om "det var här man hämtade lax"? Vi svarade att så nog ej var fallet idag.

Givetvis var det massvis med lax som rullade strax innanför gränsen till parken och det hela blev lite komiskt när vi guppade utanför och hejade på sälen att jaga laxstimmet de 200 meter det krävdes för att vi lagligen skulle kunna fiska på dem. Detta skedde alltså icke. Två dagar för sent var vi.

Vi blev helt enkelt utan idag och vid 11 packade vi ihop och åkte hem. Så går det när man beger sig ut med håv, klubba, skärbräda och kylväska full med is (inte mitt påhitt bör tilläggas även om jag var inställd på att få med mig en hem till grillen).

Bifogad bild: P1100790.JPG Mark med årorna vid "the spot"

Bifogad bild: P1100791.JPG Inte fick man någon hjälp av sälen idag heller

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 14 Aug 2011, 06:48

#178 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 21 Aug 2011, 05:47

Eftersom vi hade lite dåligt fiske förra helgen och inte såg så mycket fisk kom jag till den enkla slutsatsen att laxen finns i älven. Mina ordinarie fiskekamrater var upptagna så det fick bli en solomission idag. Jag lånade bil av en kollega och band upp ett gäng rosa älvflugor igår kväll. Jag var framme i Squamish runt 5 var det redan ett par man på plats men det var gott om plats. Jag riggade upp åttan och började fiska I Squamish men strax nedströms Mamquam som bidrar med klart vatten så sikten var ok. Ganska omgående fick jag en livlig hona och jag var glad över valet med åttan för vattnet gick ganska hårt och fisken är mycket större än I Campbell River. En snubbe som jag småpratade lite med stod nedströms mig och på tre kast fick jag tre fiskar i rad rakt utanför honom, det blev lite komiskt till sist. Vid 7 blev det mycket folk och jag behöll en lusad hona till grillen och packade ihop.

Jag hade bestämt mig för att sticka upp till Cheakamus men när jag promenerade på bron över Mamquam på väg tillbaka till bilen såg jag massvis med Pinks under bron. Jag är ju väldigt svag för “bruhöler” så jag bestämde mig för att stanna och fiska Mamquam. Vattnet var inte lika hårt här så jag riggade sexan och vadade ut. Det blev hur kul som helst, jag krokade och drillade flertalet arga Pinks och en del hanar med puckel som de använde med bravur I strömmen. Vid halv nio vadade jag in igen och satte mig ner och åt frukost innan jag packade ihop och begav mig hemåt.

På kvällen var det med mycket stolthet som jag matade ettåringen med ugnsbakad lax och hon bara gapade, åt och hejade på. Vi andra fick cederplanksgrillad laxsida med pommes duchess och crème fraiche med rommen från laxen som jag gjort enligt recept på japansk ikura. Till det en sval hembryggd Strathcona pale ale.

Livet är gott!

Bifogad bild: P1100957.JPG En bredryggad herre som knappt fick plats i håven

Bifogad bild: P1100960.JPG En "planka" på retur

Bifogad bild: P1100952.JPG En galant dam...

Bifogad bild: P1100955.JPG ...som verkade fatta tycke för hon gjorde mig sällskap ett tag

Bifogad bild: P1100938.JPG Klockan sju bytte jag fiskeplats av förståeliga skäl

Bifogad bild: P1100943.JPG Mycket sådant här blev det

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 21 Aug 2011, 05:48

#179 OFFLINE   rensvind

Advanced Member

• Edgemember+
  • 813 Inlägg:

Skrivet 03 Sep 2011, 03:32

Tre rundor efter Coho på kusten har det blivit denna veckan. Tidvattnet har varit ganska bra och det är tidigt morgonfiske som gäller så man hinner fiska en sväng innan man måste jobba. I söndags åkte vi ut till Cypress Creek där jag varit en del tidigare och ganska omgående såg vi fisk som visade sig. Det var glada hoppande laxar och en del som aktivt jagade i det grunda vattnet så att småfisken yrde kring. De verkade dock inte särskilt imponerade av våra flugor och det blev lite frustrerande. Till sist fick Dave på en som var inne på backingen på nolltid innan den gick loss. Vid niotiden åkte vi hem när aktiviteten dog.

Sporrade av söndagens aktivitet tog vi en runda till på måndagen. Vädret var helt annorlunda än det mysvarma vi haft dagen innan och kl 6 stod det tydligt att hösten hade kommit över natten. I det oroliga vattnet såg vi en del fisk jaga och en på runt 3 kg hoppade en bit ut. Då bestämde jag att det får bli åttan i fortsättningen och min trogne laxbrytar-sexa får vila. Dave skulle vara tillbaka på jobbet vid åtta så vi fick bryta precis i tidvattenvändningen när fisken kom in nära och var tydligt aktiv. En timme till och vi hade säkerligen fått kontakt med dem.

Som vanligt när jag inte lyckas så smed jag en plan. Ganska enkel egentligen, men jag tror på den. De ganska små flugorna jag fiskat med är för staging Coho som liksom mest väntar på att gå uppför älven/ån/bäcken. Om fisken äter och jagar så ska jag ge dem något att äta tänkte jag och snurrade ihop 3'' clousers och Miyakawa beach poppers.

Imorse åkte jag ut själv med min nya plan. Det var lågvatten när jag kom fram och ganska svåra vågor över hela stranden. Jag hittade ett hörn längst ner på stranden med djupare vatten så jag började där i väntan på att stranden skulle läggas under vatten. Det var lite sporadisk aktivitet men tiden det tog att ta hem all lina för att lägga ett nytt kast var tillräckligt för att de skulle vara långt borta. Jag bestämde mig att jaga rätt på dem istället och spatserade stranden upp och ner med slingorna klara i linkorgen och min popper redo. Jag fick syn på lite ytaktivitet och sprang ut i de kraschande vågorna, laddade på så snabbt det gick och ut med poppern . Halvvägs in reste sig stilla havet bakom min popper. Det var en ganska bra Coho som slog och snappade efter poppern men han fick inte ordenligt tag på den. Jag var tvungen att köra till jobbet innan det riktigt hettade till och det blev tyvärr ingen kontakt men väl ett par rejäla pulshöjningar. Inte minst av björnen som lufsade förbi bakom mig på stranden.

På måndag är det lågvatten 06.35 så då ska jag fiska tidvattenskiftet för att se om jag kan få tag på dem vid djupbranten. Stora flugor, stor fisk är planen, vi får se om det håller.

Bifogad bild: P1110004.JPG Dave i gryning

Bifogad bild: P1110162.JPG Här hade jag tänkt fiska imorse men fick snällt vänta ett par timmar på lite mer vatten

Bifogad bild: P1110166.JPG Beach-stalker uppsättning

Bifogad bild: P1110185.JPG Tjenare moss ja!

Detta inlägg har redigerats av rensvind: 03 Sep 2011, 03:49

#180 OFFLINE   Mellanhanden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Skrivet 07 Sep 2011, 23:52

Beställer receptet:
cederplanksgrillad laxsida med pommes duchess och crème fraiche med rommen från laxen som jag gjort enligt recept på japansk ikura.

/mvh Stefan :P
Bara den som vill ge sken av djup grumlar frivilligt sikten... /The Middle Hand

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar