Hoppa till innehåll

.

Motala med omnejd

47 replies to this topic

#31 OFFLINE   Tennswede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Skrivet 02 Jan 2012, 19:29

jg68 på 03 Dec 2011, 21:47 sade:

"((Sedan finns Bruzaån med sin unika bäckröding (vikter över kilot) och Husqvarnaån med sin harr)) "(men det visste ni säkert redan). Det va ett tag sedan ni skrev detta men inte fan finns de röding där! men fin öring på 1-2 kg ^_^

De syftar på avkomma från utsättningar gjorda i början av 1900 talet av amerikansk bäckröding vilken är släkt med röding. Salvelinus Fontinalis amerikansk bäckröding och den svenska heter Salvelinus Alpinus.

#32 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 09:12

den kallas oxå kanadensisk röding/bäckröding :P

#33 OFFLINE   Tennswede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 00:05

Nja, vad svenskar brukar kalla Kanadaröding är inte samma som bäckröding. Du syftar nog på Lake Trout Salvelinus Namaycush, den finns bara i stora djupa sjöar, är utplanterad på en del ställen i Sverige. Brook Trout Salvelinus Fontinalis heter samma både i Kanada och U.S.A.

#34 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 04:12

Detta var en mycket intressant läsning!
Nyligen börjat med flugfisket och kan inte vänta mycket längre på att säsongen ska börja på riktigt. Bor någon mil norr om just Boxholm i Mjölby och det enda jag vet något om i flugfiskeväg här är ju den zonen i svartån där endast flugfiske tillåts, men där ska väl inte öringen vara vild som jag förstått utan insatt.
Området runt öringe har jag hört talas om också men känner inte till det området alls. Men när man åker förbi så ser det ju ganska "flugfiskeaktigt" ut med dem små forsarna och strömmarna där.
Skulle uppskatta något enormt om man kunde få tips om en bra plats i närheten att få en bra start på sin karriär. Eller kanske tom lite sällskap :)

#35 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 13:42

vi kan kanske dra på ett fiske i öringe i vår, har hört att det står fin abborde där ifall öringen inte vill ;p

#36 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 14:39

Det låter som en ypperlig ide :) Är kortet man köper från öringe och uppström mot Ekeby kyrka sett då eller?

#37 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 15:35

Vid elfiske på senare tid har såvitt jag vet förekomst av öring endast påvisats vid sträckan mellan Linnefors och Öringe. Mao bör det vara fiskekortet för Boxholm-Öringe FVO du vill ha, även om kortet för Öringe-Mjölby FVO säkert täcker en del av området där öring finns. Ögonvittnen hävdar ju att öring finns ända till Sya. Men det kanske man skall ta med en nypa salt. Vad vet jag. En sak är dock säker, det finns inte speciellt gott om öring i de delar av nedre Svartån som är öppna för allmänheten. Stammen är mcyket svag och bör betraktas som utrotningshotad.

Mjölby FVO gjorde ju en hel del biotopåtgärder på sin sträcka i hopp om att öringen skulle leka. Lek har bevittnats. Men de har inte kunnat påvisa något resultat. Den kontinuerliga P&T-utsättningen av odlad öring och regnbåge kanske har negativ inverkan på eventuella yngel.

Bäst vore nog om samtliga FVO från Flemminge till Roxen gick samman om en gemensam fiskevårdsplan och strikta regler som man ser till att allmänheten efterlever. Möjligen skulle öringen kunna få sig ett uppsving som kan resultera i bra och hållbart fiske 5-10 år från nu.

#38 OFFLINE   Gungner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 18:00

Jag prövar gärna på fisket runt öringe, ska börja fiska mer aktivt i Östergötland istället för att sitta å vänta på den årliga fjäll-turen. Om ni är studenter så kan jag tipsa om Linköpings universitets flugfiskeklubb.
Trevliga grabbar som håller det på en skön nivå! =)

#39 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 22:55

nöjesfiskare på 04 Jan 2012, 15:35 sade:

Vid elfiske på senare tid har såvitt jag vet förekomst av öring endast påvisats vid sträckan mellan Linnefors och Öringe. Mao bör det vara fiskekortet för Boxholm-Öringe FVO du vill ha, även om kortet för Öringe-Mjölby FVO säkert täcker en del av området där öring finns. Ögonvittnen hävdar ju att öring finns ända till Sya. Men det kanske man skall ta med en nypa salt. Vad vet jag. En sak är dock säker, det finns inte speciellt gott om öring i de delar av nedre Svartån som är öppna för allmänheten. Stammen är mcyket svag och bör betraktas som utrotningshotad.

Mjölby FVO gjorde ju en hel del biotopåtgärder på sin sträcka i hopp om att öringen skulle leka. Lek har bevittnats. Men de har inte kunnat påvisa något resultat. Den kontinuerliga P&T-utsättningen av odlad öring och regnbåge kanske har negativ inverkan på eventuella yngel.

Bäst vore nog om samtliga FVO från Flemminge till Roxen gick samman om en gemensam fiskevårdsplan och strikta regler som man ser till att allmänheten efterlever. Möjligen skulle öringen kunna få sig ett uppsving som kan resultera i bra och hållbart fiske 5-10 år från nu.

Mycket informativt! Är ju riktigt kul att läsa lite om de lokala vattnen man har tillgång till utan att behöva resa någon längre sträcka. Man får väl hoppas att man komma på något sätt för att stammen ska bli bättre framöver så att man har nära tillgång till ännu bättre fiske och natur. Känns som att Boxholms Skogar är dem som sitter på informationen och kanske kunskapen för detta.

Någon mer som lagt märke till den lilla "forsen" eller vad man kallar det som man skymtar om man ska åka ut på E4'an från Mjölby norra? Ligger något hus ett stenkast därifrån.
Varit sugen på att vada ut där sedan första gången jag såg det :)
http://kartor.eniro.se/m/9napo

Fasiken vad jag vill ut och utforska där nu. På med vadarna och västen och spöt i ena handen sen vandra runt som man ser dem gör på filmer :) Eller går det inte till så? Ha ha.

#40 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 23:17

den har jag spanat in men aldrig prövat.men man behöver ju båda fiske kosten om man ska pröva lite i öringe, själver har mant turen att ha fritt fiske mellan reningsvärket i boxholm till 100m åvanför gamla bron i öringe:)

#41 OFFLINE   Derkaderb

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 31 Inlägg:

Skrivet 04 Jan 2012, 23:24

Ja vissa har det bra ;D
Med både fiskekorten så menar du om man ska fiska på vardera sida om själva "forsen" då eller? Det man ser från vägen tex. Eller vart är det gränsen går? http://kartor.eniro.se/m/9na2Y

#42 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 05 Jan 2012, 14:31

enkelt sagt går gränsen i kurvan till höger om där det står öringe :)

#43 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 11 Mar 2012, 17:09

Tja den här tråden har varit död ett tag men vill bara säga att det finns Öring i Öringe, tog en idag så det blir att sattsa mer där.

#44 OFFLINE   Gungner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Inlägg:

Skrivet 12 Mar 2012, 18:47

Härligt!!! Grattis! Va den fin? Vad tog den på? Inga bäcksländor ute än? Ska nog förbi på lördag alt söndag å prova min lycka!

För övrigt har jag mer info om sträckan sommen/laxberga till boxholm. Du får fiska där men endast med guide och det kostar 900:- per person och fisket upphör när det blir över 15 grader i vattnet.

#45 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 12 Mar 2012, 21:56

Tack, den vägde 1,3 kg och de var fördelat över 50 cm. jag tog den på deadbait tro det eller ej, hade det i efter gädda medans jag flugade efter öring men då small den på :) tror det var bäcksländor dem tog igår och idag! kanske vi ses, ska dit onsda och lörda/sönda eller båda dagarna.

okej bra då vet vi det och den sträckan.

Bild på öringen kan du hitta på http://www.fiskesnac...tå-öring!/page5

/arne

#46 OFFLINE   Gungner

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 70 Inlägg:

Skrivet 13 Mar 2012, 12:03

Gott att höra =) mycket fin fisk! Kanske får bli lite streamer fiske till helgen då om inte bäcksländor eller fjädermygg vill visa sig! =)

#47 OFFLINE   Nils Gustafsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 71 Inlägg:

Skrivet 13 Mar 2012, 17:10

japp :)

#48 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 13 Mar 2012, 18:42

Första historien i den länkade tråden är från Brusaån, Mariannelund som det skrivs om i denna tråd. Öringen jag berättar om fångades strax nedanför servicehuset Bobinen i samhället. :) Om nån är sugen kan jag ge en del info om ån och fisket där, iallafall som det var förr.

http://www.edgeflyfi...__fromsearch__1
Godmorgon!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar