nöjesfiskare på 04 Jan 2012, 15:35 sade:
Vid elfiske på senare tid har såvitt jag vet förekomst av öring endast påvisats vid sträckan mellan Linnefors och Öringe. Mao bör det vara fiskekortet för Boxholm-Öringe FVO du vill ha, även om kortet för Öringe-Mjölby FVO säkert täcker en del av området där öring finns. Ögonvittnen hävdar ju att öring finns ända till Sya. Men det kanske man skall ta med en nypa salt. Vad vet jag. En sak är dock säker, det finns inte speciellt gott om öring i de delar av nedre Svartån som är öppna för allmänheten. Stammen är mcyket svag och bör betraktas som utrotningshotad.
Mjölby FVO gjorde ju en hel del biotopåtgärder på sin sträcka i hopp om att öringen skulle leka. Lek har bevittnats. Men de har inte kunnat påvisa något resultat. Den kontinuerliga P&T-utsättningen av odlad öring och regnbåge kanske har negativ inverkan på eventuella yngel.
Bäst vore nog om samtliga FVO från Flemminge till Roxen gick samman om en gemensam fiskevårdsplan och strikta regler som man ser till att allmänheten efterlever. Möjligen skulle öringen kunna få sig ett uppsving som kan resultera i bra och hållbart fiske 5-10 år från nu.
Mycket informativt! Är ju riktigt kul att läsa lite om de lokala vattnen man har tillgång till utan att behöva resa någon längre sträcka. Man får väl hoppas att man komma på något sätt för att stammen ska bli bättre framöver så att man har nära tillgång till ännu bättre fiske och natur. Känns som att Boxholms Skogar är dem som sitter på informationen och kanske kunskapen för detta.
Någon mer som lagt märke till den lilla "forsen" eller vad man kallar det som man skymtar om man ska åka ut på E4'an från Mjölby norra? Ligger något hus ett stenkast därifrån.
Varit sugen på att vada ut där sedan första gången jag såg det
http://kartor.eniro.se/m/9napo
Fasiken vad jag vill ut och utforska där nu. På med vadarna och västen och spöt i ena handen sen vandra runt som man ser dem gör på filmer

Eller går det inte till så? Ha ha.