2/6
Efter en tur med båten till båthandlarn, för ett eventuellt båtbyte, gjorde vi Varberg och sa hej till en abetande Shanti.
Hemma vid 18 och iväg med Staffan för ett litet kvälls pass vid Svartåtjärn. Härligt att ett vatten på så nära håll har karaktär av
vild och orörd natur, trots att här drivs skogsbruk ända ner till sjön och där endast öring finns. Kvällen börja med lite småbyig
motvind, men som la sig snart till en sån där magnifik, nästan magiskt vacker kväll med både stor dagslända och ett fåtal nattsländor i full färd med sina ägg läggnings bestyr.
Ett ordentligt vak, där halva fisken, näst intill ljudlöst, visa sig i ett delfin vaka ca 60 meter ut från land, blev inledningen till detta skymnings fiske.
Snart kom en serie vak i viken från en fisk med kurs mot mig. Med intervallet på ca 10 meter/20 sec. la jag ut den dagsländefluga som Stig Olausson på mässan band till mig.
Och där satt dem! En pigg tätprickig skogsöring på åtta hekto i bästa kondition.
Premier fisken på mitt nya spö dess utom.Ett Loop opti peak #3. Vilken känsla och kontroll det är i detta spö. Helt otroligt.
Satte mig och beundra min fångst medans jag tog mig en kopp. Vakena börja tillta igen innan jag han dricka upp, så jag vada ut bara ett tjugotal meter längre bort i vassen och tog en öring till på samma fluga. Vad ska man säga...............Kaffet var fortfarande varmt när jag åter kunde sätta mig till ro.
Tack Stabben för att du var med och dela denna fantastiska kväll, och på återséende, min kära öringsjö.
Detta inlägg har redigerats av ulrik: 03 Jun 2010, 01:08