Hoppa till innehåll

.

Sliva Bums Bosnia tour 2010

331 replies to this topic

#61 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2010, 20:17

Visa inläggEmin Lager på Apr 12 2010, 18:42 sade:

Eftersom jag är Bosnier så vet jag mycket om just denna typen av regnbåge som väljer dessa ståndplatser!

Det latinska namnet är alkholius sliva trout ( En nära släkting till den omtalade alkoholhaltiga dryck som förekommer runt omkring i detta land)
De lokala guiderna kallar regnbågen för "California Trout" men vi vet ju så klart att det rätta namnet är "Kalasfull Trout"
Myten går att en stor "kasse" Sliva havererade nära Plivas strand och rann ut i ån och detta påverkade beteende mönstret hos en del av fiskpopulationen.

Dessa fiskar tar man enklast på fluga och flugan som fungerat bäst är "Drunken" Sedge!

Vi flugfiskare är lärda att anpassa oss efter vind och väder, vi vet när öring är "enklare" att få till hugg vid tex busväder.
Men Alkholius sliva trout är en bra sportfisk då den är enkel att förstå sig på!
Den hugger klart bäst fredag och Lördag kvällar. Söndagar är svåra men inte omöjliga, en del av fisken har stått länge vid sin ståndplats och surplat i sig, kallas då educatet trout!

Spöt bör vara mjukt för att kunna stå emot fiskens långsamma och totalt opålitliga rörelser.

Tafsen bör vara grov då känslan vid en fight mer är som att rasta en hund.

Innan återutsättning så bör alkotest tas på fisken för att den inte skall komma till skada när man släpper den.

Skillnaden mellan Öringen i Bosnien som är lynnig så är denna art istället totalt opålitlig!

Syftet med att de låtit dessa regnbågar vara är pga den stora alkohol konsumtion från flugfiskare från väst. Dom är rädda för fler utsläpp i ån som påverkar fisken!
Lyfter man försiktigt upp denna fisk och tittar under magen så står det "Do not drink and fish" Ett sätt att nå ut till den skara som inte förstår!

Vi har fått höra rykten om ett nytt hot mot åns invånare, någon som vandrat in i landet under en kort period förra året blandade en dryck
av cola och någon billig whiskey, guiderna är oroliga för nya utsläpp, att denna dryck skall hamna i vattnet och skapa större miljöproblem i dessa vackra strömmar!
De söker efter grundaren bakom denna dryck, enda signalementen som finns är:
Det är en man, Han har stora händer och ses oftast med en bambupinne i handen, Denna jätte skall visst vara en hungrig varelse och vittnen säger att dom sett honom gå från restaurang till restaurang under dagens ljusa timmar. Ryktet går att han jobbar med järn och är smed.

Folk är livrädda längst med Plivas stränder och de kallar honom med en vettskrämd röst för "The Iron Man" .

Nu fick jag äntligen ge er lite undervisning då det är sååå förbannat tråkigt på jobbet!!

Mvh Bosse Bosnier

ja va fan cola i vattnet så e de ju risk att de blir grumligt :D

#62 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2010, 20:44

Visa inläggOops på Apr 12 2010, 20:04 sade:

Jävla stôlle..... :P :P
Stolle och stolle, Efter förra årets uppvisning så är jag Sir Stolle för dig, men jag föredrar helst att bli kallad "Mannen som talar med Öring"
Ni små folk behöver ju lära er den rätta platsen i köket...:)
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#63 ONLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 12 Apr 2010, 21:35

Visa inläggEmin Lager på Apr 12 2010, 21:44 sade:

Stolle och stolle, Efter förra årets uppvisning så är jag Sir Stolle för dig, men jag föredrar helst att bli kallad "Mannen som talar med Öring"
Ni små folk behöver ju lära er den rätta platsen i köket...:P

Ussare kvanting!!!........... :)
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#64 OFFLINE   Bullingen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 504 Inlägg:

Skrivet 12 Apr 2010, 21:56

Visa inläggEmin Lager på Apr 12 2010, 20:42 sade:

Eftersom jag är Bosnier så vet jag mycket om just denna typen av regnbåge som väljer dessa ståndplatser!

Det latinska namnet är alkholius sliva trout ( En nära släkting till den omtalade alkoholhaltiga dryck som förekommer runt omkring i detta land)
De lokala guiderna kallar regnbågen för "California Trout" men vi vet ju så klart att det rätta namnet är "Kalasfull Trout"
Myten går att en stor "kasse" Sliva havererade nära Plivas strand och rann ut i ån och detta påverkade beteende mönstret hos en del av fiskpopulationen.

Dessa fiskar tar man enklast på fluga och flugan som fungerat bäst är "Drunken" Sedge!

Vi flugfiskare är lärda att anpassa oss efter vind och väder, vi vet när öring är "enklare" att få till hugg vid tex busväder.
Men Alkholius sliva trout är en bra sportfisk då den är enkel att förstå sig på!
Den hugger klart bäst fredag och Lördag kvällar. Söndagar är svåra men inte omöjliga, en del av fisken har stått länge vid sin ståndplats och surplat i sig, kallas då educatet trout!

Spöt bör vara mjukt för att kunna stå emot fiskens långsamma och totalt opålitliga rörelser.

Tafsen bör vara grov då känslan vid en fight mer är som att rasta en hund.

Innan återutsättning så bör alkotest tas på fisken för att den inte skall komma till skada när man släpper den.

Skillnaden mellan Öringen i Bosnien som är lynnig så är denna art istället totalt opålitlig!

Syftet med att de låtit dessa regnbågar vara är pga den stora alkohol konsumtion från flugfiskare från väst. Dom är rädda för fler utsläpp i ån som påverkar fisken!
Lyfter man försiktigt upp denna fisk och tittar under magen så står det "Do not drink and fish" Ett sätt att nå ut till den skara som inte förstår!

Vi har fått höra rykten om ett nytt hot mot åns invånare, någon som vandrat in i landet under en kort period förra året blandade en dryck
av cola och någon billig whiskey, guiderna är oroliga för nya utsläpp, att denna dryck skall hamna i vattnet och skapa större miljöproblem i dessa vackra strömmar!
De söker efter grundaren bakom denna dryck, enda signalementen som finns är:
Det är en man, Han har stora händer och ses oftast med en bambupinne i handen, Denna jätte skall visst vara en hungrig varelse och vittnen säger att dom sett honom gå från restaurang till restaurang under dagens ljusa timmar. Ryktet går att han jobbar med järn och är smed.

Folk är livrädda längst med Plivas stränder och de kallar honom med en vettskrämd röst för "The Iron Man" .

Nu fick jag äntligen ge er lite undervisning då det är sååå förbannat tråkigt på jobbet!!

Mvh Bosse Bosnier
Ahahahaha även för en som inte är insatt i era internskämt från Sliva så var det där rolig läsning :)

#65 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2010, 09:49

Visa inläggBullingen på Apr 12 2010, 21:56 sade:

Ahahahaha även för en som inte är insatt i era internskämt från Sliva så var det där rolig läsning :D
Tackar...:lol: Ja du interna och interna skämt, jag försöker hålla mig så långt från gruppen som möjligt....för dom retar mig 24/7...:P

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: robban_drillar.JPG

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#66 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 14 Apr 2010, 10:09

Visa inläggpikehunter29 på Apr 12 2010, 18:53 sade:

som du såg på bilden innan så spelar mönstret ingen roll du måste bara doppa flugan i rätt doftmedel :lol:

mm måste vara det som gäller!! :P
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#67 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 06:33

Nu va flugor beställda, spön och rullar tillfixade med ny backing å linor,, härligt härligt bara 29 dagar kvar hoppas vulkanen lugnar ner sig också så alla flyg går som dom ska B)

#68 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 10:02

Visa inläggpikehunter29 på Apr 29 2010, 07:33 sade:

Nu va flugor beställda, spön och rullar tillfixade med ny backing å linor,, härligt härligt bara 29 dagar kvar hoppas vulkanen lugnar ner sig också så alla flyg går som dom ska B)

B) :D

japp bindningaen har kommit igång igen.. :D
Varberg Bästkusten 4år närmre till 50 på + sidan, EFFA Licensierad Kast-Instruktör!

#69 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 17:01

Visa inläggJoakim jocke8211 Ericsson på Apr 29 2010, 09:02 sade:

B) :D

japp bindningaen har kommit igång igen.. :D

bind lite extra till mej då för helvetet ska frysa över innan jag binder såna däringa microflugor B)

#70 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 19:42

Visa inläggpikehunter29 på Apr 29 2010, 07:33 sade:

Nu va flugor beställda, spön och rullar tillfixade med ny backing å linor,, härligt härligt bara 29 dagar kvar hoppas vulkanen lugnar ner sig också så alla flyg går som dom ska ^_^
Glöm inte träningskastningen på lördag :rolleyes:
Postad bild

#71 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 20:19

Visa inläggsasse på Apr 29 2010, 19:42 sade:

Glöm inte träningskastningen på lördag :rolleyes:

nedå den e inbokad fick du mitt sms igår eller ??

Detta inlägg har redigerats av pikehunter29: 29 Apr 2010, 20:20

#72 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 29 Apr 2010, 20:30

Visa inläggpikehunter29 på Apr 29 2010, 21:19 sade:

nedå den e inbokad fick du mitt sms igår eller ??
ja, jag kollar o planer för att försöka få in det. Höres i morn :rolleyes:
Postad bild

#73 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 07:50

Visa inläggsasse på Apr 29 2010, 21:30 sade:

ja, jag kollar o planer för att försöka få in det. Höres i morn ;)
Kör underhandskast, statisk roll o snakerolls med Björn, Sasse! Det blir kalas bra det!! :rolleyes:

linbågskontroll med tunna långa tafsar är också grymt bra att träna inför Bosnien, inte så mycket längdkast alltså ^_^

Good Luck!!
Nu närmar vi oss!!
Ken

#74 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 07:58

Visa inläggV-Ken på Apr 30 2010, 08:50 sade:

Kör underhandskast, statisk roll o snakerolls med Björn, Sasse! Det blir kalas bra det!! :rolleyes:

linbågskontroll med tunna långa tafsar är också grymt bra att träna inför Bosnien, inte så mycket längdkast alltså ^_^

Good Luck!!
Nu närmar vi oss!!
Ken

Ska försöka.
Det är ju Jockestyle jag "lär" ut så jag hoppas du gillar det ;)
Postad bild

#75 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 10:47

Visa inläggpikehunter29 på Apr 29 2010, 18:01 sade:

bind lite extra till mej då för helvetet ska frysa över innan jag binder såna däringa microflugor :)

jaha känner mig "naken" har ju bara två st askar med nympher... :blush: ;)

Visa inläggV-Ken på Apr 30 2010, 08:50 sade:

Kör underhandskast, statisk roll o snakerolls med Björn, Sasse! Det blir kalas bra det!! :)

linbågskontroll med tunna långa tafsar är också grymt bra att träna inför Bosnien, inte så mycket längdkast alltså :)

Good Luck!!
Nu närmar vi oss!!
Ken

japp korta kast me like!! skall bli så fruktansvärt härligt att fiska där igen me like alot och längtar så in i norden!! :D

Visa inläggsasse på Apr 30 2010, 08:58 sade:

Ska försöka.
Det är ju Jockestyle jag "lär" ut så jag hoppas du gillar det ;)

hehe ja eller så kallar Gunnar Rask Neilsen teknik... (nordisk kaststil typ) :wub:

#76 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30755 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 10:50

Visa inläggJoakim jocke8211 Ericsson på Apr 30 2010, 11:47 sade:

jaha känner mig "naken" har ju bara två st askar med nympher... :blush: ;)

japp korta kast me like!! skall bli så fruktansvärt härligt att fiska där igen me like alot och längtar så in i norden!! :D

hehe ja eller så kallar Gunnar Rask Neilsen teknik... (nordisk kaststil typ) :wub:
Jag vet, ville bara ge dig lite cred :)
Postad bild

#77 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 10:53

Visa inläggsasse på Apr 30 2010, 11:50 sade:

Jag vet, ville bara ge dig lite cred :D

:blush: du snäller du.. ;)

#78 OFFLINE   pikehunter29

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1566 Inlägg:

Skrivet 30 Apr 2010, 17:12

jocke jag har noll askar nympher hur naken tror du jag känner mej hade ju planerat å låna av dej men har du BARA 2 askar så kanske jag får låta bli :blush:

#79 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 09:09

Visa inläggpikehunter29 på Apr 30 2010, 18:12 sade:

jocke jag har noll askar nympher hur naken tror du jag känner mej hade ju planerat å låna av dej men har du BARA 2 askar så kanske jag får låta bli :)

du får låta bli...

du för va på Ken i stället.. han har möe flugor han... :)

#80 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 09:28

:D
DE har jag ! :)
Jag ska plocka ihop en ask till Björn! :)...för MINA askar ger ni faen i! B)

#81 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 09:30

Visa inläggV-Ken på May 3 2010, 10:28 sade:

:D
DE har jag ! :)
Jag ska plocka ihop en ask till Björn! :)...för MINA askar ger ni faen i! B)

nehe skall dyka i dom omedelbums dom kommer fram... B)

#82 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 10:08

En vacker dag kanske man får prova något i klass med det här, vilken dröm. :)

#83 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:17

Visa inläggnenja på May 3 2010, 11:08 sade:

En vacker dag kanske man får prova något i klass med det här, vilken dröm. :)
Absolut!, det är en överkommlig dröm dessutom! :)

...jocke...jag har minerat mina askar!...är du mindre än 2decimeter från dom sprayas du med pepparspray :D
kalle Nilsson har bundit lite giftiga specialare till mig...dom e mina, mina o bara mina!! B)

#84 OFFLINE   Veso

Advanced Member

• Edgemember
  • 254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:26

Dreams.. Öppna nytt tråd, eller tjafsa här lite..? Tja, vilket som.. Den där "mannen som talar med öringar" måste snacka nåt slags teckenspråk med sina "dagisbarn".. Förskoleelev kommer här - och föräldrarna är i närheten! Snacka med dem, då.. Bäst av allt, ni blir rätt nära dem. Nära.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 01.jpg

#85 OFFLINE   Veso

Advanced Member

• Edgemember
  • 254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:27

.. Ja, den simmar fortfarande!!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 03.jpg

#86 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:34

Visa inläggvesof4 på May 3 2010, 12:27 sade:

.. Ja, den simmar fortfarande!!
ooooooo SickenÖring!!!...Bidrar med en liten specialare ytterligare...en "Meka" eller Softmouth trout från Neretva :)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: MekaSameo.jpg

#87 OFFLINE   Bergstrand

Advanced Member

• Edgemember
  • 1229 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:47

Visa inläggV-Ken på May 3 2010, 12:34 sade:

ooooooo SickenÖring!!!...Bidrar med en liten specialare ytterligare...en "Meka" eller Softmouth trout från Neretva :)

Cool. ser ut som en hybrid mellan harr och öring

#88 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 11:51

Visa inläggBergstrand på May 3 2010, 12:47 sade:

Cool. ser ut som en hybrid mellan harr och öring
Yep...Meka är en endemisk art...det finns visst en släkting till den i mongoliet...men detta är en helt unik art...Kul fisk som slåss som vildar!
Liten närbild på munnen :)...hittade det latinska namnet dessutom: (Salmo obtusirostris oxyrhynchus)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Meka_glava.jpg

Detta inlägg har redigerats av V-Ken: 03 May 2010, 12:01

#89 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 12:03

Visa inläggV-Ken på May 3 2010, 12:17 sade:

Absolut!, det är en överkommlig dröm dessutom! :)

...jocke...jag har minerat mina askar!...är du mindre än 2decimeter från dom sprayas du med pepparspray :D
kalle Nilsson har bundit lite giftiga specialare till mig...dom e mina, mina o bara mina!! B)

nepp snart finns dom även i mina askar :) B)

#90 OFFLINE   Joakim jocke8211 Ericsson

Advanced Member

• Edgemember
  • 8515 Inlägg:

Skrivet 03 May 2010, 12:05

Visa inläggV-Ken på May 3 2010, 12:51 sade:

Yep...Meka är en endemisk art...det finns visst en släkting till den i mongoliet...men detta är en helt unik art...Kul fisk som slåss som vildar!
Liten närbild på munnen :)...hittade det latinska namnet dessutom: (Salmo obtusirostris oxyrhynchus)

sådan vill jag lägga till på min lista över fångade arter!! :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar