Hoppa till innehåll

.

Mountinbike

44 replies to this topic

#31 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2877 Inlägg:

Skrivet 31 Mar 2010, 20:20

Visa inläggbonna på Mar 26 2010, 20:18 sade:

Hej
Jättemycket tack för synpunkter o tips :)

Mycket värdefullt !
Jag var hos 3 handlare i Onsdags men det blev inget köp...

Testa bla en Merrida matts "någonting" och den var nedsatt ca 1400 kr, de skulle då ha 4995 för den(med spd (kombi )+skor 6500 kr)
Men jag fastna just inte för den...

Men en sak kom jag iaf underfund med och som jag fastna för, det finns ju kombipedal o det är nog något som skulle passa mig !

Sedan har jag börjat fundera på om min gamla mtb/cyclepro skulle duga med lite nya komponenter...
växlarna har väl fungerat lite dåligt men det går väl förhoppningsvis att få iordning på (såg att biltema sålde om jag vill byta till shimano deore (kostnad vet jag inte..)

Är det något att kosta på tro ? (ska fixa en bild på den )

Mvh bonna

Har nu försökt ladda upp bild men det funkar inte för tillfället...

Hej Bonna, jag har haft en Merida Mats Viper och flera andra cyklar i ett lite billigare segment, jag har bytt bort dem för att de inte håller för min cykling. Nu har jag denna

http://www.cykeldistribution.com/shop/show...?artnr=59001490

Försök hitta en begagnad sådan med skivor (disc modellen), jag hittade en som cykelhandlaren köpt av ett försäkringsbolag. För 5000:- fick jag en nästan splitterny hoj som kostar runt 8000:-. Jag kan inte så mycket om cyklar och märken men jag vet att jag gillar denna och att den känns betydligt rejälare än de andra jag haft. Mycket cykel för pengarna står det i reklamen. Någon annan som har erfarenhet av denna Focusmodell? I switchbloggen (i kastarean) finns en bild på min cykel, den är i ett lite annorlunda utförande, andra färger.

Vh
Staffan

#32 OFFLINE   bonna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 415 Inlägg:

Skrivet 09 Apr 2010, 10:29

Visa inläggPrinsviggo på Mar 31 2010, 20:20 sade:

Hej Bonna, jag har haft en Merida Mats Viper och flera andra cyklar i ett lite billigare segment, jag har bytt bort dem för att de inte håller för min cykling. Nu har jag denna

http://www.cykeldistribution.com/shop/show...?artnr=59001490

Försök hitta en begagnad sådan med skivor (disc modellen), jag hittade en som cykelhandlaren köpt av ett försäkringsbolag. För 5000:- fick jag en nästan splitterny hoj som kostar runt 8000:-. Jag kan inte så mycket om cyklar och märken men jag vet att jag gillar denna och att den känns betydligt rejälare än de andra jag haft. Mycket cykel för pengarna står det i reklamen. Någon annan som har erfarenhet av denna Focusmodell? I switchbloggen (i kastarean) finns en bild på min cykel, den är i ett lite annorlunda utförande, andra färger.

Vh
Staffan

Hej
Här har man inte skrivit ihjäl sig precis...men det har varit mycket nu ett tag :blush:

Det där ska jag lägga på minnet Staffan..man får nog räkna med en 8-10 lapp verkar det som.
när det väl är dags o handla så får det bli någonting liknande som du rekomenderade (beg)

Men det har nu definitivt bestämt att jag ska cykla på det jag har...lite mycket oförutsedda utgifter bla tandläkare + besiktning av bil som hade en del att önska :D

Jag har iaf börjat cykla lite och det första jag ska köpa är en ny sadel, den jag har är ifrån biltema och den är alldeles oduglig..suger åt sig vatten som en svamp
å sedan när man sätter sig...som sagt oduglig !
sedan så får jag fixa o byta lite efterhand, växlarna kan jag nog justera o smörja upp själv...

Tänkte om andra som har funderingar kring Mtb så är ni välkomna att skriva i tråden, har inte sett att det finns
någon mtb tråd..har ändrat i ämnestiteln
Ha de / bonna

Detta inlägg har redigerats av bonna: 12 Apr 2010, 16:50

#33 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 26 Apr 2010, 12:17

Begagnat är bra, grymt bra. Har själv en hardtail som fungerar ypperligt för allt möjligt, betalade ungefär hälften av vad framgaffeln kostar nu. :rolleyes:

Å andra sidan hade jag nog inte varit lika nöjd om jag inte kunde genomföra en dämparservice. ^^

#34 OFFLINE   bonna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 415 Inlägg:

Skrivet 26 Aug 2010, 16:35

Tjenare !
behöver ett gott råd igen !
(Annars överförväntan faktiskt...har cyklat som fan i sommar, skitkul ju :) )

och min mtb funkar rätt så bra så nu blir det uppgradering framledes.

först o främst måste jag ha en dämpad framgaffel eftersom det blir en hel del stig/skogsvägåka.

så..är detta en ok gaffel ?

edit; funkar inte med gaffeln.. min cykel är för gammal,det är med gängor på gaffelröret.

så det är om det går att få tag på en sådan ?

/bonna

Detta inlägg har redigerats av bonna: 27 Aug 2010, 19:48

#35 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 01 Sep 2010, 14:20

Vettig framdämpare går ju lös på en 2_3 kkr...
Inte vettigare att köra stelt nu o senare köpa ny (beg) hoj?

Skaffade förresten själv ny mtb här i början på sommaren efter ett par års uppehall...
Sålde då en jätte fin Kona Kula... ångrar det än.
Nu blev det en Merida Matts HFS 2000. Trevlig cykel det också :)

Edit: Försök att få provcykla en framdampad cykel innan du skaffar dämpare... Jag tex kör nästan alltid med låst dämpare... tycker man lätt förlorar en del kraft annars, eg jag skulle lika gärna kunna köra helstelt

Detta inlägg har redigerats av Wolfie: 01 Sep 2010, 14:25

Flugfiskande nybörjare.
Hififreak
Gillar att åka konbana... Men den tiden är förbi... Kör numera dieselknackare...

Andra forum jag finns tillgänglig på: Wolfie @ faktiskt.se Wolfie @ hififorum.nu Niklas H @ minhembio.com Wolfie @ whiskyforum.se Wolfie @ rejsa.nu

Numera bosatt i Smedjebacken! www.villahuhtakangas.blogspot.com

#36 OFFLINE   bonna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 415 Inlägg:

Skrivet 01 Sep 2010, 21:52

Tjena
Jo men visst :) håller med...har faktiskt i dagarna beslutat mig för att pensionera min gamla mtb.
himla dyra de där dämparna ! så det blir en begagnad med dämpare.

Att jag ska ha dämpare på mtb`n känns självklart, det har ju blivit en del på stigar och
mer lär det bli ! det är roligt :P

jag ska testa en beg. Scott aspect 55 nu i dagarna...känns det bra så köper jag den.

Antar Wolfie att du inte kör så mycket terräng då va ? för det jag har upplevt
är att det gör ont att köra stelt ibland (axlar) när det "dunkar i ".

Förövrigt så har jag skaffat cykelbyxor o handskar och ev så satsar jag på spd på den nya..
edit;
Några synpunkter på scotten ?
kanske att man skulle provcykla flera cyklar innan jag slår till..

Detta inlägg har redigerats av bonna: 02 Sep 2010, 08:24

#37 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 10:41

Jag kör (körde, har inte riktigt hunnit komma igång ännu) mest i skogen... Stigar, och där det inte finns stigar...
Cyklade väldigt lite på grusväg.

Men visst finns det en poäng med att ha dämpad framgaffel (speciellt om man är ute o cyklar järnvägs räls...) för det hjälper
ju kroppen en hel del, dock tycker jag inte det är nödvändigt med dämpad gaffel.
I min ungdom när jag cyklade mycket i stadsmijö (hoppa nedför 15-stegs trappor, byggde hopp av gamla bord etc) så körde jag
hel stelt faktiskt. Tycker man får bättre kontroll på cykeln, speciellt då man kanske behöver balansera på framhjulet.

Nu för tiden när jag är betydligt mindre vild så kan jag njuta lite av bekvämligheten med dämpad framgaffel ;)
Det är ju faktiskt så att även om man låser gaffeln (lockout) så är den ju inte 100% stel utan den fjädrar lite i alla fall.

Tycker du gör rätt i att inte köpa dämpare till gamla cykeln utan istället gå på en med vettigare ram och lägga pengarna där.
Trist också om man köper en fin gaffel för gamla typen av styrstång att inte kunna flytta med sig den när man knäckt den gamla
ramen...

Scotts nyare Scale serie (två-tre år sedan och nyare) har riktigt schyst geometri på ramarna. Det är ju personligt hur man
gillar att sitta förvisso men ta gärna en titt på dem.

Kona´s cyklar har jag alltid gillat också. Kula är en riktig slitvarg till modell som funnits med så länge jag kan komma ihåg.
Riktigt trevlig XC-ram men kanske lite för mycket åt det "rejsiga" hållet om man endast vill motionscykla.

Merida gör fina ramar också (jag har ju nu en sådan som är Hydroformad Matts HFS 2000D -09) men jag har mindre erfarenhet av dem än Kona.
Den jag har nu känns tyngre än min förra Kula, men det vet jag inte helt säkert. Kan kännas så pga att ramgeometrin är lite
annorlunda. Dock vette kattsingen om jag är så förtjust i hydroformade ramar (som jag har nu) då ju ett cirkulärt rör
egentligen har mindre svaga sidor än en profil som är osymmetrisk, men vi får la se. Har knappt hunnit med att provcykla Meridan.

Andra cyklar att kika efter på beg. marknaden:

Bianco
Gary Fisher
Specialized
Merida
Nishiki
Trek
Kona
Scott

EDIT: Upplever du att du får ont i axlar när du slår i sten och rötter etc. så prova med att
ha mindre rak armbåge och lite mjukare armar så att du får lite fjädring i dem.
Stela armar, för raka armbågar gör att du tar upp kraften med axlarna, vilket kan göra ont.

Detta inlägg har redigerats av Wolfie: 02 Sep 2010, 10:43

Flugfiskande nybörjare.
Hififreak
Gillar att åka konbana... Men den tiden är förbi... Kör numera dieselknackare...

Andra forum jag finns tillgänglig på: Wolfie @ faktiskt.se Wolfie @ hififorum.nu Niklas H @ minhembio.com Wolfie @ whiskyforum.se Wolfie @ rejsa.nu

#38 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 10:55

Just det, en sak att tänka på med dämpare.

Köper du en luftdämpare (finns även sådana med fjäder i, typ de billigare Rock Shox) så lär du behöva en pump till den för
att kunna ställa in rätt luftryck för din vikt och körsätt.
Det sitter vanlig luftrycks gängkoppling i gaffeln men pumpen behöver klara tryck på uppåt 15 bar.

Det går att köpa speciella pumpar till detta, men de är rätt dyra.
Dessutom är det ganska vanskligt att försöka ge sig på att ställa pumptryck med exempelvis en luftkompressor eftersom det
handlar om väldigt små luftvolymer som ska pytsas i.

Om du köper beggad cykel med luftgaffel så kolla om ägaren har en pump du kan låna/ köpa med om inte annat så att du i alla
fall får en grundsetup som du kan börja cykla med.
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak

#39 OFFLINE   Erövrarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 4091 Inlägg:

Skrivet 02 Sep 2010, 11:07

Radon = mest för pengarna alla kategorier. Bara att jämföra specar.
Jag har aldrig hört något missnöje mot varken kvaliteten eller geometri eller dylikt!

http://www.bike-disc...zr-team-60.html (som sagt, mer får man aldrig för £€$kr)

http://www.bike-disc...zr-team-50.html

Lite prissänkt OK Cube!

http://www.bike-disc.../acid-2009.html

Annars känner jag en som ska sälja en Scale 70 med lite tillbehör för 6"!
(Alingsås-Gbg-trakten)
Dock fälgbromsar på den, om det är ok.

Pär Andreasson
(Digital-)tryckarjävel, sambo, 2 underbara döttrar! Gbg!
Min EdgePresentation

#40 OFFLINE   TraNaN

Advanced Member

• Edgemember+
  • 477 Inlägg:

Skrivet 23 Sep 2011, 18:26

Kanon att man hittade den här tråden!

Behöver lite hjälp då jag är sugen på att skaffa mig en cykel och börja köra lite. Körde cykelvasan för första gången förra helgen (har det som projektarbete sista året i gymnasiet)
Efter det så har jag blivit sjukt taggad på att fortsätta cykla, tycker att det var riktigt kul. Samt att det är en bra träning för mig då mina knän inte är dom bästa. Kände inte av knäna när jag cyklade.

Vi cyklade då på scott scale 29 team cyklar som var helt underbara. Blir ju att cykla liknande terräng som cykelvasan, alltså blandat skog, asfalt. (Ska ju försöka o slå tiden ;) )
Funderar på att köpa scott scale 29 team men tänkte höra ifall ni har någon annan cykel ni kan rekommendera för ungefär samma pris, gärna billigare.

Har egentligen inga krav då jag bara har testat 1 sådan cykel, men gillade verkligen reglaget på styret för lockout. Är okunnig så vet inte om alla dagens cyklar har det så?. Vet att det finns ett antal som cyklar här så, kan lika gärna passa på o fråga :)

/C

#41 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2109 Inlägg:

Skrivet 04 Nov 2011, 22:52

Har beställt en Trek Superfly till nästa säsong, 6 månaders leveranstid.. <_< Det är tryck efter 29 tummarna nu.
Kändes som att det var dags att pensionera den 12 år gamla Cyclepron. ^_^
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#42 OFFLINE   Wolfie

Advanced Member

• Edgemember
  • 354 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 19:31

Ett snabbt inlägg. Kombipedaler suger.
Det enda de är bra på är att lägga sig åt fel håll.
O då blir de halt o man drar vadmuskeln eller benet i pedalfan och svär :)

Mitt tips är att undvika dem.
Antingen med eller utan SPD tycker jag då.

O så ger man fasen i dämpare innan man lärt sig att använda armar o ben... Det har man igen senare.
Bakdämpare har jag fortfarande inte förstått nyttan av såvida man inte åker downhill.
Det är lätt att de sväljer mycket energi från trampandet som behövs för att ta sig fram.
Flugfiskande nybörjare.
Hififreak

#43 ONLINE   marr

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2704 Inlägg:

Skrivet 07 May 2012, 05:05

https://www.erlan.se...vxl-p-5584.aspx

Beställde mig en kub precis :D

#44 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6730 Inlägg:

Skrivet 07 May 2012, 06:02

Visa inläggWolfie på 30 Nov 2011, 19:31 sade:

Ett snabbt inlägg. Kombipedaler suger.
Det enda de är bra på är att lägga sig åt fel håll.
O då blir de halt o man drar vadmuskeln eller benet i pedalfan och svär :)

Mitt tips är att undvika dem.
Antingen med eller utan SPD tycker jag då.

O så ger man fasen i dämpare innan man lärt sig att använda armar o ben... Det har man igen senare.
Bakdämpare har jag fortfarande inte förstått nyttan av såvida man inte åker downhill.
Det är lätt att de sväljer mycket energi från trampandet som behövs för att ta sig fram.
Jag tycker kombipedalerna funkar bra på pendlarhojen (hybrid).
Men då cyklar jag inte offroad.
Lite sent svar på ditt inlägg :D
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#45 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5958 Inlägg:

Skrivet 07 May 2012, 06:59

Jag har en heldämpad Ideal. Jag är supernöjd med den å cyklar både lätt terräng och asfalt med den.
Ideal känns som ett prisvärt märke å komponenterna är vad jag kan se "de rätta"
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar