.
Switchbloggen
Postad 23 Mar 2010, 21:44
OK, "off competition" har jag gett mig ut för att öva lite switchar och mäta de längsta kasten med måttband. Jag har tänkt dela med mig av mina erfarenheter och framsteg under en period i denna switchblogg.
Idag hade jag tre riggade spön med tre olika linor. Två femmor och en sexa. Jag kan säga att jag kom kortast med vårt tävligsspö, om det beror på spöet eller linan ska jag låta vara osagt. Linan jag använde var en Sameo Viper med 11,4 meters klump. Med den uppsättningen kastade jag mellan 21 och 22 meter. Jag träffade en buske och det var ca 21 meter till buskens början och 22 meter till buskens slut. Jag bytte sedan spö och använde en Scientific SS Ulitmate trout taper lina på ett styvare spö och kastade över busken. När jag sedan bytte till sexan kom jag ytterligare någon meter med en Scientific Mastery Steelhead. Det där är vad jag förmår idag och det skall nämnas att jag stog på en stanlagd åkant ca en meter upp i förhållande till vattnet. Det gör det lite lättare, något på minussidan var en halvmeter snö som jag fick trampa fast mig i. Jag ser fram mot att öva mer med vårt Vision tävlingsspö med rätt lina. En Guideline highwater med 14 meters klump. Jag ska bli bättre på detta kast, det kommer att ta tid och krävas en del tålamod men bättre ska jag bli. OK, dag 1 till ända.
Staffan
Postad 23 Mar 2010, 22:06
Man är lite ringrostig efter en sån här vinter, det finns detaljer jag är nöjd med men det finns ännu fler som jag är direkt missnöjd med. Fick lite blodad tand efter gårdagens monsterepass och idag var det dags igen. Samma plats, samma tid men annat väder. Struntade i mössan och tog kepsen, stort misstag. Det får bli ett kortare pass pga kylan men ett hundratal kast ska det kunna bli. Inget måttband behövs, längden ointressant idag, jag har busken på 21-22 meter, en bra måttstock. Det första som slår mig är isen i ringarna, det var ett tag sedan jag drabbades av detta, havsöringspremiären i Strömsbruk för två år sedan tror jag. OK, hursomhelst, kastandet går sådär, det är kallt och det blåser från fel håll.
Jag har fått lånat ett par spön av Magnus T på MSX, undrar om Magnus visste vad han gjorde när han lånade ut dem. Jag tillämpar noshörningsmetoden, den går kort ut på att stånga sig fram i tillvaron, att träna mycket och intensivt. Jag har bokstavligt talat slitit ut spön på det sättet. En femma och en sexa har jag fått till förfogande. Idag åkte endast femman med, samma sharskinlina som igår. Du kan trösta dig med att spöna blir ordentligt testade Magnus, utan att för den skull bli misshandlade, och spön ska ju tåla att kastas med.
Kastandet då? Jodå, ganska likt gårdagen. Jag lägger några kast över busken idag också. Vad man kan säga är att min D-loop måste bli bättre och att jag vill ha mina loopar mer parallella. Jag byter plats och övar olika kast med riktningsförändringar, snapkast och snakerolls. Jag måste säga att det här fascinerar mig, det är en snudd på obeskrivlig känsla när man lyfter 15 meter lina ur vattnet och får till några fina loopar framför sig för att sedan placera en D-loop vid sidan och avsluta med ett switchkast som riktigt drar iväg. Lugnt och avslappnat. Jag njuter varje sekund loopen rullar ut. Dessvärre en massa störningar i slutfasen, tafsen och sista delen av fluglinan kan rulla över mycket finare. Det blir problemlösning i natt.
Staffan
Postad 23 Mar 2010, 22:24
Jag har börjat cykla till jobbet, härligt! Väl hemma blir det en snabb middag innan jag packar för en snabbtur. Ett spö och en rulle under armen. Något varmare än igår, betydligt bättre loopar, både framåt och bakåt. Det börjar lossna. Lösningen? En justering av handleden, att koncentrera sig genom hela kastet. Lyfta linan ur vattnet, påbörja bakkastet, rotera kroppen utan att gå för långt och forma D-loopen, drift, byte av kastplan, och sedan... hit the sucker... På andra sidan älven kommer en kille småspringande, alltid samma sak, det här med kastning drar till sig uppmärksamhet. Han pratar oavbrutet i en kvart innan han försvinner lika fort som han kom. Min kastning börjar funka riktigt bra nu. Fortfarande har jag inte börjat jobba med D-loopen, endast det där med parallella loopar i framkastet, jag betraktar det som löst. Jag har också kommit på att det är en fin blandning av att dra och skjuta på, mest dra med axeln och armbågen. Sen rotation hjälper mina loopar ytterligare att rulla över med kraft. Många saker att tänka på när man famlar, innan skiten sitter i ryggmärgen. Jag är riktigt glad när jag åker hem, frågan är om mina switchkast varit så bra någon gång? Jag kastar inte längre men jag kastar samma distans gång på gång med fina loopar i framkastet. Återstår nu att fixa D-loopen. Jag tänker på Robert Gillesbie's loopar och inser att jag har en del att arbeta på vad beträffa estetiken, längden är det inget fel på även om den också kan bli bättre. Jag mailade honom tidigare i år och frågade hur han gör, jag fick ett utförligt svar och det är nog dags att plocka fram det mailet igen.
Staffan
Postad 23 Mar 2010, 22:29
Ingen switchträning idag, styrelsemöte i samfälligheten. Shit! Spöt åker med ut på parkeringen, det blir en kvart i minusgraderna innan min granne har ätit färdigt, han skjutsar idag. Samma trend som igår, fan, det flyter på. Dagens övning, supertighta loopar utan dubbeldrag. Dom kröp nog ner under decimetern vid några tillfällen, härlig känsla. Bäst av allt, de är parallella utan störningar i något av benen. Kul! Jag testade även Thomas quadruppel backhand som han visade på mässan... Kul men fullständigt onödigt
Staffan
Postad 23 Mar 2010, 22:49
Kul att följa din kamp.
Nu efter allt ståhej med fönsterbyte i hela huset och plåtning av gavlar kan
jag sätta igång med flugkastträning.
Har satt mig för att köra spey och switch i år och om allt faller rätt
kanske ett resultat till kvalet.
//Christer
Postad 23 Mar 2010, 22:53
Härligt Staffan,
Kul att följa din kamp.
Nu efter allt ståhej med fönsterbyte i hela huset och plåtning av gavlar kan
jag sätta igång med flugkastträning.
Har satt mig för att köra spey och switch i år och om allt faller rätt
kanske ett resultat till kvalet.
//Christer
Kör hårt Christer, jag ska träna så mycket jag bara kan trots att jag inte kan vara med i tävlingen (tror jag inte i alla fall). Posta gärna några erfarenheter här om du vill, eller skapa en egen kastblogg vet ja :
vi hörs
Staffan
Postad 24 Mar 2010, 13:19
Jag har fått lånat ett par spön av Magnus T på MSX, undrar om Magnus visste vad han gjorde när han lånade ut dem. Jag tillämpar noshörningsmetoden, den går kort ut på att stånga sig fram i tillvaron, att träna mycket och intensivt. Jag har bokstavligt talat slitit ut spön på det sättet. En femma och en sexa har jag fått till förfogande. Idag åkte endast femman med, samma sharskinlina som igår. Du kan trösta dig med att spöna blir ordentligt testade Magnus, utan att för den skull bli misshandlade, och spön ska ju tåla att kastas med.
Kasta så mycket du orkar med Sapphire 5:an Staffan. Om du sliter ut spöt så skickar jag ett nytt!
Postad 25 Mar 2010, 15:56
OJ oj oj vad man får stressa för att hinna med en halvtimmes träning varje dag. Cykla hem från jobbet, hoppa i byxorna och iväg, sedan hem igen för dottern ska på dans. Hursomhelst, inga monsterkast idag, bara testa sådant jag vill bli bättre på, det rent estetiska. En kamera fick följa med så att jag enkelt kan sitta hemma och analysera. Det värsta med kameror är att de aldrig riktigt är skonsamma i sitt förmedlande av den bittra sanningen. Ja ja, nå skit i det undre benet, returslag tror jag det kallas. Måste justera riktning på stroken samt stanna tidigare, mina backhandswitchar däremot ser bra ut, hur fånigt får det bli, man kan ju inte kasta bättre på backhandsidan??? Bandet tog slut och likaså batteriet så det dröjer innan jag lägger upp nåt. Något har jag kommit på i alla fall, jag har en vridning in bakom ryggen som ser direkt otrevlig ut. Jag har kommit till en punkt där jag inte bara kan låtsas som om bakkasten är bra bara för att framkasten är någorlunda justa. Yeahh!
/Staffan
Postad 26 Mar 2010, 16:03
Trött på tidsbrist och mörker ger jag mig ut på parkeringen klockan 21:30! Jag har fått tävlingslinan, en Guideline Highwater, och den vill jag ju testa NU. Gäller att hålla den i luften bara för parkeringen hyser mer sand än en parkering i Saudiarabien. Jag ger det en kvart med Visionspöt men tröttnar då jag inte ser linan, jag kan i alla fall höra att linan låter bra
S
Postad 26 Mar 2010, 18:24
Torsdag den 25 mars, 2010
Trött på tidsbrist och mörker ger jag mig ut på parkeringen klockan 21:30! Jag har fått tävlingslinan, en Guideline Highwater, och den vill jag ju testa NU. Gäller att hålla den i luften bara för parkeringen hyser mer sand än en parkering i Saudiarabien. Jag ger det en kvart med Visionspöt men tröttnar då jag inte ser linan, jag kan i alla fall höra att linan låter braOK, nytt hopp ställs till morgondagen, jag ska bara... tapetsera hallen, åka tio mil för att gå på 85-årskalas, möblera om i huset och inreda mitt flugfiskerum (sedär, något FF relaterat iaf). Om jag har tur blir det en halvtimme i morgon innan middagen.
S
Puuuh!
Blir trött bara jag läser.
/Christer
Postad 27 Mar 2010, 16:08
Fredagkväll, nåt trevligt TV-program, god mat, pop corn, en kall kanske... eller ett pass vid Lundströmmen i Forsa. Enkelt val! Jag hade en kameraman med mig ikväll, han hade aldrig hållit en kamera förut men det gick ändå, lärde sig att zooma också. Han följde linan med kameran, kom med goda råd, sågade min kastning och fick så mycket självförtroende att han improviserade friskt med kameran ett tag. Kul! Om ni tittar noga så ser ni mig också, inte för att det är så mycket att se men vid ett tillfälle dänger jag ut hela highwatern, ja ja, ut och ut, jag lurar inte mig själv längre och har inte för avsikt att lura någon annan heller. Tre meter går bort genom att jag lyfter spöet sådär, men backingknuten ligger mellan spolen och första ringen. Om vi ponerar att linan sträcker så är det 27,5 - 3 = 24,5 och så har vi tre + 3 meter tafs vilket i den bästa av världar borde ge 27,5 meter igen... Nja, men 25 meter är det nog i alla fall. Med Visionspöt! Finns mycket att jobba på ser jag, jag använder en herrans massa tekniker och för varje pass med swithar upplever jag att det är ett svårt kast, riktigt svårt om man vill få det snyggt. På kort lina givetvis enklare... Nu ska ni inte titta så mycket på mig utan njuta av min sons framsteg med kameran, helt underbart. Observera att jag hade sagt att jag vill att han filmar mig, men det blir sällan som man sagt med barn
S
Postad 27 Mar 2010, 16:29
Efter en sen natt, 01:30, så vaknar jag av att min dotter Maja hoppar på mig strax före 07:00. Det är inte första gången och lär inte vara sista heller. Ner, på med hurran, fixa frukost och iväg. Folk här i Forsa upplever nog mig som en säregen natur, ståendes i regnet klockan 08:00 och nötandes samma kast om och om igen. Skitsamma, det är kul. Nu testar jag en kortare ansats i bakkastet innan jag formar D-loopen. Jag testar också att avsluta högre. Det blir bra och självklart tappar jag det när jag blir trött. Helst ska man sluta när det går som bäst. OK, over and out!
S
Edit: Och minsannn, blev det inte ett pass till idag! Jag skulle hämta grabben hos en kompis och då passade jag på. Fick bli hojjen då jag druckit en par öl till tapeterna. På med cykelkärra och pannlampa och ner i regnet, kändes riktigt bra. Nu testade jag det högre avslutet och fokuserade på alla moment, jag la även in en kraftigare rotation av kroppen i bakkastet och det hjälpte mig. Övning ger färdighet, det är inte ens jobbigt trots underkylt regn och mörker. Jag har vinterdäck på cykeln och Silvas dyraste pannlampa, ikväll var jag oövervinnlig, i morgon kanske jag funderar på att lägga spöet på hyllan, det hör liksom till. Det finns till och med ett fint ord för det där "dikotomisering". När du gör nåt bra så höjer du dig själv till skyarna, när du gör nåt dåligt så sågar du dig själv vid fotknölarna, likt en dator finns bara jä...t på eller jä...t av. Ja ja, numer finns också den berömda gråzonen. Med mottot "det ska vara kul,...., för det mesta" fortsätter jag min kamp mot.... ja jisses, jag har inget mål... måste klura på det, "att bli bätttre är inte skitmätbart om ni förstår vad jag menar.
Postad 29 Mar 2010, 08:07
Shit vad du ligger.
Jag var nöjd med en dag i veckan.
Får nog öka lite
Japp, det är lite manisk... Noshörningsmetoden
/S
Postad 29 Mar 2010, 08:43
Efter en hel dag med tapetklister och spackel var det så dags att ge switcharna en chans igen. Ett klass sex spö med vår tävlingslina, Guideline Highwater. Jag kastade långt idag, satte t.o.m. personlig rekord. Riktigt kul, speciellt som jag gjorde om kastet flera gånger. En lätt medvind som inte påverkade allt för mycket hade jag i ryggen såklart. Jag testade även att veva in lite lina och övade på kontroll, jag gjorde 20 kast på raken där tussen landade på samma ställe gång på gång på de distanser jag knappt lyckades nå den första dagen. Det kändes ännu bättre än det där rekordet, övning ger färdighet. Nu ska jag nog vila en dag eller göra något helt annat, kanske tar jag med mig Black Chilit och testar, det blir något annat. Speytekniker med ett 6 fotsspö
Ha en bra vecka
Staffan
Postad 29 Mar 2010, 18:46
Jag tränar inget idag men jag vill påminna om att det är hög tid att börja träna och rapportera in resultat. Ge mig en liten vink om att ni övar och har för avsikt att delta i
edge switchcast competition
/Staffan
Postad 29 Mar 2010, 20:09
Det är bra Joakim, ser fram mot resultatenHar ju en del annat att träna på inför Älvkarleby i Maj... Men en del switchkastandet blir det ju. 11 april var sista dagen väl? Ska se till att jag gör mina två minuter innan dess
.
Joakim
vh
staffan.
Fler???
Postad 29 Mar 2010, 21:15
Måste säga att det gick över förväntan nu efter denna vintern. Gott att vara på vatten och kasta.
Postad 29 Mar 2010, 23:50
Kommer in med resultat längre fram, men har börjat träna lite nu i alla fall. Var ute en timme i söndags och provade high water linan på ett par olika spön.
Måste säga att det gick över förväntan nu efter denna vintern. Gott att vara på vatten och kasta.
Bra Roger, vi behöver flera. Om man ändå ska åka på mässan så tycker jag definitivt man ska testa, tänk bara att få kasta mot några av de allra bästa. Det kommer garanterat inte bli någon prestige eller några divalater från dessa herrar, och en dam, jag känner de flesta och de är alla mycket hjälpsamma.
Vh
Staffan
Fler???
Postad 30 Mar 2010, 08:23
Efter en lång natts målning så vaknar jag åter till ett vitt landskap. Man kan hålla sig för skratt, men å andra sidan tinar skiten bort på några timmar. Viktigast av allt, det går att cykla! Jag får se om jag uppdaterar bloggen med någon kastrapport senare ikväll.
Lasse mailade mig några bilder häromdagen på ett resultat efter ett träningspass, taggad gav jag mig ut häromdagen och lyckades slå det med ett par decimeter (nu använde jag ett kraftigare spö men iaf). Jag visste att det skulle få igång dig Lasse, igår kom repliken, han hade lagt ytterligare 1,5 meter till sitt tidigare träningsresultat, med det mjuka spöet. Duktig kastare den där Karlsson
MrMudface and MrPotatoehead
Pärlan, lyckades glömma nycklarna idag, då åker den med upp på kontoret. Inte uppskattat av alla kan jag avslöja

/Staffan
Postad 30 Mar 2010, 19:30
S
Postad 31 Mar 2010, 19:42
Ingen kastning idag heller, sent hem från jobbet och så en 30 minuter cykel på det. Väl hemma så var det dans med dottern och Lego med grabben. Jag har i alla fall skrivit en kallelse till den mycket inofficiella fiskeklubben jag är medlem av. Något litet fiskerelaterat i alla fall. Jag fortsätter att pocka för mässan och switchtävlingen, snart måste det börja hagla in resultat. Ni är medvetna om att det lottas ut linor och ett spö bland dem som skickar in ett resultat och har för avsikt att komma på tävlingen i Sundsvall?
Den som kastar längst i forumkvalet vinner ett ex av Visions nya glasfiberspö: Vision Cult Fiber 9' #5.
Vi lottar även ut tre stycken Vision Vibe 85 WF5F fluglinor bland alla medlemmar som deltar i forumkvalet och lämnar in ett kastresultat.
Alla tjejer, vi vill också ha er med. Nästa vecka har jag påsklov, då blir det hårdträning om tiden medger.
Till vidare, glad påsk och ut och träna med er
S
Postad 01 Apr 2010, 15:23
Idag är det den första april, det börjar närma sig... En dryg månad till mässa och snart är våren här på riktigt! Idag gav jag mig ut för att testa switchar, det gick otroligt bra och jag satte nytt personligt rekord med visionspöt; 34,70 meter med highwaterlinan, i lätt motvind
I morgon blir det uppgång klockan 03:00, burrr
Trevlig påsk alla
Postad 02 Apr 2010, 22:16
Torsdag den 1 april, 2010
Idag är det den första april, det börjar närma sig... En dryg månad till mässa och snart är våren här på riktigt! Idag gav jag mig ut för att testa switchar, det gick otroligt bra och jag satte nytt personligt rekord med visionspöt; 34,70 meter med highwaterlinan, i lätt motvind![]()
I morgon blir det uppgång klockan 03:00, burrr
Trevlig påsk alla
April April
Postad 04 Apr 2010, 19:54
Jag knöt tafsar och smorde linor hela torsdagkväll, allt för den stundande havsöringspremiären som traditionsenligt går av stapeln denna lidandets fredag. Klockan på ringning i ottan, rejält trött staplar jag ner för att sätta på kaffe och hoppa i mina nya fiskebrallor. När allt var klart, vilket inte vill säga lite, så kunde jag inte hitta mina bilnycklar. När halva huset sökts genom insåg jag att nästa mest logiska plats att leta på var i bilen, mycket riktigt, vårtrötthet eller allmän stress gjorde att jag av någon anledning glömde nycklarna i bilen igår efter jobbet. Fortfarande lite sömndrucken, slänger jag in prylarna där bak och parkerar mig sjäv i framsätet. Lite Neil Young och man är människa igen hinner fara genom huvudet innan jag inser att nåt inte stämmer, små detaljer man aldrig lägger märke till för att man inte behöver, men när de saknas signalerar de ett brott mot den gängse ordningen. Ingen lampa i bilen och jag började ana det värsta. Försiktigt känner jag på nyckeln och mycket riktigt, den blev aldrig vriden över det sista hacket igår, ingen fläkt, ingen startmotor och framförallt, ingen Neil Young. Suck! Det som skulle bli min havsöringspremiär blev en dag under huven på en fransk bil. Pinad under Pontus Pilatus och tvingad till en golgatavandring i ett tappert försök att ragga ihop en batteriladdare. För att göra en kort historia ännu kortare så lyckades jag ladda batteriet och klockan 13:00 satt jag åter i bilen, ingen musik nu heller eftersom stereon är utrustad med ett skydd mot tjuvar och stressade småbarnsföräldrar. Det krävs en kod efter en sån här fadäs.
OK, havsöringsfiske har aldrig varit min grej, ingen annans heller denna fredag, jag såg inte en fisk denna dag och det gjorde inte någon annan heller, åtminstone inte de som fiskade samtidigt med mig. Ett par fiskar mellan tre och fyra kilo hade dock kommit upp ännu senare på eftermiddagen enligt den lokala blaskan. Tur man inte hängde på låset vid 04:00!
Mina switchar satt i alla fall och i vanlig ordning blev det en del kastträning och flugan fick faktiskt sitta kvar
Amen
Staffan
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar