.
Sage
#1 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 21:42
Svårt att hålla koll på alla.
Men jag minns dom jag ägt i alla fall.
Det började med ett 2 delat GII, 9`#5
490 LL
590 RPL
590 TCR
Snart kommer mitt SLT 490.
Fyll på med era spön så kanske man minns alla beteckningar som funnits genom åren.
#2 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 21:46
Vt2 590
VPS 890
än så länge..
Fiskeresor till Abaco, Bahamas - Kontakta mig
#7 OFFLINE
#8 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 22:20
RP: Reserve Power, lavet i grafit II med medium aktion. Stangen som startede det hele.
RPL: Reserve Power Lightweight, lavet i Grafit III efterfølgeren til RP som herefter hed Discovery, hurtig aktion, men i nyere tid kendt som Medium aktion.
LL: Light Line Grafit II och III
RPLX: Saltvandsmodellen af RPL, generelt stivere i aktionen, men ellers som RPL
RPL+: Samme som RPL, men med en stivere bunddel hvilket gjorde aktionen mere toppet. Enkelte modeller sad lige i skabet.
SP: Smooth Performance, lavet i grafit VI, Medium aktion
SP+: SP med stivere bunddel, ekstra hurtig aktion.
SPL: Smooth Performance Lightweight. SP i de helt lette klasser. som de første startende fra klasse 0
RPLXi: Opdatering af RPLX, knap så vellykket til skandinaviske forhold, enkelte modeller var dog ganske gode.
SP serien udgik omkring årtusindeskiftet sammen med RPL i dens normale udgave.
XP: Ekstreme Performance, Kendetegnede et skift i sage's modeller, afløste RPL som basismodellen. Lavet i grafit IIIi Hurtig aktion
VPS: RPL i mere moderate klæder, afløste Discovery serien
TCR: Technical Casting Rod, Videreudvikling af SP+ taperingen. Lavet i grafit IIIi, ekstra hurtig aktion.
TXL: Stængerne til de helt lette klasser. Lavet i grafit IIIi Medium til hurtig aktion.
Xi2: Saltvandsmodellerne, lavet i G5, hurtig aktion
XP er så afløst af Z-axis G5, TCR af TCX G5, TXL af ZXL G5 og der er kommet et par nye serier på programmet.
Ovenstående er såen lige hvad der lå i hukommelsen, der tages forbehold for huller i samme
Mvh
Lasse
Detta inlägg har redigerats av Karlsson: 28 Mar 2010, 22:22
#9 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 22:29
Asplund på Mar 28 2010, 22:58 sade:
Kom nu på vart jag sett den röda klingan. Det är i Mayfly madness filmen då man får hänga med när sage spön tillverkas.
Då visar dom en snabb bild på helt klar röda klingor. Dom kanske görs mörkare sen för något av TCR eller ZXL är de inte. Dom är för mörka.
Skulle vara helt sjukt snyggt att ha en sånt klar rött spö
#10 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 22:29
Karlsson på Mar 28 2010, 23:20 sade:
RP: Reserve Power, lavet i grafit II med medium aktion. Stangen som startede det hele.
RPL: Reserve Power Lightweight, lavet i Grafit III efterfølgeren til RP som herefter hed Discovery, hurtig aktion, men i nyere tid kendt som Medium aktion.
RPL+: Samme som RPL, men med en stivere bunddel hvilket gjorde aktionen mere toppet. Enkelte modeller sad lige i skabet.
SPL: Smooth Performance Lightweight. SP i de helt lette klasser. som de første startende fra klasse 0
RPLXi: Opdatering af RPLX, knap så vellykket til skandinaviske forhold, enkelte modeller var dog ganske gode.
XP: Ekstreme Performance, Kendetegnede et skift i sage's modeller, afløste RPL som basismodellen. Lavet i grafit IIIi Hurtig aktion
TCR: Technical Casting Rod, Videreudvikling af SP+ taperingen. Lavet i grafit IIIi, ekstra hurtig aktion.
TXL: Stængerne til de helt lette klasser. Lavet i grafit IIIi Medium til hurtig aktion.
XP er så afløst af Z-axis G5, TCR af TCX G5, TXL af ZXL G5 og der er kommet et par nye serier på programmet.
Ovenstående er såen lige hvad der lå i hukommelsen, der tages forbehold for huller i samme
Mvh
Lasse
Du glömde VPS Light.
christian@edgeflyfishing.com
http://thefiberglass...o.blogspot.com/
#11 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 22:32
Wow!
LL återuppstod för två år sedan i modernare tappning som ZXL.
Xi3 avlöser Xi2 i år.
Annars tror jag du har med alla premiumserierna på enhandssidan där. Det har funnits en del instegsserier också, till exempel FLI, Flight, Launch och den senaste heter Vantage.
Mayfly madness = ZXL 586 eller ZXL 486. Ulf vet bättre vilken han valde.
Mvh
Stefan
Detta inlägg har redigerats av Stefan Siikavaara: 28 Mar 2010, 22:34
#12 OFFLINE
Skrivet 28 Mar 2010, 22:36
Karlsson på Mar 28 2010, 23:20 sade:
Mvh
Lasse
#14 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 08:51
RPL+ 490-4 2ggr
RPL+ 590-2
RPL+ 690-2
VPS 890-4
SP 389-5
SP 589-5
SP 589-2
SP 590-2
ZXL 590-4
Z-AXIS 590-4
Z-AXIS 790-4
Z-AXIS 890-4
Z-AXIS 890-2
Xi2 790-4
Xi3 690-4
Xi3 990-4
Kanske missat något...
Detta inlägg har redigerats av FlyFly: 07 Sep 2010, 10:12
One hook, two hookers...
#18 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 11:07
Annars har jag haft ett RPL+ och äger fortfarande ett gammalt RPL 590, och ett ZA 590.... jag vill ha och prova ett TCX dock, men hon som bor under samma tak som mig tycker nog inte att det är nödvändigt
Detta inlägg har redigerats av hinlis: 29 Mar 2010, 11:12
#19 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 11:20
TXL 3710
XP 596
TCR 890
TCX 590
#20 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 11:25
hinlis på Mar 29 2010, 11:07 sade:
Annars har jag haft ett RPL+ och äger fortfarande ett gammalt RPL 590, och ett ZA 590.... jag vill ha och prova ett TCX dock, men hon som bor under samma tak som mig tycker nog inte att det är nödvändigt
GFL finns, har en 12,6'a GFL, fantastiskt spö, custom byggt av Åkroken i Mörrum.
Annars, det som står o väntar på att få bli luftade:
TXL 3710-3
Z-axis 486-4
ZXL 580-4
TCX 590-4
TCX 691-4
Z-axis 790-4
Xi3 790-4
Z-axis 890-4
Z-axis 7110-4
GFL 7126-4
//Cz
Detta inlägg har redigerats av Czech: 29 Mar 2010, 11:26
#23 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 13:18
#24 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 13:27
JonasA på Mar 29 2010, 14:18 sade:
Gärna med lite mer info om modellen, typ aktion o.s.v
#25 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 13:46
Karlsson's var kämpe-grejt. Men det blir enklare på svenska
#28 OFFLINE
Skrivet 29 Mar 2010, 17:09
RPL: Legendariskt och banbrytande.
RPL+: Styvare och snabbare, har fått min största brunöring med detta.
SLT: Ganska långsamt, mycket känsla.
TXL: Mer än ett bäckspö.
ZXL: Detta spö och en hoper torrflugor vid ett rödingvatten...*Suck*
TCX: Ofiskat, lovar gott....Färgen??
Glömde visst laxpinnen....G3 14´
Detta inlägg har redigerats av Perro: 29 Mar 2010, 17:20
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."
-John Randolph
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar