Hoppa till innehåll

.

Rickards Fiskedagbok.

9 replies to this topic

#1 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2010, 17:00

Egentligen önskar jag att jag inte var lat och hade börjat skriva den här för längesedan men nu är det som det är med den saken.

Så vart är jag nu...
På premiären fiskade jag hel-helg med barndomsvänner och det var underbart. Däremot var fisket väldigt trögt och jag fick inte ens ett hugg.
Sedan dess har jag fiskat kväll alla dagar utom måndag och två turer senaste helgen. Ett hugg.

Jag har precis tagit hem min mountainbike, den av dem som faktiskt är kul att cykla grusväg eller stig med.
Jag tänkte nöja mig med att cykla ner till Härlanda tjärn och se efter liv (de brukar ju trots allt plantera lite regnbåge där inför sportlovsfisket) då klockan blev lite mycket efter att jag bytt pedaler och lagat en punktering.

När jag kom ner till fiskebryggan så mötte jag två civilklädda spinnfiskare som kastat lite, de hade inte fått något och berättade att gårdagens resultat vid v.långvattnet var likadant.
Jag ställde mig och kastade lite av varje, bland annat ett par gäddflugor in mot vassen men fick ingen reaktion.
Efter en stund packade jag ihop och cyklade till den andra sidan sjön, den med kvällssol... :)

Nu hade det mojnat rejält och ytan började bli riktigt blank, efter en och en halv vecka med kustfiske så kändes det helt underbart och jag mindes höstens insjöfiske med bågar landade på torrflugor. Jag älskar verkligen det fisket.
Jag provade allt ifrån boobys till muddlers som störde den blanka ytan med med fortsatt brist på kontakt och vak.

Då jag bara hade med mig min iphone så blev det inte bättre än såhär men jag var bara tvungen att föreviga solnedgången på min första vid blank insjöyta.
Postad bild

Imorgon blir det bio men på torsdag kväll när vädret förhoppningsvis börjat vända skall jag kroka min första havsöring! :P

/Rickard

#2 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 13 Apr 2010, 20:03

Efter lite tips i "Flugor för säsongen 2010"-tråden så band jag tre buggers, något av ett mellanting och med lite mindre stjärt.

Knallstjärtsbuggers:
Postad bild
&
Postad bild
&
Postad bild

Vad tror ni?

#3 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2010, 17:03

Efter att en tid ha bloggat på det härligt flummiga fisketeamets blogg så har jag tappat orken, främst pga att jag inte hann att skriva mellan alla fisketurer...

Detta resulterar i att jag tänkte få skrivit av mig lite kort och gott här, mest för att "tala ut" om mina upplevelser och få visa upp några av de bilder jag tar under mina äventyr. :(

Idag var jag i ett småhemligt vatten här i trakterna, i den lilla sjön finns ett självreproducerande bestånd av öring.
Det kläckte lite sporadiskt och trots stundtals småregn så blev det en riktigt trevlig dag. Flera missade vak på flugan, en tappad, linor i buskar, träd och näckrosor men än dock två otroligt vackra öringar på torrt som slutresultat.

Den första strax över 35cm och den andra precis på 40cm, brunt gällde i färgväg och flugorna som genererade hugg imiterade Vulgatan i ett eller annat stadie.

Synd att man skall jobba imorgon...
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av nenja: 11 Jun 2010, 17:05

#4 OFFLINE   Kamen

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1872 Inlägg:

Skrivet 12 Jun 2010, 16:40

härligt nenja
Inte bara fisket/fisken som är viktig, lika viktigt o träffa o tjöta med nya människor.kastar kassst men njuter o får fisk ändå(ibland iaf:))

presentation av mej http://www.edgeflyfi...__1#entry155077

#5 OFFLINE   Bowen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1351 Inlägg:

Skrivet 12 Jun 2010, 18:03

Visa inläggnenja på Jun 11 2010, 18:03 sade:

Efter att en tid ha bloggat på det härligt flummiga fisketeamets blogg så har jag tappat orken, främst pga att jag inte hann att skriva mellan alla fisketurer...

Detta resulterar i att jag tänkte få skrivit av mig lite kort och gott här, mest för att "tala ut" om mina upplevelser och få visa upp några av de bilder jag tar under mina äventyr. :)

Idag var jag i ett småhemligt vatten här i trakterna, i den lilla sjön finns ett självreproducerande bestånd av öring.
Det kläckte lite sporadiskt och trots stundtals småregn så blev det en riktigt trevlig dag. Flera missade vak på flugan, en tappad, linor i buskar, träd och näckrosor men än dock två otroligt vackra öringar på torrt som slutresultat.

Den första strax över 35cm och den andra precis på 40cm, brunt gällde i färgväg och flugorna som genererade hugg imiterade Vulgatan i ett eller annat stadie.

Synd att man skall jobba imorgon...

Fin öring!
Är det vattnet vi var vid senast?

Surt att jobba!

Detta inlägg har redigerats av Bowen: 12 Jun 2010, 19:38

#6 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 12 Jun 2010, 18:26

Visst är det Kamen? =)

Visa inläggBowen på Jun 12 2010, 19:03 sade:

Fin öring!
Är det vattnet vi var vid senast?

Surt att jobba!

Ajjemen, underbart vatten!

Kanske man skulle ta en sväng imorgon... Sugen? :)

#7 OFFLINE   Bowen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1351 Inlägg:

Skrivet 12 Jun 2010, 19:36

Visa inläggnenja på Jun 12 2010, 19:26 sade:

Visst är det Kamen? =)

Ajjemen, underbart vatten!

Kanske man skulle ta en sväng imorgon... Sugen? :)

Japp jag är sugen.
Men det ser ut som det är väder för lite havsöringsfiske kanske?

#8 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 12 Jun 2010, 20:30

Visa inläggBowen på Jun 12 2010, 20:36 sade:

Japp jag är sugen.
Men det ser ut som det är väder för lite havsöringsfiske kanske?

Du tror det? Har nollkoll efter att ha smugit runt i skogarna med mina vulgata-imitationer ett par veckor. :)

Slå en signal om du vill planera närmre, annars finns jag på MSN när jag vaknar imorgon.

#9 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 14 Jun 2010, 21:52

Igår vart det återbesök i öringvattnet, under förmiddagen var det sporadiskt kläckande och vakande som resulterade i två små fina öringar.

Det verkar som att de är lite ifrån dag till dag och de lite större eller de lite mindre är de dominanta vid ytan. :lol:

Trots att det verkar ha avtagit rejält med dagsländornas aktivitet så var det just de relativt rejäla dagsländorna med förlängd kropp som levererade, vi gick bekräftat skillnaden när fiskekamraten kastat 4 kast på en vakande öring utan reaktion med sin fluga. Han knyter på min foam-vulgata för att bomma en öring i första kastet. ^^

Eftermiddag och kväll var så gott som stendött, för kallt för att varken sländor eller öring skulle aktiv antar jag. Ett missat hugg på zonker med silvrig kropp, silverskalle och brun rygg var allt trots att vi stannade till 22.

Idag bestämde jag mig för att få bytt ut min aningen för tunga och krakelerade lina, det slutade med en Rio Gold #5 som självklart tvunget skulle provkastas.
I jeans och sneakers gled jag upp till klubbvattnet (motorbåge) för att hitta ett vatten nästan lika dött som öringtjärnen igår, vädergudarna såg dock till den ensamma gossens välmående och öppnade upp himlen för att släppa fram solens ljuva strålar.

I den värmande solen fick jag provkastat den nya linan, äntligen hade jag hittat något jag trivs med. Lagom vikt, minimalt linminne och en tapering som gjorde kastandet lite lättare.
Medan jag stod där och kastade i den underbart värmande solen som tröstade mig i avsaknaden av ytaktivitet så bestämde jag mig för att kasta lite med den zonkern jag fick hugg på igår.

Efter ett par kast så vakade det en bit bort, inom kastavstånd. Dit med flugan, kastet blev bra och tillräckligt långt. Försiktigt sträcka upp tafsen, långsamt börja ta hem flugan. Ingen reaktion, fortsatt rytmiskt hemtagande i ganska lugn takt. Den framtunga zonkern nästan jiggar fram strax under ytan och helt plötsligt kommer motståndet i linan, upp med spöt och spontant slänger jag ur mig "Japp!".

Fisken var oväntat medgörlig, jag får ta in lina snabbare än jag hinner rulla på slaklina på rullen. Medan jag står där och försöker få all lina på rullen så glider fisken 5-6 meter ifrån land, solen lyser upp det klara vattnet med blank yta och jag ser tydligt regnbågsöringen som avvaktande glider längs udden jag står på.
Jag tror fisken såg mig lika väl som jag såg den för att när jag fortsatte att veva lina på rullen så lät jag den dra ut lina, det tackade den innerligt för, gjorde en liten rusning, hoppade och spottade ut flugan framför mina ögon.

Fisken låg nog runt kilot och jag grämer mig lite över att jag aldrig riktigt fick drillat den och känt dess styrka samtidigt som jag är mer än nöjd över att ha fått lite kontakt en solig underbar kväll som denna.

Nu hoppas jag sommaren kommer igång på riktigt snart, tröttsamt med 14 grader i luften. :P

#10 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 20 Jun 2010, 01:01

En lång dag har kommit till sitt slut och jag riktigt längtar efter sängen...

Jag började dagen med att filosofera med Bowen kring vilket fiske som passade oss, med tanke på det ostadiga vädret och viss lathet så bestämde vi oss för att ta en lugn dag på en regnbågs-sjö som jag inte besökt tidigare.

På väg dit så får jag uppleva något för mig helt nytt, mitt vänstra framhjul lossnar i farten och jag får på tre hjul byta tre filer för att sedan få stopp i väggrenen...
Efter att ha gått ifrån ångest och förbannelse över min dumhet till att böja in sidoplåten, med tre bultar fästa hjulet igen och köra runt letandes efter verkstad som har öppet lördagar så blev det till att åka hem igen och börja om ifrån början...

Det blir slutligen en kvällstur till öringvattnet som håller de svårflörtade men lite större öringarna, vädret såg lovande ut och jag hoppades på en solig kväll med kläckande insekter.
Väl framme fick jag veta hur fel jag hade, kylig luft och redan när jag anlände runt 20:30 så hade en lätt dimma börjat glida ut över sjön. På håll såg jag inte ett vak och det kändes lite förödande med tanke på att de gångerna jag varit vid tjärnet tidigare så har det vakat mycket och konstant.

Medan jag pessimistisk sitter och riggar mitt spö så pluppar det äntligen till, synen av det första vaket värmde.
De visade sig dock vara lika svårlurade som vanligt och vakandet var väldigt sporadiskt till en början. Jag försökte lista ut vad de åt men ytan var till synes tom, vadade ut ett par meter för att se om jag kunde hitta något som flöt precis under ytan men inte mer än några enstaka knott och någon dagslända.
Dimman blev allt tjockare men lagom tills man var beredd att ge upp så började vakandet komma igång. Nu lite mer frenetiskt där samma fisk kunde vaka flera gånger med bara någon meters mellanrum.

Jag provade allt jag kunde komma på, nattslända, zonker, cdc-spent spinner, wolly bugger, muddler, fjädermygg, större dagslända men inget gick hem och man fick inte många chanser per fisk.
Kvällsfisket i tjärnen är riktigt spännande, fisken blir mindre skygg och man kan riktigt smygvada ut så att fisken ovetandes vakar 5-10m utanför dig. Jag minns öringen som vakade 4 gånger inom 10 meters håll under tiden jag bytte fluga.

Det hade nu börjat figurera en del mindre dagsländor på ytan, kanske 2cm långa och med två stjärtspröt. Jag slängde på en rejäl kläckare med foam-stjärt och CDC-vingsäck. En fisk vakar en bit ut och jag får till ett långt kast med hygglig presentation max ett par meter innanför vaket. Väntar... Väntar.... Och vak, på flugan! Mothugg, "FAN.". Linan kom slängandes och landade runt mig, kvällens enda chans var missad.

Jag fortsatte en stund till, ett par kast på vak i så gott som blindo då klockan passerat 23:30 och dimman låg tjock på sjön men det gav inget.

Tredje kvällen i tjärnen och trots att luften var kallare än vattnet och ytan var täckt av dimma så var där aktivitet och chans till vacker brunöring. Underbar plats.

Detta inlägg har redigerats av nenja: 20 Jun 2010, 01:03

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar