.
Långlinespey
#1 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 20:29
En jävla massa snö för att komma åt vattnet.
Nu är jag ny på detta med långa linor, denna är väl inte överjävlig lång men bra mycket längre än mina 12 meters klumpar.
Jag har ju en ganska kort stroke( lämplig för kosekastning) tror jag med klump och slet nu nått för jäkligt med att förlänga den för lång lina.
Har väldigt svårt för att jobba ut med underarmen i bakkastet så det blir lite kort sträcka kvar till framkastet.
När man nu försöker använda kroppen lite i kastningen skall man sträva efter att jobba med kroppen först sedan armarna eller skall det vara samtidig rörelse?, nu menar jag kroppen fram bak för att förlänga stroken och inte vridning för vinkling
Dagens träning var switchkast med ca 25-27 meter lina inklusive tafs utanför spöet
Sedan tycker jag det är svårt att se hur looparnas er ut när man själv står bakom linan, skulle ha filmat men videokameran har jag tappat i golvet
en del kast blev nog bra men en del var ju skrattretande dåliga. Men nu skall det övas. Skall försöka fixa en videokamera och kanske filma lite, lite lättare att få hjälp då och sås er man ju ganska mycket själv vad som är problemet då.
Men nog faan sliter detta mer på kroppen än kort klumpkastningen
// Bosse
#2 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 20:41
#3 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 20:49
Sitter och funderar över att köpa någon riktig speyklump så att man har något bättre att träna med, men är lite osäker på vad man ska ha.
Vad kör du med Bosse?
#4 Gäst_PA_*
Skrivet 13 Apr 2010, 21:04
lill-peter på Apr 13 2010, 21:49 sade:
Sitter och funderar över att köpa någon riktig speyklump så att man har något bättre att träna med, men är lite osäker på vad man ska ha.
Vad kör du med Bosse?
Är det inte dags för Roger att skriva något här. Han kör väll mycket med detta
och har gjort under lång tid.
Mvh P-A
#5 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 21:13
Långa linor kommer nog aldrig vara något jag använder vid fiske, iaf inte i större utsträckning. Men som teknikträning känns det riktigt givande.
#6 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 21:36
joda Tellis har mycket fin teknik, har kollat mycket på det klippet, väldigt Syrstad inspirerat.
Du har helt rät med armarna att komma upp högt, men med kortklumpen går det att lättare att hiva bra ändå.
Men det käns kul att prova på detta den flyger ju på ett helt anatt sätt än kortklumparna, käns som långsammare på nått vis.
// Bosse
#7 Gäst_PA_*
Skrivet 13 Apr 2010, 21:38
lill-peter på Apr 13 2010, 22:13 sade:
Långa linor kommer nog aldrig vara något jag använder vid fiske, iaf inte i större utsträckning. Men som teknikträning känns det riktigt givande.
Har han gått över till den mörka sidan!!
Sist jag pratade med han så pratade han om full line
spektakel hela vägen. Har du hört något om hur det
går i skottland eller har han inte åkt än?
Angående långline fiske så skall jag prova på det i sommar
om jag bara får tummen ur och köper mig en ny två hands utrustning
och skall försöka hitta någon trevlig gammal lång DT att köra med.
Mvh P-A
#9 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 21:49
PA på Apr 13 2010, 22:38 sade:
Sist jag pratade med han så pratade han om full line
spektakel hela vägen. Har du hört något om hur det
går i skottland eller har han inte åkt än?
Angående långline fiske så skall jag prova på det i sommar
om jag bara får tummen ur och köper mig en ny två hands utrustning
och skall försöka hitta någon trevlig gammal lång DT att köra med.
Mvh P-A
Du är välkommen till bästkusten, och DT-linor har jag om du vill ha!
Personligen så gillar jag långlinor, är långt ifrån någon duktig kastare men jag tycker det är mest harmoniskt att gå med längre klump och slippa skjuta så mycket lina.
Det är inte så väldans ofta jag känner att det är motiverat med så mycket längre kast än 20-25 meter och då är det praktiskt med långklump.
Använder relativt långa spön, och då tycker jag inte det krävs särskilt mycket kraftinsats, mer krut får då läggas på själva spöföringen istället.
#10 Gäst_PA_*
Skrivet 13 Apr 2010, 21:53
#11 Gäst_PA_*
Skrivet 13 Apr 2010, 21:54
Shanti på Apr 13 2010, 22:49 sade:
Personligen så gillar jag långlinor, är långt ifrån någon duktig kastare men jag tycker det är mest harmoniskt att gå med längre klump och slippa skjuta så mycket lina.
Det är inte så väldans ofta jag känner att det är motiverat med så mycket längre kast än 20-25 meter och då är det praktiskt med långklump.
Använder relativt långa spön, och då tycker jag inte det krävs särskilt mycket kraftinsats, mer krut får då läggas på själva spöföringen istället.
Låter som en bra deal, skall bara fixa en stabil 17 fotare så kör vi då.
Vi får ta ett snack om det på träffen jocke.
Mhv P-A
#12 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 22:26
Ja ett speykast tar längre tid, det är en fördröjning då linan rullar ut och då kan man inte göra så mycket mer än att beskåda "spektaklet", men ibland känns det som det finns en del magi med i spelet. Det kan vara bra att släppa en del på greppet kring handtaget då kastet rullar ut.
#13 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 22:44
magnolia på Apr 13 2010, 21:26 sade:
Ja ett speykast tar längre tid, det är en fördröjning då linan rullar ut och då kan man inte göra så mycket mer än att beskåda "spektaklet", men ibland känns det som det finns en del magi med i spelet. Det kan vara bra att släppa en del på greppet kring handtaget då kastet rullar ut.
Lite jobbigare käns det ju nu med 55 gram utanföär stångtoppen mot de 42 som jag är van, käns då så i axeln i alla fall kan ju också bero på att jag spänner mig mera nu när jag skall lära mig på nytt.
#14 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 22:46
Om man istället använder något liknande syrstadsstilen, alltså en betyderligt mer aktiv övre hand, och en längre, yvigare stroke, stöter man nog inte på samma problem. Min egna teknik är nog ganska lik dem syrstadarna använder, och jag har inga större problem att anpassa mig till längre linor(om nu 17.5m kan räknas som längre).
Jag har kikat lite på CND´s tournamentlinor, och är lite småsugen. Med en längd på runt 25meter borde den vara någon att bita i när man knappt är en tvärhand hög
#15 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 22:57
lill-peter på Apr 13 2010, 21:46 sade:
Om man istället använder något liknande syrstadsstilen, alltså en betyderligt mer aktiv övre hand, och en längre, yvigare stroke, stöter man nog inte på samma problem. Min egna teknik är nog ganska lik dem syrstadarna använder, och jag har inga större problem att anpassa mig till längre linor(om nu 17.5m kan räknas som längre).
Jag har kikat lite på CND´s tournamentlinor, och är lite småsugen. Med en längd på runt 25meter borde den vara någon att bita i när man knappt är en tvärhand hög
Är väl ioch för sig skolad i syrstadstilen jag också, inga egentliga problem att kasta linan men känner att för att nå distans och snygga kast måste jag jobba på stroken. Skall medela kollegerna på jobbet i morgon att jag skall jobba fram en ny stroke, får se hur de reagerar
Men det är väl övning övningsom gäller samt lite filmning och analys
#16 OFFLINE
Skrivet 13 Apr 2010, 23:07
Min ihopklippta lina flyger inte riktigt bra genom luften, och man får verkligen kämpa för att få upp hastighet och snygga linbågar. Strax under 20meter skjut är vad jag mäktar med om det skall vinklas lite, och då är det bryggkastning och gynsam vind.
Ska försöka få tummen ur och beställa en riktig långlina, och sedan åka ut i skärgården där man kan vada lite och se om det går att få någon fason på det hela.
#17 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 01:12
Visst , jag har ett Scott ARC 15 fot #10/11 som jag brukade speykasta en long bellylina med det var lite mer ansträngande fast aktionen i spöt kändes lämplig för ändamålet.
#18 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 08:02
magnolia på Apr 14 2010, 00:12 sade:
Visst , jag har ett Scott ARC 15 fot #10/11 som jag brukade speykasta en long bellylina med det var lite mer ansträngande fast aktionen i spöt kändes lämplig för ändamålet.
Jo men nu var jag ju ute efter att gå från korta klumpar till långa linor, så då tänkte jag att men skulle ta tjuren i hornen på en gång och lära sig med lång lina men som sagt det är ju tyngre helt klart...... men du kanske har rätt i att man borde gå via en medel lång klump först mellan 15-17m för att sen gå på de långa
// Bosse
#19 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 08:07
PA på Apr 13 2010, 22:54 sade:
Vi får ta ett snack om det på träffen jocke.
Mhv P-A
så kan vi t fjollkastning med myggspön efter det med DT linor
#20 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 17:08
Bosse H på Apr 14 2010, 07:02 sade:
// Bosse
Jag tyckte framför allt att du hade tunga grejer.
#22 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 20:49
#24 OFFLINE
Skrivet 14 Apr 2010, 21:52
lill-peter på Apr 13 2010, 23:46 sade:
CND LDF Turnament linorna är mkt bra linor. 10/11 linan är 82' (25 meter) och 66 gram. Denna linan har jag til CND Salmo Salar 15'6" Linorna är mkt lättkastade, största vikten är plasserat nära spötoppen. Linorna är Gravity point; dom sista 15' i spetsen är reversed, detta för at gjöra et bättre överslag av spets och tafs. Linorna tål ochså et bra fäste på vattnet pga mesta vikten ligger i D-loopen som inte fästes på vattnet.
Detta inlägg har redigerats av Norrbaggen: 14 Apr 2010, 21:53
#26 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2010, 07:33
lill-peter på Apr 15 2010, 00:16 sade:
Brukar folk använda de där klumparna i full längd, eller klipper man ner dem? Vad använder man för tafs till långlinor?
Jag kapade min lina ca 1m i baktaperingen, men efter et tag splicade jag denna metern tilbaks på linan igjen. Ja, jag kastar med hela linan.
Nogra väljer en 11/12 lina (dessa är längre) och kapar ner lite. Smak och behag mht kaststil.
Til tävlingskast finnst der regler för tafslängd på max 5 meter (15' konkuranser), det brukar vara vindförhollanden som avgjör tafslängden / tafsprofil. Samma ochså med skjutlinan.
Inte alltid tunn skjutlina kastar längst som många tror, balans kastar längst. Vindstilla eller mkt lite vind använder jag tjockare skjutlina coated running line 0,029-0,032" eller 0,60mm nylon (gul Stren). Mkt vind 0,35-0,40mm gul Stren. Vid fiske; coated runningline 0,032-0,035".
Cnd gps linorna leverast som en ordinär långlina med runningline. Ldf Turnament är enbart viktdelen. (klumpen)
För at använda denna linan til fiskelina, har jag even kapat min lina i front ca 15', och öglat denna (splicat ögla på kärnan), likeså splicat ögla på 15' spetsen. Detta för att kunna byta ut spetsen med en sjunk spets. Dessa monteras ochså reversed (man får gå ner nogra linklasser på dessa spetsarne)
#27 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2010, 08:54
lill-peter på Apr 14 2010, 23:16 sade:
Brukar folk använda de där klumparna i full längd, eller klipper man ner dem? Vad använder man för tafs till långlinor?
Hej lill-peter
Jag har en CND lina till salu om du är intresserad. New Tournament LDF Lines: 10/11.
Denna linan är alldeles för svår för mig att kasta med och jag kastar med Scott ARC 16 fot 10/11.
Jag har frågat Tellis om han vill provkasta denna lina bara för att jag är nyfiken att se om det fodrar en annan kastteknik än min.
Det jag tycker fungerar bäst för mig är en CND Gravity Point Spey Line Specs 7/8 vars klump är 19,8 m då kan jag hålla klumpen utanför spötoppen och skjuta ca10 m lina.
Men den linan jag tycker kastar bäst av alla är Carron Jetstream Spey Line - Floating 9/10 oxå med en klump på 19,8 m. den längden stämmer för mig att kasta med .
#28 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2010, 09:24
Laxberndt på Apr 15 2010, 09:54 sade:
Jag har en CND lina till salu om du är intresserad. New Tournament LDF Lines: 10/11.
Denna linan är alldeles för svår för mig att kasta med och jag kastar med Scott ARC 16 fot 10/11.
Jag har frågat Tellis om han vill provkasta denna lina bara för att jag är nyfiken att se om det fodrar en annan kastteknik än min.
Det jag tycker fungerar bäst för mig är en CND Gravity Point Spey Line Specs 7/8 vars klump är 19,8 m då kan jag hålla klumpen utanför spötoppen och skjuta ca10 m lina.
Men den linan jag tycker kastar bäst av alla är Carron Jetstream Spey Line - Floating 9/10 oxå med en klump på 19,8 m. den längden stämmer för mig att kasta med .
Jag har provat 10/11 linan på 16' Scott spö, vilken modell av dessa spö har jag ingen aning om, men linan fungerade mkt bra i hel längd.
Att skjuta 20m runningline brukar inte vara hopplöst med denna uppsättningen.
Du provar väl inte ÖH kasta med denna lina? Det fungarar mkt dårligt.
#29 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2010, 14:07
Norrbaggen på Apr 15 2010, 08:24 sade:
Att skjuta 20m runningline brukar inte vara hopplöst med denna uppsättningen.
Du provar väl inte ÖH kasta med denna lina? Det fungarar mkt dårligt.
Hej Norrbaggen
Nej jag Speykastar med linan, men jämfört med den Gravity Point Spey Line Specs 7/8 som jag kastar med eller med Carron linan 9/10 så är det nog så att klumpen är för lång för mitt sätt att kasta 25m. Det som passar mig är en klump runt 20m det tycker jag är behagligt att hantera
#30 OFFLINE
Skrivet 15 Apr 2010, 14:29
Laxberndt på Apr 15 2010, 15:07 sade:
Nej jag Speykastar med linan, men jämfört med den Gravity Point Spey Line Specs 7/8 som jag kastar med eller med Carron linan 9/10 så är det nog så att klumpen är för lång för mitt sätt att kasta 25m. Det som passar mig är en klump runt 20m det tycker jag är behagligt att hantera
Jag har inte provat dom lettare CND GPS linorna, men jag har et par Carron jetstream 95' och 75', SA xlt 105' och Snowbee 3D. (samt nogra hemmagjorda)
Carronlinan är mkt bra, men jag tycker det är mera driv i Cnd linan. Jag vinklar ochså bättre (lättare) med Cnd linan framför Carron. Samma med snake-roll utförs lättare med cnd (mera vikt vid spötoppen) En ting att tänka på kan vara stoppet i framkastet är lite annurlunda på Cnd och Carron. Jag tycker at man får stoppa lite högre med Cnd linan. Carronlinan tål inte lika mkt fäste på vattnet som Cnd linan. (så tycker iaf jag)
Snowbee 3D är en mkt trevlig lettkastat lina, men både Carron och Cnd är et par knäpp bättre.
Den klart svåraste i mitt tycke är SA xlt linan med över 30m kastvikt. (vi bliver liksom aldrig vänner, den linan och jag)
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar