Hoppa till innehåll

.

Foto

Långlinespey

111 svar till detta ämne

#91 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Stefan Siikavaara

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1275 inlägg

Postad 17 Apr 2011, 21:42

Hej Bosse!

Helt slut i kroppen efter dagens pass.

Visst är det härligt! Som att hugga ved i 6 timmar. :lol:

Överhäng på 13 fotaren efter att ha kastat långlinorna då käns den ju löjligt kort och lätt.

Aj, aj Bosse, nu droppar du hemlisar på forumet. B) :D

Klart att vi ska skaffa en 18-fotare och 75 är redan kort Bosse. Fixa en sån lina till 13-fotaren istället. Min gamla djurplågeriutrustning var Rio Midspey på 12 fot TCR, då var det nära till tårarna ibland. :lol:

Mvh
Stefan

Redigerat av Stefan Siikavaara, 17 Apr 2011, 21:47.

FFF MCCI - MSX

#92 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 17 Apr 2011, 22:15

Bosse; Nej det är med CND LDF Gravity Point, Tournament linan, ca 24m och 66gram

Stefan; Ja den nya stilen känns grymt bra, sedan måste jag hårdträna så att ni och grabbarna här inte kommer i kapp.. ;) ;Lite osäker på vilka linor som fungerar att kapa mycket, jag tycker ni skall köpa in en CND och testa! Det roliga är att Carronpojkarna kör ganska lätta linor i både 15´ och 18´ jämfört med "oss andra"

Stefan/Bosse; Jag har under de senaste 2-3 passen värmt upp med 18´ för att sedan "shootingheadkasta" med 24m linan på 15´ :)

#93 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 18 Apr 2011, 21:08

TELLIS?
Vars köper du cnd linan, jag hittar den i Norge men inte i Sverige.
Hittar även nextcast i Norge men den är ju nästan lika dyr som carron linorna.
Ble ingen kastning idag blåste så förbannat .

#94 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Stefan Siikavaara

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1275 inlägg

Postad 18 Apr 2011, 21:46

Hej Bosse!

Jo, idag var det möten och storm så det blev inte ett kast tyvärr.

Hittade en video som påminner en del om Fredriks stil.

http://www.nextcastp...single side.mpg

Rumpebra kosekastning!! :P

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#95 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 18 Apr 2011, 23:31

TELLIS?
Vars köper du cnd linan, jag hittar den i Norge men inte i Sverige.
Hittar även nextcast i Norge men den är ju nästan lika dyr som carron linorna.
Ble ingen kastning idag blåste så förbannat .

http://www.snakerive...om/cndspey.html :)

#96 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 19 Apr 2011, 15:04

Tack Tellis, så kan man ju också göra :)

Stefan/ESA tänkte eventuellt fara till pitsund effter 18 i kväll.Får man sällskap? kanske tom kan speya från rätt sida ikväll:)

#97 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 19 Apr 2011, 20:19

Dagen träning lite xperiment med kort stroke. Sen tappade jag alla konsept och vet inte längre om jagn skall ha mer eller mindre över och underarm. Känner mig helt förbryllad just nu. Funderade ju på att ställa upp i göteborfg men som jag kastade idag vet jag inte. Ju fler saker jag provade ju sämre blev det och när. Inte stefan fans på platts hnittad jag alldrig tillbaka. Hur i helvete kastar man egentligen med dessa förbannade linor

#98 OFFLINE   Mac the Knife

Mac the Knife

Member

• Members
  • PipPip
  • 87 inlägg

Postad 19 Apr 2011, 20:55

Dagen träning lite xperiment med kort stroke. Sen tappade jag alla konsept och vet inte längre om jagn skall ha mer eller mindre över och underarm. Känner mig helt förbryllad just nu. Funderade ju på att ställa upp i göteborfg men som jag kastade idag vet jag inte. Ju fler saker jag provade ju sämre blev det och när. Inte stefan fans på platts hnittad jag alldrig tillbaka. Hur i helvete kastar man egentligen med dessa förbannade linor

Anar en smula frustration under dagens övning, säger bara "Get used to it". Så är det bara, vissa dagar är man helt borta men konstigt nog så funkar det nästa gång ändå. Men du vet väl ändå fortfarande vilken är vänster och vilken är höger hand? :lol:
Esa

#99 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 19 Apr 2011, 21:12

Vänster är väl den som är upp när älven rinner åt felhåll om man inte är cackhanded? Och kastar från land och utåt.

#100 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 20 Apr 2011, 07:20

Hur hanterar du kroppen när du kortar av din stroke? Jag har som sagt gått tillbaka till mycket kortare stroke men flyter med mycket bakåt och framåt när jag kastar för att kompensera det hela. Nu när jag flyttat ner den övre handen kör jag merparten utav kraftinsättningen med butten, men jag trycker fortfarande till lite i slutskedet vilket ger en fin liten extra kick. :)
Filmade lite igår och upptäckta några grejer som kommer göra torsdagens speyträning mycket intressant.... ;)

#101 OFFLINE   Mac the Knife

Mac the Knife

Member

• Members
  • PipPip
  • 87 inlägg

Postad 20 Apr 2011, 08:28

Hur hanterar du kroppen när du kortar av din stroke? Jag har som sagt gått tillbaka till mycket kortare stroke men flyter med mycket bakåt och framåt när jag kastar för att kompensera det hela. Nu när jag flyttat ner den övre handen kör jag merparten utav kraftinsättningen med butten, men jag trycker fortfarande till lite i slutskedet vilket ger en fin liten extra kick. :)
Filmade lite igår och upptäckta några grejer som kommer göra torsdagens speyträning mycket intressant.... ;)

Salsaspey?
Esa

#102 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 20 Apr 2011, 08:49

Salsaspey?
Esa

Hahahaha, precis! :D

#103 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 20 Apr 2011, 18:51

Nja kanske inte fick med så mycket kropp,egenligen har jag en ganska kort arbetsväg men Stefan lyckades få mig att arbeta bra i helgen med hela kroppen, men sen fick jag för mig att man skulle kunna kasta mer som med kort klump och efter det hittade jag alldrig tillbaka, tror jag får filma lite nästa gång så kanske man kan få bra tipps.
Stefan tycker nog inte jag behöver korta ner min stroke, men man skall väl fan inte behöva ha träningsvärk från vaderna och uppp till nacken effter ett pass.
Nåja nu är det påsklov och blir nog dåligt med spey , eventuellt lite ÖH på isen.

#104 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 21 Apr 2011, 22:07

Här kommer en snutt ifrån dagens träning! Hade några kast till på 48-49 samt ett på 51m som inte finns med på film :)

#105 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 21 Apr 2011, 22:28

Huga det var långt igen.
har du sådana kast hela tiden eller blir dey en del katastrofkast på 31 m för dign ochså. Sådan där då allt landar i en hög eller att flugan landar metervis bako linspetsen

#106 OFFLINE   Tellis

Tellis

Frontline Member

• Edgemember
  • 1677 inlägg

Postad 22 Apr 2011, 06:46

Huga det var långt igen.
har du sådana kast hela tiden eller blir dey en del katastrofkast på 31 m för dign ochså. Sådan där då allt landar i en hög eller att flugan landar metervis bako linspetsen

Katastrofkast har vi alla ibland, så fort vi börjar blanda in kraft i kastningen så kommer det ibland ett sådant kast. Träningen har dock gjort att de är idag inte vanliga och de krashar längre ut nu än förr.. Ett krashande kast nu hamnar kanske runt 40m, förra året låg de kasten runt 35-36m. :) Övning ger färdighet!

Redigerat av Tellis, 22 Apr 2011, 06:48.

#107 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 25 Apr 2011, 07:54

STEFAN, Esa har ni kört någe spey i helgen eller har det varit påsklov?

#108 OFFLINE   NON

NON

Advanced Member

• Edgemember+
  • 235 inlägg

Postad 26 Apr 2011, 08:59

Hej

Igår låg en mastery xlt #8/9 i brevlådan, ska bli spännande att prova långlina :)

/Niclas

Nu har jag provat och fy f-n vilket as att kasta, respekt till alla som slänger longbelly och får det att se enkelt ut. Kanske inte var en så bra ide att gå direkt från 13 meter klump till 27 meter long belly :unsure: .

Förutom själva linan så hade jag en 15 fot monotafs och en liten kaninzonker, det var i princip omöjligt att få den att vända över. Besviken så åkte jag hem och googlade lite och hittade en rekommendation att klippa xlt:ns spets mellan 15 och 28 fot pga att den har en väldigt lång framtapering, sagt och gjort så klippte jag bort 20 fot och åkte ute igen. Nu vände spetsen över ganska bra med zonkern men vinden var nu inte lika rolig att kasta i.

Nu gick det skapligt att få ut hela klumpen som nu är ~70-75 fot plus någon enstaka meter av baktaperingen men någon riktig fart lyckades jag inte få på linan (inte flög den som mina klumpar brukar göra :( ), kanske 30 meter eller något sånt lyckades jag vifta iväg som bäst.

Ska försöka lite till men går det inte bättre så kanske merparten av denna lina möter papperskorgen inom en snar framtid...
----------------------
Niclas Olsson

#109 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Stefan Siikavaara

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 1275 inlägg

Postad 26 Apr 2011, 09:20

Hej Bosse!

Jo, jag har kastat lite och fiskat oxo! Esa är i Tornedalen. Mest har det varit fys och klass 5 i helgen.

Hej NON!

Du har alltså competitionversionen av XLT? Ojoj! Den är allmänt känd som den kanske svåraste linan som finns. Den linan är så kinkig att nästan ingen tävlar med den. Man får tryck i överrullningen om man träffar bra, men man måste få linbågarna att tjuta som en visselpipa. Den har ingen fetbelly som gör det enkelt på något sätt. Hela kroppen ska vara med. Du bör också försöka mixtra lite med linbågens form, kolla hur det ser ut när de stora grabbarna hivar. Googla på Simon Gawesworth, Ian Grodon, Scott Mackenzie med flera.

Jag hade gärna köpt den där linan av dig om du inte hade kapat den i toppen.

Mvh
Stefan

<edit>

Du bör också försöka mixtra lite med linbågens form, SPECIELLT i bakkastet... Kolla Tellis video ovan så ser du ett sätt att få en djup och vass v-loop. Med en 13 metersklump behöver man bara småpeta lite med spöet och linan lägger sig i gossig D-loop direkt. Med XLT:n ska du skapa en vass linbåge med över 20 meter lina bakåt....

</edit>

Redigerat av Stefan Siikavaara, 26 Apr 2011, 09:46.

FFF MCCI - MSX

#110 OFFLINE   NON

NON

Advanced Member

• Edgemember+
  • 235 inlägg

Postad 13 Jun 2011, 21:05

Fick lite inspiration och åkte och slängde lite med speylinan. Idag så var det i princip helt vindstilla och kastningen gick helt klart bättre, linan kommer att klara sig från papperskorgen ett tag till :)

Körde först med meiser mks 15' #8-9 för att sedan byta till sage traditional 8150-4 gIII, använde samma lina på båda spöna, och skillnaden var stor. Det gick mycket enklare att få hyfsade längder och bra sträck på linan med det gamla mjukare sagespöt men dom längsta kasten fick jag ändå till med meiserspöt.

Vad kör ni med för spön till långlinespey?

/Niclas
----------------------
Niclas Olsson

#111 ONLINE   thegrappler

thegrappler

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 2488 inlägg

Postad 25 Jul 2011, 17:56

Ute för första gången och långline kastade. Lina en CND Gravity Point#9-10 med en klump på 75 fot samt tafs på ca 4 meter och spö NRX 15. Lyckades hantera detta ekipage riktigt bra tycker jag och fick sträck på hela linan rätt så ofta. Kastade ut så mycket av linan att backing knuten syntes nere vid handtaget rätt som oftast. Blev lite förvånad att det gick så bra när man är vana sina ordinarie klumpar på 12.5-13 meter. Ska tillägga att när man inte träffar rätt så är det inte mycket som går just rätt :) men fan vad roligt det är. Försökte få till touch and go kast samt se hur mycket av linan det går att ankra innan allt bara kollapsar, men i mitt kastande så föredrar jag touch and go. Ska även säga att axeln får jobba ganska duktigt med i detta kastande så man blir lite slut i den.

Redigerat av thegrappler, 25 Jul 2011, 18:50.

#112 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 3516 inlägg

Postad 30 Jul 2011, 16:43

Fick lite inspiration och åkte och slängde lite med speylinan. Idag så var det i princip helt vindstilla och kastningen gick helt klart ättre, linan kommer att klara sig från papperskorgen ett tag till :)

Körde först med meiser mks 15' #8-9 för att sedan byta till sage traditional 8150-4 gIII, använde samma lina på båda spöna, och skillnaden var stor. Det gick mycket enklare att få hyfsade längder och bra sträck på linan med det gamla mjukare sagespöt men dom längsta kasten fick jag ändå till med meiserspöt.

Vad kör ni med för spön till långlinespey?

/Niclas

Jag kör med Loop Classic 15 fot och en Classiclina på 120 fot med 21 m klump om jag inte minns fel

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar