Hoppa till innehåll

.

Veijeströmmen

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 24 Apr 2010, 14:38

Är det någon som sitter på info om Veije? Jag va upp dit för några år sen och längtan gör sig påmind.
Funderar på att ta mig dit i början av augusti, sent kanske?

Forslöf
- När jag kom hem var namnskylten borta på dörren och låskolven var utbytt.
- Men du kom ju hem bara efter tio dagar?
- Nej nej förfan, jag kom hem den sjunde oktober

#2 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 06 May 2010, 20:26

Visa inläggForslöf på Apr 24 2010, 15:38 sade:

Är det någon som sitter på info om Veije? Jag va upp dit för några år sen och längtan gör sig påmind.

Forslöf

Jag ska till Adolfström/Bäverholm andra veckan i Aug. Jag har läst en hel del om Veije, att det en gång i tiden var den bästa öringströmmen men att det på senare tid har fiskats väldigt hårt där. Planen i så fall är att ta en dag vid Lutuaure (tror det stavas så) och sedan följa strömmen nedåt till Veije.

Hade du bra fiske senast?

Tror knappast att det är för sent. Aug är ju vanligtvis fint.

#3 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2111 Inlägg:

Skrivet 06 May 2010, 20:56

Vad jag vet så är det ganska sönderfiskat där nuförtiden, väldigt synd för det var ett underbart öringvatten..
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#4 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 07 May 2010, 17:35

Vi fick bra med öring och röding mellan 1 - 1,5 kilo när vi var där. Hemskt fint vatten med grym potential. När hade Veije sin storhetstid?

#5 OFFLINE   Perro

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2111 Inlägg:

Skrivet 07 May 2010, 18:31

Visa inläggForslöf på May 7 2010, 18:35 sade:

Vi fick bra med öring och röding mellan 1 - 1,5 kilo när vi var där. Hemskt fint vatten med grym potential. När hade Veije sin storhetstid?

Jag tror att det var trädalagt till i början på 90-talet, toppen kanske var 94-95 ungefär...
Vi fiskade där några augustidagar under 4-5 säsonger, det blev en markant försämring de sista åren, det ryktades om både maskmete och nätfiske, vet ej sanninghalten i det men ett mycket sämre fiske blev det iallafall....
Det vore ju kul om det har återhämtat sig lite, som sagt ett väldigt fint vatten är det..

Detta inlägg har redigerats av Perro: 07 May 2010, 18:33

"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."

-John Randolph

#6 OFFLINE   Teddarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 253 Inlägg:

Skrivet 30 May 2010, 09:41

Visa inläggForslöf på Apr 24 2010, 15:38 sade:

Forslöf

Vi ska upp till Gatuo i v.28, kommer prova Veije men även annat runt om, drar en uppdatering på tråden när vi kommer hem så
får vi se om det var bra eller sönderfiskat som allt annat inom 5 km radie från en väg nuför tiden... :P

Skitfiske på er!

/Teddarn
Mvh Teddarn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

#7 OFFLINE   Teddarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 253 Inlägg:

Skrivet 19 Jul 2010, 15:37

Uppdatering efter utfört fiske:

Efter en relativt svettig men ändå lätt vandring kom vi fram till Mellanselet i onsdags. Vädret
var kasst, blåsigt som tusan och växlande molnighet.

Resultatet blev inte riktigt som väntat men vi fiskade inte så länge heller, vi fick en hel del mindre
öringar samt en ok runt kilot och tappade en riktigt fin men de där stora uteblev denna gång, dock såg
vi en hel del grov fisk vaka i selen men långt utom kastavstånd pga en idiotisk uppströmsvind som gjorde
kastningen till ett elände... Dock var det värt vandringen, väldigt fint vatten och som sagt, det finns
grov fisk kvar i strömmen.

Går man från Gautosjö så är det helt klart ett tips att stanna i någon av de små tjärnarna som ligger
bara ett hundratal meter från stigen, de håller fint med röding, vi stannade 1-2 timmar och alla fick
minst varsin röding innan vi gick vidare. Kompisen fick till och med bevittna när rödingen kom simmandes
längs botten och gick upp på flugan, vackert som tusan...

Skitfiske på er!

Visa inläggTeddarn på 30 May 2010, 09:41 sade:

Vi ska upp till Gatuo i v.28, kommer prova Veije men även annat runt om, drar en uppdatering på tråden när vi kommer hem så
får vi se om det var bra eller sönderfiskat som allt annat inom 5 km radie från en väg nuför tiden... :P

Skitfiske på er!

/Teddarn

Mvh Teddarn
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
I ÅR... då ska jag fasen ta den... den där gäckande bamsingen jag vet finns där ute... I ÅR...

#8 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 25 Jul 2010, 08:44

Visa inläggTeddarn på 19 Jul 2010, 15:37 sade:

Uppdatering efter utfört fiske:

Efter en relativt svettig men ändå lätt vandring kom vi fram till Mellanselet i onsdags. Vädret
var kasst, blåsigt som tusan och växlande molnighet.

Resultatet blev inte riktigt som väntat men vi fiskade inte så länge heller, vi fick en hel del mindre
öringar samt en ok runt kilot och tappade en riktigt fin men de där stora uteblev denna gång, dock såg
vi en hel del grov fisk vaka i selen men långt utom kastavstånd pga en idiotisk uppströmsvind som gjorde
kastningen till ett elände... Dock var det värt vandringen, väldigt fint vatten och som sagt, det finns
grov fisk kvar i strömmen.

Går man från Gautosjö så är det helt klart ett tips att stanna i någon av de små tjärnarna som ligger
bara ett hundratal meter från stigen, de håller fint med röding, vi stannade 1-2 timmar och alla fick
minst varsin röding innan vi gick vidare. Kompisen fick till och med bevittna när rödingen kom simmandes
längs botten och gick upp på flugan, vackert som tusan...

Skitfiske på er!

Grejt! Bra rapport!

#9 OFFLINE   lightwater

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Skrivet 06 Feb 2012, 13:15

Hej. Uppdaterar tråden.

Har varit i Vieje och fiskat upp mot tio säsonger. Ofta gått från gauto och fiskat strömmen från selen ovan luobne och nedöver. Tycker det stämmer det som tidigare varit inne på att stömmen har fallit offer för ett högt fisketryck. De bästa säsongerna var slutet av 90-talet men strömmen levererar fortfarande. Har man flyt och kommer mitt i kläckningen är fisket magiskt.

#10 OFFLINE   Johan M

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 849 Inlägg:

Skrivet 01 Mar 2012, 16:09

Jag har stuga i de där krokarna och jag inget emot att det skrivs och tasslas kring denna sträcka. Men snälla, ni som åker dit, bedriv ett ansvarsfullt och hållbart fiske. Sträckan är otroligt känslig. Det var en gång i tiden Sveriges öringtätaste vatten. Och de rapporter jag har fått visar att det går nedåt. Och det beror på alla dessa fiskare som bara vill fylla frysen.

#11 OFFLINE   Forslöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 317 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2012, 02:42

Visa inläggJohan M på 01 Mar 2012, 16:09 sade:

Jag har stuga i de där krokarna och jag inget emot att det skrivs och tasslas kring denna sträcka. Men snälla, ni som åker dit, bedriv ett ansvarsfullt och hållbart fiske. Sträckan är otroligt känslig. Det var en gång i tiden Sveriges öringtätaste vatten. Och de rapporter jag har fått visar att det går nedåt. Och det beror på alla dessa fiskare som bara vill fylla frysen.

Kan inte annat än instämma på detta.

Forslöf

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar